Ešte v marci minulého roku usmrtilo autonómne vozidlo Uberu ženu, ktorá prechádzala cestu mimo prechodu pre chodcov. Šokujúce zistenia odhalili, že softvér vozidla takéto situácie vôbec nebral do úvahy. 

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

Minulý rok sme ťa informovali o nepríjemnej udalosti, počas ktorej autonómne vozidlo Uberu usmrtilo ženu. Incident sa odohral 18. marca 2018 v meste Tempe štátu Arizona, keď po nehode vyhasol život 49-ročnej Elaine Herzbergovej. Podľa vyjadrení miestnej polície žena prechádzala v nočných hodinách cez cestu mimo prechodu pre chodcov, pričom tlačila svoj bicykel.

Softvér nebral do úvahy chodcov mimo prechodu

Ako informuje portál Futurism, po viac ako roku a pol však už poznáme možnú príčinu. V utorok 5. novembra totižto Národná rada pre bezpečnosť dopravy (NTSB) vydala dokument obsahujúci stovky strán, ktorý odhalil šokujúce zistenia z vyšetrovania nehody. Podľa dokumentu softvér Uberu nebral do úvahy ľudí, ktorí by mohli prebehnúť cestou mimo prechodu pre chodcov.

Vyšetrovanie ďalej ukázalo, že autonómne vozidlo Uberu si ženu všimlo presne 5,6 sekundy pred nárazom. Keďže softvér vozidla neočakával uprostred cesty osobu mimo prechodu pre chodcov a chodníka, klasifikoval ženu ako vozidlo. Po prvotnom vyhodnotení sa však klasifikácia ešte niekoľkokrát zmenila, až softvér ženu nakoniec klasifikoval ako bicykel len 1,2 sekundy pred neodvratným nárazom.

Sekunda medzi životom a smrťou

V tomto momente sa očakávalo, že vozidlo začne núdzovo brzdiť. To sa však udialo až 0,2 sekundy pred nárazom. Podľa NTSB bola táto ďalšia vážna chyba zapríčinená vstavaným 1-sekundovým oneskorením medzi tým, kedy systém vyhodnotí, že dôjde k havárii a tým, kedy vykoná príslušnú akciu k zabráneniu zrážky.

Cieľom oneskorenia malo byť vyhnutie sa falošným hláseniam, no v prípade Elaine Herzbergovej mohla táto sekunda poskytnúť čas pre softvér vozidla, či dokonca vodiča za volantom, aby podnikol kroky na zabránenie zrážky. Bohužiaľ sa tak nestalo a celý incident dopadol veľmi zle. Ako ďalej informuje portál Wired, inžinieri Uberu sa navyše rozhodli vypnúť zabudované autonómne systémy brzdenia testovaného automobilu, ktorým bolo Volvo XC90.

Tie podľa výrobcu automobilu mohli dramaticky ovplyvniť rýchlosť vozidla pred nárazom. V konečnom dôsledku to však stále neospravedlňuje konanie Herzbergovej, ktorá prechádzala cez cestu mimo prechodu, a to ešte v nočných hodinách za slabej viditeľnosti. Softvér autonómnych vozidiel však musí brať takéto prípady neodmysliteľne do úvahy a v istých momentoch myslieť aj za nerozvážne konajúceho človeka.