Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
Sodík, materiál, ktorý potencionálne v budúcnosti môže nahradiť lítium v batériových elektromobiloch má za sebou obrovský prelom. Podľa informácií Interesting Engineering výskumníci z Kórejského pokročilého inštitútu vedy a technológie (KAIST) vyvinuli vysokovýkonné hybridné sodíkové-iónové batérie, ktoré je možné nabiť za pár sekúnd.
Zásoby sodíka sú takmer 1000-krát rozsiahlejšie ako v prípade tradičného lítia. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sú sodíkovo-iónové batérie v elektromobiloch príťažlivejšie ako tradičné lítium-iónové batérie.
Vhodnou kombináciou materiálov v batérii sa podarilo dosiahnuť vysoké kapacity a rýchlosti nabíjania a vybíjania. Ako naznačuje štúdia, batéria môže byť životaschopnou alternatívou k tradičným lítium-iónovým batériám.
Hybridné sodíkovo – iónové batérie
Ako uviedli výskumníci KAIST, batéria z hľadiska energetickej hustoty vykazuje charakteristiky výkonu superkondenzátorov.
Takéto hybridné sodíkovo-iónové batérie môžu uspokojiť rastúci dopyt po lacných batériach s vysokou hustotou energie, ktoré sú charakteristické rýchlo nabíjaním, dlhou životnosťou, aby vyhovovali širokému spektru použitia od mobilných elektronických zariadení až po batériové elektromobily.
Aktuálne dostupné sodíkovo-iónové batérie dosahujú relatívne nízku hustotu energie. V súčasnosti sú totiž dostupné dva hlavné druhy sodíkových akumulátorov, a to sodíkovo-iónové batérie (SIB) a sodíkovo-iónové kondenzátory (SIC). Výskumníci ústavu sa zamerali na sodíkovo-iónové hybridné bunky označované ako (SIHES), ktoré majú omnoho vyšší potenciál.
Vysoká hustota enregie v kombinácii s rýchlym nabíjaním
Tieto sodíkovo-iónové hybridné bunky môžu využívať rôzne potenciálne okná katód kondenzátorového typu a anód batériového typu. Tento typ batérií je centrom záujmu nielen odbornej, ale aj laickej verejnosti, pretože by v princípe mohol súčasne umožňovať vysokú hustotu energie a hustotu energie s rýchlym nabíjaním.
Podľa výskumníkov KAIST môže SIHES dosiahnuť hustotu energie až 247 Wh/kg a hustotu výkonu až 34 748 W/kg. Tento výskum predstavuje prelom v prekonávaní súčasných obmedzení, ktorými sú viazané súčasné batérie.
Predpokladá sa, že tieto batérie budú vhodné predovšetkým z dôvodu rýchleho nabíjania, a ich uplatnenie sa prejaví od elektromobilov cez inteligentné elektronické zariadenia až po letecké technológie. Doktorandi výskumného inštitútu KAIST zatiaľ nešpecifikovali, kedy by sa spomínaná technológia mohla dostať do bežného života.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
Autá budú jazdiť samé a bezpečnejšie, než ľudia. Toyota sa spojila s gigantom, aby skoncovali s nehodami
O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Nič také AMG ešte neukázalo. Elektrická beštia má výkon 1340 koní a zvukom V8 ti roztrhne uši
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rusi nechcú zomierať za Putina. Tisíce vojakov odmietajú bojovať, trestajú ich ako v gulagoch
Starodávna „superpotravina“ pomáha spaľovať brušný tuk. Podľa lekára ju väčšina ľudí používa nesprávne
NÁROČNÝ KVÍZ: Tretia otázka potrápi 99 % Slovákov. Zisti, čo vieš z fascinujúceho sveta biológie
Najnavštevovanejšie destinácie zasiahne extrémne počasie: Krajiny sú v pohotovosti
65-ročný lekár má biologický vek pod 40: „Starnutie je len ďalšia diagnóza, ktorú možno liečiť“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
AI zapínajú hlavne mladí. Takto často používajú Slováci ChatGPT a ďalšie nástroje
Ropný kartel OPEC+ chystá ďalší zásah. Od augusta sa ťažba výrazne zvýši
Číňania nalejú 80 miliónov eur do susedného štátu Slovenska. Chcú zvýšiť výrobu elektromobilov
NASA objavila nový minerál na Marse. Perseverance prepísal históriu geológie
Najhorší máj pre automobilky od roku 1949. Výroba klesla o tretinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP