Sodík, materiál, ktorý potencionálne v budúcnosti môže nahradiť lítium v batériových elektromobiloch má za sebou obrovský prelom. Podľa informácií Interesting Engineering výskumníci z Kórejského pokročilého inštitútu vedy a technológie (KAIST) vyvinuli vysokovýkonné hybridné sodíkové-iónové batérie, ktoré je možné nabiť za pár sekúnd.

Zásoby sodíka sú takmer 1000-krát rozsiahlejšie ako v prípade tradičného lítia. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sú sodíkovo-iónové batérie v elektromobiloch príťažlivejšie ako tradičné lítium-iónové batérie.

Vhodnou kombináciou materiálov v batérii sa podarilo dosiahnuť vysoké kapacity a rýchlosti nabíjania a vybíjania. Ako naznačuje štúdia, batéria môže byť životaschopnou alternatívou k tradičným lítium-iónovým batériám.

Hybridné sodíkovo – iónové batérie

Ako uviedli výskumníci KAIST, batéria z hľadiska energetickej hustoty vykazuje charakteristiky výkonu superkondenzátorov.

Takéto hybridné sodíkovo-iónové batérie môžu uspokojiť rastúci dopyt po lacných batériach  s vysokou hustotou energie, ktoré sú charakteristické rýchlo nabíjaním, dlhou životnosťou, aby vyhovovali širokému spektru použitia od mobilných elektronických zariadení až po batériové elektromobily.

Aktuálne dostupné sodíkovo-iónové batérie dosahujú relatívne nízku hustotu energie. V súčasnosti sú totiž dostupné dva hlavné druhy sodíkových akumulátorov, a to sodíkovo-iónové batérie (SIB) a sodíkovo-iónové kondenzátory (SIC). Výskumníci ústavu sa zamerali na sodíkovo-iónové hybridné bunky označované ako (SIHES), ktoré majú omnoho vyšší potenciál.

FonTech

Vysoká hustota enregie v kombinácii s rýchlym nabíjaním

Tieto sodíkovo-iónové hybridné bunky môžu využívať rôzne potenciálne okná katód kondenzátorového typu a anód batériového typu. Tento typ batérií je centrom záujmu nielen odbornej, ale aj laickej verejnosti, pretože by v princípe mohol súčasne umožňovať vysokú hustotu energie a hustotu energie s rýchlym nabíjaním.

Podľa výskumníkov KAIST môže SIHES dosiahnuť hustotu energie až 247 Wh/kg a hustotu výkonu až 34 748 W/kg. Tento výskum predstavuje prelom v prekonávaní súčasných obmedzení, ktorými sú viazané súčasné batérie.

Predpokladá sa, že tieto batérie budú vhodné predovšetkým z dôvodu rýchleho nabíjania, a ich uplatnenie sa prejaví od elektromobilov cez inteligentné elektronické zariadenia až po letecké technológie. Doktorandi výskumného inštitútu KAIST zatiaľ nešpecifikovali, kedy by sa spomínaná technológia mohla dostať do bežného života.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú