Slovensko sa dohodlo s Čínou, čoskoro vyrastie gigafabrika na batérie pre elektromobily
V článku boli použité aj materiály TASR.
Slováci sa už približne o tri roky postarajú o vytvorenie nových pracovných miest. Môže za to podpis predbežnej dohody medzi spoločnosťami InoBat a Gotion High-Tech, ktoré si 13. septembra v Berlíne „podali ruky“ na spoluprácu.
Výsledkom ich predbežnej dohody by mal byť spoločný podnik na výstavbu gigafabriky na výrobu batérií pre elektrické vozidlá (EV) Gotion InoBat Batteries. Začiatok výstavby továrne je naplánovaný na rok 2024.
Spolupráca Slovenska a Číny vytvorí tisícky pracovných miest
Nová továreň by mala stáť na ploche viac ako 100 hektárov a vytvoriť tisíce pracovných miest, pričom s plným spustením sa počíta v roku 2026. Partneri momentálne rozhodujú o umiestnení gigafabriky v európskom regióne, rozhodnutie o výbere lokality ešte nie je definitívne.
Závislosť na čínskych batériách narastá
Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters.
„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.
Nová spolupráca, keďže zahŕňa výrobu batérií na území Európy, by mohla v tejto otázke aspoň čiastočne pomôcť.
Jedným z kľúčových faktorov je silná podpora zo strany štátu a štátnych inštitúcií pri výstavbe kritickej infraštruktúry, vydávaní stavebných povolení a poskytovaní konkurencieschopnej štátnej pomoci.
„Európa má veľký potenciál, strategickú polohu a dlhú tradíciu v automotive priemysle, na čo sa nám v InoBat podarilo nadviazať,“ priblížil riaditeľ InoBat Marián Boček. „InoBat dokázal, že za pomerne krátky čas vie vybrať vhodnú lokalitu, úspešne zvládnuť povoľovací proces a dokončiť výstavbu tak extrémne zložitej technológie ako je továreň na batérie. Naše výskumno-vývojové centrum a pilotná linka vo Voderadoch napredujú a technológia v ňom už funguje.“
Slováci majú s Číňanmi veľké plány
S batériami pre elektromobily už má Slovensko skúsenosti práve vďaka slovenskej spoločnosti InoBat, ktorá len nedávno otestovala svoje nové batérie pre sektor vysokovýkonných dopravných prostriedkov (letecký priemysel a vysokovýkonné autá).
InoBat je slovenská spoločnosť založená v roku 2019 zaoberajúca sa výskumom, vývojom, výrobou a recykláciou batérií s dlhodobým cieľom slúžiť európskemu trhu s novými energetickými riešeniami, uvádza Denník N.

Vysvetlil, že počiatočný plán stavať gigafabriku s kapacitou 20 gigawatthodín (GWh) bude možné postupne navýšiť – už pri kapacite 20 GWh a priemernom objeme batérie 100 kWh hovoríme o ročnom objeme 200-tisíc batérií každý rok. Spoločnosť Gotion High-Tech dokonca plánuje vybudovať najväčšiu agro-solárnu elektráreň v Európe, ktorá bude zásobovať gigafabriku zelenou energiou ako súčasť tohto investičného programu.
Spoločnosť Gotion High-Tech už pritom pred dvomi týždňami oznámila akvizíciu 25 % strategického podielu v InoBat AS. Gotion High-Tech má s automobilkou Volkswagen (VW) exkluzívnu zmluvu na dodávky EV batérií mimo Číny. VW zároveň vlastní 24,77 % podiel v Gotion High-Tech a je najväčším akcionárom spoločnosti.
Ako sme ťa informovali v samostatnom článku, na Slovensko mieri aj dcérska spoločnosť Porsche, ktorá chce u nás vyrábať batérie pre elektrické autá. Do tejto továrne plánuje Porsche investovať približne 200 miliónov eur a bude tak len jednou z mnohých automobiliek, ktoré na Slovensku takýmto spôsobom pôsobia. Ak sa pošťastí, príde dokonca aj Volvo.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Blesk z jasného neba: EÚ ustúpila, autá staršie ako 10 rokov nezasiahne tvrdá povinnosť STK

Dva roky sa ho ľudia nevedia nabažiť. Vojnový film s Tomom Hanksom neprestáva udivovať

Konkurencia závidí. Lexus ide proti prúdu, predaje jeho áut raketovo stúpajú kvôli prekvapivej veci

VIDEO: Jason Statham mrzačí špeciálne jednotky a uteká pred zákonom. Drsný triler uvidia aj Slováci

Ani najnovšie slovenské stíhačky ich paľbu neprežijú. Európa vo veľkom vyvíja futuristické zbrane ako zo sci-fi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovensko sa pripravuje na blackout: Štát odporúča, aké zásoby potrebuješ na prežitie
PREMIUMEnergopomoc: Štát sľubuje príspevky pre 90 % domácností. Pozri sa, či aj ty máš nárok

Podniky v Bratislave hlásia tisíce eur navyše v tržbách, môžu za to traja mladí Slováci a ich QR kód, ktorý to nakopol

Onkochirurg s 22-ročnou praxou: Jeden nenápadný zvyk devastuje tvoju imunitu. Telo sa stáva terčom chorôb

Gastroenterológ varuje: 4 príznaky rakoviny hrubého čreva u 30-ročných ľudí. Ak ich spozoruješ, návštevu lekára neodkladaj
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
Veľké čistky sa už začali. Státisíce mladých prídu o sociálne siete, Slovensko môže nasledovať
Black Friday prepísal históriu slovenských e-shopov. Dáta odhalili o Slovákoch zaujímavé informácie
Výnimočný nález paleontológov: Objavili rekordný počet stôp po dinosauroch
Štát pri veterných elekrárňach postupuje systémom pokus-omyl. Analytici sú zhrození z novely zákona
Turecko je v panike: Útoky dronov ohrozujú dodávky ropy aj plynu
Minister obrany USA mohol ohroziť životy vlastných vojakov. Zdieľal citlivé dáta cez bežnú appku
Európske automobilky si vydýchli. Čína sa dočkala kľúčového momentu, ktorý nechal USA v kŕči
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovensko sa pripravuje na blackout: Štát odporúča, aké zásoby potrebuješ na prežitie
PREMIUMEnergopomoc: Štát sľubuje príspevky pre 90 % domácností. Pozri sa, či aj ty máš nárok

Podniky v Bratislave hlásia tisíce eur navyše v tržbách, môžu za to traja mladí Slováci a ich QR kód, ktorý to nakopol

Onkochirurg s 22-ročnou praxou: Jeden nenápadný zvyk devastuje tvoju imunitu. Telo sa stáva terčom chorôb

