Slovenská „Giga Factory“ na výrobu batérií napreduje. Výrobnú linku jej dodá fima, ktorá robí s Teslou aj VW
InoBat Auto a popredný svetový dodávateľ výrobných zariadení Wuxi Lead podpísali dohodu o dodaní výrobnej linky na lítium-iónové batérie. Wuxi Lead dodá linku do centra vo Voderadoch na kľúč, čím sa výrazne urýchli celý proces výstavby a spustenia továrne. Spustenie výroby sa očakáva už koncom roka 2022, o novinkách píše spoločnosť v tlačovej správe pre médiá.
Marián Boček z InoBat Auto vysvetľuje, že Wuxi Lead si vybrali pre flexibilitu a kvalitu ich zariadenia, spojeného s profesionálnou podporou ich technického tímu v Európe.
„Prvým krokom ešte pred výrobou a dodávkou niečoho tak komplexného, ako je výrobná linka, bude reálny dizajn, o ktorý sa postará práve Wuxi Lead. Jednotlivé časti pilotnej linky by mali na Slovensko doraziť niekedy na prelome druhého a tretieho kvartálu 2022. Následne sa budú tieto časti linky montovať dokopy, pričom výroba by mala začať do konca roka 2022. Výstavba teda napreduje podľa plánu.“
Riešenie, ktoré bude používať linka InoBat Auto, využíva najmodernejšiu technológiu vysokorýchlostného vrstvenia, ktoré umožňuje efektívnu a presnú výrobu, pričom linka dokáže veľmi rýchlo meniť sady nástrojov. Vďaka tomu je flexibilná vo formátoch a veľkostiach batériových článkov.
Vyrábať budú batérie špičkovej kvality
Slovenské batérie do elektromobilov od InoBat Auto sú podľa kórejského testovacieho centra NCT vysoko výkonné a bezpečné. Batérie slovenskej spoločnosti boli porovnávané s batériami ako Samsung a LG Chem, ktoré využívajú najväčšie automobilky sveta.
InoBat batérie dosiahli lepšie výsledky v oblastiach energetickej kapacity, dojazdu aj životnosti. Testovanie odštartovalo v marci tohto roku a bolo zamerané na viaceré parametre.
„Výsledky potvrdzujú kvalitu našich batérií. Ukazujú dosiahnutie lepších výsledkov oproti porovnávanej batérií ázijského výrobcu,“ uviedol člen predstavenstva InoBat Pavol Krokoš. Zároveň dodal, že už teraz vyvinuli a vyrobili aj ďalšiu sériu batérií a majú jasný plán výskumu a vývoja ďalších generácií. „Aktuálne sme podpísali kontrakt s novým zákazníkom a sme v intenzívnych rokovaniach s ďalšími,“ potvrdil Krokoš.
Batéria NMC622 od Inobat Auto sa na 85 % svojej kapacity nabije za 30 minút a pri -20 °C poskytne 77 % zo svojej celkovej kapacity. Lákavo znie aj fakt, že po 600 cykloch stratí len 9 % zo svojej pôvodnej kapacity a úplný koniec životnosti tak môžu zákazníci očakávať až po dosiahnutí 1300 – 1350 cyklov, uviedla vedkyňa Andrea Straková Fedorková z Ústavu chemických vied na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
Investujú do nich svetoví giganti
Slovenský výrobca batérií nedávno získal veľmi významného investora. Je ním svetový ťažiarenský gigant Rio Tinto. Ide o spoločnosť s trhovou kapitalizáciou viac ako 100 miliárd dolárov, ktorá obchoduje na burzách v New Yorku a Londýne.
Táto anglo-austrálska spoločnosť s centrálami v Londýne a Melbourne je kľúčovým globálnym hráčom vo vyhľadávaní, ťažbe a spracovaní nerastného bohatstva. Rio Tinto vlastní jeden z najväčších projektov ťažby lítia na svete, ktorý sa nachádza v srbskom Jadare.
Rio Tinto svojou investíciou do InoBat Auto podporí najmä vývoj ekosystému výroby batérií v Európe. Ťažba lítia v Európe spolu s výrobou batérií majú potenciál skrátiť dodacie doby a znižovať uhlíkovú stopu. Obe spoločnosti tak môžu spolupracovať na výrobe a recyklácii batérií priamo v európskom regióne.
„Naša ťažba lítia v srbskom Jadare leží prakticky na prahu európskeho trhu s elektrickými vozidlami. Sme schopní produkovať dostatok lítia na výrobu približne jedného milióna batérií pre elektrické vozidlá ročne. Preto veríme, že Jadar bude kľúčovým dodávateľom pre európsky ekosystém batérií. Dúfame, že prostredníctvom našej investície do InoBat môžeme pomôcť v rámci lokálnej výrobe týchto inovatívnych batérií,“ vyjadrila sa Marnie Finlayson, výkonná riaditeľka obchodu spoločnosti Rio Tinto.
Projekt v Jadare je jedným z najväčších projektov ťažby lítia, ktoré sú aktuálne v príprave. Po ukončení povoľovacieho procesu by mal mať potenciál vyrobiť približne 58 000 ton uhličitanu lítneho batériovej kvality priamo v Európe. Tá je pritom jedným z celosvetovo najväčších rastúcich trhov s elektrickými vozidlami.
InoBat ako európsky výrobca batérií so zariadením na ich výskum, vývoj a pilotným závodom vznikajúcim na ich výrobu vo Voderadoch využije partnerstvo a finančné zdroje práve na dobudovanie kapacít na Slovensku a následný rozvoj, vrátane niekoľkých gigafabrík, pričom jedna z nich by mala vyrásť aj v Srbsku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EXKLUZÍVNE: Koľko v realite zarábajú slovenskí IT-čkari? Vieme, kde dostaneš až 14 000 € mesačne
Slováci budú o pár hodín vidieť vesmírne divadlo. Zem zasiahnu zvyšky silnej geomagnetickej búrky
Každý rok ťa pripravia o stovky eur. Slováci doma ignorujú týchto „fantómových“ žrútov elektriny
Energetickí giganti sa spájajú. Tisíce Slovákov môžu zásadne ušetriť na elektrine (PREHĽAD)
Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Až 41 % šanca: La Niña mieri nad Európu, hrozia meteorológovia. Prinesie klimatický zvrat
Zabíja 3 z 5 pacientov. Pri Slovensku zachytili nebezpečnú kvasinku, odborníci varujú
Stratili raketové zuby a oči. USA zadržali kľúčové zbrane pre Ukrajinu, dôsledky môžu byť ničivé
Tragédia v Nemecku: Muž vrazil autom do ľudí, polícia nevylučuje zámer
Najdrahší futbalista sveta má len 17 rokov. Predbehol Haalanda aj Mbappého (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň“
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň“
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
Nemecko ustupuje od zelenej vlny. Fosílne palivá zatienili slnko aj vietor
Fuego opäť vybuchla. Sopka v Guatemale núti obyvateľov utekať pred skazou
Slovensko čelí veľkej AI výzve. Ak nič neurobíme, prehĺbime digitálnu priepasť
Trump kúpil Teslu na podporu Muska. Teraz otočil a chce ju predať
Zemetrasenie otriaslo známou púšťou. Tisíce domácností sú bez elektriny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Až 41 % šanca: La Niña mieri nad Európu, hrozia meteorológovia. Prinesie klimatický zvrat
Zabíja 3 z 5 pacientov. Pri Slovensku zachytili nebezpečnú kvasinku, odborníci varujú
Stratili raketové zuby a oči. USA zadržali kľúčové zbrane pre Ukrajinu, dôsledky môžu byť ničivé
Tragédia v Nemecku: Muž vrazil autom do ľudí, polícia nevylučuje zámer
Najdrahší futbalista sveta má len 17 rokov. Predbehol Haalanda aj Mbappého (REBRÍČEK)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené