Slovenská „Giga Factory“ na výrobu batérií napreduje. Výrobnú linku jej dodá fima, ktorá robí s Teslou aj VW
InoBat Auto a popredný svetový dodávateľ výrobných zariadení Wuxi Lead podpísali dohodu o dodaní výrobnej linky na lítium-iónové batérie. Wuxi Lead dodá linku do centra vo Voderadoch na kľúč, čím sa výrazne urýchli celý proces výstavby a spustenia továrne. Spustenie výroby sa očakáva už koncom roka 2022, o novinkách píše spoločnosť v tlačovej správe pre médiá.
Marián Boček z InoBat Auto vysvetľuje, že Wuxi Lead si vybrali pre flexibilitu a kvalitu ich zariadenia, spojeného s profesionálnou podporou ich technického tímu v Európe.
„Prvým krokom ešte pred výrobou a dodávkou niečoho tak komplexného, ako je výrobná linka, bude reálny dizajn, o ktorý sa postará práve Wuxi Lead. Jednotlivé časti pilotnej linky by mali na Slovensko doraziť niekedy na prelome druhého a tretieho kvartálu 2022. Následne sa budú tieto časti linky montovať dokopy, pričom výroba by mala začať do konca roka 2022. Výstavba teda napreduje podľa plánu.“
Riešenie, ktoré bude používať linka InoBat Auto, využíva najmodernejšiu technológiu vysokorýchlostného vrstvenia, ktoré umožňuje efektívnu a presnú výrobu, pričom linka dokáže veľmi rýchlo meniť sady nástrojov. Vďaka tomu je flexibilná vo formátoch a veľkostiach batériových článkov.
Vyrábať budú batérie špičkovej kvality
Slovenské batérie do elektromobilov od InoBat Auto sú podľa kórejského testovacieho centra NCT vysoko výkonné a bezpečné. Batérie slovenskej spoločnosti boli porovnávané s batériami ako Samsung a LG Chem, ktoré využívajú najväčšie automobilky sveta.
InoBat batérie dosiahli lepšie výsledky v oblastiach energetickej kapacity, dojazdu aj životnosti. Testovanie odštartovalo v marci tohto roku a bolo zamerané na viaceré parametre.

„Výsledky potvrdzujú kvalitu našich batérií. Ukazujú dosiahnutie lepších výsledkov oproti porovnávanej batérií ázijského výrobcu,“ uviedol člen predstavenstva InoBat Pavol Krokoš. Zároveň dodal, že už teraz vyvinuli a vyrobili aj ďalšiu sériu batérií a majú jasný plán výskumu a vývoja ďalších generácií. „Aktuálne sme podpísali kontrakt s novým zákazníkom a sme v intenzívnych rokovaniach s ďalšími,“ potvrdil Krokoš.
Batéria NMC622 od Inobat Auto sa na 85 % svojej kapacity nabije za 30 minút a pri -20 °C poskytne 77 % zo svojej celkovej kapacity. Lákavo znie aj fakt, že po 600 cykloch stratí len 9 % zo svojej pôvodnej kapacity a úplný koniec životnosti tak môžu zákazníci očakávať až po dosiahnutí 1300 – 1350 cyklov, uviedla vedkyňa Andrea Straková Fedorková z Ústavu chemických vied na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
Investujú do nich svetoví giganti
Slovenský výrobca batérií nedávno získal veľmi významného investora. Je ním svetový ťažiarenský gigant Rio Tinto. Ide o spoločnosť s trhovou kapitalizáciou viac ako 100 miliárd dolárov, ktorá obchoduje na burzách v New Yorku a Londýne.
Táto anglo-austrálska spoločnosť s centrálami v Londýne a Melbourne je kľúčovým globálnym hráčom vo vyhľadávaní, ťažbe a spracovaní nerastného bohatstva. Rio Tinto vlastní jeden z najväčších projektov ťažby lítia na svete, ktorý sa nachádza v srbskom Jadare.

Rio Tinto svojou investíciou do InoBat Auto podporí najmä vývoj ekosystému výroby batérií v Európe. Ťažba lítia v Európe spolu s výrobou batérií majú potenciál skrátiť dodacie doby a znižovať uhlíkovú stopu. Obe spoločnosti tak môžu spolupracovať na výrobe a recyklácii batérií priamo v európskom regióne.
„Naša ťažba lítia v srbskom Jadare leží prakticky na prahu európskeho trhu s elektrickými vozidlami. Sme schopní produkovať dostatok lítia na výrobu približne jedného milióna batérií pre elektrické vozidlá ročne. Preto veríme, že Jadar bude kľúčovým dodávateľom pre európsky ekosystém batérií. Dúfame, že prostredníctvom našej investície do InoBat môžeme pomôcť v rámci lokálnej výrobe týchto inovatívnych batérií,“ vyjadrila sa Marnie Finlayson, výkonná riaditeľka obchodu spoločnosti Rio Tinto.
Projekt v Jadare je jedným z najväčších projektov ťažby lítia, ktoré sú aktuálne v príprave. Po ukončení povoľovacieho procesu by mal mať potenciál vyrobiť približne 58 000 ton uhličitanu lítneho batériovej kvality priamo v Európe. Tá je pritom jedným z celosvetovo najväčších rastúcich trhov s elektrickými vozidlami.
InoBat ako európsky výrobca batérií so zariadením na ich výskum, vývoj a pilotným závodom vznikajúcim na ich výrobu vo Voderadoch využije partnerstvo a finančné zdroje práve na dobudovanie kapacít na Slovensku a následný rozvoj, vrátane niekoľkých gigafabrík, pričom jedna z nich by mala vyrásť aj v Srbsku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde

Toto by mal mať každý, kto má mobil. Našli sme „zázračnú fóliu“ s unikátnou vlastnosťou regenerácie

Desiatky staníc teraz rozdávajú úplne zadarmo. Toto všetko si pustíš v decembri (PREHĽAD)

Každý tretí vodič na Slovensku úmyselne porušuje zákon. Ministerstvo sprísni sankcie smrteľného zlozvyku

Nečakaný krok STVR: Zvažuje vlastný „Netflix“. Ak to vyjde, Slováci budú pozerať TV úplne inak
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť

Legendárny herec oslávil 100 rokov a svoj dlhý život pripisuje jednej vlastnosti. Vedci metódu podporujú

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

Rusko odsúdilo sudcov Medzinárodného trestného súdu. Dostali trest až 15 rokov za zatykač na Putina

Ranné prebúdzanie tesne pred zazvonením budíka: Vedci našli prekvapivé vysvetlenie záhadného javu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
- Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť

Legendárny herec oslávil 100 rokov a svoj dlhý život pripisuje jednej vlastnosti. Vedci metódu podporujú

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

Rusko odsúdilo sudcov Medzinárodného trestného súdu. Dostali trest až 15 rokov za zatykač na Putina

