Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Azda každému na svete je jasné, že absolútnou alfou a omegou v elektromobiloch sú batérie. Od nich sa odvíja dojazd a cena, ktoré sú pre mnohých stále hlavným bodom kontroverzie. Ako však ukázal aj portál FonTech.sk niekoľkokrát, ide o neopodstatnené dohady, keďže štúdie ukazujú, koľko peňazí skutočne dokáže ušetriť elektromobil.

Žiadna rapídna degradácia batérie sa nekoná

Cena a dojazd však nie sú to jediné, čoho sa mnohí odporcovia obávajú. Často poukazujú na slabú životnosť batérie, ktorú bude potrebné po pár rokoch vymeniť, alebo rovno vyhodiť do „koša“ a kúpiť nové vozidlo.

Ako najnovšie ukázal aj YouTuber Kyle Conner prevádzkujúci kanál Out of Spec Reviews, nič z toho nemusí byť pravda. Presvedčil ho o tom slovenský majiteľ Tesly Model X 100D, ktorá je na cestách už od roku 2018. Na tému upozornil portál Futurism.

Kapacita batérie vtedy nového Modelu X 100D  bola 93,7 kWh, pričom o štyri roky a 320 000 kilometrov neskôr klesla kapacita o 9,8 %, teda na 84 kWh. Ak ti ešte teraz nespadla sánka, potom vedz, že majiteľ nabíja svojho štvorkolesového miláčika v drvivej väčšine prípadov (až 80 %) na nabíjacích staniciach Supercharger.

Uvedené je jednoznačným dôkazom, že rapídna degradácia batérií pri elektromobiloch nie je ničím iným len obyčajným strašiakom. Keď batériu v Tesle nezlomilo ani rýchlonabíjanie, ani najazdené kilometre, čo potom?

Za zmienku stojí aj fakt, že skúsenosti tohto Slováka sa zhodujú s výsledkami a zisteniami spoločnosti Tesla, ako aj s nezávislými štúdiami, ktoré sledovali degradáciu kapacity batérií pri Modeloch S a X. Podľa týchto štúdií, batérie, ktoré majú za sebou 200 000 míľ (teda spomínaných 320 000 km) stratia zhruba 10 % svojej pôvodnej kapacity.

Nová generácia batérií

Ďalšiu dobrú správu pre fanúšikov Tesly a elektromobility priniesol pred pár mesiacmi aj sám Elon Musk, ktorý prezradil, že jeho inžinieri aktuálne pracujú na batériových článkoch so životnosťou až 100 rokov. Pre porovnanie, väčšina automobiliek dáva na akumulátor minimálne 8-ročnú záruku.

Nová batéria by mala disponovať vysokou energetickou hustotou, vďaka čomu môže byť menšia a ľahšia, prípadne ponúkne vyšší dojazd pri zachovaní rozmerov a váhy súčasných batérií.

Treba však poznamenať, že na novej generácii batérií pracujú takmer všetci. Automobilky, startupy či veľké batériové spoločnosti – skrátka každý vyhrať v závode o „revolučnú“ batériu, ktorá navždy zmení svet elektromobility. Novú generáciu batérií tak dostane napríklad aj elektrické „Géčko“ od Mercedesu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú