Slovák na Tesle najazdil 400 000 km. Stále pôvodná batéria má neskutočné výsledky
Slovák Kristián Kratochvíl je majiteľom Tesly Model X, s ktorou pravidelne cestuje po Európe a elektromobilom teda absolvuje naozaj dlhé trasy. Nedávno sa s komunitou elektromobilistov podelil o míľnik, ktorý na svojom striebornom Modeli X dosiahol. Jeho odometer ukazuje už vyše 400 000 km. Na tento úctyhodný nájazd upozornil na svojom instagrame.
Kristián, respektíve jeho Model X je ďalším dôkazom, že batéria elektromobilu nie je na vyhodenie už po 160 000 km, ako väčšina automobiliek garantuje záruku. Aj po prekonaní tohto nájazdu je elektromobil ďalej schopný jazdiť a degradácia v tomto prípade ani nie je nijak zásadná.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Príspevok, ktorý zdieľa Kristian Kikokk Kratochvil (@thekikokk)
Ako uviedol Kristián v komentári pod príspevkom, po prejdení vyše 400 000 km stratil akumulátor iba 12 % z pôvodnej kapacity. Model X bol pritom vyrobený v roku 2018, takže samotná batéria má už zhruba 5 rokov.
V staršom rozhovore nám Kristián prezradil, ako dosiahol takto vysoký nájazd s elektrickým autom a či ho nejak elektromobil pri jeho práci obmedzuje.
K batérii sa správal najhoršie, ako to len šlo
Tým, že Krisitán robí s Modelom X predovšetkým dlhé trasy, často využíval rýchlonabíjanie, ktoré nie je k batérii zrovna najšetrnejšie. Aj napriek tomu dokázal udržať mieru degradácie na úrovni iba 12 %.
„Robím všetko úplne zle, vrátane neustále nabíjania na rýchlonabíjacích stojanoch. Tým koľko som na cestách a aké dlhé trasy jazdím, sa tomu ani nedá vyhnúť. Od januára už ale Model X využívam o niečo menej, takže teraz je vozidlo oproti minulosti častejšie nabíjané na AC nabíjačke. Do januára som však v 80 % prípadoch využíval DC rýchlonabíjacie stanice. Teraz je to zhruba v 75 % prípadoch. K batérii som sa v podstate ani horšie správať nemohol, bez problémov však vydržala a drží i naďalej.“
„Vzhľadom na to, že podľa štatistík priemerne človek najazdí 12 000 kilometrov za rok, ide o viac ako nadpriemerný nájazd. Tým ale, že mám prácu takú, akú mám, a musím sa starať o prevádzky a optimalizáciu elektrární, musím taktiež často cestovať na miesta, kde sa stavajú nové elektrárne, prípadne tam, kde už sú postavené, alebo sa riešia nejaké existujúce problémy.“
„Elektrárne sa nachádzajú po celej Európe, takže nájazd je skutočne obrovský. V podstate som za 4 roky najazdil toľko, čo priemerný človek nenajazdí za 20 rokov. Primárne však jazdím Nemecko, Francúzsko, Bosna a Hercegovina, Slovinsko a severské krajiny.“
Tesla preukazuje skvelé výsledky čo sa týka degradácie
Degradácia batérie je ešte stále častým argumentom odporcov elektromobility. Tí mylne tvrdia, že po pár rokoch a pár desiatkach tisíc kilometrov je batéria zrelá akurát tak do koša. Pravda je niekde úplne inde a ako najnovšie ukazujú dáta automobilky Tesla, degradácia priemerného Modelu S a X s nájazdom 320 000 km je na úrovni iba 12 %.
Kalifornská automobilka nedávno zverejnila obrovský, vyše 200 stranový dokument s názvom „Tesla Impact Report 2022“, v ktorom poukázala aj na mieru degradácie batérií vozidiel.
Vlajkové Modely S a X s nájazdom 200 000 míľ, teda 320 000 km majú stále k dispozícii 88 % pôvodnej kapacity batérie, takže degradácia predstavuje iba 12 %. Takýto nájazd pritom priemerný Slovák dosiahne za vyše 12 rokov.
Ako uviedol portál InsideEVs, v priemere teda klesne kapacita batérie o 1 % po prejedení cca 26 800 km, alebo po vykonaní 67 plných nabíjacích cykloch za predpokladu, že na jedno nabitie prejde elektromobil iba 400 km, čo zodpovedá dojazdu starších Tesiel v reálnych podmienkach
Ani po tom ale batéria nie samozrejme na vyhodenie a elektromobil môže jazdiť ďalej, pričom postupom času sa rýchlosť degradácie znižuje. No a aký má táto degradácia vplyv na samotný dojazd? Ak nový Model S pred pár rokmi dokázal prejsť na jedno nabitie 400 km v reálnom svete, po degradácii na úrovni 12 % sa dojazd zníži na zhruba 350 km.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP