Ceny nových áut tento rok prekonávajú hranice, na ktorých nikdy predtým neboli. Dôvodom nie je len všadeprítomná inflácia, ale aj čoraz prísnejšie emisné normy Európskej únie či požiadavky na povinnú výbavu a bezpečnostných asistentov. Novým minimom sa aj pre tie najmenšie a najlacnejšie mestské autá stáva aspoň 15-tisíc eur, čo mnohí Slováci odmietajú akceptovať.

O to viac rastie záujem o jazdené vozdilá. Na sekundárnom trhu totiž možno nájsť aj iba pár rokov staré jazdenky tesne „po zábehu“, možno dokonca ešte stále s fabrickou zárukou. Za 4 či 5 rokov však môže byť ich cena pokojne aj o 30 až 40 % nižšia oproti sume, ktorú stáli prvého majiteľa v showroome. Pre mnohých môže byť alternatívou aj kúpa rádovo výkonnejšej bazárovej prémiovky za cenu nového auta nižšej striednej triedy.

Kúpa auta z druhej ruky však prináša dobre známe nástrahy: riziko tzv. stočenia kilometrov, možnosť, že auto bolo neodborne opravené po vážnej nehode, ktorá nie je priznaná v dokumentácii alebo len všeobecne zlý technický stav v podobe opotrebených tlmičov, ložísk, turba pred smrťou či iných závad, ktoré by nového majiteľa v krátkom čase vyšli na ďalšie tisíce eur. Pre množstvo ľudí predstavuje vynikajúcu možnosť dovoz automobilu zo zahraničia, kde skúsení profesionáli zabezpečia jeho kvalitné preverenie.

Služba, ktorá ti dodá vlastného mechanika

Autíčkári preto každému záujemcovi o vozidlo z autobazára dôrazne odporúčajú urobiť podrobnú kontrolu na zdviháku aj dlhší testovací okruh v rôznych režimoch jazdy. Na niečo také však potrebuješ kvalifikovaného mechanika, ktorým zvyčajne nie je nikto so samozvaných odborníkov na autá v tvojom okolí. A ani známy automechanik na svoje odporúčanie pravdepodobne nedá žiadnu garanciu.

Existujú však služby, ktoré ponúkajú jedno aj druhé. Najznámejší vyhľadávač jazdených vozidiel u nás, Autobazar.EU, síce len v skutočnosti agreguje ponuky z klasických autobazárov a od individuálnych predajcov, teda sám žiadne autá nepredáva, no ich službu komplexného preverenia vozidla môžeš využiť na akúkoľvek jazdenku, na ktorú ti padne zrak.

Autobazar.EU

Ešte predtým, ako auto uvidíš naživo

Vyzerá tak, ako by podobná služba naozaj vyzerať mala. Na prvotnú „obhliadku“ jazdenky totiž dnes nemusíš ani vstať od počítača. Podobné služby ako prvé na základe EČV auta, alebo ešte lepšie jeho VIN čísla overia históriu vo všetkých relevantných databázach staníc kontroly originality, technickej a emisnej kontroly, poistovní a iných zoznamoch.

Tým najzásadnejším je tak prvotná kontrola reálneho stavu kilometrov. Nájazd sa totiž do databázy zapisuje pri každej z povinnej návštev STK. V ideálnom prípade by si tak mal každé dva roky vidieť lineárne stúpajúci graf. Tá najvyššia hodnota by potom mala svietiť na samotnom displeji na palubnej dosky. Pokiaľ by auto malo na STK z roku 2020 napríklad 160 000 km a v roku 2022 zmyslupných 200 000 km, reflektujúcich normálny ročný nájazd u nás, nemôže mať v inzeráte lákavých 130-tisíc.

Autobazar.EU

To však nie je zďaleka to jediné, čo komplexným preverením vozidla dokážeš zistiť. Základom je overenie aktuálneho majiteľa, teda to, či na auto nie je vedený napr. leasing alebo operatívny leasing. Pokiaľ zas auto jazdilo ako taxík, legislatíva vyžaduje, aby naň bola napísaná koncesia taxi služby – vrátane služieb ako je Bolt či Uber.

Pokiaľ v preverovaní takýto fakt zistíš, je jasné, že 90 % trás tvorili mestské presuny po tých najhorších cestách a spojka, pruženie či prevodovka dostali najväčšiu možnú záťaž. Samozrejme, neznamená to, že takéto auto kupovať nemáš, len by všetko malo byť zohľadnené v jeho cene a priznané terajším majiteľom.

Ešte väčším problémom môžu byť poistné udalosti, ktoré má vozidlo za sebou. Drobné parkovacie ťukance nie sú nič závažné, pokiaľ bola oprava urobená v autorizovanom servise – ten by mal garantovať, že všetky lakovacie práce prebehli podľa štandardov daných výrobcom a daná časť nebude náchylná na hrdzavenie.

Pri preverovaní vozidiel však môžeš naraziť aj na záznamy o veľkých škodových udalostiach, ktoré mohli zasiahnuť životne dôležité deformačné zóny. Pri následnej fyzickej kontrole vozidla by ťa tak mal zaujímať stav nostníkov, predpínačov bezpečnostných pásov alebo airbagov. Ich prípadné poškodenie môže byť v prípade ďalšej kolízie fatálne.

Autobazar.EU

Podrobná kontrola od tých najpovolanejśích

Autobazar.EU má aktuálne v ponuke viac než 430-tisíc inzerátov. Odborníci, ktorí autám skutočne rozumejú, však v prípade komplexného preverenia vozidla klientov zastúpia aj po prvotnej administratívnej kontrole, kedy je čas sa na auto pozrieť naživo.

Tu sa overuje, či je možné doložiť plnú servisnú históriu. Mechanik auto napojí na diagnostiku, ktorá by mala pomôcť odhaliť skryté aj sporadicky sa objavujúce závady a pod kapotou skontroluje hladiny oleja a všetkých ďalších prevádzkových kvapalín, ako aj to, či niekde neunikajú a motor je suchý.

V prípade vyšších balíčkov nasleduje aj vizuálna kontrola náprav a pruženia, ale aj výšky dezénu na pneumatikách a ich veku. Jazdné vlastnosti totiž neovplyvňujú len zjazdené, ale aj staré pneumatiky a to najmä v prípade zimnej sady.

Kapitolou samou o sebe je kontrola hĺbky laku špeciálnym povlakomerom. Práve nerovnomerný lak na rôznych častiach karosérie je totiž spoľahlivým ukazovateľom toho, kde bolo auto opravované. Len cena samotného prístroja sa pohybuje nad 100 eur, no meranie v rámci tejto služby od profíkov, pochopiteľne, dostaneš v cene.

Elcometer

Zatiaľ len na západe SR

Keďže podrobná kontrola auta vyžaduje fyzickú prítomnosť odborníkov za ktorými si poskytovateľ služby stojí, služba komplexného preverenia vozidla je zatiaľ dostupná len na západe Slovenska, konkrétne v okolí Bratislavy, Trnavy a Nitry. Záujemcovia však pochopiteľne môžu byť z ktorej časti SR, rozhodujúca je v tomto prípade lokalita vozidla, ktoré má zákazník záujem preveriť.

Pri komplexnej prehliadke spolu s expertmi Autobazar.EU zákazník byť môže – uvidí svoje potenciálne nové auto podrobnejšie a dostane odpovede na všetky otázky, ale na druhej strane vôbec nemusí. Výsledný protokol aj s podrobnými fotografiami, výpisom závad a konkrétnymi hodnotami každého parametru dostane v elektronickej podobe.

V prípade delegovania služby na profesionálov je tak len na ňom, či ich znalosti a garancie využije len na zníženie rizika, alebo aj na úsporu svojho času. V prípade, že prvé rande s novým autom zlyhá a pri preverovaní sa nájdu vážne nedostatky, kvôli ktorým si kúpu zákazník nakoniec rozmyslí, aj tak môžeme stále hovoriť o dobre investovaných peniazoch.

Autobazar.EU totiž v takýchto prípadoch poskytuje výrazné zľavy na prípadné ďalšie preverovanie iného vozidla. Vyššie balíčky dokonca ponúkajú aj podrobnosti o jednom alebo rovno troch alternatívnych vozidlách. Najväčšou úsporou sú však pochopiteľne ušetrené nervy a peniaze na nečakanom servise pri aute, ktoré je v skutočnosti iné, ako sa tvári na inzeráte.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú