Koniec prekračovaniu rýchlosti. Oddnes majú autá povinný rýchlostný limiter, takto funguje
Včera 6. júla prišla do platnosti nová legislatíva, ktorá priniesla povinné zavádzanie Inteligentného rýchlostného asistenta (ISA) do nových vozidiel predávaných v EÚ a teda aj na Slovensku.
Portál NeoWin priblížil, ako bude tento nový bezpečnostný prvok vo vozidlách fungovať.
Systém ISA má v princípe fungovať podobne ako napríklad signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov. Vozidlo bude po novom povinne získavať dáta o maximálnej povolenej rýchlosti v danom úseku na základe GPS podkladov alebo kamery, ktorá číta dopravné značky.
Systém ISA bude podľa homologizačného protokolu povinne aktivovaný po každom naštartovaní.
Systém (určite k masívnej nevôli všetkých vodičov) bude na prekročenie povolenej rýchlosti podľa novej legislatívy upozorňovať vizuálne (upozornením na prístrojovej doske), aj zvukovo. O niečo menej otravnou alternatívou môže byť vibrovanie do plynového pedála.
Tým najextrémnejším riešením je postupné znižovanie rýchlosti samotným vozidlom po tom, čo vodič odignoruje všetky zvukové, vizuálne a haptické upozornenia. V tomto smere neexistuje presná direktíva, automobilky totiž môžu k návrhu systému pristúpiť vlastnou cestou. Rozhodne tak na trhu uvidíme niekoľko úplne odlišných riešení.
Môžeš sa ho zbaviť?
Určite ti teraz napadá jedna najzásadnejšia otázka – Môžeš sa systému zbaviť, nepoužívať ho alebo vypnúť?
Podľa návrhu by to naozaj malo byť možné, ale len rovnako, ako sa dnes zbavíš systému Štart-Stop vypínajúceho motor auta na križovatkách v snahe ušetriť mililitre paliva a gramy emisií na úkor vyššieho opotrebenia štartéra a batérie.
Inak povedané, po každom naštartovaní bude ISA povinne zapnutý a vodič, ktorý nechce pípanie, vibrácie či blikanie upozornení, ho bude musieť pravidelne vypínať.
Cieľom je zachrániť ľudské životy
Povinný inteligentný obmedzovač rýchlosti nebol zavedený preto, aby Európska únia iba naštvala vodičov. Priniesť má reálne výsledky a na cestách môže zachrániť obrovské množstvo ľudských životov.
Podľa štatistík Európskej únie sa môže zavedením a rozšírením nového inteligentného rýchlostného asistenta znížiť počet smrteľných nehôd až o 26 – 50 %, píše portál Mashable.
Avšak ešte nejakú dobu potrvá, než sa na cestách rozšíria nové automobily s týmto systémom. Legislatíva síce už vstúpila do platnosti, no systémom ISA zatiaľ musia byť vybavené všetky nové modelové rady, ktoré automobilky homologujú od dnešného dátumu. Pre všetky nové autá (aj tie predstavené skôr) bude systém povinný od júla 2024.
Rad povinnej výbavy bude oveľa širší
Ako však informuje TASR, rýchlostný asistent nie je jedinou novinkou, ktorá pribúda do povinnej výbavy od 6. júla. Vozidlám tiež pribudne predpríprava na alkohol tester, ktorý môže zabrániť štartovaniu vozidla, ak „nafúkaš“. V článku však vysvetľujeme, že otravného fúkania pred každou jazdou sa zatiaľ obávať nemusíš.
Nová povinná výbava v automobiloch od 1. júla 2022
Všetky cestné vozidlá (osobné automobily, dodávky, nákladné vozidlá, autobusy) musia dostať systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti, senzory alebo kamery na cúvanie, systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti, zariadenia na záznam údajov o udalostiach, ako aj signál núdzového zastavenia.
Pre osobné vozidlá a dodávky sú povinné ďalšie funkcie, ako sú systémy udržiavania v jazdnom pruhu a automatizovaného brzdenia.
Pre autobusy a nákladné vozidlá sú zas povinné technológie na lepšie rozpoznávanie možných mŕtvych uhlov, výstrahy na predchádzanie zrážkam s chodcami alebo cyklistami a systémy monitorovania tlaku v pneumatikách.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
Dojazd 680 km a odvezie 7 ľudí. Poznáme slovenské ceny jedného z najočakávanejších elektromobilov
Vedci videli nemožné. Čierna diera „zavraždila“ celú masívnu galaxiu
Slováci hromžia: Diaľničné známky prudko zdražujú. Priplatíš si desiatky eur
Má 925 koní a nabiješ ho za 18 minút. Audi predstavilo svoje najvýkonnejšie auto v histórii
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Dostal pokutu 100 000 €. Toto za žiadnu cenu nerob za volantom
- Oklame radar a má rýchlosť 1 400 km/h. Čína má neviditeľnú stíhačku s podozrivým tvarom
- Toto NASA nikdy nedokázala. SpaceX práve prepísal históriu ľudstva vo vesmíre, teraz mieri na Mars
- Netflix opäť boduje filmovým „odpadom“. Nové sci-fi je obrovský hit, zamilovali si ho aj Slováci
- Rusko zradil dlhoročný spojenec. Ukrajine začal posielať obrovské množstvo zbraní
-
- Dostal pokutu 100 000 €. Toto za žiadnu cenu nerob za volantom
- Oklame radar a má rýchlosť 1 400 km/h. Čína má neviditeľnú stíhačku s podozrivým tvarom
- Toto NASA nikdy nedokázala. SpaceX práve prepísal históriu ľudstva vo vesmíre, teraz mieri na Mars
- Netflix opäť boduje filmovým „odpadom“. Nové sci-fi je obrovský hit, zamilovali si ho aj Slováci
- Rusko zradil dlhoročný spojenec. Ukrajine začal posielať obrovské množstvo zbraní
-
- Dostal pokutu 100 000 €. Toto za žiadnu cenu nerob za volantom
- Oklame radar a má rýchlosť 1 400 km/h. Čína má neviditeľnú stíhačku s podozrivým tvarom
- Toto NASA nikdy nedokázala. SpaceX práve prepísal históriu ľudstva vo vesmíre, teraz mieri na Mars
- Rusko zradil dlhoročný spojenec. Ukrajine začal posielať obrovské množstvo zbraní
- 100-miliónová kópia. Číňania bez hanby „ukradli” najlepšiu raketu USA, no zabudli na dôležitú vec
Ruská firma vlastniaca Gazprom žaluje európske banky, zastavili financovanie kľúčového projektu
Polícia začala stíhanie kvôli kauze Slovensko IT, firma skončila v značnej strate
Väčšina Slovákov má smolu. Zápas Slovanu Bratislava ponúknu iba títo operátori
AKTUÁLNE: Veľký operátor hlási masívny výpadok. Zákazníkom nejde kľúčová služba
Vedci varujú celé ľudstvo. Do roku 2050 môžu superbaktérie zabiť 40 miliónov ľudí
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené