Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Včera 6. júla prišla do platnosti nová legislatíva, ktorá priniesla povinné zavádzanie Inteligentného rýchlostného asistenta (ISA) do nových vozidiel predávaných v EÚ a teda aj na Slovensku.

Portál NeoWin priblížil, ako bude tento nový bezpečnostný prvok vo vozidlách fungovať.

Systém ISA má v princípe fungovať podobne ako napríklad signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov. Vozidlo bude po novom povinne získavať dáta o maximálnej povolenej rýchlosti v danom úseku na základe GPS podkladov alebo kamery, ktorá číta dopravné značky.

Systém ISA bude podľa homologizačného protokolu povinne aktivovaný po každom naštartovaní.

ETSC

Systém (určite k masívnej nevôli všetkých vodičov) bude na prekročenie povolenej rýchlosti podľa novej legislatívy upozorňovať vizuálne (upozornením na prístrojovej doske), aj zvukovo. O niečo menej otravnou alternatívou môže byť vibrovanie do plynového pedála.

Tým najextrémnejším riešením je postupné znižovanie rýchlosti samotným vozidlom po tom, čo vodič odignoruje všetky zvukové, vizuálne a haptické upozornenia. V tomto smere neexistuje presná direktíva, automobilky totiž môžu k návrhu systému pristúpiť vlastnou cestou. Rozhodne tak na trhu uvidíme niekoľko úplne odlišných riešení.

Môžeš sa ho zbaviť?

Určite ti teraz napadá jedna najzásadnejšia otázka – Môžeš sa systému zbaviť, nepoužívať ho alebo vypnúť?

Podľa návrhu by to naozaj malo byť možné, ale len rovnako, ako sa dnes zbavíš systému Štart-Stop vypínajúceho motor auta na križovatkách v snahe ušetriť mililitre paliva a gramy emisií na úkor vyššieho opotrebenia štartéra a batérie.

ETSC

Inak povedané, po každom naštartovaní bude ISA povinne zapnutý a vodič, ktorý nechce pípanie, vibrácie či blikanie upozornení, ho bude musieť pravidelne vypínať.

Cieľom je zachrániť ľudské životy

Povinný inteligentný obmedzovač rýchlosti nebol zavedený preto, aby Európska únia iba naštvala vodičov. Priniesť má reálne výsledky a na cestách môže zachrániť obrovské množstvo ľudských životov.

Podľa štatistík Európskej únie sa môže zavedením a rozšírením nového inteligentného rýchlostného asistenta znížiť počet smrteľných nehôd až o 26 – 50 %, píše portál Mashable.

Freepik (Úprava redakcie)

Avšak ešte nejakú dobu potrvá, než sa na cestách rozšíria nové automobily s týmto systémom. Legislatíva síce už vstúpila do platnosti, no systémom ISA zatiaľ musia byť vybavené všetky nové modelové rady, ktoré automobilky homologujú od dnešného dátumu. Pre všetky nové autá (aj tie predstavené skôr) bude systém povinný od júla 2024.

Rad povinnej výbavy bude oveľa širší

Ako však informuje TASR, rýchlostný asistent nie je jedinou novinkou, ktorá pribúda do povinnej výbavy od 6. júla. Vozidlám tiež pribudne predpríprava na alkohol tester, ktorý môže zabrániť štartovaniu vozidla, ak „nafúkaš“. V článku však vysvetľujeme, že otravného fúkania pred každou jazdou sa zatiaľ obávať nemusíš.

Nová povinná výbava v automobiloch od 1. júla 2022

Všetky cestné vozidlá (osobné automobily, dodávky, nákladné vozidlá, autobusy) musia dostať systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti, senzory alebo kamery na cúvanie, systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti, zariadenia na záznam údajov o udalostiach, ako aj signál núdzového zastavenia.

Pre osobné vozidlá a dodávky sú povinné ďalšie funkcie, ako sú systémy udržiavania v jazdnom pruhu a automatizovaného brzdenia.

Pre autobusy a nákladné vozidlá sú zas povinné technológie na lepšie rozpoznávanie možných mŕtvych uhlov, výstrahy na predchádzanie zrážkam s chodcami alebo cyklistami a systémy monitorovania tlaku v pneumatikách.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú