Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V článku boli použité materiály SITA.

Na Slovensku stále nemáme jasný plán v súvislosti s dotáciami na elektromobily. V minulosti o ne Slováci prejavili obrovský záujem, keď sa, v zatiaľ poslednom kole, alokované prostriedky vyčerpali za menej než 4 minúty.

Odvtedy sme počuli len prázdne prísľuby toho, že dotácie sa vrátia. Tajomník dnes už bývalého ministra hospodárstva Richarda Sulíka Karol Galek na tlačovej besede, ktorú odvysielala aj TA3, konečne ozrejmil, v akom stave sa dotácie nachádzajú.

Už čakáme tretí rok

Slovensko je jednou z mála európskych krajín, ktorá aktuálne neposkytuje žiadne dotácie na nákup elektrického auta. Sulíkove ministerstvo malo skôr plán spraviť zo Slovenska vodíkovú veľmoc, tá však ide na úkor batériových elektromobilov, pričom posledné kolo dotácií na nákup elektrického auta sme tu mali ešte v roku 2019 a aj to skončilo úplným fiaskom.

O výzvu z roku 2019 bol enormný záujem. On-line registrácia sa začala v polovici decembra a celá šesťmiliónová suma bola rezervovaná za 3 minúty a 41 sekúnd.

Galek práve situáciu ozrejmil

Na pondelkovej tlačovej besede padla otázka ohľadom aktuálneho postoja vlády voči dotáciám na elektromobily. „Dotácie na elektroautá boli pozastavené,“ zneli jeho prvé slová.

V minulosti sa na dotácie využil recyklačný fond v hodnote 5 miliónov eur, ďalej informoval Galek. Tento fond už dnes nie je k dispozícii, čo znamená, že na tento účel nie sú priamo alokované žiadne financie. „Jediným zdrojom by bol štátny rozpočet, pokiaľ by sme chceli ísť do ďalšej takejto schémy.

Taktiež povedal, že MH SR túto tému otvorilo už viackrát, pretože veria, že alternatívna mobilita má budúcnosť, „Určite aj kvôli znižovaniu emisií,“ pokračoval. Podľa neho ide o niečo, čo Slovensko bude musieť prijať.

Nateraz, kým nemáme zdroje, nemôžeme hovoriť o žiadnych výzvach alebo o konkrétnych podporách,“ uzavrel svoju odpoveď.

VW/Pixabay

Podobná situácia nastáva aj v iných krajinách EÚ

O znížení dotácii v Nemecku sme informovali v samostatnom článku len nedávno. Dôvod je však presne opačný ako u nás. Tamojšia vláda je názoru, že vodiči v Nemecku by si už dnes kúpili elektromobil aj bez vysokej dotácie, a tak „zľavu“ na nákup elektromobilu výrazne zredukuje.

Británia taktiež prichádza so zásadnou zmenou v dotáciách. Záujemci už viac nedostanú zľavu na nákup nového elektrického auta, no krajina v podpore elektromobility nekončí. Ako sme informovali nedávno, alokované financie poputujú na rozvoj nabíjacej infraštruktúry.

O podpore rozvoja nabíjacej infraštruktúry na Slovensku sme sa rozprávali aj s Petrom Badíkom, riaditeľom spoločnosti GreenWay Infrastructure. Na otázku, či sa nejaká podpora zo strany štátu dostáva aj k nim, odpovedal pre FonTech.sk nasledovne:

„Musím povedať, že je to taký boj, ktorý zvádzame sami napriek tomu, že robíme niečo, čo prispieva k všeobecnému rozvoju. Ani tie dotácie pre ľudí však neboli správne nastavené.

Napríklad prvá dotácia, tá bola príliš vysoká, no celkový rozpočet bol príliš nízky. Vláda totiž bola presvedčená, že po elektrických autách je tak malý dopyt, že musia dať veľmi vysokú dotáciu, aby si elektrické auto vôbec niekto kúpil. Prax však za tri minúty ukázala, že je všetko inak. Ľudia tie elektrické autá chceli a ani nepotrebovali tak vysokú dotáciu.

Ministerstvu to vlastne ani nemožno vyčítať, bolo to prvé kolo a dopadlo tak, ako dopadlo. Problémom však je, že to nie je systematické. Za dva mesiace mala nastúpiť nová dotácia, ktorá by bola inak nastavená, dotácia by bola nižšia a celkový objem vyšší. Prvým kolom to totiž zhaslo, bol to taký výstrel, hodilo sa medzi ľudí pár stotisíc eur a nemyslelo sa na krok dva alebo tri.“

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú