Zo Slovenska môže byť elektromobilová veľmoc. „Nechceme tu baterkáreň,“ hromžia Slováci
V tomto texte boli použité aj materiály SITA.
Slovensko patrí medzi krajiny so silnou automobilovou základňou. Lenže tento priemysel sa postupne uberá cestou elektromobility, takže štát musí zvažovať aj investície z tohto segmentu, aby sme neostali prešľapovať na mieste.
Aj z tohto dôvodu podpísala vláda ešte 20. júna tohto roka Investičnú dohodu (IA) so spoločnosťou Gotion InoBat Batteries (GIB), spoločným podnikom medzi jednou z popredných čínskych batériových spoločností Gotion High-tech a slovenskou inovatívnou batériovou spoločnosťou InoBat. Začiatok plánovanej výstavby bol stanovený na koniec roka 2024, no všetko môže byť úplne inak.
Obavy miestnych
Výstavba baterkárne v Šuranoch narazila na vážne problémy. Miestni obyvatelia sa postavili proti projektu a začali organizovať petíciu, v ktorej žiadajú zastavenie celej investície. Obávajú sa o svoje zdravie, bezpečnosť a budúcnosť svojho regiónu. V otvorenom liste adresovanom premiérovi Robertovi Ficovi volajú po osobnom stretnutí, na ktorom by chceli prezentovať svoje obavy a žiadať o zrušenie projektu.
Miestni tvrdia, že pri príprave zámeru došlo k pochybeniam a nekalým praktikám, ktoré výrazne podkopali dôveru vo verejné inštitúcie zodpovedné za schvaľovanie projektu. Tvrdia, že „ide o život“ a že verejný záujem deklarovaný štátom je v rozpore so záujmami obyvateľov dotknutého územia. Petícia proti výstavbe baterkárne už získala viac ako 11-tisíc podpisov, pričom sa k nej pridali nielen obyvatelia Šurian a okolitých obcí, ale aj ľudia z celého Slovenska.
Zasiahol aj primátor
Na vzniknutú situáciu, ktorú od začiatku obklopujú emócie, oficiálne zareagoval aj primátor mesta Šurany, Marcel Filaga. „Predovšetkým by som chcel zdôrazniť, že o tejto strategickej investícii rozhodla vláda Slovenskej republiky, nie mesto Šurany,“ začína stanovisko Filaga. „Myslím, že v tejto súvislosti nie je na škodu veci pripomenúť vymedzenie kompetencií – kto za čo zodpovedá, pretože v súčasnej vypätej atmosfére sa v Šuranoch a blízkom okolí takmer všetko v súvislosti s baterkárňou pripisuje nášmu mestu,“ uvádza.
„Vláda SR túto investíciu schválila. Gotion InoBat Batteries (GIB) ako investor by mal realizovať výstavbu aj prevádzku baterkárne, MH Invest II, s.r.o. ako spoločnosť so 100 % majetkovou účasťou štátu v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva SR uskutočňuje činnosti súvisiace s prípravou a výstavbou priemyselných parkov a zón pre investorov, v spolupráci so štátnymi inštitúciami, vyššími územnými celkami, správcami sietí a investormi.
Zabezpečuje prípravu územia a výkup pozemkov pre investorov a súvisiace práce s vybudovaním infraštruktúry pre regionálny rozvoj. Medzi úlohy mesta Šurany vo vzťahu k Industrial Parku Šurany patrí schvaľovanie zmien v územných plánoch, vydávanie povolení v súlade s príslušnou legislatívou a pripomienkovanie projektu,“ píše starosta Šurian.
Miestni sú skutočne vo veľmi ofenzívnej nálade voči stavbe, keďže na iniciovanom verejnom zhromaždení, na ktorom sa zúčastnili aj predstavitelia štátnej spoločnosti a zástupcovia firmy realizujúcej túto stavbu, sa zúčastnení toho veľa nedozvedeli. Primátor uvádza, že „účastníci stretnutia, ktorí sú proti výstavbe baterkárne, prerušovali vystúpenia hostí celý čas nesúhlasným skandovaním“. A tak sa vlastne nikto nedozvedel nič.
Stanovisko investora
Spoločnosť GIB EnergyX, ktorá za projektom stojí, uviedla, že rozumie obavám obyvateľov, no zároveň zdôraznila, že všetky procesy sú v súlade so zákonmi a prísnymi regulačnými predpismi.
„Náš projekt je plne v súlade so všetkými platnými zákonmi, predpismi a stanovenými limitami. Veríme, že prinesie významné ekonomické a technologické prínosy pre región, pričom neustále dodržiavame najvyššie štandardy ochrany životného prostredia a bezpečnosti,“ vyhlásila firma.
Najvyspelejšia továreň v Európe
Giga továreň GIB má byť situovaná v strategickom ekoparku Šurany, kde vznikne nový batériový uzol. Projekt sa bude rozvíjať vo viacerých fázach, pričom prvá fáza bude mať kapacitu 20 GWh a začne svoju komerčnú prevádzku v roku 2026. Celková plánovaná kapacita fabriky by mala dosiahnuť až 60 GWh. Výstavba tejto giga továrne sa začne koncom roka 2024 a prinesie viac ako tisíc pracovných miest.
Predseda Gotion High-Tech, Li Zhen, označil túto investíciu za míľnik v globalizačnej stratégii spoločnosti. „Na Slovensku, za Slovensko,“ zdôraznil Zhen, pričom poukázal na snahu vybudovať najvyspelejšiu továreň na bezuhlíkové batérie v regióne EMEA (Európa, Blízky východ a Afrika). Podľa neho bude projekt prínosom nielen pre Šurany, ale aj pre celú Európu, ktorá smeruje k ekologickej transformácii energetiky.
„Investovali sme do InoBat a vytvorili sme GIB. Naša továreň Giga v Šuranoch bude medzníkom, ktorý predstaví naše schopnosti Gotion High Tech. Súčasťou projektu bude aj výskumno-vývojové centrum v Šuranoch a už teraz sme začali spolupracovať s univerzitami na vzdelávacích programoch, aby sme pomohli uspokojiť dopyt po odborníkoch.
Dôležitá je aj naša lokálna spolupráca v rámci obce a Nitrianskeho kraja pri rozvoji pracovnej sily prostredníctvom kurzov odborného vzdelávania,“ uviedol Steven Cai, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Gotion EMEA a predseda GIB.
Význam projektu
Šurany Industrial Park, kde má baterkáreň vyrásť, má byť jedným z najväčších priemyselných parkov na západnom Slovensku. Jeho rozloha a plánované investície vo výške 1,23 miliardy eur z neho robia kľúčový projekt pre celý región. V parku by mohlo nájsť prácu až 2 600 ľudí, pričom prevádzka baterkárne je naplánovaná na prvý kvartál roku 2027.
Občianska iniciatíva „Chránime si naše“ je presvedčená, že riziká spojené s výstavbou baterkárne prevažujú nad jej prínosmi. Miestni obyvatelia sa snažia získať podporu verejnosti aj premiéra Roberta Fica, aby zastavili tento kontroverzný projekt. Budúcnosť baterkárne v Šuranoch tak zostáva neistá a napätie v regióne stúpa.
„Predpokladám, že rozhodujúcim momentom ďalšieho procesu prípravy továrne na výrobu batérií do elektromobilov bude zo strany investora zagarantovanie takých parametrov prevádzky, ktoré budú v súlade so zákonnými limitmi ochrany životného prostredia a potvrdenie jeho argumentov aj výsledkami veľkej štúdie EIA. Rád by som veril, že v takom prípade by obavy ľudí mohli opadnúť,“ uzavrel primátor.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
Elektromobil nabijeme za 4 minúty. Európska firma hlási obrovský pokrok v rozbehnutom projekte
Spoluzakladateľ Tesly má plán, ako poraziť Čínu. Odpad z batérií mení na „strategickú zbraň“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Finančná neistota nevzniká náhodou: Úspešní podnikatelia sú tí, ktorí sa riadia intuíciou a flexibilne reagujú (ODBORNÍK)
Bezos predal svoje sídlo s prístavom a bambusovým hájom. Vytvoril nový rekord v predaji nehnuteľnosti
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
NAJNOVŠÍ PRIESKUM: Voliči Progresívneho Slovenska prechádzajú k Matovičovi. Do parlamentu by sa dostalo 7 strán
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Rusko posiela Nemecku jasný odkaz. Rakety Taurus môžu všetko zmeniť
Prinúti ťa stráviť v appke celé hodiny. Instagram zavádza novú funkciu zameranú na Reels
Ukrajina sa opäť musí obávať útokov na energetickú infraštruktúru. Prímerie sa skončilo
OpenAI má bizarný problém. Najnovšie výkonné modely robia jednu zlú vec častejšie, než tie staré
Alkohol neničí len mozog. Nová štúdia odhalila desivé spojenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Finančná neistota nevzniká náhodou: Úspešní podnikatelia sú tí, ktorí sa riadia intuíciou a flexibilne reagujú (ODBORNÍK)
Bezos predal svoje sídlo s prístavom a bambusovým hájom. Vytvoril nový rekord v predaji nehnuteľnosti
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
NAJNOVŠÍ PRIESKUM: Voliči Progresívneho Slovenska prechádzajú k Matovičovi. Do parlamentu by sa dostalo 7 strán
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené