Škoda Superb iV za viac ako 40 000 € je ešte lepšou voľbou ako verzia s dieselom či benzínom – v týchto veciach ma plug-in hybrid ohromil
Superb je pojem, ktorý v očiach Slovákov znamená akýsi etalón, ak chce niekto od ľudovej Škodovky cenovo a výbavovo luxusné auto. Vlajková loď so všetkým, čo k tomu patrí, je dnes stabilným predajným artiklom a rok čo rok, generáciu po generácii, sa výrobca snaží priniesť niečo nové a vždy aspoň jednu takú naozaj prelomovú novinku. Prvýkrát v histórii tak spoznáva česká automobilka aj vody plug-in hybridného sveta a musím sa priznať, že Superbu to v tejto kombinácii mimoriadne svedčí.
V prípade plug-in hybridov cenovky začínajú od 35 000 € za liftback a 36 000 za combi prevedenie. To sú čiastky, ktoré sa rovnajú bez najmenších problémov cenovkám za legendárny dieselový motor 2.0 TDI, ktorý v najnovšej iterácii prejde na jednu nádrž aj viac ako 1100 km.
Počas týždňového testovania som však objavil niečo, čo mi dáva jasné znamenie, že ak niekto vyslovene nebaží po dieselovom aute a trochu myslí aj na ekológiu, Superb iV je variant, ktorý by som bez váhania z trojice motorizácií zaparkoval aj vo svojej garáži.
Či už ide o dobrú spotrebu pri dlhom cestovaní, hodnotu čisto elektrického dojazdu alebo celkový komfort na palube.
Technickým a technologickým vlastnostiam faceliftovaného Superba ako takého sme sa venovali už v predchádzajúcej recenzii, kde sme testovali liftback s kráľovským benzínovým dvojlitrom s výkonom takmer 200 koní, čiže si vieš po prečítaní minulej a tejto recenzie spraviť prehľad, čo charakterizuje najlepšie každé z týchto áut. A čo nás čaká v dnešnej recenzii?
- Aká je spotreba plug-in hybridu Škoda Superb iV
- Koľko prejde Superb iV na čisto elektrický pohon
- Prečo je Superb iV lepší ako benzínová a dieselová verzia
- Aká je doba nabíjania na domácej 220V nabíjačke a ako dlho sa Superb iV nabíja na verejných nabíjačkách
- Detailný popis pohonu, aký je výkon a aká je kapacita batérie
Na začiatku prezradím, čo ma teda na novom Superbe najviac prekvapilo. Hybridná pohonná jednotka tvorená 1,4 litrovým benzínovým motorom s výkonom 115 kW a 85 kW elektromotorom spolu dáva kombinovaný systémový výkon 160 kW, čiže 214 koní. Krútiaci moment je na úrovni 400 Nm. Pre niekoho je možno prekvapením použitie „len“ 6 stupňovej DSG prevodovky namiesto tradičného 7 stupňového DSG ekvivalentu. Na auto týchto rozmerov a predovšetkým určenia je to maximálne postačujúce a vďaka elektromotoru auto zrýchľuje napriek jeho rozmerom a váhe veľmi dobre.
Akonáhle spaľovací motor nestíha, krásne mu sekunduje do rytmu elektrická sústava a o nejakej turbodiere či neskorému nástupu výkonu tu nemôže byť reč. Palivová nádrž má kapacitu 50 litrov a Škodovka uvádza, že na jedno tankovanie prejdeš až 850 km (z mojich reálnych skúseností sa radšej bavme o hodnote okolo 700-750 km).
V kufri sa na mieste rezervy nachádza 13 kWh batéria. Škoda na svojom webe uvádza priemerný dojazd na úrovni 55 km, no mne sa na čisto elektrický pohon podarilo najazdiť 46 km, pričom táto trasa zväčša obsahovala jazdu po okresných cestách. V prípade využívania auta výhradne po meste sa dojazd môže, no nutne samozrejme nemusí v závislosti od štýlu jazdy vodiča, pohybovať aj okolo 60 km.
Jazdil som aj po okreskách a so zapnutou klimatizáciou, čiže všetko prispôsobené maximálnemu komfortu a nesnažil som sa ísť na spotrebu a navyše som úplne vynechal diaľničné tempo, kde by samotný dojazd elektromotora s určitosťou ledva atakoval 40-45 km.
Veľmi zaujímavé výsledky ukazuje aj jazda s vybitou batériou. Pri nájazde 180 km sa finálna spotreba zastavila na slušných 5,9 l / 100 km. Pri svižnejšej jazde som sa však bez problémov dokázal vyšplhať aj nad 8 litrov. Testovací okruh tvorila v 30 % diaľnica a zvyšok boli okresky či prejazdy mestami a obcami. Prechod medzi elektromotorom a benzínovým agregátom sprevádza trochu dlhšia odozva, no nie je to nič zásadné či nebodaj rušivé.
Počas 150 km okruhu, kde som jazdil po diaľnici a Štiavnických horách s plne nabitou batériou, sa spotreba zastavila na 5 l / 100 km. Aj na základe týchto výsledkov si dovolím tvrdiť, že hybridný Superb bude mať presne takú spotrebu, ako budeš ty sám chcieť. Všetko závisí od toho, akú ťažkú nohu máš na plyne a ako často ho budeš nabíjať.
Ako ďalší príklad môže poslúžiť testovací 134 km okruh skombinovaný 50 % jazdou po diaľnici a 50 % po okresných cestách, kedy sa spotreba zastavila na hodnote 3,7 l / 100 km. Asi už určite tušíš, že takáto porcia kilometrov v automatickom hybridnom režime úplne vybila batérie, no plug-in hybridný pohon splnil účel na jednotku s hviezdičkou.
Keď už je reč o nabíjaní, nabíjací konektor je šikovne umiestnený v prednej maske. Nabitie batérie z domácej 230V siete trvalo 5 hodín a 45 minút. Bavíme sa ale o nabití z úplnej nuly na 100 %.
Kvôli tomu, že Superb je možné nabíjať s maximálnym výkonom iba 3,7 kW, nabíjanie na verejných staniciach nie je oveľa rýchlejšie, než nabíjanie z klasickej zásuvky a v podstate takéto nabíjanie počas dlhého cestovania ani nemá veľký zmyslel. Za hodinu nabíjania na verejnej nabíjačke ZSE pribudla energia na 13 km čisto elektrickej jazdy. Plné nabitie batérie na verejnej rýchlonabíjačke sa šplhá tesne pod 4 hodiny.
Veľmi dobre v novom Superbe funguje aj rekuperácia. Na úseku Banská Štiavnica – Žarnovica (25 km) ukazovalo auto na začiatku dojazd na elektrický pohon 0 km. Celý úsek bol prevažne dolu kopcom, jazdil som v jazdnom režime B, čiže aktivovaná rekuperácia v plnom rozsahu ktorá najefektívnejšie dobíja batériu a po príchode do Žarnovice sa čisto elektrický dojazd zvýšil na 6 km a ani raz sa nespustil benzínový motor.
Veľmi milo ma prekvapil dizajn a celková „robustnosť“ auta. Otázka vzhľadu je veľmi subjektívna vec, no počas testovania som si všimol, že hybridný Superb iV rozhodne priťahuje pohľady ľudí.
Tento faktor však môže byť do istej miery spôsobený aj zelenými EČV, ktoré napovedajú, že sa jedná o auto s elektrickým pohonom. Zelené ŠPZ sú aktuálne za príplatok a pri prvom prihlásení vozidla za ne zaplatíš 66 € a pri výmene klasických bielych značiek za zelené je poplatok 33 €.
Presuňme sa do interiéru, ktorý je, ako sme už u Škodovky zvyknutí, plný „Simply Clever“ riešení. Jedinou vecou, čo mi na interiéri vyslovene prekážalo, bola absencia fyzických tlačidiel na stredovom displeji. Obrazovka v nižšej výbave Ambition s veľkosťou 8″ a dvojicou otočných ovládačov sa mi z praktického hľadiska páči viac.
Škodovka zrejme chcela docieliť, aby 9,2“ dotykový displej vyzeral prémiovejšie, no minimálne tlačidlo na ovládanie hlasitosti a zapínanie rádia by bolo stále ešte aj v roku 2020 vítané. Na displeji sa teda nachádzajú dotykové tlačidlá na prístup do menu, domácu obrazovku, pridávania a uberania hlasitosti a samozrejme vypnutie a zapnutie rádionavigácie.
Celkovo je infotainment graficky pekne spracovaný, hlavné menu je prehľadné a cez ikony v ňom môžeš pristupovať do jednotlivých kategórií. Funguje tu aj ovládanie gestami, no pomocou gest môžeš iba „listovať“ medzi jednotlivými položkami v menu a podmenu.
Presuňme sa na displej pre vodiča. Virtuálny kokpit poskytuje všetko, čo by si od neho očakával. Na výber máš niekoľko režimov zobrazenia, ktoré sa dokážu dynamicky meniť podľa zvoleného jazdného režimu. Vieš si tu zobraziť plnohodnotnú mapu navigácie, jazdné dáta a taktiež sa zobrazujú aj informácie o maximálnej rýchlosti na úseku.
Oba displeje, teda hlavný stredový s rozlíšením 1 280 x 640 pixelov, ako aj digitálny prístrojový štít, sú dostatočne jemné a všetky údaje sú dobre čitateľné aj na priamom slnku. Animácie sú plynulé a počas testovania som nepostrehol žiadne zaváhanie v tomto smere.
Párkrát sa mi však stalo, že počas zapínania stredového displeja sa nedokázal načítať profil používateľa, čiže bolo nutné rádio vypnúť a opätovne zapnúť. Veľmi dobre zvládnutým riešením sú ukazovatele nabitia batérie a stavu paliva, ktoré nie sú súčasťou virtuálneho kokpitu, ale nachádzajú sa naľavo, respektíve napravo od samotného displeja.
Aj pri zmene vzhľadu budíkov tak máš stále tieto dôležité ukazovatele vždy na mieste. Pri cúvaní, respektíve parkovaní, dobre poslúži 360-stupňová kamera okolo auta, ktorá dosahuje obstojné kvality. Za konkurenciou zo segmentu síce mierne zaostáva rozlíšením a obraz z dvoch kamier v mieste, kde sa „spája“ do jedného, je mierne skreslený, no potrebný prehľad určite poskytne.
Samotná navigácia nemala s privádzaním do cieľa najmenší problém. Okrem toho ukazuje navigácia na mape aj niektoré dôležité miesta ako vlakové stanice, obchody, čerpacie stanice či nabíjacie stanice. Pri radiacej páke 6-stupňového automatu je šikovné umiestnené tlačidlo na voľbu jazdných režimov, ako aj volič elektrického, respektíve hybridného režimu.
Nachádza sa tu tiež tlačidlo na okamžitú aktiváciu režimu Šport. Celkovo je dizajn spracovaný veľmi dobre, použité sú prémiovo vyzerajúce materiály a na dotyk nič nevŕzgalo či nepôsobí lacno. Zlyhanie v tomto smere nie je prípustné a Škodovka si s hrdosťou zachováva dostatočnú kvalitu na svoj segment.
Hybridný Superb iV disponuje aj radom bezpečnostných asistentov ako asistent udržiavania v jazdnom pruhu, pokročilý adaptívny tempomant alebo čítanie dopravných značiek, ktorým sme sa ale venovali už pri teste benzínového liftbacku. V skratke dokáže vyspelý adaptívny tempomat prispôsobovať rýchlosť jazdy nielen podľa značiek, ale aj podľa trasy, kedy na základe údajov z GPS a mapových podkladov pred ostrými zákrutami pribrzdí.
Samozrejmosťou sú aj technológie na prepojenie smartfónu a využiť pritom môžeš technológie ako Android Auto či Apple CarPlay. CarPlay navyše funguje aj bezdrôtovo, čo je rozhodne veľké plus pre majiteľov iPhonov. Nechýba tiež podpora služby Škoda Connect, pomocou ktorej vieš s autom komunikovať skrz svoj smartfón aj na diaľku. V prípade nezávislého kúrenia si vieš vo vozidle z domu zapnúť vyhrievanie a v lete dopredu nastaviť klimatizáciu.
Zhodnotenie
Nový Superb iV s hybridným pohonom je bez pochýb takmer bezchybné auto vo svojom špecifickom segmente. Minimálne dizajnom a cenovkou má nielen v mojich očiach značne navrch oproti konkurencii. Cenovka testovanej Style edície s niekoľkými príplatkovými prvkami sa však vyšplhala na takmer 43 500 €, čo už je čiastka, pri ktorej si veľa ľudí rozmyslí, kam investuje svoje peniaze. Pri nedávnych dotáciách a s odrátaním 5000 € sa už bavíme o výrazne pozitívnejších číslach, žiaľ, neviem potvrdiť kedy a či vôbec budú v blízkej dobe ešte ďalšie dotácie na e-autá.
Oplatí sa ale všeobecne investovať do hybridného pohonu, alebo by mal zákazník radšej siahnuť po verzii s benzínovým motorom, prípadne po dieselovom agregáte? Dieselové verzie Superba ponúkajú ohromný dojazd na jednu nádrž, ktorý sa hravo prešvihne cez 1100 km, no nie každý je fanúšik naftových motorov. Či už ide o servis a kultivovanosť, alebo len jednoducho osobné preferencie posielajú takýchto zákazníkov niekam inam. Ostáva tak dvojica benzínových agregátov.
View this post on InstagramA post shared by FonTech.sk (@fontech.sk) on
Ak hľadáš maximálny výkon a pohon všetkých štyroch kolies, benzínové 2.0 TSI je jednoznačná voľba. Je však drahšie než plug-in hybrid a s ekonomickou jazdou to tiež nie najlepšie (spotreba je okolo 7 l/100 km pri pokojnej nohe na plyne). Lacnejšia 1.5-ka s výkonom 140 koní je pri takomto majestátnom aute na zváženie, no rozhodne nie na zahodenie.
Veľmi jednoducho nám tak vychádza, že zlatú strednú cestu predstavuje práve plug-in hybrid. Budeš s ním nielen najekologickejší, no v prípade správneho používania a konštantného nabíjania vieš z neho spraviť aj obstojného diaľničného krížnika so okolo 4 l na 100 km.
O fotografie k článku sa tentokrát postaral mladý talentovaný fotograf Michal Varga. Jeho tvorbu môžeš sledovať aj na Instagrame _vrgmichal.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
recenzia Konečne plug-in hybrid, ktorý dáva zmysel. Novú Škodu sme si totálne zamilovali (RECENZIA)
RECENZIA Takto sa majú robiť hry. Hrali sme novinku z ikonickej série a okamžite si ju zamiluješ
Je lepšie než autá, ktoré stoja o desiatky tisíc viac. Testoval som prelomové elektrické SUV od milovanej značky
AMD opäť zosmiešnilo Intel. Odhalili nový čip s enormným výkonom, ktorý nemá konkurenciu
Stojí 800 € a vyvoláva veľké vášne. Vyskúšal som PlayStation 5 Pro a mám jasno, či sa oplatí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené