Škoda bola, je a vždy aj bude značkou, ktorá má v srdciach slovenských motoristov špeciálne miesto. Miesto, ktoré tkvie v bohatej histórii a vďaka vlastnostiam, ktorým vždy išlo o autá, ktoré splnia presne to, čo od nich každý očakáva – nič viac, no ani nič menej.

Ak sa však pozrieš na „rodokmeň“ značky za posledné roky, bystré oko si všimne istý odklon od pôvodnej myšlienky, ktorá zväčša zachováva modely bez akejkoľvek väčšej emócie a vždy išlo skôr o konzervatívne ponímanie trhu. O to väčšie prekvapenie však predstavujú posledné modely značky, ktoré prekopávajú naše chápanie Škody. Osobne som si tento smer všimol najmä príchodom modelu Scala, ktorý bol tak dlho chýbajúcim kúskom do portfólia. Konečne má Golf či Leon alebo Kia Ceed plnohodnotného konkurenta. Ba čo viac, tento konkurent ich v mnohých smeroch aj prekonáva.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

Škoda Scala je pre mňa akýmsi symbolom toho, čo chce mladoboleslavská automobilka dosiahnuť. Už to nie je len cielenie na zákazníkov, ktorí majú rodinu, či možno aj iné nároky na auto z hľadiska detí alebo priestrannosti. Toto všetko ostalo, no Scala je pre mňa hlasom mladej generácie vodičov, ktorí vyžadujú najmodernejšie technológie, dravý a štýlový dizajn, ovládanie cez smartfón, rôzne asistenčné a bezpečnostné systémy, Apple CarPlay či iné „fičúrky“ a motorickú stránku skôr posúvajú do úzadia. Dnes to však nebude o Scale, ale o špeciálnom aute, ktoré má neodmysliteľné miesto na slovenských cestách – o vlajkovej lodi českého výrobcu.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

Vážení, faceliftovaná Škoda Superb je lepšia ako kedykoľvek predtým a pôvodný recept dizajnu či iných špecifických vlastností, ktorý ešte priniesol Jozef Kabáň, tu stále je a dokonca vo svojom segmente znamená radikálny posun vpred. Plug-in hybridná verzia, pokročilý asistenčný systém a adaptívny tempomat, aplikácia pre smartfóny či Apple Watch – toto všetko je v Škodovke – teda v aute, ktoré ešte donedávna symbolizovalo striedmejšie správanie pri svojich vozidlách.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

Aktuálne je výrobca pripravený posúvať technologické či inovatívne bezpečnostné limity segmentu. Nejdem sa tu dnes rozpisovať o hmotnosti auta, celkových rozmeroch, spotrebe pri rôznych situáciách či nebodaj jazdných vlastnostiach, skôr ti ukážem, prečo je Superb „technologickým korábom“ ciest a opäť dokonalým zrkadlom aktuálneho, výrazne pozmeneného nastavenia automobilky.

Konečne tie správne svetlá – rovno matrix LED!

Od majiteľov predfaceliftovej verzie viem, že sa zvykli sťažovať na slabšiu svetelnú techniku v podobe nie príliš dobrých bi-xenónových reflektorov. Našťastie, ďakujem inžinierom, že svetlá boli to miesto, kde si dali skutočne veľmi záležať. Matrix LED technológia je najvyššia možná úroveň osvetlenia v Superbe a v zhoršených svetelných podmienkach je tento prvok asi tým prvým, za ktorý by som si priplatil.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

Vykrajovanie objektov pri diaľkových svetlách funguje na jednotku a počas používania mi nikto ani raz neblikol späť, aby som stlmil svetlá. Samotná svetelná LED jednotka má niekoľko elektricky riadených samostatných diód, ktoré dokážu priniesť vodičovi v tomto smere skutočne výnimočný zážitok.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

LED svetelná technika nekončí ani na zadnej časti, kde okrem nového nápisu ŠKODA cez celý kufor sa vyníma aj plne LED časť zadných svetiel s dynamickými smerovkami. Charakteristický svetelný podpis si nepomýliš s iným autom.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

Vo vnútri to srší technológiami, no cítiť hierarchický rozdiel v koncerne

Faceliftovanému Superbu sa nedá odoprieť, že sa snaží dospieť v oblastiach, kde strácal na konkurentov alebo koncernovú jednotku v podobe Passatu. Virtuálny kokpit, viac ako 9-palcový digitálny displej s ovládaním pomocou gest v stredovej časti alebo prepracovaný infotainment po softvérovej stránke rozhodne nie sú revolučné prvky – to by som klamal. Skôr ide o to, ako toto všetko spolu funguje.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

Pred vodičom sa nachádza virtuálny prístrojový štít, ktorý má toľko možností zobrazenia a úprav, že si z neho nejde nevybrať. Môžeš tu mať tradične aj mapu na celú obrazovku s aktívnym sledovaním dopravy vďaka vstavanej 4G SIM karte. Mapa a navigácia funguje ako na virtuálnom displeji pred tebou, tak aj na stredovom displeji zároveň.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

Hlavným „mozgom“ celého operačného systému Superbu je stredový 9,25-palcový displej, ktorý podporuje hlasové ovládanie a dokonca aj ovládanie pomocou gest. Navyše má aj naozaj jemné rozlíšenie. Na hlavnej domovskej stránke sa nachádza rozloženie v podobe mapy, ktorú dopĺňa rýchla voľba dvoch tebou definovaných kontaktov a pod ním prehrávač rádia alebo iného média, z ktorého prenášaš hudbu.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

Absolútnou samozrejmosťou je podpora Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLink, ktoré počas používania fungovali bez najmenších problémov. Tu však prichádza rad na prvok, ktorý si na Superbe nesmierne cením. Škoda Connect je systém, ktorý ti  vďaka vstavanému mobilnému internetu umožňuje vzdialenú komunikáciu cez aplikáciu s tvojím smart zariadením.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

Službu si, samozrejme, musíš pri kúpe auta aktivovať a predplatiť, nie je totiž súčasťou základnej výbavy. Aktivácia sa deje registrovaním v aplikácii a zadaním registračného kódu, ktorý si vytvoríš priamo v aute.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

Je to skutočne jednoduchý proces a zvládne ho aj menej zdatný používateľ. Po priding auta do svojej „garáže“ si vieš na diaľku pozerať spotrebu, miesto parkovania, hlásenie o chybách či nutnosti servisnej prehliadky a v neposlednom rade vieš nastaviť autu zónu, v ktorej sa môže pohybovať a ak z tejto zóny vyjde, príde ti notifikácia. Na diaľku vieš dokonca aj otvoriť / zamknúť auto či spustiť blikanie, aby si už z diaľky videl, kde parkuješ.

Čerešničkou na torte je potom podpora hodiniek Apple Watch, kde rovnomenná aplikácia Škoda Connect  umožňuje ovládať základné prvky vozidla. Ak si navyše do príplatkovej výbavy dáš aj nezávislé kúrenie, cez aplikáciu v smartfóne si budeš vedieť predkúriť auto z pohodlia domova.

Bližšie k autonómnej jazde

Adaptívny tempomat je už v dnešnej dobe základným prvkom mnohých automobiliek a ako sa na vlajkovú loď značky patrí, aj Superb v tomto smere vyniká. K dispozícii je pokročilý adaptívny tempomat s funkciou preberania a sledovania dopravných značiek, udržiavaním vozidla v jazdnom pruhu a prediktívnym systémom, ktorý vyhodnotí nebezpečenstvo pred vozidlom (chodec alebo iná prekážka) a automaticky zabrzdí.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

Veľmi šikovne, naopak, pôsobí systém side assist, ktorý vie v reálnom čase sledovať premávku za vozidlom až na vzdialenosť 70 metrov a v prípade problému upozorniť vodiča. Vrátim sa však ešte na chvíľu k samotnému tempomatu.

Jeho nespornou devízou je, samozrejme, automatické preberanie dopravných značiek či „polo-autonómna“ jazda, no pri jazde sa potom skutočne hodí funkcia, ktorá podľa dát z GPS a mapových podkladov vie vyhodnotiť blížiacu sa zákrutu a automaticky vozidlo pribrzdiť na bezpečné prejdenie zákruty či kruhového objazdu. Navyše, jazda v dopravných zápchach v našom hlavnom meste mi ukázala, aký praktický dokáže byť adaptívnym tempomat v spojení s funkciou jazdy v kolónach.

Vitaj, nová Škoda

Ako som už spomínal vyššie, Škoda mi v roku 2020 pripomína  automobilku, ktorá nenasleduje trendy, ale robí si vlastnú cestičku pomedzi všetky tie húfy automobiliek a snaží sa preniknúť vlastným štýlom a podpisom. Dôkazom nie sú len riadky napísané vyššie, ale aj fakt, že Superb prišiel ako prvý model značky v plug-in hybridnom prevedení s 1,4-litrovým TSI motorom, ktorému pomáha elektrická jednotka. O ňom si však viac povieme až o pár týždňov v našom redakčnom teste.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

Superb je v mojich očiach auto, ktoré ťa nesklame, ani zásadne nešokuje, no dokáže vodiča opantať praktickými vlastnosťami a nezlomným snažením urobiť všetko na 110 %. Navyše, už to ani nie je len auto pre vrcholových manažérov či majetnejšiu skupinu obyvateľstva.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

Veď základný Superb s 1,5 TSI motorom začína na menej ako 25 000 € a keď si pridáš zopár praktických prvkov z príplatkovej výbavy, razom dokáže zaujať aj mladšiu cieľovú skupinu, ktorá hľadá práve technologicky veľmi zdatné a štýlové auto. Tieto dve veci faceliftovaný Superb splní na jednotku s hviezdičkou, pričom ti ešte vždy pri pohľade na ten krásny zovňajšok vyčaruje úsmev na tvári.

Zobraziť celú galériu (34)
Dávid Igaz / FonTech

Recenzie