Šéf známej automobilky ostro kritizuje nariadenie EÚ. Povinné obmedzovanie rýchlosti je hrozné riešenie
Či sa nám to páči alebo nie, od roku 2022 bude v povinnej výbave každého nového auta aj obmedzovač rýchlosti, aby sa tak zabránilo vysokej nehodovosti vozidiel. Snaha Európskej únie zvýšiť bezpečnosť vozidiel však môže mať úplne opačný efekt – tvrdí pre Which Car? šéf Alpiny Andreas Bovensiepen.
Štatistika ukazuje jasne. Až 30 % smrteľných nehôd je zapríčinených prekračovaním maximálnej povolenej rýchlosti na danom úseku. Je však zavedenie obmedzovača rýchlosti tým správnym krokom k zníženiu tejto štatistiky? Takzvaný systém ISA – Intelligent Speed Adaptation sa dnes už nachádza v niektorých automobiloch a funguje tak, že vodiča upozorní na maximálnu dovolenú rýchlosť na danom úseku a ak ju prekročí, automaticky tým zníži výkon motora.
Predstav si však situáciu, že obiehaš vozidlo idúce 70 km/h na úseku s maximálnou rýchlosťou 90 km/h. Aby bolo predbehnutie čo najbezpečnejšie, je lepšie krátkodobo zrýchliť na 120 km/h, ako obiehať v 90-tke. Síce tým vodič riskuje pokutu, avšak ide o bezpečnejší spôsob predbiehania. Po novom by sa ti počas predbiehania mohol znížiť výkon motora, čo je situácia, ktorú pravdepodobne nechceš zažiť.
Dopad na výrobcov športových vozidiel
Kým bežné vozidlá nižšej a strednej triedy dosahujú maximálnu rýchlosť do 200 km/h, športové vozidlá s obrovským výkonom majú maximálku omnoho vyššiu. Síce pre nich patria rovnaké obmedzenia ako pre ostatných účastníkov cestnej premávky, sú miesta, kde rýchlosť nie je limitovaná (okruhy, časť nemeckých diaľníc…). Práve tieto automobilky podľa šéfa Alpiny nové zmeny najviac postihnú.
Očakáva, že predaje zo začiatku výrazne poklesnú, aj keď ľudia si tieto vozidlá budú stále kupovať. Podľa jeho názoru, zavedenie obmedzovača rýchlosti nie je najlepším riešením a oveľa väčší význam by malo v prípade, ak by namiesto ľudí jazdila umelá inteligencia. Nehodovosť sa síce môže znížiť, avšak len v tom prípade, ak by obmedzovač rýchlosti bol jediným parametrom, ktorý by sa zmenil – dodáva BMWblog.
Šetrenie na iných miestach
Nové technológie samozrejme znamenajú vyššie výdavky na výrobu, čo sa samozrejme prevedie aj do konečnej ceny automobilu. Bovensiepen sa obáva, že v snahe ušetriť sa automobilky zamerajú na ďalšie komponenty vozidla. Ak bude maximálna rýchlosť obmedzená napríklad na 180 km/h (ak nie menej), tak výrobcovia drahších vozidiel budú môcť ušetriť na jednoduchšom podvozku, zmenšia sa brzdy či zhoršia pneumatiky (výdrž na úkor priľnavosti).
To by mohlo paradoxne vyvolať opačný efekt a nehodovosť sa týmto ešte zvýši, nehovoriac o predbiehacích manévroch, o ktorých bola reč na začiatku. Tak ako aj v iných veciach, aj tu sa pozornosť zameriava na nesprávneho vinníka. Sú to totiž vodiči, ktorí svojou nepozornosťou a preceňovaním svojich schopností spôsobujú nehody, nie samotné autá.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Sprcha budúcnosti je tu. Japonská kapsula ťa umyje, sleduje tvoj tep a vie, kedy si unavený
Toto zariadenie prekonalo všetky robotické vysávače. Novinka na Kickstarteri je prvá na svete s unikátnou vlastnosťou
Drony bude odpaľovať neviditeľnými „nábojmi“. Veľmoc ukázala tichého lovca dronov, ktorý zmení vojny
Milovaný Windows oficiálne končí. Toto je 5 možností, ktoré musíš urobiť, aby si neostal bez ochrany
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Bežný zlozvyk spôsobuje rakovinu, varuje WHO. Slovensko patrí medzi rizikové krajiny
Slovenskí rodičia si prilepšia: Rodičovský príspevok o pár mesiacov prekročí historickú hranicu
Účastníkom nehody na D1 bola dodávka strany Demokrati. Člen strany zrážku neprežil, potvrdil Jaroslav Naď
Európa buduje protidronový múr. Švédi priniesli riešenie 16 000-krát lacnejšie než stíhačka
Polícia odkláňa vodičov: Tragická nehoda spôsobila celodenné kolóny, úsek je uzavretý do večera
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ľudia sa nevedia dočkať. Známa akčná séria po 12 rokoch chystá veľký návrat
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- Európa má miliardový poklad, ktorý nevyužíva. Milióny ton kritických surovín nám dá geopolitickú výhodu
- Číňania vykopali 2000-ročné meče a ostali v šoku. Majú v rukách ultimátne vojenské vylepšenie
-
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Čína posiela flotilu ničivých zbraní do Afriky. Na papieri bojuje s pirátmi, v skutočnosti ide o niečo horšie
-
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Ľudstvo dostane nevyčerpateľný zdroj energie. Iba časť z neho nám dá elektrinu na milióny rokov
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP