Šéf známej automobilky ostro kritizuje nariadenie EÚ. Povinné obmedzovanie rýchlosti je hrozné riešenie
Či sa nám to páči alebo nie, od roku 2022 bude v povinnej výbave každého nového auta aj obmedzovač rýchlosti, aby sa tak zabránilo vysokej nehodovosti vozidiel. Snaha Európskej únie zvýšiť bezpečnosť vozidiel však môže mať úplne opačný efekt – tvrdí pre Which Car? šéf Alpiny Andreas Bovensiepen.
Štatistika ukazuje jasne. Až 30 % smrteľných nehôd je zapríčinených prekračovaním maximálnej povolenej rýchlosti na danom úseku. Je však zavedenie obmedzovača rýchlosti tým správnym krokom k zníženiu tejto štatistiky? Takzvaný systém ISA – Intelligent Speed Adaptation sa dnes už nachádza v niektorých automobiloch a funguje tak, že vodiča upozorní na maximálnu dovolenú rýchlosť na danom úseku a ak ju prekročí, automaticky tým zníži výkon motora.
Predstav si však situáciu, že obiehaš vozidlo idúce 70 km/h na úseku s maximálnou rýchlosťou 90 km/h. Aby bolo predbehnutie čo najbezpečnejšie, je lepšie krátkodobo zrýchliť na 120 km/h, ako obiehať v 90-tke. Síce tým vodič riskuje pokutu, avšak ide o bezpečnejší spôsob predbiehania. Po novom by sa ti počas predbiehania mohol znížiť výkon motora, čo je situácia, ktorú pravdepodobne nechceš zažiť.
Dopad na výrobcov športových vozidiel
Kým bežné vozidlá nižšej a strednej triedy dosahujú maximálnu rýchlosť do 200 km/h, športové vozidlá s obrovským výkonom majú maximálku omnoho vyššiu. Síce pre nich patria rovnaké obmedzenia ako pre ostatných účastníkov cestnej premávky, sú miesta, kde rýchlosť nie je limitovaná (okruhy, časť nemeckých diaľníc…). Práve tieto automobilky podľa šéfa Alpiny nové zmeny najviac postihnú.
Očakáva, že predaje zo začiatku výrazne poklesnú, aj keď ľudia si tieto vozidlá budú stále kupovať. Podľa jeho názoru, zavedenie obmedzovača rýchlosti nie je najlepším riešením a oveľa väčší význam by malo v prípade, ak by namiesto ľudí jazdila umelá inteligencia. Nehodovosť sa síce môže znížiť, avšak len v tom prípade, ak by obmedzovač rýchlosti bol jediným parametrom, ktorý by sa zmenil – dodáva BMWblog.
Šetrenie na iných miestach
Nové technológie samozrejme znamenajú vyššie výdavky na výrobu, čo sa samozrejme prevedie aj do konečnej ceny automobilu. Bovensiepen sa obáva, že v snahe ušetriť sa automobilky zamerajú na ďalšie komponenty vozidla. Ak bude maximálna rýchlosť obmedzená napríklad na 180 km/h (ak nie menej), tak výrobcovia drahších vozidiel budú môcť ušetriť na jednoduchšom podvozku, zmenšia sa brzdy či zhoršia pneumatiky (výdrž na úkor priľnavosti).
To by mohlo paradoxne vyvolať opačný efekt a nehodovosť sa týmto ešte zvýši, nehovoriac o predbiehacích manévroch, o ktorých bola reč na začiatku. Tak ako aj v iných veciach, aj tu sa pozornosť zameriava na nesprávneho vinníka. Sú to totiž vodiči, ktorí svojou nepozornosťou a preceňovaním svojich schopností spôsobujú nehody, nie samotné autá.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
ChatGPT sa mení od základov. Túto novú funkciu nebudeš chcieť prestať používať, má to však háčik
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Toto už nie je len dron. Najväčšia zbrojovka sveta ukázala zbraň budúcnosti, ktorá zmení vojny
Z experimentu sa stal prelom v robotike. Čínsky robot sa naučil chodiť bez inštrukcií, stačilo mu napodobňovať vedca
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
Finfluenceri prezrádzajú: 8 vecí, ktoré prestali kupovať, vďaka čomu ušetrili stovky eur (ZOZNAM)
Putin sa chválil novými „super tankami“. Sú to len prelakované staré stroje, odhalil detail
Na diaľnici už úraduje umelá inteligencia: 7 z 10 Slovákov riskuje pokutu až za vyše 100 eur
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto už nie je len dron. Najväčšia zbrojovka sveta ukázala zbraň budúcnosti, ktorá zmení vojny
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
-
- Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
- Toto už nie je len dron. Najväčšia zbrojovka sveta ukázala zbraň budúcnosti, ktorá zmení vojny
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Zostrelili UFO a kruto za to zaplatili. 23 sovietskych vojakov podľa CIA postihol desivý osud
- Stačili dve minúty a už sa mu smejú. Zaklínač na Netflixe dostal nový trailer, ľudia nevedia, čo si myslieť
-
- Nikto niečo podobné neskúsil. Čína nechala vybuchnúť tri jadrové bomby za sebou, výsledky sú znepokojivé
- Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
- Toto už nie je len dron. Najväčšia zbrojovka sveta ukázala zbraň budúcnosti, ktorá zmení vojny
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Zem je zachránená. Odborníci našli konečné riešenie na klimatickú krízu, máme ho „pod nosom“
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP