ROZHOVOR: Nemáme ich čím nahradiť. Politici odstavujú v EÚ jadrové elektrárne
Okolo jadrovej energie koluje množstvo negatívnych domnienok. Niektorí sa boja katastrofy, iní spochybňujú ekologickosť tohto riešenia. Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky (ÚJD SR) je zodpovedný za dozor nad jadrovou bezpečnosťou jadrových zariadení, pričom dohliada, či sa všetky legislatívne a technické požiadavky dodržiavajú.
V rozhovore sa FonTech.sk pýtal na aktuálnu situáciu okolo jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach, na početné odstávky reaktorov v Európe, ale aj na minulosť, súčasnosť a budúcnosť jadrovej energetiky u nás a v zahraničí.
V rozhovore sa dozvieš:
- Ako prebieha spustenie a odstavenie jadrového reaktora
- Kde sa na Slovensku odohrala jadrová havária
- Prečo sme odstavili 2 bloky jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach
- Či odstavenia jadrových elektrární ovplyvnia ceny energie
- Odkiaľ budú Slováci dostávať energiu v budúcnosti
Uviesť jadrovú elektráreň do prevádzky trvá viac než dva mesiace. Prečo je tento proces taký zdĺhavý?
Treba si uvedomiť, čo znamená uviesť jadrovú elektráreň do prevádzky. Predpokladám, že myslíte komerčnú prevádzku. V okamihu, keď už je elektráreň zmontovaná a do veľkej miery aj odskúšaná, začínajú reálne skúšky so zavezeným palivom. Skôr, ako idete do komerčnej prevádzky, musíte preveriť, že naozaj aj s palivom všetky systémy pracujú tak, ako boli naprojektované, aby bola zaistená bezpečnosť.
Uvádzanie do prevádzky má dve hlavné etapy. Prvá etapa je fyzikálne spúšťanie, tam sa preverujú najmä vlastnosti aktívnej zóny reaktora a primárneho okruhu. Druhá etapa je energetické spúšťanie, kedy sa sleduje spolupráca systémov primárneho a sekundárneho okruhu. Vyhodnocuje sa, či je elektráreň v každom okamihu schopná byť bezpečne prevedená z prevádzkového stavu do pokojového stavu, ak by to bolo potrebné. V pokojovom stave je reaktor odstavený a v princípe bezpečný, no naďalej je potrebné ho chladiť.
Ako potom prebieha proces odstávky jadrovej elektrárne?
Záleží od toho, čo nazývate procesom odstávky, je potrebné rozlíšiť pojem odstávka (dočasná, väčšinou plánovaná kvôli údržbe a výmene paliva) a definitívne odstavenie. Keď je reaktor v prevádzke, vždy sa po určitom čase plánovane odstaví kvôli výmene paliva. Výmena paliva znamená, že sa zhruba jedna pätina paliva vymení za čerstvé. Na základe presných meraní sa podľa algoritmu vypočíta vyhorenie palivových kaziet, ktoré zostanú v reaktore a tie sa presunú na vopred určené miesto a potom sa do reaktora zavezie čerstvé palivo. Toto je takzvaná odstávka reaktora na výmenu paliva.
Na Slovensku máme reaktory odstavené aj trvalo. Mali sme napríklad elektráreň Bohunice A-1, to bola naša najstaršia jadrová elektráreň, ktorá bola uvedená do prevádzky v roku 1972. Bol to veľmi komplikovaný a neštandardný systém. Išlo o reaktor kanálového typu, bol chladený pomocou CO2 a moderovaný ťažkou vodou. Ako palivo sa používal prírodný urán, kde sa izotop uránu-235 nachádza vo veľmi malom množstve.
Naozaj to bol experimentálny reaktor a ukončil svoju prevádzku po dvoch haváriách pri výmene paliva v roku 1976 a 1977. Potom bolo rozhodnuté, že sa už nebude ďalej prevádzkovať, kvôli vysokým nákladom na opravu a tiež vzhľadom k tomu, že už boli v lokalite vo výstavbe reaktory nového typu – VVER.
Čo spôsobilo haváriu elektrárne Bohunice A-1 a ako to vyzeralo?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Koľko trvá a stojí odstavenie jadrovej elektrárne
- Kde na Slovensku končí jadrový odpad
- Prečo sa odstavuje jadrová elektráreň v Jaslovských Bohuniciach
- Ako odstávka Bohuníc ovplyvní energetickú sebestačnosť Slovenska
- Ako vyzerala jadrová havária v Jaslovských Bohuniciach
- Čím môžeme súčasné jadrové elektrárne efektívne nahradiť
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
ROZHOVOR Etický hacker: Zarobím aj 10 000 € mesačne. Zrušil som všetky bankové účty a prešiel na kryptomeny
EXKLUZÍVNE: Prídeš o prácu kvôli AI? Slovenské firmy a odborníci nám povedali drsnú realitu
TOP EXKLUZÍVNE: Údaje o tebe sa predávajú za pár eur. Slovenský dark web je horší, ako by si čakal
Experti exkluzívne: eDOKLADY majú veľkú slabinu. Výpadok katastra bol nič oproti tomu, čo príde teraz
Čo naozaj robia slovenskí IT-čkári: Takto vyzerá deň v živote programátora s platom niekoľko tisíc eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Bez tejto nálepky riskuješ pokutu vyše 2 000 eur. Slováci by mali na cestách spozornieť
USA chystajú „ekonomickú bombu“: Na stôl dávajú 500 % clá. Ak Putin odmietne mier, tvrdo to pocíti
Na Liptove bojujú hasiči a vrtuľník s plameňmi: Oheň zachvátil ťažko prístupný terén
Zelenskyj varuje Fica a ďalších politikov: Bezpečnosť v Moskve 9. mája Ukrajina nezaručí
ANALYTIK: V roku 2025 uvidíme zánik firiem. Podnikatelia si uvedomia, že musia platiť daň za neaktívne spoločnosti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Má atypický pohon, ktorý oklame nepriateľa. Hyundai vyvíja najtichší tank na svete
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
-
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Má atypický pohon, ktorý oklame nepriateľa. Hyundai vyvíja najtichší tank na svete
- Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
- Český strašiak vodičov už rozdáva pokuty. Odhalí „neviditeľný” problém áut
-
- Český strašiak vodičov už rozdáva pokuty. Odhalí „neviditeľný” problém áut
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
Tvrdý dopad ciel z USA na pracovné miesta: Automobilový gigant škrtá výrobu v Ontáriu
Lacný dovoz tovaru z Číny sa skončil. Trump zrušil výnimku, ktorá pobúrila ľudí
Ľudí klamali až pol roka. Austrálske rádio tajne používalo špeciálnu moderátorku
Trump zaskočil Ukrajinu. Jeho vláda odklepla veľkú technickú pomoc vo vojne proti Rusku
Úrady varujú pred cunami a nariaďujú evakuácie. Južnú Ameriku zasiahlo silné zemetrasenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Bez tejto nálepky riskuješ pokutu vyše 2 000 eur. Slováci by mali na cestách spozornieť
USA chystajú „ekonomickú bombu“: Na stôl dávajú 500 % clá. Ak Putin odmietne mier, tvrdo to pocíti
Na Liptove bojujú hasiči a vrtuľník s plameňmi: Oheň zachvátil ťažko prístupný terén
Zelenskyj varuje Fica a ďalších politikov: Bezpečnosť v Moskve 9. mája Ukrajina nezaručí
ANALYTIK: V roku 2025 uvidíme zánik firiem. Podnikatelia si uvedomia, že musia platiť daň za neaktívne spoločnosti
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené