ROZHOVOR: Nemáme ich čím nahradiť. Politici odstavujú v EÚ jadrové elektrárne
Okolo jadrovej energie koluje množstvo negatívnych domnienok. Niektorí sa boja katastrofy, iní spochybňujú ekologickosť tohto riešenia. Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky (ÚJD SR) je zodpovedný za dozor nad jadrovou bezpečnosťou jadrových zariadení, pričom dohliada, či sa všetky legislatívne a technické požiadavky dodržiavajú.
V rozhovore sa FonTech.sk pýtal na aktuálnu situáciu okolo jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach, na početné odstávky reaktorov v Európe, ale aj na minulosť, súčasnosť a budúcnosť jadrovej energetiky u nás a v zahraničí.
V rozhovore sa dozvieš:
- Ako prebieha spustenie a odstavenie jadrového reaktora
- Kde sa na Slovensku odohrala jadrová havária
- Prečo sme odstavili 2 bloky jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach
- Či odstavenia jadrových elektrární ovplyvnia ceny energie
- Odkiaľ budú Slováci dostávať energiu v budúcnosti
Uviesť jadrovú elektráreň do prevádzky trvá viac než dva mesiace. Prečo je tento proces taký zdĺhavý?
Treba si uvedomiť, čo znamená uviesť jadrovú elektráreň do prevádzky. Predpokladám, že myslíte komerčnú prevádzku. V okamihu, keď už je elektráreň zmontovaná a do veľkej miery aj odskúšaná, začínajú reálne skúšky so zavezeným palivom. Skôr, ako idete do komerčnej prevádzky, musíte preveriť, že naozaj aj s palivom všetky systémy pracujú tak, ako boli naprojektované, aby bola zaistená bezpečnosť.
Uvádzanie do prevádzky má dve hlavné etapy. Prvá etapa je fyzikálne spúšťanie, tam sa preverujú najmä vlastnosti aktívnej zóny reaktora a primárneho okruhu. Druhá etapa je energetické spúšťanie, kedy sa sleduje spolupráca systémov primárneho a sekundárneho okruhu. Vyhodnocuje sa, či je elektráreň v každom okamihu schopná byť bezpečne prevedená z prevádzkového stavu do pokojového stavu, ak by to bolo potrebné. V pokojovom stave je reaktor odstavený a v princípe bezpečný, no naďalej je potrebné ho chladiť.
Ako potom prebieha proces odstávky jadrovej elektrárne?
Záleží od toho, čo nazývate procesom odstávky, je potrebné rozlíšiť pojem odstávka (dočasná, väčšinou plánovaná kvôli údržbe a výmene paliva) a definitívne odstavenie. Keď je reaktor v prevádzke, vždy sa po určitom čase plánovane odstaví kvôli výmene paliva. Výmena paliva znamená, že sa zhruba jedna pätina paliva vymení za čerstvé. Na základe presných meraní sa podľa algoritmu vypočíta vyhorenie palivových kaziet, ktoré zostanú v reaktore a tie sa presunú na vopred určené miesto a potom sa do reaktora zavezie čerstvé palivo. Toto je takzvaná odstávka reaktora na výmenu paliva.
Na Slovensku máme reaktory odstavené aj trvalo. Mali sme napríklad elektráreň Bohunice A-1, to bola naša najstaršia jadrová elektráreň, ktorá bola uvedená do prevádzky v roku 1972. Bol to veľmi komplikovaný a neštandardný systém. Išlo o reaktor kanálového typu, bol chladený pomocou CO2 a moderovaný ťažkou vodou. Ako palivo sa používal prírodný urán, kde sa izotop uránu-235 nachádza vo veľmi malom množstve.
Naozaj to bol experimentálny reaktor a ukončil svoju prevádzku po dvoch haváriách pri výmene paliva v roku 1976 a 1977. Potom bolo rozhodnuté, že sa už nebude ďalej prevádzkovať, kvôli vysokým nákladom na opravu a tiež vzhľadom k tomu, že už boli v lokalite vo výstavbe reaktory nového typu – VVER.
Čo spôsobilo haváriu elektrárne Bohunice A-1 a ako to vyzeralo?
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Koľko trvá a stojí odstavenie jadrovej elektrárne
- Kde na Slovensku končí jadrový odpad
- Prečo sa odstavuje jadrová elektráreň v Jaslovských Bohuniciach
- Ako odstávka Bohuníc ovplyvní energetickú sebestačnosť Slovenska
- Ako vyzerala jadrová havária v Jaslovských Bohuniciach
- Čím môžeme súčasné jadrové elektrárne efektívne nahradiť
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Čítaj viac z kategórie: Rozhovory
Teraz čítajú
ROZHOVOR: Ťažba bitcoinu na Slovensku už z teba milionára nespraví, inde sa ale oplatí. Tieto chyby robia ľudia najčastejšie
ROZHOVOR: Expert prezradil, koľko Slovákom ušetrí fotovoltika. Po splnení podmienok dostaneš aj dotáciu
ROZHOVOR s analytikmi: Bitcoin by som teraz nekupoval. Prichádza úplne nová éra kryptomien
Kotly a tepelné čerpadlá skončili. Táto inovácia kúrením zarába peniaze
EXKLUZÍVNE: Sľubujú 6000 eur mesačne, ale realita je iná. Prečítaj si, čo sa skutočne deje s absolventami IT „rýchlokurzov”
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP