ROZHOVOR: Nemáme ich čím nahradiť. Politici odstavujú v EÚ jadrové elektrárne
Okolo jadrovej energie koluje množstvo negatívnych domnienok. Niektorí sa boja katastrofy, iní spochybňujú ekologickosť tohto riešenia. Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky (ÚJD SR) je zodpovedný za dozor nad jadrovou bezpečnosťou jadrových zariadení, pričom dohliada, či sa všetky legislatívne a technické požiadavky dodržiavajú.
V rozhovore sa FonTech.sk pýtal na aktuálnu situáciu okolo jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach, na početné odstávky reaktorov v Európe, ale aj na minulosť, súčasnosť a budúcnosť jadrovej energetiky u nás a v zahraničí.
V rozhovore sa dozvieš:
- Ako prebieha spustenie a odstavenie jadrového reaktora
- Kde sa na Slovensku odohrala jadrová havária
- Prečo sme odstavili 2 bloky jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach
- Či odstavenia jadrových elektrární ovplyvnia ceny energie
- Odkiaľ budú Slováci dostávať energiu v budúcnosti
Uviesť jadrovú elektráreň do prevádzky trvá viac než dva mesiace. Prečo je tento proces taký zdĺhavý?
Treba si uvedomiť, čo znamená uviesť jadrovú elektráreň do prevádzky. Predpokladám, že myslíte komerčnú prevádzku. V okamihu, keď už je elektráreň zmontovaná a do veľkej miery aj odskúšaná, začínajú reálne skúšky so zavezeným palivom. Skôr, ako idete do komerčnej prevádzky, musíte preveriť, že naozaj aj s palivom všetky systémy pracujú tak, ako boli naprojektované, aby bola zaistená bezpečnosť.
Uvádzanie do prevádzky má dve hlavné etapy. Prvá etapa je fyzikálne spúšťanie, tam sa preverujú najmä vlastnosti aktívnej zóny reaktora a primárneho okruhu. Druhá etapa je energetické spúšťanie, kedy sa sleduje spolupráca systémov primárneho a sekundárneho okruhu. Vyhodnocuje sa, či je elektráreň v každom okamihu schopná byť bezpečne prevedená z prevádzkového stavu do pokojového stavu, ak by to bolo potrebné. V pokojovom stave je reaktor odstavený a v princípe bezpečný, no naďalej je potrebné ho chladiť.
Ako potom prebieha proces odstávky jadrovej elektrárne?
Záleží od toho, čo nazývate procesom odstávky, je potrebné rozlíšiť pojem odstávka (dočasná, väčšinou plánovaná kvôli údržbe a výmene paliva) a definitívne odstavenie. Keď je reaktor v prevádzke, vždy sa po určitom čase plánovane odstaví kvôli výmene paliva. Výmena paliva znamená, že sa zhruba jedna pätina paliva vymení za čerstvé. Na základe presných meraní sa podľa algoritmu vypočíta vyhorenie palivových kaziet, ktoré zostanú v reaktore a tie sa presunú na vopred určené miesto a potom sa do reaktora zavezie čerstvé palivo. Toto je takzvaná odstávka reaktora na výmenu paliva.
Na Slovensku máme reaktory odstavené aj trvalo. Mali sme napríklad elektráreň Bohunice A-1, to bola naša najstaršia jadrová elektráreň, ktorá bola uvedená do prevádzky v roku 1972. Bol to veľmi komplikovaný a neštandardný systém. Išlo o reaktor kanálového typu, bol chladený pomocou CO2 a moderovaný ťažkou vodou. Ako palivo sa používal prírodný urán, kde sa izotop uránu-235 nachádza vo veľmi malom množstve.

Naozaj to bol experimentálny reaktor a ukončil svoju prevádzku po dvoch haváriách pri výmene paliva v roku 1976 a 1977. Potom bolo rozhodnuté, že sa už nebude ďalej prevádzkovať, kvôli vysokým nákladom na opravu a tiež vzhľadom k tomu, že už boli v lokalite vo výstavbe reaktory nového typu – VVER.
Čo spôsobilo haváriu elektrárne Bohunice A-1 a ako to vyzeralo?
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Koľko trvá a stojí odstavenie jadrovej elektrárne
- Kde na Slovensku končí jadrový odpad
- Prečo sa odstavuje jadrová elektráreň v Jaslovských Bohuniciach
- Ako odstávka Bohuníc ovplyvní energetickú sebestačnosť Slovenska
- Ako vyzerala jadrová havária v Jaslovských Bohuniciach
- Čím môžeme súčasné jadrové elektrárne efektívne nahradiť
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Čítaj viac z kategórie: Rozhovory
Teraz čítajú
TOP EXKLUZÍVNE: Údaje o tebe sa predávajú za pár eur. Slovenský dark web je horší, ako by si čakal

ROZHOVOR: Ťažba bitcoinu na Slovensku už z teba milionára nespraví, inde sa ale oplatí. Tieto chyby robia ľudia najčastejšie

ROZHOVOR: Expert prezradil, koľko Slovákom ušetrí fotovoltika. Po splnení podmienok dostaneš aj dotáciu

ROZHOVOR s analytikmi: Bitcoin by som teraz nekupoval. Prichádza úplne nová éra kryptomien

Kotly a tepelné čerpadlá skončili. Táto inovácia kúrením zarába peniaze
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: Polícia pri masívnej akcii „Jablko“ zadržala viacerých podozrivých

SaS hlási novú posilu. Po Hlinovi a Holečkovej mieri k liberálom ďalší z radov konzervatívcov

Nezvestné dievča z Trebišova mali nájsť na povale domu. Polícia zadržala podozrivú osobu

Lavrov stráca vplyv. Putinova dcéra má pripravovať jeho pád, tvrdí exporadca šéfa Kremľa

Nad Slovenskom dnes uvidíme polárnu žiaru. Vieme, kedy bude najviac viditeľná
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
Elektromobilita rozdelila Európu na dve časti. Osud spaľovákov má v rukách jeden štát
Zem sa prehrieva a čas sa neúprosne kráti. Ľudia pália viac uhlia a ropy než kedykoľvek predtým, varujú
ESET varuje: Ruské kyberútoky sa šíria po Európe, pridala sa aj Čína a Severná Kórea
Štúdia odhalila šokujúcu pravdu: Toto sú najväčší znečisťovatelia planéty a nikto s tým nič nerobí
Pre mnohých vodičov to bude šok. Nový zákon mení fungovanie STK
Koniec éry slovenských áut? Automobilky sa dostali do slepej uličky, z ktorej niet úniku
VEĽKÝ ZLOM: Slovensko sa možno dočká jedného z najväčších energetických projektov v histórii
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: Polícia pri masívnej akcii „Jablko“ zadržala viacerých podozrivých

SaS hlási novú posilu. Po Hlinovi a Holečkovej mieri k liberálom ďalší z radov konzervatívcov

Nezvestné dievča z Trebišova mali nájsť na povale domu. Polícia zadržala podozrivú osobu

Lavrov stráca vplyv. Putinova dcéra má pripravovať jeho pád, tvrdí exporadca šéfa Kremľa

