Vo svete bezpilotných lietadiel prichádza nová éra. Francúzska spoločnosť Thales v spolupráci s americkým startupom Skydweller Aero predstavila unikátny solárny dron, ktorý si trúfa na misie trvajúce celé týždne, ba dokonca mesiace, bez nutnosti návratu na základňu. Stroj s označením MAPS (Medium-Altitude Pseudo-Satellite) spája výnimočné technologické schopnosti s ekologickým pohonom a potenciálom pre dlhodobý dohľad nad rozsiahlymi námornými oblasťami. O téme informoval Interesting Engineering.

Technologický základ a kľúčové vlastnosti

Základom tejto  novinky je solárny dron, ktorý sa môže pochváliť rozpätím krídel väčším ako Boeing 747. Zatiaľ čo predchádzajúce generácie solárnych UAV (Unmanned Aerial Vehicle) zápasili s limitmi nosnosti, Skydweller posunul latku výrazne vyššie. Jeho lietadlo unesie až 400 kg nákladu, čo umožňuje nasadenie komplexných technológií na palube.

Stroj je navrhnutý na stredné letové výšky a jeho pohon neprodukuje žiadne emisie. To z neho robí ideálne riešenie pre dlhodobé monitorovanie ekonomických výhradných zón (EEZ), hlavných námorných trás alebo strategických oblastí s napätou bezpečnostnou situáciou. Celé riešenie ešte výrazne posilňuje integrácia inteligentného radaru AirMaster S od Thalesu. Ide o ľahký radar pracujúci v pásme X s technológiou AESA (Active Electronically Scanned Array), ktorý bol pôvodne vyvinutý pre námorné hliadkové lietadlá, ako napríklad ATL2.

Kľúčovou devízou tohto radaru je jeho schopnosť rýchlej a presnej situácie nad morom, pevninou i vo vzduchu. Vďaka umelej inteligencii dokáže radar priamo na palube triediť ciele a znižuje tak objem dát potrebných na prenos do riadiaceho centra. Toto výrazne šetrí šírku pásma, čo je rozhodujúce pre autonómne lety trvajúce celé týždne.

Trvalý dohľad a strategický prínos

Spolupráca medzi Skydweller Aero a Thalesom vytvorila jedinečnú ISR platformu (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance), ktorá je schopná trvalo sledovať oblasti v Stredozemnom mori, Indo-Pacifiku či Atlantickom priestore. Predstavitelia Thalesu tvrdia, že táto nová schopnosť dopĺňa satelity, pilotované lietadlá aj bežné drony a ponúka členským štátom NATO či EÚ novú flexibilitu tam, kde je potrebná permanentná prítomnosť.

Jedným z najzásadnejších vylepšení je schopnosť radarového systému AirMaster S automaticky sa prispôsobovať meniacim sa podmienkam počas letu. To umožňuje lietadlu zotrvať nad cieľovou oblasťou bez nutnosti návratu či akéhokoľvek zásahu zo zeme, čím sa znižujú prevádzkové náklady a riziká.

„Kombinácia radaru AirMaster S s platformou MAPS Skydweller mení pravidlá hry v oblasti prieskumných misií. Ide o suverénne, autonómne riešenie na pretrvávajúce ISR výzvy v námorných a pobrežných oblastiach,“ uviedol Sébastien Renouard, obchodný riaditeľ Thales pre oblasť EMEA.

Udržateľnosť a význam

Skydweller je celý z uhlíkových vlákien a poháňaný výlučne solárnou energiou. Nevyžaduje teda žiadne fosílne palivá ani klasickú infraštruktúru pre tankovanie. Firma tvrdí, že platforma dokáže sledovať celé oceánske regióny, odhaľovať nelegálnu dopravu, pomáhať v boji proti pirátstvu a zabezpečovať spravodajský prehľad aj počas takzvaných „grey zone“ konfliktov, a to všetko za zlomok nákladov oproti klasickým lietadlám.

Projekt navyše signalizuje silnejúcu transatlantickú spoluprácu v oblasti technológií s dvojitým využitím, vojenským aj civilným. V čase, keď narastá napätie v oblastiach ako Juhočínske more či východné Stredomorie, môže byť autonómna a AI-poháňaná platforma ako MAPS-Skydweller rozhodujúcim faktorom pri udržiavaní odstrašenia, ochrane suverenity a poskytovaní včasného situačného prehľadu v reálnom čase.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP