Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Španielska aerolinka Air Nostrum si objednala desať hybridných elektrických vzducholodí od britskej spoločnosti Hybrid Air Vehicles (HAV), ktoré ponúkajú jedinečnú redukciu škodlivých emisií, informuje NewAtlas. Firma plánuje uviesť na trh aj plne elektrické verzie, ktoré sa úplne zbavia emisií oveľa efektívnejšie, ako klasické lietadlá.

Prvá medzi aerolíniami

Aj keď moderné vzducholode pôsobia ako ideálna náhrada množstva kratších letov klasických lietadiel, do prevádzky sa zatiaľ žiadna z nich nedostala a leteckí dopravcovia len trpezlivo vyčkávajú. Španielska Air Nostrum však čakať nechcela a rozhodla sa objednať si hneď desať vzducholodí Airlander 10 od spoločnosti HAV, píše AirwaysMag.

Airlander 10 sa ale zatiaľ do výroby nedostal a výrobca momentálne testuje jeho prototyp, ktorý je poháňaný výhradne motormi spaľujúcimi letecké palivo. Na svojej webovej stránke firma uvádza, že takáto vzducholoď vydrží vo vzduchu neuveriteľných 5 dní a dokáže uraziť vzdialenosť až vyše 6 400 km, čím sa vyrovná aj mnohým lietadlám. Samozrejme, presun bude výrazne pomalší.

HAV

Aj v „spaľovacej“ konfigurácii však poskytuje údajne až 75 % redukciu emisií v porovnaní s podobnými lietadlami. Meno tejto vzducholode sa odvíja od jej nákladnej kapacity, ktorá dosahuje 10 ton. Na svojej palube zvládne transportovať až 100 pasažierov naraz. Nevýhod tejto formy transportu však nie je málo.

Zásadný nedostatok

Ako lietadlá, tak aj vzducholode trpia zásadne skráteným „dojazdom“ v prípade, že presedlajú na batérie. Kým Airlander 10 so spaľovacími motormi urazí tisícky kilometrov, hybridná verzia preletí len 750 km. Ako vysvetľuje TransportUP, napriek tomu nájde. využitie, keďže môže čiastočne nahradiť krátke letecké linky pre ľudí, ktorí sa príliš neponáhľajú. V niektorých prípadoch môžu nahradiť aj železničné spoje a dokonca poskytnúť oveľa rýchlejšiu alternatívu.

HAV

Plne elektrická verzia je na tom ešte o niečo horšie a preletí len 350 km. Ani zďaleka sa nejedná o nepoužiteľný stroj, lepšie využitie však zrejme nájde v preprave tovaru namiesto ľudí.

Plánuje čosi oveľa väčšie

Spoločnosť HAV plánuje aj oveľa väčšie vzducholode Airlander 50 s nákladnou kapacitou 50 ton a schopnosťou uniesť naraz 6 lodných kontajnerov a 48 pasažierov. Podľa konfigurácie však dokáže naraz prevážať až 200 pasažierov, pričom pri plnom vyťažení 50 ton dosiahne dolet nad 3 500 km.

HAV

Parametre elektrifikovaných verzií „50“ nie sú známe, avšak vzhľadom na dlhú dobu strávenú vo vzduchu a veľkú plochu sa môžu ukázať ako veľmi výhodné solárne panely, obzvlášť pre verzie s vyššou kapacitou pasažierov, kde nie je plne využitá kapacita hmotnosti.

Kým Airlander 10 vojde do prevádzky v roku 2026, oveľa väčší Airlander 50 sa dočká najskôr v roku 2033.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú