RECENZIA: Ani plug-in hybrid nezničil BMW, stále má povestnú radosť z jazdy. 330e však trpí zásadným nedostatkom
Plug-in hybridy sú aktuálne v kurze a nie je sa čomu diviť. Drvivá väčšina majiteľov áut dochádza do práce v okruhu pár desiatok kilometrov, elektrický dojazd plug-in hybridov im tak vystačí na to, aby do práce a domov prišli výhradne na elektrinu, čím šetria životné prostredie a jazdia podstatne lacnejšie. BMW 330e je ale trocha iný plug-in hybrid než konkurencia. V tele tohto Bavora drieme beštia, ktorá stále čaká, kým ju vodič prebudí a užije si s ňou kopec zábavy.
Tou beštiou nemyslím spaľovací motor, ani elektromotor, ale kombináciu oboch týchto pohonných jednotiek, ktorá je spojená s pohonom xDrive, adaptívnym podvozkom a 8-stupňovou automatickou prevodovkou. BMW je o radosti z jazdy, s poriadnym benzínovým, ale aj naftovým motorom tá radosť v podaní bavoráku príde sama. Dokáže si ale vodič užiť aj s plug-in hybridom?
S týmto tu rozhodne áno a ja ti predostriem hneď niekoľko dôvodov. BMW 330e ale má aj svoje muchy, pri aute za takmer 78 000 € by si ich už zrejme nečakal, no po usadnutí za volant, zahriatí motora na prevádzkovú teplotu, vypnutí kontroly trakcie a zvolení športového režimu XtraBoost nad všetkými týmito malými nedostatkami iba mávneš rukou, pretože si naplno uvedomíš, o čom to BMW v skutočnosti je.
NEPREHLIADNI
Testovali sme najextravagantnejší elektromobil na Slovensku. DS3 trpí len pár, no zbytočnými chybami
V recenzii sa dozvieš:
- Aký výkon ponúka plug-in hybridná motorizácia BMW 330e
- Aké sú jazdné vlastnosti „bavoráku so zelenými značkami“
- Aká je jeho spotreba s vybitou batériou a čisto elektrický dojazd
- Prečo je najväčšou slabinou BMW 330e nabíjanie a aké sú nabíjacie časy
- Akými technológiami inžinieri napumpovali trojkovú radu BMW
- Ako vyzerá a pôsobí interiér, aké je jeho ovládanie a čo považujem za menšiu nevýhodu
- Ako funguje asistent jazdy v praxi a kde všade sa dá využiť
Loading…
Plug-in hybridná motorizácia BMW 330e je o niečo menej štandardná, než vo väčšine prípadov iných automobiliek. Zatiaľ čo sa ostatní výrobcovia predovšetkým spoliehajú na spaľovacie motory s menším objemom, ktorým sekunduje výkonný elektromotor, BMW išlo cestou dvojlitrového štvorvalca, ktorý má maximálny krútiaci moment 300 Nm a výkon 135 kW (184 koní).
Spaľovaciemu motoru sekunduje výkonný 83 kW (113-koňový) elektromotor, ktorý dáva krútiaci moment 265 Nm. Táto dvojica posytuje dohromady výkon úctyhodných 215 kW (292 koní) s krútiacim momentom 420 Nm, čo robí z plug-in hybridného BMW 330e jeden z najvýkonnejších „cenovo dostupných“ plug-in hybridov na trhu. Z rýchlenie z 0 na 100 km/h za „papierových“ 5,8 sekundy si mal možnosť vidieť aj na našom Instagrame.
Nad týmto všetkým stojí pohon všetkých štyroch kolies xDrive. Ten som, žiaľ, nemal možnosť vyskúšať v náročnejších snehových podmienkach, no na upravenej ceste fungoval skvele a naozaj mu nie je čo vytknúť. Ešte pred tým, ako sa presunieme k údajom o spotrebe, elektrickom dojazde a nabíjaní, sa ešte nachvíľu zastavím pri jazdných vlastnostiach, ktoré sú jedným slovom famózne!
Pred samotným testovaním som si hovoril, že BMW a plug-in hybridná motorizácia jednoducho nemôže fungovať, že z takéhoto auta sa vytratí povestná zábava a radosť z jazdy, ktorá už niekoľko rokov definuje značku. Teraz môžem smelo vyhlásiť, že moje predsudky boli absolútne mylné a BMW 330e je azda ešte zábavnejšie, ako čisto spaľovacie motorizácie trojkového bavoráka.
Zvukový prejav benzínového dvojlitru je príjemný aj napriek tomu, že je dopĺňaný zvukom z reproduktorov. Pri športovom režime sa motor vytáča až k 7000 otáčkam za minútu. No ako to spomínam pri každom plug-in hybride, aj tu výrazne pomáha elektromotor, ktorý robí zázraky a okamžitý nástup jeho výkonu dáva trojkovému BMW úplne nový rozmer.
Po úplnom vypnutí trakčných asistentov, ktorí sa vypínajú 5-sekundovým podržaním tlačidla na deaktiváciu kontroly trakcie, sa z auta stane beštia, no extrémne zábavná beštia, s ktorou sa dá užiť hromada zábavy. O radenie sa stará 8-stupňová automatická prevodovka, samozrejmosťou je aj možnosť manuálneho radenia pádlami pod volantom, no v „zábavnom“ režime radí prevodovka výborne aj sama.
Nebudem klamať, jazdenie s plug-in hybridným BMW som si užíval na maximum, čo sa vo finále prejavilo aj na spotrebe, tá sa miestami pohybovala až na úrovni 13 l/100 km, no takýmto štýlom sa nedá jazdiť stále a pri kultivovanej jazde s vybitou batériou sa spotreba pohybuje na úrovni 8 l/100 km.
Pri tejto jazde som kombinoval mesto, okresky aj diaľnicu. Pri jazde po diaľnici je v prípade plug-in hybridu nezmysel využívať elektrický pohon, pri zvolenom adaptívnom režime, ktorý inteligentne nastavuje vlastnosti auta vzhľadom na jazdnú situáciu, sa moja diaľničná spotreba pohybovala na úrovni 7,5 až 8 l/100 km. Medzi ostatné jazdné režimy ešte patrí hybridný, čisto elektrický a spomínaný športový, každý z nich má ešte niekoľko svojich podkategórií.
Čisto mestskú benzínovú spotrebu som nemeral. Plug-in hybrid má v meste jazdiť na elektrinu, preto bol test elektrického dojazdu po meste jeden z kľúčových bodov. Batéria má hrubú kapacitu 12 kWh, z čoho je využiteľných niečo okolo 10 kWh. Priemerná mestská spotreba pri plnom komforte so zapnutým kúrením a klimatizáciou sa pohybovala na úrovni 21 kWh/100 km.
Pri teste čisto elektrického dojazdu sa mi podarilo na elektrinu prejsť rovných 40 km, po meste som ale najazdil zhruba 30 km a zvyšných 10 km som prešiel po okreskách. Dovolím si tvrdiť, že ak by som jazdil iba v meste, s dojazdom by som sa priblížil k 50 km na jedno nabitie, v tomto smere teda BMW dosahuje priemerné výsledky.
Po vybití batérie som znova vybehol na okresné cesty a diaľnicu, kde som prešiel rovnakú vzdialenosť, teda ďalších 40 km, teraz už čisto na benzín. Po 80 km jazdy, z čoho som polovicu prešiel na elektrinu, sa moja benzínová spotreba vyšplhala na 3 l/100 km. Aj v tomto prípade platí to, čo pri všetkých plug-in hybridoch a ich spotrebách. Všetko závisí od toho, ako často auto nabíjaš a aké trasy jazdíš, pri dlhých trasách sa budeš benzínovou spotrebou blížiť k spomínaným 8 l/100 km, pri krátkych jazdách ti spaľovací motor ani nemusí zapnúť.
Ani trojkový bavorák za takmer 78 000 € ale nie je dokonalý a dostávame sa k najzásadnejšiemu problému tohto auta, ktorým je nabíjanie. V tomto smere už dlhodobo kraľuje Mercedes, ten k plug-in hybridom ponúka naozaj rýchle DC nabíjanie, ktoré sme mali možnosť zažiť pri malom „Áčku“ aj veľkom GLE.
BMW žiaľ 330e nevybavilo ani tým, čo už dnes považujeme za štandard, a to je aspoň 7,4 kW palubná nabíjačka. V tomto prípade tu teda nájdeme len 3,7 kW/16A nabíjačku, zabudni tak na „rýchle“ dobitie pár kilometrov elektrického dojazdu počas nákupov či vybavovačiek v meste. Naozaj, s týmto autom ani nemá zmysel blokovať verejné nabíjačky a nabíjanie by si si tak určite mal nechávať na doma, prípadne v práci, ak je to možné. Z domácej 230V siete mi za 2 hodiny do batérie natieklo zhruba 25 % kapacity batérie.
Plné nabitie by tak trvalo približne 8 hodín. To nie tragické, auto by sa v takomto prípade cez noc bez problémov nabilo. Pri využití maximálneho nabíjacieho potenciálu by to bolo už do príjemnejších 4 hodín, no stále sa to ani len nepribližuje k polhodine, ako pri Mercedese GLA 250e, ktorý som tiež testoval.
Interiér a celkovo technológie plug-in hybridu BMW 330e ma opäť uchvátili a iba doplním informácie, ktoré som už povedal vo videu vyššie. Obrazovka virtuálneho kokpitu má veľkosť uhlopriečky 12,3″ a multimediálny displej je veľký 10,25″. Aj to, že obrazovka pre vodiča je väčšia, než multimediálny displej, je znakom, že v BMW je stále pánom vodič a všetko je zamerané na neho.
Ovládanie systému je maximálne intuitívne, jednotlivé karty s informáciami sú prehľadné a naozaj som nemal problém čokoľvek, čo som potreboval, v systéme nájsť. Menším nezvykom bolo ale to, že takmer všetky nastavenia virtuálnych budíkov prebiehajú v menu multimediálneho displeja. Ak si chce vodič napríklad prepínať medzi údajmi o spotrebe od tankovania, nabíjania až po tie individuálne, ktoré si môže kedykoľvek vynulovať, musí to robiť v menu stredovej obrazovky. Kvitujem ale prítomnosť bezdrôtového Android Auto a Apple CarPlay.
Dva palce hore ale dávam tomu, že BMW stále uchováva hardvérové tlačidlá na nastavovanie klimatizácie, hlasitosti rádia a aj jeho vypnutia či zapnutia. Je to prehľadné, vždy dostupné a teplota sa tým pádom dá nastaviť aj „po slepiačky“.
Prevedenie a celkový dojem z interiéru bol aj v trojkovom BMW na veľmi vysokej úrovni, pekné ambientné osvetlenie tomu dáva ešte väčší punc. Veľkú úlohu tu ale zohrala aj bohatá príplatková výbava, ktorá zahŕňa audio Harman/Kardon, panoramatickú strechu s otvoriteľným strešným oknom, vyhrievaný volant, prítomnosť head-up displeja, či ovládanie gestami.
Nesmiem vynechať ani pohodlné vyhrievané predné sedadlá, ktoré sú plne elektricky nastaviteľne a na ktorých sa dá „dofúknuť“ alebo naopak povoliť bočné vedenie v oblasti chrbta.
Z príplatkových vecí sme mali v nami testovanom modeli aj špičkové adaptívne laserové svetlá BMW Laser Light s dosvitom až 600 metrov. Tie sa dokážu v zákrutách natáčať a reakcia na pohyb volantom je extrémne rýchla, svetlá idú takmer okamžite tam, kam vodič zatočí. Detailom, ktorý ale tiež posunul level BMW 330e o kúsok vyššie, boli aj ostrekovače integrované priamo v stieračoch.
Samostatnú pozornosť si tiež zaslúži technológia Driving Assitant. Asistent jazdy v BMW je špičkový, vo videu som povedal, že s takto skvele fungujúcim asistentom som sa ešte nestretol. Upresním, takto skvelého asistenta som ešte nezažil na vlastnej koži. Verím, že Tesla či nová trieda S od Mercedesu ho zrejme majú ďaleko prepracovanejšieho.
Toto je „obyčajné“ trojkové BMW, ktoré ale dokáže na dobre značenej ceste skutočne jazdiť úplne samo. Dôveru k tomuto systému umocňuje aj to, že všetko, čo sa auto chystá urobiť a tiež všetko to, čo auto na ceste vidí, sa zobrazuje v animácii na virtuálnych budíkoch.
Asistent jazdy dokáže spomaliť pred križovatkou, ostrou zákrutou či dokonca pri odbáčaní na križovatke. Na diaľnici nemusíš do riadenia zasahovať vôbec, no aj pri jazde v meste sa mi zopárkrát stalo, že brzdový či plynový pedál som nepoužil aj niekoľko minút.
Aj napriek modernizácii si ale BMW 330e zachováva svoju dobre známu tvár, pri pohľade z vonka ti je hneď jasné, o ktorý model z radov bavorskej automobilky ide. O tom, že ide o vizuálne nádherné auto, sa tu zrejme rozpisovať nemusím. Svedčia o tom fotografie a video, ktoré si môžeš pozrieť vyššie.
Zhrnutie
Ani plug-in hybridná motorizácia z BMW 330e „nezahubila“ to najpodstatnejšie, čím je radosť z jazdy. Výkonu má plug-in hybrid BMW na rozdávanie a „malí-veľkí chlapci“ si s týmto autom užijú aj príležitostnú športovú jazdu. BMW našlo skvelý kompromis medzi diaľkovými jazdami, mestským dochádzaním do práce či nákupy a zábavou, ktorú 330e rozhodne ponúka.
BMW 330e má snáď len jedinú vážnu chybu, ktorou je pomalé nabíjanie. Niekomu však môže prekážať aj cenovka, ktorá v prípade plug-in hybridu s pohonom xDrive štartuje na sume 50 200 €. Doplnková výbava nami testovaného modelu cenu vystrelila až na 78 000 €, čo je už naozaj poriadna pálka. Na druhej strane, auto je technologicky tak nabité, že s podobnou výbavou by 80-tisícové čiastky atakovali aj plug-in hybridy konkurencie.
Pre koho je teda BMW 330e? Pre každého chlapa s dušou chlapca, ktorý má auto, kde cez noc nabíjať, aby si cez týždeň po ceste do práce mohol užívať tichú jazdu s nulovými emisiami a nulovou spotrebou paliva a cez víkend naopak zábavu pri športovej jazde, to všetko s jedným a tým istým autom.
Fotografie k článku vyhotovil Michal Varga. Video vytvoril Lukáš Kubica.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
Recenzia TEST: Renault Kangoo ukazuje, že SUV nie je jediná možnosť. A možno ani najlepšia
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
RECENZIA Nový Superman rozdelí ľudí. Veľký reštart DC je úplne iný, ako všetci očakávali (RECENZIA)
RECENZIA: Má dojazd vyše 500 km na diaľnici. Nové BMW aj v základe ponúka totálny luxus
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Prekvapivý zvrat na trhu práce mení rebríček najžiadanejších absolventov vysokých škôl. Jednotkou už nie je IT
EÚ schválila 18. balík sankcií proti Rusku. Fico ustúpil tlaku
Fico otočil, EÚ prijala nový balík sankcií proti Rusku. Takéto majú byť garancie pre Slovensko
Snoop Dogg sa stal spolumajiteľom známeho futbalového klubu: „Príbeh klubu a regiónu ma oslovil“
Analýza miliónov letov šokuje cestujúcich a odhaľuje prekvapivú pravdu o spoľahlivosti európskych aeroliniek
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
- Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
- Z 500 € na 50 €. Štát odpúšťa Slovákom absurdný poplatok za staré autá, ktoré už ani neexistujú
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP