O vzostupne plug-in hybridov snáď nikto nepochybuje, no vyznať sa v aktuálnom prílive nových modelov od najrozličnejších automobiliek je pomerne ťažký oriešok. Z bežného priemeru neraz vystúpi model, ktorý ma pri testovaní šokuje. Zväčša je to našťastie v tom pozitívnom smere.

Nie je to tak dávno, čo ma ohromilo veľké SUV GLE v plug-in hybridnej verzii, ktoré dokázalo s viac ako 2 tonovou hmotnosťou stlačiť spotrebu hravo pod 4 l / 100 km, malo rýchlonabíjanie so 60 kW výkonom a na čisto elektrický dojazd prešlo takmer 100 km (recenziu nájdeš TU).

Nová generácia plug-in hybridov Mercedesu však číta aj novinku v kompaktnom a „cenovo dostupnom“ segmente, kde kraľuje známa trieda A a trieda B. Zámerne som dal niektoré slova do úvodziek, keďže v tejto konkrétnej verzii „A-čko“ až tak cenovo dostupné auto nie je, no skús si na chvíľu cenu odmyslieť a zamerať sa spolu so mnou na kľúčové body recenzie.

  • Koľko kilometrov prejde A250e na jedno nabitie
  • Ako dlho trvá nabitie na 100 % na verejnej nabíjačke a doma
  • Dokázal som stlačiť spotrebu pod 3l /100 km
  • S akou spotrebou sa dá jazdiť, keď má auto vybité batérie
  • Prečo má toto A-čko jednu kľúčovú výhodu pred ostatnými
  • Ako jazdiť čo najefektívnejšie aj diaľkové trasy

O tom, že Mercedes-Benz A250e nemá s výkonom najmenší problém svedčí aj ponúkaný výkon pod kapotou. Spaľovacím motorom je známa a spoločná 1.3-ka s Renaultom, ktorá má v tomto prípade samostatne 118 kW a krútiaci moment 220 Nm.

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

V prípade elektromotoru sa dostáva na hodnotu 75 kW a kombinovane to v prípade plug-in hybridnej verzie A-čka predstavuje systémový výkon 160 kW s krútiacim momentom až 450 Nm. S jazdnou dynamikou je auto po všetkých stránkach bezproblémové a poteší aj náročnejšieho vodiča, ktorý očakáva zároveň akýsi jazdný štandard pri športovejšom spôsobe fungovania.

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

75 kW je pre elektromotor plne dostatočný výkon a auto len pri jazde v elektrickom režime vôbec nie je lenivé, práve naopak. Správa sa agilne a čisto elektrická jazda nemá problém ani s diaľničným tempom. Maj však na pamäti, že v e-režime je obmedzená maximálna rýchlosť na 140 km/h.

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

Teraz sa však dostávame k prvej zásadnej výhode A250e – batérii. Narábanie s batériou je v prípade plug-in hybridov alfou a omegou k spokojnosti, lacnejšej doprave a ekologickejšiemu zážitku. Mercedes-Benz A250e disponuje podľa automobilky 15,6 kWh batériou, no podľa môjho merania je reálne k dispozícii 11,9 kWh. Dojazd NEDC činí 74 – 76 km, no v tomto prípade som pri bežnej a v komforte ničím neobmedzenej jazde dokázal štandardne prejsť 68-70 km.

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

70 km dojazd v čisto mestskej premávke nie je problém, no akonáhle to začneš kombinovať s prímetským jazdením a občasným zavítaním na diaľnicu, 60 km hodnota bude reálnejšia pri dojazde. Prejsť 70 km na čisto elektrický pohon je pre takto kompaktný automobil fenomenálny výsledok a pri správnom nabíjaní pokojne konkuruje potenciálom aj dieselovej verzii, o benzínovej ani nehovorím. Akúkoľvek verziu triedy A prekoná plug-in hybridná svojou versatilitou, schopnosťou lacnejšeho jazdenia, no hlavne efektivitou.

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

Akonáhle sa však potenciálny zákazník dozvie viac o nabíjani, je veľmi blízko k zdieľaniu rovnakého nadšenia pri používaní. V základnej výbave je 7,4 kW palubná nabíjačka, čo je už samo o sebe slušná hodnota. Nabíjať som skúšal na slabšom 7,5 kW wallboxe a pri takomto nabíjaní sa auto na 100 % z úplnej nuly dobije za 1 hodinu a 33 minút. „To pravé orechové“ však nastáva s príplatkovou výbavou DC rýchlonabíjania s maximálnym výkonom 23 kW.

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

23 kW nabíjanie je hodnota, s akou sa nemôže pochváliť takmer žiadny iný kompaktný plug-in hybrid a Mercedes je v tomto smere veľkým trendsetterom. Z 0 na 100 % sa A250e s DC rýchlonabíjaním (CSS konektor) dobije len za ohromných 25 minút. Áno, len niečo menej ako polhodina stačí, aby auto získalo ďalších 60-70 kilometrov elektrickej jazdy. Ešte inou „rečou čísiel“, už 10 minútové nabíjanie vyprodukuje dojazd 15 km, čo na ranné dochádzanie alebo ako núdzové dobitie bez akýchkoľvek debát postačuje.

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

Píšem to v každej recenzii, kde má plug-in hybrid aspoň ako-také rýchlonabíjanie. Ak sa dá a máš priestor, nabíjaj ho, odvďačí sa nižšou spotrebou spaľovacieho motora, efektívnejšou jazdou a v konečnom dôsledku hlavne lacnejšími prevádzkovými nákladmi. No čo ak sa batérie vybijú? Aká je spotreba čisto spaľovacieho motora?

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

Testovací okruh som začínal v Bratislave a do Šale po diaľnici som prišiel s celkovou spotrebou len 5,3 l / 100 km. Tento údaj hodnotím maximálne pozitívne a auto teda dokáže byť aj vzhľadom k svojim veľmi dobrým výkonovým predpokladom relatívne šetrné. Podotknem ešte priemerný údaj spotreby z celkovej, viac ako 600 km jazdy počas týždňového testovania, kedy sa priemerná spotreba elektromotora ustálila okolo 17 až 18 kW / 100 km. Aj z tohto teda jasne vidieť, že dojazd na elektrický pohon vždy osciluje medzi 60-75 km bez akéhokoľvek obmedzovania komfortu.

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

Zaujímavým bola aj 300 km testovacia trasa, ktorú som rozdelil 50:50, pričom polovicu trasy teda tvorila diaľnica a druhú polovicu mestská či prímetská cesta. S neustále nabitými batériami sa spotreba dokázala dostať na čiastku 3,3 l / 100 km, čo považujem za výborný výsledok s dvomi osobami „na palube“ a s maximálnym komfortom, aký si môžeš dopriať počas horúcich letných dní.

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

Ak si sadneš do interiéru, nič iné ako dva krásne veľké displeje (pravý je aj dotykový) s FullHD rozlíšením ťa ani nemôžu zaujať. Navigácia, nastavovanie vozidla, či len bežné používanie sú v takejto grafike veľmi, ale naozaj veľmi príjemným zážitkom.

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

Netreba tiež zabúdať, že v interiéri nájdeš už len USB-C konektory a samozrejme plnú podporu Android Auto a Apple CarPlay (stále v prípade iPhonov nefunguje bezdrôtový prenos). Vstavaná navigácia komunikuje so 4G SIM kartou na palube vozidla a je teda priamo prepojená s aktuálnym dianím premávky. Vie upozorňovať na kolóny, sledovať ceny pohonných hmôt na čerpacích staniciach a hlavne poskytnúť detailné informácie o nabíjacích staniciach dokonca aj s možnosťou nahliadnutia, či je daná nabíjačka obsadená, alebo nie.

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

Podpora aplikácie Mercedes Me pre Android a iOS je tu so všetkou parádou a na diaľku je tak možné otvárať / zatvárať auto, kontrolovať základné údaje o priemernej spotrebe či prejdenej vziadelnosti, plánovať servisné prehliadky, prípadne rozsvietiť alebo zatrúbiť na diaľku. 

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

Mercedes triedy A môže mať taktiež príplatkové MultiBEAM LED svetlomety, ktoré sú snáď najdôležitejším prvkom, za čo by som si pri konfigurácii priplácal. Dosvit viac ako 600 metrov, vykrajovanie okolitých objektov, či nasvecovanie do zákrut funguje na jednotku.

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

Žiaľ, trochu ma mrzela (je to len neduh konfigurácie testovaného auta) absencia adaptívneho tempomatu, a tak som mal k dispozícii len udržiavanie v jazdných pruhoch a bežný tempomat bez akýchkoľvek inteligentných funkcií navyše. Extrémne to z komfortu neubralo, no pri osobnej konfigurácii by som na to rozhodne nezabúdal.

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

Pri pohľade na exteriér zaujme predovšetkým krásna modrá farba a v kombinácii s vyššie zmienenými čiernymi AMG diskami z príplatkového packetu to bude veľmi príjemný pocit každýkrát, keď sa na auto pozrieš. Do lesklej čiernej farby sú ladené aj zvyšné doplnky na aute a z dizajnového hľadiska ide o najkrajšie kompakty na trhu.

Zobraziť celú galériu (21)
Martin Katler / FonTech

Netreba však zabúdať, že konfigurácia robí veľmi veľa pri celkovom dojme z dizajnu, čo sa v tomto prípade opäť potvrdilo. Ponúkam ti ešte niekoľko krásnych fotografií auta vo veľkej galérii.

Zhodnotenie

Nie je to prvýkrát, čo si hovorím, že kúpiť v dnešnej dobe plug-in hybrid, je oveľa múdrejšia voľba, ako sa silou mocou stavať na stranu benzínu či dieselu. Pri plug-in hybride totiž dostaneš z každého „sveta“ niečo, čo v konečnom dôsledku tvorí skutočne výrazne lepšie auto. Spotreba pod 4 l / 100 km? Bez problémov. Dojazd? Taký, aký si ho sám spravíš (doslova). Výkon a radosť z jazdy? Ani športovo orientovaný majiteľ si nebude hovoriť, že kúpil nudné auto.

Áno, uznávam, cena viac ako 50 000 € je za kompakt trochu veľa na pomery slovenských spotrebiteľov a cieľovú skupinu kompaktného segmentu, no ak napríklad hľadá trochu majetnejší dvojčlenný pár, či väčšia rodina druhé plnohodnotné auto a vyslovene chce niečo len z prémiovej nemeckej trojice, neexistuje lepšia alternatíva. Dokonca neexistuje lepšia alternatíva ani vtedy, keď si model A250e porovnáš s „neprémiovou“ konkurenciou. Bravó, Mercedes!

HODNOTENIE

9.2/10

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita