Elektromobilita sa v dnešnej dobe javí ako nezastaviteľný trend. Mnohé z významných automobiliek už majú vo svojom portfóliu minimálne jedno čisto elektrické vozidlo. Elektromobily preslávila hlavne automobilka Tesla, ktorú možno považovať za priekopníka v oblasti elektrických vozidiel. Jedným z priekopníkov mohol byť aj americký startup, o ktorom bude tento príbeh.

Elektrických vozidiel vo svete každý rok pribúda. Okrem už spomínanej Tesly sa do elektromobility púšťajú aj ďalšie automobilky, nakoľko potrebujú s konkurenciou držať krok. Zaujímavou spoločnosťou, ktorá mohla ozvláštniť trh s elektromobilmi, je neslávne známy americký startup Faraday Future.

Spoločnosť bola založená v roku 2014 so sídlom v Kalifornii. Svoje výskumné a vývojové centrá a kancelárie má v Silicon Valley, Pekingu, Šanghaji a Chengdu. Od svojho vzniku po rok 2016 firma zamestnávala približne 1 000 zamestnancov. Svoje meno dostala po jednom zo základných princípov fungovania elektrických motorov, známeho ako zákon elektromagnetickej indukcie, ktorý pomenoval anglický vedec Michael Faraday.

Zobraziť celú galériu (7)
Zakladateľ Faraday Future Jia Yueting, SITA

Cieľom spoločnosti bola výroba inteligentných elektrických automobilov, ktoré by boli svojou výbavou a najmä cenovkou určené predovšetkým pre solventnejších zákazníkov. Majoritným akcionárom spoločnosti je Jia Yueting, ktorý v súčasnosti zastáva pozíciu generálneho riaditeľa po tom, ako v roku 2017 odišli zo spoločnosti Stefan Krause (CFO) a Ulrich Kranz (CTO).

Sny o závode, z ktorého nakoniec nič nebolo

Spoločnosť Faraday Future v novembri 2015 oznámila, že do svojho prvého výrobného závodu investuje až 1 miliardu amerických dolárov, čo vyvolalo obrovský rozruch. V určitom okamihu boli niektorí ľudia presvedčení, že Faraday Future je len divíziou Apple, ktorá bude zameraná na výrobu elektromobilov a zároveň bude vystupovať samostatne pod iným menom.

Výrobný závod mal byť postavený v meste North v Las Vegas. S výstavbou sa začalo v apríli 2016, pričom onedlho bolo potrebné ďalšie vybudovanie infraštruktúry od štátu Nevada. Realizácii závodu mali pomôcť aj daňové stimuly vo výške 215 miliónov dolárov a výstavba 6 km dlhej železničnej trate. V závode malo pracovať 4 500 zamestnancov na plný úväzok.

Zobraziť celú galériu (7)
Takto mal vyzerať závod na výrobu v Nevade, SITA

V júli 2017 spoločnosť oznámila, že z dôvodu finančných problémov už nebude stavať závod v North Las Vegas. V auguste 2017 dokonca uviedla, že podpísala nájomnú zmluvu na bývalý závod na výrobu pneumatík Pirelli v kalifornskom Hanforde. Spoločnosť mohla v tom čase zamestnávať v závode až 1 300 ľudí a ročne vyrobiť až 10 000 automobilov.

Množstvo finančných problémov a prvý koncept

Vybudovať automobilovú spoločnosť úplne od nuly nie je vôbec jednoduché, o čom sa presvedčili aj zakladatelia Faraday Future. Spoločnosť narazila už od začiatku na množstvo finančných a organizačných problémov. Neskôr pribudli aj odchody zamestnancov a vedúcich pracovníkov.

Na autosalóne LA Auto v novembri 2015 bývalý vedúci dizajnér Richard Kim uviedol, že majú záujem vytvoriť vozidlo s prístupom na internet, ktoré bude poskytovať mnoho zábavy, rôzne aromaterapeutické technológie, či ergonomický dizajn interiéru. O pár mesiacov neskôr, konkrétne v januári 2016, spoločnosť Faraday Future predstavila na veľtrhu CES v USA svoj koncept automobilu FF ZERO1.

Zobraziť celú galériu (7)
Koncept automobilu FF ZERO1, Wikipedia

Toto pretekárske vozidlo s výkonom 750 kW (1 000 koní) malo dosiahnuť rýchlosť 100 km/h len za necelé 3 sekundy, pričom by sa sila zo štyroch nezávislých motorov prenášala na každé koleso. Týmto modelom spoločnosť ukázala veľký potenciál z hľadiska dizajnu a technológie aj napriek tomu, že by sa v skutočnosti nikdy nevyrábalo.

Prvý vyrábaný model a ďalšie problémy

Prvým modelom, ktorý spoločnosť začala oficiálne vyrábať, sa stal crossover FF 91, ktorý je schopný dosiahnuť hranicu 100 km/h za 2,4 sekundy. Výkon automobilu je vďaka dvom elektromotorom až 1 050 koní a batéria s kapacitou 130 kWh ponúka dojazd veľmi slušných 605 km. Z nešpecifikovanej rýchlonabíjačky je vozidlo schopné nabiť batériu za hodinu, čo by malo stačiť na približne 500 km dojazdu. Cena vozidla nebola nikdy spresnená, no dosahovať by mala hranicu 300-tisíc dolárov.

Spoločnosť Faraday Future sa nikdy netajila tým, že model FF 91 má byť priamym konkurentom pre Tesla Model S. Model mal disponovať aj viacerými technologickými vychytávkami, akými sú napríklad kamery namiesto spätných zrkadiel, autonómna jazda či odomykanie pomocou detekcie tváre.

Zobraziť celú galériu (7)
Prvým modelom, ktorý spoločnosť začala oficiálne vyrábať sa stal crossover FF 91, ktorý je schopný dosiahnuť hranicu 100 km/h za 2,4 sekundy, Wikipedia

Faraday Future sa aj naďalej trápil s viacerými, hlavne finančnými, problémami. Začiatkom roka 2018 sa však zdalo, že sa opätovne vrátia pekné časy, nakoľko firma získala financovanie vo výške 2 miliárd dolárov od neznámeho investora z Hongkongu. V auguste získala spoločnosť ďalších 854 miliónov dolárov od čínskej firmy Evergrande Group. Neskôr sa ukázalo, že 2 miliardy investovala aj spoločnosť Evergrande, ktorá zároveň získala 45-percentný podiel a stala sa tak najväčším akcionárom Faraday Future.

Prepúšťanie, znižovanie platov a bankrot

V októbri 2018 spoločnosť oznámila prepúšťanie a znižovanie platov pre všetkých zamestnancov. Zo zamestnancov, ktorí zostali, časť dostala nútenú dovolenku a druhá časť pracuje na polovičný úväzok. Generálny riaditeľ Jia Yueting si svoj plat znížil na 1 dolár mesačne. Po tom, ako sa oznámilo prepúšťanie, zo spoločnosti odišli aj spoluzakladateľ Nick Sampson a senior viceprezident Peter Savagian.

V marci 2019 sa zdalo, že sa spoločnosť začína opätovne stavať na vlastné nohy. Oznámila totiž fúziu s čínskym prevádzkovateľom online hier The9, s ktorým plánuje výrobu elektrických minivanov, výhradne len pre čínsky trh. Spoločnosť Ther9 mala na tento projekt prispieť sumou 600 miliónov dolárov. V máji 2019 spoločnosť opäť prepustila desiatky zamestnancov a niektorých z nich poslala na neplatenú dovolenku.

Začiatkom septembra sa v spoločnosti vzdal postu generálneho riaditeľa Jia Yueting, pričom sa stal hlavným produktovým riaditeľom. Na jeho miesto prišiel Carsten Breitfeld, ktorý riadil program BMW i, pričom spoločnosť si od jeho príchodu veľa sľubuje. Začiatkom októbra vyhlásil zakladateľ spoločnosti Jia Yueting bankrot na federálnom súde Spojených štátov amerických v Delaware.

Zobraziť celú galériu (7)
Nový generálny riaditeľ Carsten Breitfeld (vľavo), SITA

Jia Yueting je, mimochodom, v Číne „persona non grata“, nakoľko je zaradený medzi najväčších národných dlžníkov, čo ho prinútilo presťahovať sa do USA. Yueting je totiž vlastníkom aj čínskeho konglomerátu LeEco, ktorý rovnako upadol do obrovských finančných problémov. V Číne momentálne dlhuje okolo 3,6 miliardy dolárov viac ako 100 veriteľom, informuje TheVerge.

Na dohodu je až príliš málo času

Ideálnym scenárom pre spoločnosť by bola dohoda s drvivou väčšinou jej veriteľov o pláne reštrukturalizácie zahŕňajúc uvedenie spoločnosti na burzu cenných papierov. Pravdepodobnosť tejto situácie je však nízka, nakoľko dohoda musí byť na svete do 8. novembra.

Ak sa dohodnúť nepodarí, firma nebude schopná splácať svoje čínske záväzky a ohrozené by boli aj platby za úver, ktorý si spoločnosť zobrala v Spojených štátoch. Yueting dokonca uvažuje aj o ďalšom scenári, ktorý by predstavoval úplné zlikvidovanie jeho aktív, čo by vyriešilo vyplatenie dlhov pre menšie podniky.

Zobraziť celú galériu (7)
Spoločnosť sa bude musieť dohodnúť s veriteľmi do 8. novembra 2019, SITA

To by zabezpečilo, že Faraday Future by prežilo, no čo bude ďalej, sa dozvieme v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch. Jedno je však isté. Spoločnosť mala byť hlavným konkurentom pre Teslu. Už od začiatku však mala veľmi smelé plány, ktoré boli až príliš závislé od obrovských investícií, čo sa nakoniec ukázalo ako veľký problém, ktorý položil firmu na kolená.

Faraday Future však počas svojej existencie musel čeliť  viacerým finančným problémom, ktoré dokázal ustáť,  a tak bude veľmi zaujímavé sledovať, či sa to podarí aj tentokrát. Dopomôcť by k tomu mali aj skúsenosti nového generálneho riaditeľa Carstena Breitfelda.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú