Mercedes je aktuálne najpokročilejšou značkou automobilového sveta, ktorá má najväčšie množstvo plug-in hybridných verzií vo svojom portfóliu. Postupom času sme si zvykli, že práve tieto kúsky sú v očiach motoristov vždy považované za etalóny plug-in hybridov. Niet sa ani čomu diviť, rýchlonabíjanie a takmer 100 km dojazd ako pri modeli GLE či 70 km dojazd a rovnako nabitie z 0 na 100 % už behom polhodiny ako pri modeli GLA sú obrovské želiezka v ohni.

Recenziu faceliftovanej triedy E ale začnem smutnou správou. A to tým, že to, čo aktuálne robí takým výnimočným plug-in hybridy Mercedesu tu, žiaľ, chýba. Reč je o skvelom dojazde a hlavne rýchlonabíjacej technológie, ktorá posunula plug-in hybridy Mercedesu na piedestál svojho segmentu. Nuž, nie je čas plakať nad rozliatym mliekom a poďme si ukázať, aký je facelift najobľúbenejšieho sedanu sveta.

  • Koľko kilometrov prejde E 300de na jedno nabitie
  • Ako dlho trvá nabíjanie na verejnej rýchlonabíjačke bez rýchlonabíjacej technológie
  • Koľko trvá nabitie doma z 230V siete
  • Prečo nemá facelift triedy E najmodernejšiu technológiu batérií a rýchlonabíjania ako ostatné modely značky
  • Aká bola priemerná spotreba na testovacom okruhu
  • Aká je spotreba výhradne naftového spaľovacieho motora
  • Akú spotrebu dosiahneš, keď si pravidelne nabíjaš batérie a jazdíš v hybridnom režime

Loading...

Loading…

Začnime úvodnými formalitami, ktoré sú pochopiteľne technické špecifikácie plug-in hybridu od Mercedesu. Testovanú verziu modelu E 300 de poháňa dvojlitrový štvorvalcový turbodiesel s výkonom 143 kW a krútiacim momentom 400 Nm, ktorý z radov stuttgartskej automobilky už dôverne poznáme.

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Keďže však ide o plug-in hybrid, sekunduje mu pochopiteľne elektromotor s výkonom 90 kW (122 koní) a krútiacim momentom 440 Nm. Vo výsledku poskytuje takáto kombinácia systémový výkon 225 kW (306 koní) a krútiaci moment na úrovni až 700 Nm. Čo sa pohonu kolies týka, faceliftovaná verzia, o ktorú sa jednalo aj v našom teste, disponuje pohonom všetkých kolies 4Matic.

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Treba mať tiež na pamäti, že toto je len facelift platformy z roku 2016, a teda Mercedes sem vyslovene nedal najnovšiu generáciu plug-in hybridného pohonu ako v prípade modelu GLE, ktoré prejde vďaka viac ako 30 kWh batérii aj 100 km na elektriku (náš test nájdeš TU). 

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Zamrzí tu aj absencia rýchleho nabíjania, kvôli čomu je „najrýchlejšou“ možnosťou, ako batériu dobiť, palubná 7,4 kW nabíjačka, ktorou sa batéria nabije na verejnej nabíjačke z 10 na 100 % za 1 hodinu a 30 minút.

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Mercedes tento krok argumentuj tým, že väčšina zákazníkov podľa interných prieskumov nabíja doma a rýchlonabíjanie na verejných nabíjačkách nepovažuje za kľúčové. Otázkou je potom, prečo to všetky ostatné nové modely Mercedesu majú a práve facelift sa akosi týmto smerom nevydal… 

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Na rýchle doplnenie 30 či 50 kilometrov elektrického dojazdu na verejnej nabíjačke to rozhodne nie je. Za 20 minúť na verejnej nabíjačke dokázal Mercedes dotlačiť do batérií len 2,5 kWh energie. Za absolútne nepraktické považujem aj miesto nabíjacieho konektora, ktoré je situované do zadného narázníka, a teda permanentne budeš bojovať s tým, že pri otváraní si zašpiníš ruky. 

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

K dispozícii sú klasické jazdné režimy Šport, Komfort, Eko a Individuálny pre hybridný pohon, ktoré dopĺňa čisto Elektrický režim alebo režim Úroveň nabitia, ktorý udržuje úroveň nabitia batérie. Čisto elektrický dojazd faceliftovanej triedy E dosahuje maximálne 52 km pri kombinovanej jazde okresnými a mestskými cestami. Čisto mestská jazda by dojazd zvýšila maximálne na úroveň 60 km, aj to len s odretými ušami. 

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Dlžím ti ešte údaje o spotrebe, s nabitými batériami sa vždy pohybujeme tesne pod 2-3 l / 100 km, no mnohých zaujímajú aj hodnoty, kedy sú batérie vyslovene vybité. Tu dokáže facelift triedy E jazdiť v meste za 7 l / 100 km, na okresných cestách od 4,8 do 5 l / 100 km a diaľničné tempo si z nádrže odkrojí spotrebu na úrovni 6,8 – 7,3 l / 100 km. 

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Každodenné nabíjanie je teda klasicky nutnosťou aj pri facelifte triedy E, no práve v takomto porovnaní s novšou generáciou plug-in hybridného pohonu cítiť, prečo je rýchlonabíjanie a vysoký elektrický dojazd taký kritický a žiadaný v najnovších modeloch Mercedesu. 

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Spomedzi asistenčných a bezpečnostných systémov modelu E 300 de nechýba asistenta sledovania mŕtveho uhla, asistenta udržiavania v jazdnom pruhu, prediktívny adaptívny tempomat, ktorý vie odčítať z dopravných značiek a podľa GPS maximálnu povolenú rýchlosť a automaticky tomu prispôsobiť jazdu, aktívny asistent pre jazdu v kolóne či automatická zmena jazdného pruhu. Na parkovanie tiež poslúži 360-stupňová parkovacia kamera so skvelou vizualizáciou v infotainmente. 

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Za príplatok pripojí Mercedes do plug-in hybridnej triedy E aj svetlomety MultiBEAM LED, ktoré ponúkajú dosvit až 650 metrov, vykrajovanie okolitých objektov, či aktívne nasvecovanie do ostrých zákrut. Facelift nadobúda „novú tvár“ práve vďaka vynoveným predným svetlometom a prepracovanej prednej maske, ktorá je k dispozícii celkovo v troch rozličných vyhotoveniach v závislosti od verzie a stupňa výbavy. Mnohí tvrdia, že E-čko týmito zmenami „zovšednelo“, no ako vždy, aj tentokrát sú zmeny dizajnu otázkou vkusu.

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Aj koncové svetlá prišli s vynoveným dizajnom. V novej verzii E-čka sú podlhovastejšie a užšie a siahajú až na veko kufra, kde sú zároveň rozdelené na dve samostatné časti. Pri modeloch All Terrain a kupé sú LED svetlá rovnaké, avšak dostali novú grafiku. 

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Prvé, čo po nástupe do auta zaregistruješ, je plne digitálny kokpit pozostávajúci z dvoch FullHD displejov s uhlopriečkou 10,25 palca, no v príplatkovej výbave si ich vieš „rozšíriť“ na 12,3-palcové jednotky. Systém, ktorým je samozrejme starý známy MBUX, vieš ovládať štyrmi spôsobmi – ovládanie pomocou stredového touchpadu s dotykovou plochou a niekoľkými manuálnymi tlačidlami, pomocou samotných displejov, z ktorých ten pravý je aj dotykový alebo pomocou pravej a ľavej miniatúrnej dotykovej plochy na volante.

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Vstavaná navigácia komunikuje so 4G SIM kartou na palube vozidla a je teda priamo prepojená s aktuálnym dianím premávky. Vie upozorňovať na kolóny, sledovať ceny pohonných hmôt na čerpacích staniciach a hlavne poskytnúť detailné informácie o nabíjacích staniciach dokonca aj s možnosťou nahliadnutia, či je daná nabíjačka obsadená, alebo nie. 

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Z asistentov ma veľmi zaujal najmä inteligentný prvok, ktorý na diaľniciach s viacerými pruhmi automaticky spraví uličku pre záchranárov či hasičské autá. Využíva k tomu predný radar, ktorý vidí radenie vozidiel pred sebou ku krajnici a prispôsobí auto v autonómnom režime, aby dodržal záchranársku uličku.

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Úplne nové sú aj volanty, a to rovno všetkých vyššie spomenutých verzií triedy E. Verzia pri elegantnejších vyhotoveniach výbavy má tvar s tromi lúčmi, športová verzia dostala až 6 ramien. Práve táto verzia vyzerá na prvý pohľad azda najkrajšie a zmenou prešlo aj ovládanie na volante samotnom.

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Už je len výhradne dotykové a je pravda, že lesklý čierny plast sa rýchlo zašpiní, po funkčnej stránke však problém s ovládaním nebol. Nejdeme príliš rýpať k odstraňovaniu hardvérových tlačidiel, to je na iný článok, no ak si na takéto ovládanie zvykneš, Mercedes vyslovene žiadnu chybu nespravil.

Zobraziť celú galériu (18)
Martin Katler / FonTech

Samozrejmosťou je podpora Apple CarPlay či Android Auto, 12-voltovej zásuvky a 2 prípojky typu USB-C. Celkovo patrí grafika, ovládateľnosť a funkcionalita v Mercedese jednoznačne medzi najlepšie na trhu a systém plug-in hybridného sedanu nie je žiadnou výnimkou a je naozaj radosť ho používať. 

Zhodnotenie

Najpopulárnejší sedan sveta, najpopulárnejší Mercedes a auto, ktoré si zadefinovalo svoju vlastnú ligu, ktorú aj po desaťročiach konkurenti stále úplne nedobehli. Nový facelift triedy E je výrazný a po mnohých stránkach veľmi vítanou evolúciou.

Žiaľ, keď sa pozrieme na túto plug-in hybridnú verziu, absencia dvoch prvkov, ktoré tak moc odlišujú plug-in hybridy Mercedesu od iných značiek, sú veľmi hlúpou „chybou“. Chýbajúce rýchlonabíjanie a lepší elektrický dojazd jednoducho ani po týždňovom testovaní neviem akosi odpustiť.

Samozrejme, nie je to vec, ktorá by sa nedala s prižmúrením oboch očí prekonať, no pri pohľade na iné modely značky je kritika absolútne oprávnená a na mieste. Mercedes je totiž automobilka, pri ktorej sa kompromisy a zbytočné chyby neodpúšťajú, obvzlášť nie pri aute, ktoré cenou atakuje takmer 70 000 € čiastku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom