Test ukázal skutočnú efektivitu nabíjania elektromobilov. Každýkrát sa vyparí obrovské množstvo energie
Straty pri nabíjaní batérií sú bežným javom, s ktorým sa stretávame nielen pri obyčajnej spotrebnej elektronike, ale aj pri elektrických autách. Práve straty spôsobujú nižšiu efektivitu a vo výsledku sa tak na nabíjačke spotrebuje o čosi viac energie, než sa skutočne dostane do batérie elektromobilu. Ide o bežný fyzikálny jav
Detailný test s vlastnými výsledkami uskutočnil ešte v máji tohto roka nemecký ADAC, ktorý priniesol zaujímavé výsledky pre desiatky elektromobilov, upozornilo AutoFórum.cz. Účinnosť elektrických vozidiel v porovnaní s tými spaľovacími je nespochybniteľne vyššia, no ani tie sa nevyhýbajú už spomenutým stratám. Ako ukazuje testovanie ADAC, mnohé zo známych modelov od popredných výrobcov nedosahujú ani 90 % účinnosť pri nabíjaní batérie.
Desiatky elektromobilov nabíjajú s vysokými stratami
Testovanie sa pritom uskutočnilo na 29 elektromobiloch, ktoré boli nabíjané na rovnakom 22 kW AC boxe za rovnakých okolitých podmienok pri teplote zhruba 23 °C, aby sa eliminovali prípadné chyby a rozdiely pri teste a aby vozidla dosiahli maximálny nabíjací výkon podporovaný palubnou nabíjačkou.
Vo výsledku tak bolo možné určiť presné straty pre jednotlivé elektromobily. Nabíjačka pritom musela dodať o niekoľko kWh viac energie, než sa skutočne dostalo do batérie. Každý z testovaných elektromobilov bol nabitý na 100 % kapacity batérie a výsledná efektivita bola porovnaná so skutočným počtom kWh, ktoré odobrala nabíjačka z elektrickej siete.
Zvyšná „prebytočná“ energia pri nabíjaní z nabíjačky sa prejavuje ako stratové teplo.
NEPREHLIADNI
Európa pred kritickým „uhlíkovým fiaskom“? EÚ zle vypočítala emisie, ktoré produkujú elektromobily
V teste skončili najhoršie nemecké a francúzske modely
Poznať to môžeme aj zo smartfónov, kedy dochádza pri ich nabíjaní k ohriatiu batérie. Tento efekt je možné prirovnať aj k obyčajnej nádrži z benzínom. V prenesenom význame by v prípade strát pri nabíjaní elektromobilu bolo u vozidla so spaľovacím motorom „vyliatych“ niekoľko litrov paliva, ktoré by predstavovali pomyselnú stratu.
Problémom však je, že zatiaľ čo vodič spaľováku zaplatí pri tankovaní presne za objem paliva, vodič elektromobilu zaplatí aj za stratovú energiu, ktorá sa do batérie nedostane. Ako ukázalo testovanie ADAC, v prípade niektorých elektromobilov došlo k výraznejším stratám, ktoré je možné prirovnať k „vyliatiu“ pätiny nádrže spaľováku. Najlepšie pritom obišli elektromobily Audi a Nissanu, najhoršie naopak skončili elektrické modely od BMW, Mini a Renaultu.
Nemecký ADAC vo svojom testovaní uviedol len konkrétne kapacity batérií testovaných elektromobilov a požadovanú hodnotu energie pre plné nabitie s výsledným maximálnym dojazdom. Po prepočte na percentuálnu stratu, ktorý priniesol aj portál AutoFórum.cz, sa potom ukazuje výsledná strata pri nabíjaní u konkrétnych modelov. Tu však treba podotknúť, že nie všetky batérie elektromobilov majú v skutočnosti využiteľnú celú kapacitu. Táto hodnota môže byť u viacerých vozidiel o niekoľko kWh nižšia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
Autá budú jazdiť samé a bezpečnejšie, než ľudia. Toyota sa spojila s gigantom, aby skoncovali s nehodami
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Langoš je najlepšie antidepresívum, ale zároveň dno gastronómie.“ Bratislavčan ho dostal do svetového bedekra
Môžeš mať cukrovku a ani o tom netušiť: Mladých ohrozuje choroba, ktorú doteraz spájali len so staršími
„Apokalypsa“ nad Ukrajinou: Rusko vyslalo 477 dronov a 60 rakiet, ide o doposiaľ najväčší vzdušný útok
Dermatologička varuje pred populárnou zložkou v opaľovacích olejoch a doplnkoch: Zvyšuje riziko rakoviny pľúc o 24 %
Chlpaté bábätká, psie mamy a kočíky pre mačky: Nový výskum odhalil, prečo ľudia odmietajú deti a vychovávajú zvieratá
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Masívny útok Ruska zasiahol celú Ukrajinu. Aktivovali sa aj poľské stíhačky
Slovenské palivá budú lacnejšie než vlani. Zdražovanie sa zastavilo, tvrdia banky
Vesmír zahltený odpadom. EÚ chce zákonom prinútiť operátorov likvidovať satelity
Klimatická veda prehodnocuje svoje modely. Yale navrhuje nový prístup
Darwin sa možno mýlil. Evolúcia prebieha v skokoch, tvrdia vedci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP