Test ukázal skutočnú efektivitu nabíjania elektromobilov. Každýkrát sa vyparí obrovské množstvo energie
Straty pri nabíjaní batérií sú bežným javom, s ktorým sa stretávame nielen pri obyčajnej spotrebnej elektronike, ale aj pri elektrických autách. Práve straty spôsobujú nižšiu efektivitu a vo výsledku sa tak na nabíjačke spotrebuje o čosi viac energie, než sa skutočne dostane do batérie elektromobilu. Ide o bežný fyzikálny jav
Detailný test s vlastnými výsledkami uskutočnil ešte v máji tohto roka nemecký ADAC, ktorý priniesol zaujímavé výsledky pre desiatky elektromobilov, upozornilo AutoFórum.cz. Účinnosť elektrických vozidiel v porovnaní s tými spaľovacími je nespochybniteľne vyššia, no ani tie sa nevyhýbajú už spomenutým stratám. Ako ukazuje testovanie ADAC, mnohé zo známych modelov od popredných výrobcov nedosahujú ani 90 % účinnosť pri nabíjaní batérie.
Desiatky elektromobilov nabíjajú s vysokými stratami
Testovanie sa pritom uskutočnilo na 29 elektromobiloch, ktoré boli nabíjané na rovnakom 22 kW AC boxe za rovnakých okolitých podmienok pri teplote zhruba 23 °C, aby sa eliminovali prípadné chyby a rozdiely pri teste a aby vozidla dosiahli maximálny nabíjací výkon podporovaný palubnou nabíjačkou.
Vo výsledku tak bolo možné určiť presné straty pre jednotlivé elektromobily. Nabíjačka pritom musela dodať o niekoľko kWh viac energie, než sa skutočne dostalo do batérie. Každý z testovaných elektromobilov bol nabitý na 100 % kapacity batérie a výsledná efektivita bola porovnaná so skutočným počtom kWh, ktoré odobrala nabíjačka z elektrickej siete.
Zvyšná „prebytočná“ energia pri nabíjaní z nabíjačky sa prejavuje ako stratové teplo.
NEPREHLIADNI
Európa pred kritickým „uhlíkovým fiaskom“? EÚ zle vypočítala emisie, ktoré produkujú elektromobily
V teste skončili najhoršie nemecké a francúzske modely
Poznať to môžeme aj zo smartfónov, kedy dochádza pri ich nabíjaní k ohriatiu batérie. Tento efekt je možné prirovnať aj k obyčajnej nádrži z benzínom. V prenesenom význame by v prípade strát pri nabíjaní elektromobilu bolo u vozidla so spaľovacím motorom „vyliatych“ niekoľko litrov paliva, ktoré by predstavovali pomyselnú stratu.
Problémom však je, že zatiaľ čo vodič spaľováku zaplatí pri tankovaní presne za objem paliva, vodič elektromobilu zaplatí aj za stratovú energiu, ktorá sa do batérie nedostane. Ako ukázalo testovanie ADAC, v prípade niektorých elektromobilov došlo k výraznejším stratám, ktoré je možné prirovnať k „vyliatiu“ pätiny nádrže spaľováku. Najlepšie pritom obišli elektromobily Audi a Nissanu, najhoršie naopak skončili elektrické modely od BMW, Mini a Renaultu.
Nemecký ADAC vo svojom testovaní uviedol len konkrétne kapacity batérií testovaných elektromobilov a požadovanú hodnotu energie pre plné nabitie s výsledným maximálnym dojazdom. Po prepočte na percentuálnu stratu, ktorý priniesol aj portál AutoFórum.cz, sa potom ukazuje výsledná strata pri nabíjaní u konkrétnych modelov. Tu však treba podotknúť, že nie všetky batérie elektromobilov majú v skutočnosti využiteľnú celú kapacitu. Táto hodnota môže byť u viacerých vozidiel o niekoľko kWh nižšia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Náborový príspevok až 5 000 eur a slušný plat: Finančná správa hľadá posily do tímu
Šesť miliónkrát menej ako zrnko soli. Virológ objasnil, prečo sa Kotlár mýli: „mRNA vakcíny nemenia DNA“ (ROZHOVOR)
Putin sa môže zamerať na „Achillovu pätu“ NATO: Experti varujú pred odrezaním 3 štátov od spojencov
Slováci dostávajú od štátu o 96-tisíc eur viac, než zaplatia na daniach. Tento model je neudržateľný
MIMORIADNE: Poľský vzdušný priestor narušili ruské drony. Armáda hovorí o agresii
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP