Test ukázal skutočnú efektivitu nabíjania elektromobilov. Každýkrát sa vyparí obrovské množstvo energie
Straty pri nabíjaní batérií sú bežným javom, s ktorým sa stretávame nielen pri obyčajnej spotrebnej elektronike, ale aj pri elektrických autách. Práve straty spôsobujú nižšiu efektivitu a vo výsledku sa tak na nabíjačke spotrebuje o čosi viac energie, než sa skutočne dostane do batérie elektromobilu. Ide o bežný fyzikálny jav
Detailný test s vlastnými výsledkami uskutočnil ešte v máji tohto roka nemecký ADAC, ktorý priniesol zaujímavé výsledky pre desiatky elektromobilov, upozornilo AutoFórum.cz. Účinnosť elektrických vozidiel v porovnaní s tými spaľovacími je nespochybniteľne vyššia, no ani tie sa nevyhýbajú už spomenutým stratám. Ako ukazuje testovanie ADAC, mnohé zo známych modelov od popredných výrobcov nedosahujú ani 90 % účinnosť pri nabíjaní batérie.
Desiatky elektromobilov nabíjajú s vysokými stratami
Testovanie sa pritom uskutočnilo na 29 elektromobiloch, ktoré boli nabíjané na rovnakom 22 kW AC boxe za rovnakých okolitých podmienok pri teplote zhruba 23 °C, aby sa eliminovali prípadné chyby a rozdiely pri teste a aby vozidla dosiahli maximálny nabíjací výkon podporovaný palubnou nabíjačkou.
Vo výsledku tak bolo možné určiť presné straty pre jednotlivé elektromobily. Nabíjačka pritom musela dodať o niekoľko kWh viac energie, než sa skutočne dostalo do batérie. Každý z testovaných elektromobilov bol nabitý na 100 % kapacity batérie a výsledná efektivita bola porovnaná so skutočným počtom kWh, ktoré odobrala nabíjačka z elektrickej siete.
Zvyšná „prebytočná“ energia pri nabíjaní z nabíjačky sa prejavuje ako stratové teplo.
NEPREHLIADNI
Európa pred kritickým „uhlíkovým fiaskom“? EÚ zle vypočítala emisie, ktoré produkujú elektromobily
V teste skončili najhoršie nemecké a francúzske modely
Poznať to môžeme aj zo smartfónov, kedy dochádza pri ich nabíjaní k ohriatiu batérie. Tento efekt je možné prirovnať aj k obyčajnej nádrži z benzínom. V prenesenom význame by v prípade strát pri nabíjaní elektromobilu bolo u vozidla so spaľovacím motorom „vyliatych“ niekoľko litrov paliva, ktoré by predstavovali pomyselnú stratu.
Problémom však je, že zatiaľ čo vodič spaľováku zaplatí pri tankovaní presne za objem paliva, vodič elektromobilu zaplatí aj za stratovú energiu, ktorá sa do batérie nedostane. Ako ukázalo testovanie ADAC, v prípade niektorých elektromobilov došlo k výraznejším stratám, ktoré je možné prirovnať k „vyliatiu“ pätiny nádrže spaľováku. Najlepšie pritom obišli elektromobily Audi a Nissanu, najhoršie naopak skončili elektrické modely od BMW, Mini a Renaultu.
Nemecký ADAC vo svojom testovaní uviedol len konkrétne kapacity batérií testovaných elektromobilov a požadovanú hodnotu energie pre plné nabitie s výsledným maximálnym dojazdom. Po prepočte na percentuálnu stratu, ktorý priniesol aj portál AutoFórum.cz, sa potom ukazuje výsledná strata pri nabíjaní u konkrétnych modelov. Tu však treba podotknúť, že nie všetky batérie elektromobilov majú v skutočnosti využiteľnú celú kapacitu. Táto hodnota môže byť u viacerých vozidiel o niekoľko kWh nižšia.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
Úplne si nás podmania. Čínska automobilka vstupuje na ďalší európsky trh
Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
Má skoro 1 000 koní a pretekárske funkcie. Audi ukázalo beštiu, ktorá ti spôsobí zimomriavky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené