Technológie sa vyvíjajú fascinujúcim smerom. Umožňujú zachytávať a prenášať obrazy, zvuky aj hmatové vnemy na diaľku. Vedcom sa tentoraz podaril objav, ktorý sme si mysleli, že je nemožný. Startup Osmo predstavil technológiu, ktorá vďaka umelej inteligencii dokáže „teleportovať vône“. O téme informoval portál digit.in.

Stanú sa realitou digitálne katalógy, kedy budeme môcť vôňu hneď aj ovoňať?

Technológia Osmo spočíva v spojení umelej inteligencie (AI) a chemickej analýzy. Vzorka, napríklad slivka, sa umiestni do uzavretej nádoby. Na zachytenie vône využívajú zariadenie GCMS (Gas Chromatography-Mass Spectrometry), čiže plynový chromatograf s hmotnostným spektrometrom, ktorý rozkladá vône na molekuly a získané údaje nahráva do Cloudu. Dáta sú následne spracované AI systémom Principal Odor Map (POM), ktorý predpovedá, akú vôňu vytvoria konkrétne kombinácie molekúl.

„Ak ide o tekutinu, vstrekne sa priamo; ak je to fyzická vzorka, napríklad slivka, použijeme analýzu headspace, čo znamená zachytenie vône vo vzduchu okolo objektu a jej absorpciu cez trubičku,“ uvádza startup vo svojom príspevku. Digitálne „zakódovaná“ vôňa sa potom prenesie do molekulárnej tlačiarne – robotovi, ktorý syntetizuje chemikálie a reprodukuje vôňu na inom mieste. Takže vôňu je možné v podstate „nahrávať“ a „prehrávať“ rovnako ako zvuk, či video.

Ako píše startup vo svojom príspevku „Dokázali sme to!“, prvý úspešný experiment, kedy dokázali teleportovať vôňu z jedného laboratória do druhého, bol plátok kokosu.

Podľa spoločnosti má technológia obrovský potenciál. Tvrdia, že ich technológia digitalizácie vôní umožňuje objavovať aj úplne nové vône a arómy, ktoré v prírode neexistujú, ale by mohli byť vytvorené na konkrétne účely. Technológia ale ešte čelí rôznym výzvam, napríklad reprodukované vône musia byť bez alergénov a škodlivých chemikálií.

Aká bude budúcnosť?

Technológia, akú priniesol Osmo je síce prelomová, avšak vyvoláva otázky ohľadne bezpečnosti a súkromia. Ak dokáže vôňa ovplyvniť emócie a pamäť, môžeme čeliť zneužívaniu tejto technológie v reklame alebo psychologickej manipulácii. Osmo zatiaľ len naznačil, čo všetko môže „teleportácia vône“ priniesť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú