Polovodičová kríza je iba „predjedlo“. Automobilový priemysel čaká niečo ešte oveľa horšie
Automobilový priemysel v súčasnosti zažíva veľmi krušné obdobie. Po zmietaní polovodičovou krízou prišli komplikácie spojené s vojnou na Ukrajine a riaditeľ automobilky Rivian teraz varuje pred ďalším, ešte väčším problémom. Automobilky by sa mali pripraviť na nedostatok batérií. Ako informuje Electrek, situácia bude mať ešte zásadnejší dopad na celý priemysel ako spomínaný nedostatok čipov.
Elektrické autá naberajú na popularite, čím sa logicky zvyšuje dopyt po nerastných surovinách potrebných na výrobu batérií. Niektoré automobilky už ale začínajú pociťovať, že ani v tomto smere to nebude všetko ružové a výrobné kapacity sa začínajú pomaly míňať.
Pekným príkladom je Elon Musk a jeho automobilka Tesla. Kalifornská spoločnosť totiž začala uvažovať, že sa pustí do ťažby lítia na „vlastnú päsť“, čím by si zabezpečila dostatok surovín na vlastnú výrobu batérií pre svoje modely.
Scaringe varuje, problémy ešte len prídu
Podľa RJ Scaringa spôsobila celú polovodičovú krízu iba malá chvíľková nerovnováha v dodávateľskom reťazci. Odberatelia polovodičov ale spanikárili a začali sa vo veľkom zásobovať, čím samozrejme problém vyeskaloval do skutočných komplikácií, uviedol v rozhovore pre Wall Street Journal.
Niečo podobné, avšak ďaleko závažnejšie, sa podľa Scaringa stane v nasledujúcich dvoch desaťročiach aj s batériami pre elektromobily. Dôvod je jednoduchý, záujem o elektromobily neustále rastie, automobilky teda budú musieť nakupovať viac batérií, prípadne si musia zabezpečiť vlastné kapacity.
Na zabezpečenie vlastnej ťažby a výroby však mali myslieť podstatne skôr. Rivian žiaľ nemohol učiniť podobné rozhodnutia ako Tesla, ktorá už vyrába vlastné batériové články pre elektromobily. Automobilka RJ Scaringa je totiž oproti Tesle veľmi mladá a na takéto zásadne rozhodnutia ešte nemala priestor.
Lítia je dostatok, stačí zvýšiť ťažbu
Problémom s nedostatkom batérií sa ale relatívne jednoducho vyhnúť. Ako sme informovali v článku, lítia je podľa Elona Muska na našej planéte dostatok, jednoducho stačí zvýšiť jeho ťažbu. Nad ťažbou dokonca uvažuje aj on sám.
Ceny totiž prekročili 78 000 dolárov za tonu a prognózy nenaznačujú klesajúci trend. Dôvodom pritom nie je len aktuálna ekonomická kríza, kvôli ktorej letia nahor ceny všetkých materiálov. Je to aj enormný dopyt, ktorý spôsobuje prechod celého automobilového priemyslu na výrobu elektromobilov.
🔋 Lithium price ($/tonne):
2022: $78,032
2021: $17,000
2020: $6,800
2019: $11,310
2018: $14,660
2017: $12,070
2016: $8,840
2015: $5,110
2014: $4,680
2013: $4,750
2012: $4,450— World of Statistics (@stats_feed) April 8, 2022
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ak máš dôchodok nižší ako 684,10 eura, môže to byť problém
U susedov došlo k výbuchu a zrúteniu stropu hotela: Záchranári vyťahovali zavalených hostí
Slováci odštartovali MS v hokeji 2025 debaklom. Domáci Švédi zvíťazili vysoko 5:0
Nový pápež Lev XIV. kritizoval Donalda Trumpa. Hnutie MAGA voľbou nadšené nie je
V Moskve sa začala kontroverzná vojenská prehliadka: Putin oslavuje, Fico medzi hosťami (FOTO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
Malé firmy získajú dotácie na obnoviteľné zdroje. Pozri si podmienky
Americké automobilky sa búria. Trumpova dohoda s Britániou ich zrádza
Britská letecká skupina IAG nakupuje 53 lietadiel za miliardy. Obchodná dohoda s USA ruší clá
India a Pakistan na pokraji vojny. Civilné lety zastavené
Benzín aj nafta zlacneli. Analytik varuje, že ďalšie zníženie je neisté
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ak máš dôchodok nižší ako 684,10 eura, môže to byť problém
U susedov došlo k výbuchu a zrúteniu stropu hotela: Záchranári vyťahovali zavalených hostí
Slováci odštartovali MS v hokeji 2025 debaklom. Domáci Švédi zvíťazili vysoko 5:0
Nový pápež Lev XIV. kritizoval Donalda Trumpa. Hnutie MAGA voľbou nadšené nie je
V Moskve sa začala kontroverzná vojenská prehliadka: Putin oslavuje, Fico medzi hosťami (FOTO)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené