Polovodičová kríza je iba „predjedlo“. Automobilový priemysel čaká niečo ešte oveľa horšie
Automobilový priemysel v súčasnosti zažíva veľmi krušné obdobie. Po zmietaní polovodičovou krízou prišli komplikácie spojené s vojnou na Ukrajine a riaditeľ automobilky Rivian teraz varuje pred ďalším, ešte väčším problémom. Automobilky by sa mali pripraviť na nedostatok batérií. Ako informuje Electrek, situácia bude mať ešte zásadnejší dopad na celý priemysel ako spomínaný nedostatok čipov.
Elektrické autá naberajú na popularite, čím sa logicky zvyšuje dopyt po nerastných surovinách potrebných na výrobu batérií. Niektoré automobilky už ale začínajú pociťovať, že ani v tomto smere to nebude všetko ružové a výrobné kapacity sa začínajú pomaly míňať.
Pekným príkladom je Elon Musk a jeho automobilka Tesla. Kalifornská spoločnosť totiž začala uvažovať, že sa pustí do ťažby lítia na „vlastnú päsť“, čím by si zabezpečila dostatok surovín na vlastnú výrobu batérií pre svoje modely.
Scaringe varuje, problémy ešte len prídu
Podľa RJ Scaringa spôsobila celú polovodičovú krízu iba malá chvíľková nerovnováha v dodávateľskom reťazci. Odberatelia polovodičov ale spanikárili a začali sa vo veľkom zásobovať, čím samozrejme problém vyeskaloval do skutočných komplikácií, uviedol v rozhovore pre Wall Street Journal.
Niečo podobné, avšak ďaleko závažnejšie, sa podľa Scaringa stane v nasledujúcich dvoch desaťročiach aj s batériami pre elektromobily. Dôvod je jednoduchý, záujem o elektromobily neustále rastie, automobilky teda budú musieť nakupovať viac batérií, prípadne si musia zabezpečiť vlastné kapacity.
Na zabezpečenie vlastnej ťažby a výroby však mali myslieť podstatne skôr. Rivian žiaľ nemohol učiniť podobné rozhodnutia ako Tesla, ktorá už vyrába vlastné batériové články pre elektromobily. Automobilka RJ Scaringa je totiž oproti Tesle veľmi mladá a na takéto zásadne rozhodnutia ešte nemala priestor.
Lítia je dostatok, stačí zvýšiť ťažbu
Problémom s nedostatkom batérií sa ale relatívne jednoducho vyhnúť. Ako sme informovali v článku, lítia je podľa Elona Muska na našej planéte dostatok, jednoducho stačí zvýšiť jeho ťažbu. Nad ťažbou dokonca uvažuje aj on sám.
Ceny totiž prekročili 78 000 dolárov za tonu a prognózy nenaznačujú klesajúci trend. Dôvodom pritom nie je len aktuálna ekonomická kríza, kvôli ktorej letia nahor ceny všetkých materiálov. Je to aj enormný dopyt, ktorý spôsobuje prechod celého automobilového priemyslu na výrobu elektromobilov.
? Lithium price ($/tonne):
2022: $78,032
2021: $17,000
2020: $6,800
2019: $11,310
2018: $14,660
2017: $12,070
2016: $8,840
2015: $5,110
2014: $4,680
2013: $4,750
2012: $4,450— World of Statistics (@stats_feed) April 8, 2022
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Po 31 rokoch depresie pocítil radosť. Vedci testujú novú procedúru, ktorá mení životy
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Ukrajina a Maďarsko v ostrom spore: „Vyzývame Zelenského, aby sa prestal vyhrážať“
Krajina chrámov a tyrkysových pláží rozdá 200 000 leteniek zadarmo. Stačí splniť jedinú podmienku
Polícia vypátrala 10-ročné dievčatko: Zmizlo cestou do obchodu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP