Polovodičová kríza je iba „predjedlo“. Automobilový priemysel čaká niečo ešte oveľa horšie
Automobilový priemysel v súčasnosti zažíva veľmi krušné obdobie. Po zmietaní polovodičovou krízou prišli komplikácie spojené s vojnou na Ukrajine a riaditeľ automobilky Rivian teraz varuje pred ďalším, ešte väčším problémom. Automobilky by sa mali pripraviť na nedostatok batérií. Ako informuje Electrek, situácia bude mať ešte zásadnejší dopad na celý priemysel ako spomínaný nedostatok čipov.
Elektrické autá naberajú na popularite, čím sa logicky zvyšuje dopyt po nerastných surovinách potrebných na výrobu batérií. Niektoré automobilky už ale začínajú pociťovať, že ani v tomto smere to nebude všetko ružové a výrobné kapacity sa začínajú pomaly míňať.
Pekným príkladom je Elon Musk a jeho automobilka Tesla. Kalifornská spoločnosť totiž začala uvažovať, že sa pustí do ťažby lítia na „vlastnú päsť“, čím by si zabezpečila dostatok surovín na vlastnú výrobu batérií pre svoje modely.
Scaringe varuje, problémy ešte len prídu
Podľa RJ Scaringa spôsobila celú polovodičovú krízu iba malá chvíľková nerovnováha v dodávateľskom reťazci. Odberatelia polovodičov ale spanikárili a začali sa vo veľkom zásobovať, čím samozrejme problém vyeskaloval do skutočných komplikácií, uviedol v rozhovore pre Wall Street Journal.
Niečo podobné, avšak ďaleko závažnejšie, sa podľa Scaringa stane v nasledujúcich dvoch desaťročiach aj s batériami pre elektromobily. Dôvod je jednoduchý, záujem o elektromobily neustále rastie, automobilky teda budú musieť nakupovať viac batérií, prípadne si musia zabezpečiť vlastné kapacity.
Na zabezpečenie vlastnej ťažby a výroby však mali myslieť podstatne skôr. Rivian žiaľ nemohol učiniť podobné rozhodnutia ako Tesla, ktorá už vyrába vlastné batériové články pre elektromobily. Automobilka RJ Scaringa je totiž oproti Tesle veľmi mladá a na takéto zásadne rozhodnutia ešte nemala priestor.
Lítia je dostatok, stačí zvýšiť ťažbu
Problémom s nedostatkom batérií sa ale relatívne jednoducho vyhnúť. Ako sme informovali v článku, lítia je podľa Elona Muska na našej planéte dostatok, jednoducho stačí zvýšiť jeho ťažbu. Nad ťažbou dokonca uvažuje aj on sám.
Ceny totiž prekročili 78 000 dolárov za tonu a prognózy nenaznačujú klesajúci trend. Dôvodom pritom nie je len aktuálna ekonomická kríza, kvôli ktorej letia nahor ceny všetkých materiálov. Je to aj enormný dopyt, ktorý spôsobuje prechod celého automobilového priemyslu na výrobu elektromobilov.
? Lithium price ($/tonne):
2022: $78,032
2021: $17,000
2020: $6,800
2019: $11,310
2018: $14,660
2017: $12,070
2016: $8,840
2015: $5,110
2014: $4,680
2013: $4,750
2012: $4,450— World of Statistics (@stats_feed) April 8, 2022
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
Nie je to len auto. Obľúbená automobilka ukázala nový elektromobil s geniálnou funkciou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Hrozí pokuta až 800 eur: Tisíce Slovákov netušia, že ich vodičák má skrytý „dátum spotreby“
„Zarábam 25-tisíc mesačne vďaka biznisu, ktorý som vybudoval popri práci.“ (INŠPIRATÍVNY PRÍBEH)
Milované raňajky Slovákov pod paľbou vedcov: Zvyšujú riziko rakoviny hrubého čreva o 26 %
Dovolenkový raj Slovákov zasiahla vlna západonílskej horúčky: 7 mŕtvych, krvné obmedzenia a varovanie pre turistov
Trump varuje Medvedeva: „Dávaj si pozor na jazyk, vstupuješ na nebezpečné územie“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP