Konflikt na Ukrajine môže veľmi reálne nakopnúť predaj elektromobilov. Či sa tak stane, sme sa pýtali viacerých odborníkov zo sveta elektromobility.

Ako by mohla táto nepríjemná situácia zvýšiť záujem Slovákov o elektrické autá? Spôsobov a scenárov je hneď niekoľko, každý z nich by mohol čiastočne prispieť k vyššiemu záujmu, aby si aj konzervatívny človek kúpil auto na batériu.

Netvrdíme, že sa z týždňa na týždeň, respektíve mesiaca na mesiac dostaneme na úroveň Nórska, kde už v prvom kvartáli 2022 tvorili elektromobily viac než 82 % nových predaných áut.

Slovensko je aktuálne v predajoch na spodných priečkach Európy, a tak je tu obrovský priestor na rýchly nárast predajov elektrických áut, ktorý teda môže vojna na Ukrajine postrčiť vpred.

Benzín a nafta len pre najbohatších?

Prakticky ihneď po vypuknutí konfliktu sme na čerpacích staniciach zaregistrovali rapídny nárast cien pohonných hmôt. Priemerná cena nafty je za uplynulý týždeň podľa portálu Benzin.sk na úrovni 1,723 € za liter a benzín sa vyšplhal až na 1,755 € za liter.

Nemôžeme tvrdiť, že aktuálna situácia sa nedotýka, alebo sa ešte len výraznejšie nedotkne aj majiteľov elektromobilov. Zatiaľ však na vojnu najviac doplácajú práve majitelia spaľovákov, cena ropy šla v priebehu posledných dní rapídne hore a cenu elektriny štát plánoval zastropovať na najbližšie dva roky.

Ceny nabíjania na verejných nabíjačkách sa prakticky nezmenili a tak na nich nabíjaš za rovnaké peniaze ako pred vojnou. Pri súčasných cenách pohonných hmôt tak dokážeš jazdiť s elektromobilom minimálne o polovicu lacnejšie. Ak by sme do výpočtov zahrnuli aj domáce nabíjanie, rozdiel by bol ešte väčší.

Práve tento fakt by mohol motivovať ľudí ku kúpe elektrického auta. Kúpna cena elektromobilu je v porovnaní s rovnako výkonným spaľovákom rovnakej triedy stále o čosi vyššia, no návratnosť sa so zvyšujúcimi cenami pohonných hmôt neustále skracuje.

Freepik (Úprava redakcie)

Tejto téme sme sa venovali samostatnom článku, kde sme ešte kalkulovali s cenami benzínu okolo 1,50 € za liter. V niektorých prípadoch bola návratnosť na úrovni až 8 rokov, no pri väčších a luxusnejších autách by sa ti rozdiel v kúpnej cene vrátil už do jedného roka. Pri súčasných cenách PHM by bol tento čas ešte kratší.

Zopakuje sa scenár z Británie?

Veľmi podobný scenár, kedy ľudia návalovo zvýšili svoj záujem o elektrické autá, sme mohli sledovať pred pár mesiacmi v Británii. V tomto prípade našťastie neúradovala žiadna vojna, no tamojší obyvatelia mali aj tak problémy s palivom.

Pohonné hmoty začali v dôsledku štrajkov a nedostatku vodičov kamiónov dochádzať na čerpacích staniciach. Ľudia v Británii doslova bojovali o posledné kvapky benzínu, no majitelia elektromobilov sa iba ticho smiali.

Celá táto situácia rapídne zvýšila záujem o elektrické autá v krajine. Štúdia, ktorú vykonal Volkswagen Financial Services na vzorke 2 000 britských motoristov ukazuje, ako veľmi sme závislí na pohonných hmotách a ako nám ich nedostatok môže úplne zmeniť zmýšľanie.

až 35 % z opýtaných si kúpi ako svoje ďalšie auto elektromobil. Čo je však nepochybne rovnako zaujímavé, keď príde čas na zmenu auta, až 32 % Britov siahne po elektrickej jazdenke.

TASR, TASR/AP

Znamená to teda, že nové elektrické auto je príliš drahé aj pre ľudí na ostrovoch?

30 % opýtaných vo veku 18-24 rokov priznalo, že nedostatok benzínu na čerpacích staniciach v nich vyvolal paniku. Pri vodičoch vo veku 25-34 rokov to bolo až 31 %. Starší ľudia zvládali tento problém s chladnejšou hlavou.

Seniori vo veku 55-64 rokov panicky nakupovali pohonné hmoty iba v 7 % opýtaných, ľudia do 74 rokov panikárili iba v 3 % prípadov, čo nepochybne súvisí s klesajúcou mobilitou seniorov.

Čo hovoria dáta na Slovensku?

Ak sa pozrieme na dáta z vyhľadávania Google, záujem Slovákov o tému elektromobility zatiaľ nerástol vôbec, alebo iba minimálne.

Google

Od začiatku roka až do vypuknutia konfliktu sme však zaznamenali pokles vo vyhľadávaní slova elektromobil. Na základe týchto dát sa tak nedá s určitosťou povedať, či vojna zvýšila záujem Slovákov o elektrické autá.

Google

Od začiatku vojny sa však rapídne zvýšil záujem Slovákov o fotovoltaiku, keď túto tému ľudia na internete vyhľadávali až o 177 % častejšie než na začiatku februára. V tomto smere je už zvyšujúci sa záujem badateľný, dokonca aj z dlhodobého hľadiska. Je teda zrejmé, že Slováci sa obávajú aj zvyšujúcich sa cien elektriny a tak hľadajú spôsoby ako v tomto smere ušetriť.

Čo na to hovoria odborníci?

Na otázky, či môže súčasná situácia na Ukrajine nakopnúť rozvoj elektromobility na Slovensku, nám odpovedali aj odborníci zo sveta elektroáut. Za SEVA je to Patrik Križanský, riaditeľ Asociácie elektromobilov Slovenska, ďalej Katarína Štulajterová, PR manažérka Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky a na záver svoj pohľad poskytol aj Jaroslav Kapšo, majiteľ portál DriveTesla.sk, na ktorom poskytujú prenájom elektromobilov značky Tesla, ako aj poradenstvo pri ich kúpe.

Postrčí aktuálna situácia na Ukrajine predaj áut s alternatívnymi pohonmi?

Patrik Križanský: Ruská vojna na Ukrajine je pre akýkoľvek biznis predovšetkým šokom a spôsobuje neistotu. Dúfam, že sa agresia skončí čo najskôr a tento šok bude iba krátkodobou záležitosťou. Každopádne táto vojna minimálne krátkodobo negatívne vplýva na dostupnosť surovín, čo má veľký vplyv na ich ceny. To môže spomaliť aj pokles cien elektromobilov a najmä ich dostupnosť.

Katarína Štulajterová: Nevidíme súvislosti medzi týmito dvomi vecami.

Jaroslav Kapšo: Momentálne sa deje niekoľko zásadných faktorov súčasne. Stúpajúce ceny takmer všetkých surovín a vstupov vo výrobe, stúpajúce ceny energií aj pohonných hmôt. To čo sme si otestovali pri korone pokračuje ďalej. Už dnes vidieť na diaľniciach, že ľudia tak netlačia na plynový pedál, lebo každé tankovanie je drahšie a drahšie. Aktuálne sa pýtajú na elektromobilitu aj ľudia, ktorí boli zarytí petrolheadi, ale ekonomika je jednoznačná a ešte zaujímavejšia pri kúpe lacnejšieho jazdeného EV.

Dotkne sa táto situácia aj cien nabíjania elektromobilov? Ak áno, akým spôsobom?

Patrik Križanský: Je zrejmé, že nožnice medzi nákladmi na prevádzku fosílnych vozidiel a elektromobilov sa ešte viac roztvárajú. Samozrejme vzhľadom na infláciu sa aj cena elektriny zvyšuje, no ani zďaleka nie tak ako cena ropy resp. plynu. Ruská agresia na cenu nabíjania nemá priamy vplyv, ak áno, tak iba minimálny. Ak ceny nabíjania narastú, tak je to skôr vďaka nárastu ceny elektriny, ktorý bol zjavný už pred touto inváziou.

Katarína Štulajterová: Pokiaľ otázkou myslíte, či rast cien energií aj v súvislosti so situáciou na Ukrajine ovplyvní cenu elektrickej energie a teda aj nabíjania, tak áno. Cena nabitia elektromobilu narastie.

Jaroslav Kapšo: Ceny nabíjania sa pomaly zvyšujú. Nielen kvôli stúpajúcim cenám energií, ale aj kvôli prevádzkovateľom nabíjacích sietí, ktorí si samozrejme postupne chcú začať splácať investície. To je úplneprirodzený proces. Napriek tomu môžu elektromobilisti stále využívať bezplatné nabíjačky napríklad pred mnohými predajňami potravín rôznych sieti, ktoré by ale mali slúžiť predovšetkým pre ich klientov. Predstavte si situáciu, kedy by niektoré benzínky umožňovali tankovať zadarmo. To sa nikdy nestalo.

Na druhej strane, cena prevádzky elektromobilu tvorí zlomok ceny prevádzky spaľováku. Takisto ak budú stúpať ceny elektriny, budú o to rýchlejšie stúpať ceny fosílnych palív, keďže ich spracovanie a distribúcia sú priamo závisle aj od elektriny.

Veľmi zaujímavý fenomén, ktorý by som rád spomenul, nastal, keď sa Tesla rozhodla poskytnúť bezplatne nabíjanie vo svojej sieti Supercharger. Platí to pre všetky krajiny pri Ukrajine a dokonca pre všetky značky EV. Postupne ich nasledovali aj slovenské firmy Greenway a E-join. Je to krásne gesto, ktoré jednak umožňuje utečencom a dobrovoľníkom cestovať lacnejšie a na druhej strane ukazuje krásnu etickú stránku firiem, ktoré s elektromobilitou pracujú.

Dotkne sa vojna aj výroby nových elektromobilov?

Patrik Križanský: Dotkne sa výroby všetkých automobilov, vzhľadom na fakt, že z Ruska do EÚ prichádza viacero nerastných surovín, ktoré sa používajú pri ich výrobe. Typickým príkladom by mohli byť napr. extrémne vysoké ceny niklu, ktorý sa používa pri výrobe batérií.

Katarína Štulajterová: Opätovne nevidíme súvislosti medzi týmito dvomi vecami.

Jaroslav Kapšo: Vojna sa už výroby dotkla. Mnohé automobilky obmedzujú a zastavujú výrobu ešte viac ako pri prvých vlnách Covidu a bežné čakacie doby sú viac než rok. Jasným dôvodom sú chýbajúce súčiastky, ktoré sa doteraz vyrábali na Ukrajine. Výnimku tvorí Tesla, ktorá je schopná väčšinu modelov dodávať v kratšom horizonte, niektoré už v priebehu dvoch mesiacov. Napriek tomu sa postupne predlžujú dodacie doby najlacnejších modelov pravé kvôli náhlemu enormnému záujmu o nižšie prevádzkové náklady vozidla.

Prejaví sa to na ich dostupnosti a cene?

Patrik Križanský: Vzhľadom na vysoký dopyt v západnej Európe a viaceré problémy pri zabezpečení komponentov (napr. čipy) je už problém s dostupnosťou elektromobilov, na ktoré sa čaká aj 6 až 9 mesiacov. Mnohé automobilky však vzhľadom na prísne emisné limity už počas roku 2021 začali prioritizovať dodávky bezemisných a nízkoemisných vozidiel, takže na benzínové a naftové autá sa mohlo čakať aj dlhšie.

Katarína Štulajterová: Dostupnosť vozidiel sa znížila vplyvom prerušenia, prípadne až zastavenia ich výroby. V dôsledku poklesu dostupnosti áut môžeme s vysokou mierou predpokladať aj takú reakciu trhu, že ceny narastú nie len o ďalšie povinné vybavenie vozidiel ale aj ako reakcia na trhové podmienky.

FonTech (úprava redakcie)

Jaroslav Kapšo: Už sa to prejavilo. Ceny rastú a dodacie doby sa predlžujú. Keďže intenzívne pracujem s Teslami ako najpredávanejšími elektromobilmi na svete, za posledného pól roka sa predĺžili dodacie doby základného modelu z 2 mesiacov na 12 a viac. Keďže vieme, že Tesla ma veľké výrobne kapacity, je jednoznačné, že tento posun nastal kvôli výrazne zvýšenému dopytu po elektrifikácii. Keď sme predtým riešili autá s 1-2 klientmi týždenne, teraz je to 8-10.

Prinúti zdražovanie benzínu a nafty Slovákov urýchlene prejsť na elektrifikované vozidlá?

Patrik Križanský: Slovenský spotrebiteľ je veľmi konzervatívny, takže neočakávam urýchlený prechod. Každopádne bude určite viacej firiem uvažovať nad tým, ako ušetriť. Najmä tí, ktorí majú vyššie ročné nájazdy si môže uvedomiť, že elektromobil má s porovnateľným vozidlom so spaľovacím motorom tretinové prevádzkové náklady. Toto sa ešte zvýraznilo nárastom cien benzínu a nafty vplyvom ruskej agresie na Ukrajine.

Jaroslav Kapšo: Áno, zásadne to urýchľuje návratnosť investície do elektrického vozidla. Oproti situácii spred 3 mesiacov mám asi trojnásobok dopytov po objednávaní Tesiel, s ktorými klientom pomáham. Aj ľudia, ktorí predtým len z diaľky elektromobilitu sledovali, momentálne prichádzajú za nami a pomáhame im s objednaním a dodaním Tesly. Ďalším sladkým momentom pri takýchto nových majiteľoch je, že si rýchlo spočítajú návratnosť fotovoltaiky, ktorá sa bez elektromobilu naťahuje. Ak ale človek nabíja auto doma, matematika je úplne iná a jazdiť prakticky skoro zadarmo je pre mnohých veľmi lákavá predstava.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú