Politici, budíček, existuje plán. Prepadnuté peniaze od EÚ vieme využiť na nákup elektromobilov
V rebríčku krajín Európskej únie sa v roku 2022 Slovensko v adopcii elektrických vozidiel umiestnilo na poslednom mieste. Elektromobily dosiahli iba 1,7 % podiel na celkových registráciách nových vozidiel, pričom priemer v EÚ bol na úrovni 12 %.
Problémom, prečo u nás ľudia zatiaľ elektromobily nechcú, môže byť nulová podpora ich nákupu formou dotácií. SEVA predstavila plán, ako podporiť nákup elektromobilov a navyše Slovensko na to nemusí nijak hľadať ďalšie finančné prostriedky, uvádza v tlačovej správe.
Slovensko nedávno definitívne schválilo plán obnovy, z ktorého chce okrem iného podporiť rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektrické autá. Dotácia na nákup elektromobilov sa však do plánu obnovy opäť nedostala.
Bežne sa však stáva, že peniaze, ktoré nám EÚ na rôzne projekty vyčlení, sa nestihnú na daný účel minúť a my tak nevyčerpané dotácie musíme vrátiť.
Z nevyčerpaných zdrojov podporme nákup elektromobilov
SEVA navrhuje, že nevyužité finančné prostriedky z plánu obnovy by sa mali včas realokovať na zavedenie dočasnej finančnej podpory na nákup elektromobilov. Takéto nasmerovanie prostriedkov je okrem iného aj v súlade s usmernením Európskej komisie k Plánu obnovy zameraným na podporu nákupu bezemisných a nízkoemisných vozidiel.
Časový horizont tohto opatrenia by mal byť nastavený tak, aby podporil dosiahnutie hranice 5 % podielu batériových elektromobilov na celkových predajoch vozidiel. Na základe skúseností z iných krajín sa od tohto bodu zlomu trh bude rozvíjať samostatne. Dotácia pri nákupe elektromobilov môže prispieť, že tento bod dosiahneme do dvoch až troch rokov.
Štruktúra aj pravidlá navrhovanej dotačnej schémy pre bezemisné batériové elektrické vozidlá (BEV) je bližšie rozobraná v správe SEVA o stave elektromobility na Slovensku a my sme sa jej venovali v tomto článku.
Inšpiráciou pre jej dizajn bola aj veľmi úspešná prebiehajúca schéma v Poľsku s názvom „Mój elektryk“, ktorá v ostatných dvoch rokoch dokázala výrazne rozvinúť trh s bezemisnými vozidlami u nášho severného suseda.
Podpora by mala byť smerovaná na firmy (firemné flotily) aj fyzické osoby. Vzhľadom na fakt, že sa podstatná časť vozového parku vo firmách obstaráva pomocou leasingu, priama podpora pri nákupe bezemisného vozidla by mala byť umožnená aj pri využití takéhoto spôsobu financovania.
Finančná podpora by mala byť implementovaná prostredníctvom schémy priameho príspevku pri kúpe nového vozidla s nulovými emisiami a nemala by byť limitovaná počtom vozidiel na jeden subjekt.
Opatrenia sú triviálne, no efektívne
SEVA na svojej facebookovej stránke už dávnejšie zverejnila niekoľko jednoduchých bodov, ktoré by mohli naštartovať adopciu elektromobilov u nás. Tým najzákladnejším je opätovné poskytnutie dotácií na nákup elektromobilov. Dotácie nám štát sľubuje už niekoľko rokov, pričom by mali byť nastavené lepšie, ako to bolo v prvom kole. Vtedy záujemci získali dotáciu vo výške až 8 000 €, no k tomuto benefitu sa dostalo len veľmi málo záujemcov. Nové kolo dotácií by malo byť nastavené tak, aby sa k „zľave“ na elektromobil dostalo viac záujemcov.
SEVA ďalej navrhuje zníženie dane z príjmu zamestnanca, ktorý používa firemný elektromobil aj na súkromné účely. Ďalším bodom je opatrenie o účtovaní nabíjania firemných elektromobilov doma u zamestnancov a na záver je to zrušenie limitu na obstaranie elektromobilu pre uplatnenie daňových odpisov, ktorý je aktuálne nastavený na 48 000 €.
Aké by mohli mať tieto opatrenia efekt? Ukazuje to dvojica grafov agentúry SEVA. Prvý graf vysvetľuje, aký môže byť počet elektromobilov na našich cestách v roku 2030. Bez podporných opatrení štátu sa dostaneme iba tesne pod hranicu 120 000, pričom ich podiel bude tvoriť zhruba 4,5 %.
Pri aplikovaní vyššie spomenutých opatrení môže v roku 2030 jazdiť po cestách až 213 000 elektromobilov, pričom ich podiel bude tvoriť 8 %. Opatrenia prospejú aj k rozvoju nabíjacej infraštruktúry, ktorá priamo úmerne rastie s počtom pribúdajúcich elektromobilov.
V roku 2030 budeme mať na Slovensku v horšom prípade 1940 rýchlych nabíjacích bodov a 7 700 AC nabíjačiek. V akcelerovanom scenári však môžeme mať až 2 730 rýchlych nabíjačiek a vyše 15 600 AC nabíjacích bodov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Majstrovstvá sveta v hokeji sú tu. Takto si zápasy Slovenska pozrieš úplne zadarmo (+ROZPIS)
AKTUÁLNE: Jedna z najdôležitejších služieb Slovákov hlási masívny výpadok, nefunguje nič
Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
Nič výkonnejšie na trhu nenájdeš. Toto je TOP 10 herných smartfónov, ktoré zvládnu akúkoľvek záťaž
EXKLUZÍVNE: Prídeš o prácu kvôli AI? Slovenské firmy a odborníci nám povedali drsnú realitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tiché ochorenie končatín, ktoré ti zničí telo aj život. „Pacienti ho neriešia včas,“ hovorí odborníčka
Ak máš dôchodok nižší ako 684,10 eura, môže to byť problém
Slováci odštartovali MS v hokeji 2025 debaklom. Domáci Švédi zvíťazili vysoko 5:0
U susedov došlo k výbuchu a zrúteniu stropu hotela: Záchranári vyťahovali zavalených hostí
Fico tvrdo reagoval na Kallasovú: Milá Kaja, nemáš právomoc kritizovať suverénneho premiéra suverénnej krajiny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
Malé firmy získajú dotácie na obnoviteľné zdroje. Pozri si podmienky
Americké automobilky sa búria. Trumpova dohoda s Britániou ich zrádza
Britská letecká skupina IAG nakupuje 53 lietadiel za miliardy. Obchodná dohoda s USA ruší clá
India a Pakistan na pokraji vojny. Civilné lety zastavené
Benzín aj nafta zlacneli. Analytik varuje, že ďalšie zníženie je neisté
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tiché ochorenie končatín, ktoré ti zničí telo aj život. „Pacienti ho neriešia včas,“ hovorí odborníčka
Ak máš dôchodok nižší ako 684,10 eura, môže to byť problém
Slováci odštartovali MS v hokeji 2025 debaklom. Domáci Švédi zvíťazili vysoko 5:0
U susedov došlo k výbuchu a zrúteniu stropu hotela: Záchranári vyťahovali zavalených hostí
Fico tvrdo reagoval na Kallasovú: Milá Kaja, nemáš právomoc kritizovať suverénneho premiéra suverénnej krajiny
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené