Politici, budíček, existuje plán. Prepadnuté peniaze od EÚ vieme využiť na nákup elektromobilov
V rebríčku krajín Európskej únie sa v roku 2022 Slovensko v adopcii elektrických vozidiel umiestnilo na poslednom mieste. Elektromobily dosiahli iba 1,7 % podiel na celkových registráciách nových vozidiel, pričom priemer v EÚ bol na úrovni 12 %.
Problémom, prečo u nás ľudia zatiaľ elektromobily nechcú, môže byť nulová podpora ich nákupu formou dotácií. SEVA predstavila plán, ako podporiť nákup elektromobilov a navyše Slovensko na to nemusí nijak hľadať ďalšie finančné prostriedky, uvádza v tlačovej správe.
Slovensko nedávno definitívne schválilo plán obnovy, z ktorého chce okrem iného podporiť rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektrické autá. Dotácia na nákup elektromobilov sa však do plánu obnovy opäť nedostala.
Bežne sa však stáva, že peniaze, ktoré nám EÚ na rôzne projekty vyčlení, sa nestihnú na daný účel minúť a my tak nevyčerpané dotácie musíme vrátiť.
Z nevyčerpaných zdrojov podporme nákup elektromobilov
SEVA navrhuje, že nevyužité finančné prostriedky z plánu obnovy by sa mali včas realokovať na zavedenie dočasnej finančnej podpory na nákup elektromobilov. Takéto nasmerovanie prostriedkov je okrem iného aj v súlade s usmernením Európskej komisie k Plánu obnovy zameraným na podporu nákupu bezemisných a nízkoemisných vozidiel.
Časový horizont tohto opatrenia by mal byť nastavený tak, aby podporil dosiahnutie hranice 5 % podielu batériových elektromobilov na celkových predajoch vozidiel. Na základe skúseností z iných krajín sa od tohto bodu zlomu trh bude rozvíjať samostatne. Dotácia pri nákupe elektromobilov môže prispieť, že tento bod dosiahneme do dvoch až troch rokov.
Štruktúra aj pravidlá navrhovanej dotačnej schémy pre bezemisné batériové elektrické vozidlá (BEV) je bližšie rozobraná v správe SEVA o stave elektromobility na Slovensku a my sme sa jej venovali v tomto článku.
Inšpiráciou pre jej dizajn bola aj veľmi úspešná prebiehajúca schéma v Poľsku s názvom „Mój elektryk“, ktorá v ostatných dvoch rokoch dokázala výrazne rozvinúť trh s bezemisnými vozidlami u nášho severného suseda.
Podpora by mala byť smerovaná na firmy (firemné flotily) aj fyzické osoby. Vzhľadom na fakt, že sa podstatná časť vozového parku vo firmách obstaráva pomocou leasingu, priama podpora pri nákupe bezemisného vozidla by mala byť umožnená aj pri využití takéhoto spôsobu financovania.
Finančná podpora by mala byť implementovaná prostredníctvom schémy priameho príspevku pri kúpe nového vozidla s nulovými emisiami a nemala by byť limitovaná počtom vozidiel na jeden subjekt.
Opatrenia sú triviálne, no efektívne
SEVA na svojej facebookovej stránke už dávnejšie zverejnila niekoľko jednoduchých bodov, ktoré by mohli naštartovať adopciu elektromobilov u nás. Tým najzákladnejším je opätovné poskytnutie dotácií na nákup elektromobilov. Dotácie nám štát sľubuje už niekoľko rokov, pričom by mali byť nastavené lepšie, ako to bolo v prvom kole. Vtedy záujemci získali dotáciu vo výške až 8 000 €, no k tomuto benefitu sa dostalo len veľmi málo záujemcov. Nové kolo dotácií by malo byť nastavené tak, aby sa k „zľave“ na elektromobil dostalo viac záujemcov.
SEVA ďalej navrhuje zníženie dane z príjmu zamestnanca, ktorý používa firemný elektromobil aj na súkromné účely. Ďalším bodom je opatrenie o účtovaní nabíjania firemných elektromobilov doma u zamestnancov a na záver je to zrušenie limitu na obstaranie elektromobilu pre uplatnenie daňových odpisov, ktorý je aktuálne nastavený na 48 000 €.
Aké by mohli mať tieto opatrenia efekt? Ukazuje to dvojica grafov agentúry SEVA. Prvý graf vysvetľuje, aký môže byť počet elektromobilov na našich cestách v roku 2030. Bez podporných opatrení štátu sa dostaneme iba tesne pod hranicu 120 000, pričom ich podiel bude tvoriť zhruba 4,5 %.
Pri aplikovaní vyššie spomenutých opatrení môže v roku 2030 jazdiť po cestách až 213 000 elektromobilov, pričom ich podiel bude tvoriť 8 %. Opatrenia prospejú aj k rozvoju nabíjacej infraštruktúry, ktorá priamo úmerne rastie s počtom pribúdajúcich elektromobilov.
V roku 2030 budeme mať na Slovensku v horšom prípade 1940 rýchlych nabíjacích bodov a 7 700 AC nabíjačiek. V akcelerovanom scenári však môžeme mať až 2 730 rýchlych nabíjačiek a vyše 15 600 AC nabíjacích bodov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
POZOR: Národna banka Slovenska varuje pred podvodom, ktorý môže ľudí pripraviť o peniaze
Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Európska únia chystá kladivo na staršie autá. STK sa má výrazne sprísniť, Slováci si poriadne priplatia
Veľký operátor priniesol úplne nový paušál. Má funkcie, aké inde neuvidíš, ale nebude pre každého
Prvý operátor na Slovensku má vlastnú AI. Predstavil aj mobil a tablet za extrémne nízku cenu (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia reforma školstva prichádza: Vláda rozhodne o zmenách, ktoré zasiahnu všetkých
Odborník na demenciu priblížil, ako rozoznať „normálny“ problém s pamäťou od Alzheimerovej choroby
Hasičské autá za milióny chýbajú: Mikulec hovorí o podvode, Šutaj Eštok pod tlakom
Tisíce Slovákov môžu vlastniť pôdu po predkoch: Štát zverejnil zoznam neznámych dedičov
Európski lídri chválili Trumpa. Ten vyhlásil, že Putin súhlasil, aby Západ poskytol Ukrajine bezpečnostné záruky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
Slováci si našli nový koníček. Dovážajú rekordný počet áut, majú na to dobrý dôvod
Slovensku môže priniesť až 100 miliónov eur ročne. MIRRI navrhuje zaviesť novú „spravodlivú“ daň
Najväčší dovozca energií sa zmenil na vývozcu a láme rekordy. Mocnosť mení globálny trh s pohonnými hmotami
Pre rýchly vstup do EÚ urobia nemožné. Tento štát chce mať ministerstvo riadené umelou inteligenciou
Jediná krajina produkuje viac plastu než šesť ďalších dokopy. Zverejnili „rebríček hanby“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP