Politici, budíček, existuje plán. Prepadnuté peniaze od EÚ vieme využiť na nákup elektromobilov
V rebríčku krajín Európskej únie sa v roku 2022 Slovensko v adopcii elektrických vozidiel umiestnilo na poslednom mieste. Elektromobily dosiahli iba 1,7 % podiel na celkových registráciách nových vozidiel, pričom priemer v EÚ bol na úrovni 12 %.
Problémom, prečo u nás ľudia zatiaľ elektromobily nechcú, môže byť nulová podpora ich nákupu formou dotácií. SEVA predstavila plán, ako podporiť nákup elektromobilov a navyše Slovensko na to nemusí nijak hľadať ďalšie finančné prostriedky, uvádza v tlačovej správe.
Slovensko nedávno definitívne schválilo plán obnovy, z ktorého chce okrem iného podporiť rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektrické autá. Dotácia na nákup elektromobilov sa však do plánu obnovy opäť nedostala.
Bežne sa však stáva, že peniaze, ktoré nám EÚ na rôzne projekty vyčlení, sa nestihnú na daný účel minúť a my tak nevyčerpané dotácie musíme vrátiť.
Z nevyčerpaných zdrojov podporme nákup elektromobilov
SEVA navrhuje, že nevyužité finančné prostriedky z plánu obnovy by sa mali včas realokovať na zavedenie dočasnej finančnej podpory na nákup elektromobilov. Takéto nasmerovanie prostriedkov je okrem iného aj v súlade s usmernením Európskej komisie k Plánu obnovy zameraným na podporu nákupu bezemisných a nízkoemisných vozidiel.
Časový horizont tohto opatrenia by mal byť nastavený tak, aby podporil dosiahnutie hranice 5 % podielu batériových elektromobilov na celkových predajoch vozidiel. Na základe skúseností z iných krajín sa od tohto bodu zlomu trh bude rozvíjať samostatne. Dotácia pri nákupe elektromobilov môže prispieť, že tento bod dosiahneme do dvoch až troch rokov.
Štruktúra aj pravidlá navrhovanej dotačnej schémy pre bezemisné batériové elektrické vozidlá (BEV) je bližšie rozobraná v správe SEVA o stave elektromobility na Slovensku a my sme sa jej venovali v tomto článku.
Inšpiráciou pre jej dizajn bola aj veľmi úspešná prebiehajúca schéma v Poľsku s názvom „Mój elektryk“, ktorá v ostatných dvoch rokoch dokázala výrazne rozvinúť trh s bezemisnými vozidlami u nášho severného suseda.
Podpora by mala byť smerovaná na firmy (firemné flotily) aj fyzické osoby. Vzhľadom na fakt, že sa podstatná časť vozového parku vo firmách obstaráva pomocou leasingu, priama podpora pri nákupe bezemisného vozidla by mala byť umožnená aj pri využití takéhoto spôsobu financovania.
Finančná podpora by mala byť implementovaná prostredníctvom schémy priameho príspevku pri kúpe nového vozidla s nulovými emisiami a nemala by byť limitovaná počtom vozidiel na jeden subjekt.
Opatrenia sú triviálne, no efektívne
SEVA na svojej facebookovej stránke už dávnejšie zverejnila niekoľko jednoduchých bodov, ktoré by mohli naštartovať adopciu elektromobilov u nás. Tým najzákladnejším je opätovné poskytnutie dotácií na nákup elektromobilov. Dotácie nám štát sľubuje už niekoľko rokov, pričom by mali byť nastavené lepšie, ako to bolo v prvom kole. Vtedy záujemci získali dotáciu vo výške až 8 000 €, no k tomuto benefitu sa dostalo len veľmi málo záujemcov. Nové kolo dotácií by malo byť nastavené tak, aby sa k „zľave“ na elektromobil dostalo viac záujemcov.
SEVA ďalej navrhuje zníženie dane z príjmu zamestnanca, ktorý používa firemný elektromobil aj na súkromné účely. Ďalším bodom je opatrenie o účtovaní nabíjania firemných elektromobilov doma u zamestnancov a na záver je to zrušenie limitu na obstaranie elektromobilu pre uplatnenie daňových odpisov, ktorý je aktuálne nastavený na 48 000 €.
Aké by mohli mať tieto opatrenia efekt? Ukazuje to dvojica grafov agentúry SEVA. Prvý graf vysvetľuje, aký môže byť počet elektromobilov na našich cestách v roku 2030. Bez podporných opatrení štátu sa dostaneme iba tesne pod hranicu 120 000, pričom ich podiel bude tvoriť zhruba 4,5 %.
Pri aplikovaní vyššie spomenutých opatrení môže v roku 2030 jazdiť po cestách až 213 000 elektromobilov, pričom ich podiel bude tvoriť 8 %. Opatrenia prospejú aj k rozvoju nabíjacej infraštruktúry, ktorá priamo úmerne rastie s počtom pribúdajúcich elektromobilov.
V roku 2030 budeme mať na Slovensku v horšom prípade 1940 rýchlych nabíjacích bodov a 7 700 AC nabíjačiek. V akcelerovanom scenári však môžeme mať až 2 730 rýchlych nabíjačiek a vyše 15 600 AC nabíjacích bodov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Packeta otvára „novú“ sieť balíkoboxov, doručovať do nich bude aj konkurencia
Majú suverénne najlepšiu optiku aj WiFi. Toto je najlepší poskytovateľ internetu na Slovensku
Veľký operátor ponúka státisícom Slovákov špičkový AI nástroj na rok zadarmo, ušetríš až 200 eur
Útok na kataster môže spôsobiť ešte väčšie škody. Unikli tieto citlivé údaje o Slovákoch
Autá zo Slovenska si podmanili trh. Svetová automobilka pokorila významný rekord vo výrobe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predlžuje život až o 60 %: Milionár Bryan Johnson vysadil kontroverzný doplnok. Robil mu vážne problémy
Rodinný ranč a večera pod krištáľovým lustrom. Toto je TOP 5 reštaurácií v Prešovskom kraji
124-ročná Číňanka prezradila tajomstvo svojej dlhovekosti. Nedá naň dopustiť, lekári krútia hlavou
Najchladnejšia zima za posledné roky: La Niña natiahne mrazy na našom území, varujú experti
Bitcoin na 150 000 dolároch určite nezastaví. Podľa analytika mieri podstatne vyššie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
Je teória strún skutočná? Výpočty vedcov prinášajú nádej, ktorá môže prepísať fyziku
Veľké otrasy vo vedeckom svete: Nový druh dávneho živočícha má byť len veľký podvod
Armáda USA dostane desivé vylepšenie. Nasadia AI technológie, ktoré budú vyhrávať vojny
Astronómia je v ohrození. Vodíkový projekt môže zatieniť svetovú ikonu na pozorovanie vesmíru
Milióny ľudí o nej nevie. Skrytá funkcia iPhonu rozpozná rastliny aj svetové pamiatky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predlžuje život až o 60 %: Milionár Bryan Johnson vysadil kontroverzný doplnok. Robil mu vážne problémy
Rodinný ranč a večera pod krištáľovým lustrom. Toto je TOP 5 reštaurácií v Prešovskom kraji
124-ročná Číňanka prezradila tajomstvo svojej dlhovekosti. Nedá naň dopustiť, lekári krútia hlavou
Najchladnejšia zima za posledné roky: La Niña natiahne mrazy na našom území, varujú experti
Bitcoin na 150 000 dolároch určite nezastaví. Podľa analytika mieri podstatne vyššie
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené