Zdá sa, že Ministerstvo hospodárstva si pod novým vedením okrem vodíka konečne začína všímať aj elektromobilitu, ktorá má vo svete dopravy aktuálne výrazne navrch. Rezort chce totiž jej rozvoj podporiť hneď v niekoľkých segmentoch, informuje TASR.

Začať to má vybudovaním 3-tisíc verejných nabíjačiek do najbližších 4 rokov. Vyplýva to z Akčného plánu rozvoja elektromobility na roky 2022 – 2026, ktorý MH posunulo do medzirezortného pripomienkového konania.

Na konci minulého roka pritom malo Slovensko len 1 020 nabíjačiek v 430 lokalitách. Takmer tri štvrtiny (739 kusov) z nich bolo 22 kilowattových (kW) bodov na striedavý prúd (AC) a takmer jednu štvrtinu (222 kusov) tvorili rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Zvyšok (59 kusov) tvorili ultrarýchle DC nabíjacie body rozmiestnené hlavne v mestských uzloch.

Plány teraz hovoria o podpore ďalších 228 ultrarýchlych nabíjačiek, k čomu nás koniec-koncov zaväzuje aj plán EÚ mať na dôležitých európskych dopravných tepnách nabíjačku každých 60 kilometrov. V týchto lokalitách by však mali byť aj nabíjačky pre super-rýchle nabíjanie nákladných vozidiel.

Pôjde to z európskych peňazí

Investície do nabíjačiek by mali byť podporené sumou takmer 30 miliónov eur z Plánu obnovy a odolnosti Slovenska. MH zároveň ráta s výstavbou minimálne 2600 verejne prístupných AC nabíjacích bodov, 500 verejne prístupných DC nabíjacích bodov a 2000 neverejných wallboxov.

Plány budovať nabíjacie huby majú aj slovenské čerpacie stanice, takže v tomto smere by sa situácia v našej krajine mala už v krátkom čase pohnúť výrazne dopredu. Problém Slovákov však nie je ani tak v otázke „kde nabíjať“, ale „čo nabíať“. Pre väčšinu sú elektromobily za sumy vysoko nad 30-tisíc eur stále príliš drahé a vyrovnanie cien nemáme čakať ešte dobrých pár rokov – a ak, tak skôr za cenu zdražovania neekologických vozidiel na benzín a naftu kvôli emisným pokutám pre výrobcov.

Fontech / Unsplash / Slovnaft / OMW

Slovensko ti na elektromobil (možno) prispeje

Vyspelé západné krajiny kúpu ekologických vozidiel vo veľkom dotovali, a kým sa Slovensko vôbec rozhýbalo, pomaly už s podporou aj končia, keďže trh je veľmi dobre rozbehnutý. Naopak, my by sme nemali, v časoch rastúcej inflácie a nákladov pre zdecimovaný štátny rozpočet čakať radšje vôbec nič.

Ministerstvo dotácie „nezavrhuje“, podrobnosti však nemá. „Uvedené opatrenie je možné financovať priamo zo štátneho rozpočtu a aktívne hľadať spôsob, ako na daný účel použiť iné finančné zdroje,“ uviedol rezort. Kľúčovým parametrom je podľa ministerstva zabezpečenie dlhodobého zdroja financovania minimálne po dobu troch rokov, s ročnou alokáciou 10 až 12 miliónov eur. Jednorazové finančné zdroje, ako to bolo v prípade dotácií na nákup elektromobilov z rokov 2016 a 2019, totiž podľa MH priniesli pomoc len malému počtu užívateľov a hlavne trhovú neistotu.

Uvažuje sa však aj nad úľavami pri cenách energií pre tých, ktorí nabíjajú doma. V hre je napríklad vytvorenie špeciálnej distribučnej tarify pre domácnosti a firmy a tiež vytvorenie jednozložkovej distribučnej vysokonapäťovej tarify na pripojenie nabíjacích miest s väčším výkonom alebo s väčším počtom nabíjacích bodov.

Zjednodušiť by sa mala výstavba nabíjacích staníc na parkoviskách bytových domov. Rezort chce tiež legislatívne vyriešiť nabíjanie služobného vozidla v domácnostiach, či znížiť daňový základ za používanie služobného vozidla na súkromné účely – pretože dnes je väčšina slovenských elektromobilov kupovaná „na firmu“, aj vďaka rýchlejšiemu odpisovaniu z majetku firmy.

Zmenu v prípade schválenia návrhu čakajú aj registračné poplatky pri prihlasovaní vozidiel. Tie by po novom mali zvýhodňovať vozidlá s nižšími emisiami. Zelené evidenčné čísla by zároveň mali od roku 2025 dostávať iba elektromobily a vozidlá s vodíkovým pohonom, teda nie plug-in hybridy ktoré sú v istom zmysle ekologickou slepou uličkou. Rezort pre tieto vozidlá navrhuje viacero úľav, ako napríklad zvýhodnené sadzby za parkovanie, dočasnú možnosť využívania bus pruhov či nižšie diaľničné poplatky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú