Vybije sa batéria v zápche a koľko klesne dojazd v zime? Otestovali sme najväčšie otázky Slovákov o elektromobiloch
O elektromobiloch sa dnes hovorí ako o autách budúcnosti. Všetky krajiny sa snažia prispôsobiť tomuto trendu a prechádzajú na tátoše poháňané elektrinou. No v spoločnosti kolujú aj mnohé mýty o elektromobiloch, ktoré ľudí odrádzajú od ich kúpy. Je to úplne prirodzené, že všetko nové vzbudzuje vlnu kritiky – v minulosti si týmto prešli mobilné telefóny či počítače a dnes sú neoddeliteľnou súčasťou našich životov.
Poďme si však raz a navždy zbúrať niektoré mýty a postaviť sa tomu iracionálnemu odporu voči elektrickým autám.
Batérie ako ekologický problém
Jednou z najvýznamnejších výhod elektrických vozidiel je ich nízka uhlíková stopa počas prevádzky. Napriek tomu sa objavujú závažné otázky týkajúce sa environmentálnych nákladov spojených s výrobou batérií. Podľa analýzy spoločnosti McKinsey až 40 až 60 % celkových emisií spojených s výrobou elektromobilov pochádza práve z procesu výroby batérií. To naznačuje, že emisie generované pri výrobe batérií môžu byť na rovnakej úrovni ako všetky ostatné materiály potrebné na výrobu elektromobilov, čím sa vytvára paradox, ktorý ohrozuje ekologické výhody týchto vozidiel.

Na túto problematiku upozorňuje aj David Oudsandjii, spoluzakladateľ startupu Voltfang, ktorý kritizuje tradičný prístup výrobcov originálneho vybavenia (OEM). Ten spočíva v recyklácii batérií bez ich opätovného využitia. Oudsandjii tvrdí, že dlhodobé využitie batérií v systémoch na uskladnenie energie na zabezpečenie elektrickej energie počas špičky dopytu alebo výpadkov, ako to robí jeho spoločnosť, je nielen udržateľnejšie, ale aj ekonomicky výhodnejšie. Týmto spôsobom sa predlžuje životnosť batérií a zlepšuje sa decentralizácia energetických zdrojov.
Kým sa investície sústreďujú do recyklačných infraštruktúr, startupy ako Voltfang hľadajú riešenia, ktoré umožňujú využitie batérií pred ich recykláciou, čím prispievajú k znižovaniu emisií a podporujú ekologickejší prístup k mobilite.
Elektromobil je drahší
Elektromobily sú drahé, no kto hľadá, ten nájde. Uveďme si to na konkrétnom príklade. Elektrický Citroen sa v roku 2022 dal kúpiť nový s nejakou zľavou od dílera aj do 30 000 €. Spaľovacia verzia s podobnou výbavou sa predávala za približne 20 000 €. Rozdiel v obstarávacej cene tak predstavoval 10 000 €, ktorý sa mohol vrátiť v nižších prevádzkových nákladoch počas životnosti vozidla.
Aktuálne náklady na prevádzku elektromobilu sú priemerné okolo 150 až 160 € mesačne, pričom priemerný nájazd dosahuje 5000 km. Pri spaľovacom vozidle s predpokladanou spotrebou 6 l/100 km by mesačné náklady na palivo pri cene 1,55 €/l vzrástli na 465 €. Navyše, mnohí používatelia elektromobilov nabíjajú najmä na verejných DC nabíjačkách, čo môže byť nevhodný spôsob, ako efektívne využiť vozidlo. S vhodným paušálom od poskytovateľov verejného nabíjania sa však dajú dosiahnuť značné úspory. Tí, ktorí majú prístup k domácej fotovoltike, môžu nabíjať prakticky zadarmo.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Koľko môže vodič ušetriť pri prevádzke elektromobilu?
- Aké sú dva kľúčové faktory, ktoré by mali ovplyvniť tvoje rozhodovanie pri kúpe elektroauta?
- Ako dlho by musel stáť elektromobil v kolóne, aby sa úplne vybil?
- Aký luxus si môžu dopriať používatelia elektromobilov oproti tým, ktorí používajú autá so spaľovacím motorom?
- Ako vyriešiť nabíjanie, ak chceš ísť na dlhší výlet?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítaj viac z kategórie: Novinky
Teraz čítajú

Nová stanica pre všetkých. Veľký operátor potešil divákov

AI spôsobila nečakanú krízu. Ceny notebookov čoskoro vystrelia, ak plánuješ kúpu, poponáhľaj sa

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Vyrástla na nich celá generácia. Na Netflix dorazila jedna z najúspešnejších českých komédií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Východ Slovenska získa nové spojenie. Wizz Air otvára pravidelnú linku do „srdca Talianska“

Najsilnejší zimný roj rozžiari decembrovú oblohu. Za hodinu spadnú desiatky meteorov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
SIM karty sú minulosťou. Slovenský operátor prichádza s prevratnou novinkou
Vláda konečne rieši problémové železnice. Vlaky dostanú technológiu za 1,36 miliardy eur
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Východ Slovenska získa nové spojenie. Wizz Air otvára pravidelnú linku do „srdca Talianska“

