Dieselové ťahače padli na hubu. Vodiči Tesla Semi predviedli dojazd či nabíjania, výsledky ťa dostanú
Spoločnosť Pepsico je jedným z prvých veľkých odberateľov elektrických ťahačov Tesla Semi. Kalifornská automobilka dodala Pepsi zatiaľ len zlomok ťahačov, ktoré si výrobca obľúbených sýtených nápojov objednal, no už teraz majú na konte pozoruhodné výsledky. Na tému upozornil Electrek.
Pepsi aktuálne využíva flotilu 21 elektrických ťahačov Tesla Semi. Ako odhalila spoločnosť vo svojom videu, väčšina z nich sa používa na doručovanie tovaru na krátkych trasách do vzdialenosti okolo 160 km. Elektrické ťahače sú pritom v prevádzke denne aj 12 hodín, ide tak o niekoľko zastávok na vykladanie tovaru.
Trojicu ťahačov však Pepsi využíva na dlhé trasy, pričom ich dĺžka je variabilná v rozmedzí od 400 km až do 725 km. S elektrickými nákladiakmi sú spokojní aj samotní vodiči, ktorí si okrem iného pochvaľovali aj veľmi rýchle nabíjanie. Z 5 % či 10 % zostávajúcej kapacity batérie trvá nabitie na 95 % podľa jedného z vodičov iba 30 minút. Tesla totiž v areáli spoločnosti nainštalovala nabíjacie stanice Megacharger s výkonom až 750 kW. Pepsi však oficiálne uvádza, že nabitie z 0 % na 75 % trvá 45 minút, čo je stále fantastický čas, informuje NotebookCheck.
Rekuperácia dokáže zázraky
Pepsi uviedlo, že najpríjemnejším prekvapením je to, ako dokáže Tesla Semi pracovať s rekuperáciou, teda dobíjaním elektrickej energie pri brzdení. Spoločnosť svoje elektrické kamióny využíva v továrni v Sacramente, odkiaľ ich vysiela na jazdy do celého okolia.
Jeden z ťahačov vozí náklad aj do Nevady, ktorá je od Sacramenta vzdialená zhruba 660 km. Trasa vedie cez horský priesmyk Donner Pass a ako uviedlo Pepsi, tak od horského priesmyku až do samotnej Nevady dokáže byť elektrický ťahač Tesla Semi energeticky neutrálny. To znamená, že pri zjazde z kopca zrekuperuje dostatok energie, ktorá mu následne vystačí na pohon po rovinkách až do Nevady.
Celá flotila údajne dosahuje priemernú spotrebu 1,7 kWh na míľu, čo je v prepočte 106,3 kWh/100 km. Pri cene elektrickej energie, ktorá je mimo špičky v Sacramente na úrovni 0,13 €/1 kWh, dokážu elektrické ťahače jazdiť za cca 13,8 €/100 km. Prevádzka elektrických ťahačov je teda podstatne lacnejšia než prevádzka dieselových kamiónov.
Za ohromnou efektivitou stojí viacero faktorov
Odporcovia a dokonca ani mnohí fanúšikovia Tesly neverili, že tento ťahač dokáže prejsť po diaľnici 800 km bez zastávky na nabíjanie. Tesle sa to pár dní pred odovzdávacím ceremoniálom podarilo a v noci spoločnosť zverejnila video z celej tejto cesty.
Za zmienku stojí aj profil trasy, kde bol jeden väčší kopec s výškou cez 1 000 m.n.m a druhá polovica bola mierne zvlnená.
Za týmto skvelým dojazdom stojí predovšetkým mimoriadna efektivita, ktorá je výsledkom skvelej aerodynamiky a prepracovaného pohonu. Tesla Semi je ako náboj. Neštandardný tvar ťahača rapídne znižuje odpor vzduchu, čím znižuje spotrebu vozidla a maximalizuje plachtenie.
Druhým dôležitým prvkom je trojmotorový pohon podobne, ako to majú Plaid verzie osobných elektromobilov Tesla. Jeden mimoriadne efektívny elektromotor poháňa ťahač pri konštantnej jazde na diaľnici, zatiaľ čo dvojica ďalších elektromotorov sa zapája iba pri zrýchľovaní.
Completed at highway speed, without charging on the way & over 4,000 ft of elevation https://t.co/nZomwI7DbY pic.twitter.com/9MB0ejk2o6
— Tesla (@Tesla) December 2, 2022
Na diaľničnú rýchlosť sa vďaka tomu plne naložený ťahač s nákladom 40 ton dostane už pod 20 sekúnd. Tesla uviedla, že Semi je až trikrát výkonnejší než bežné dieselové ťahače.
Ťahač dokonca dokáže zrýchľovať plne naložený aj pri 6 % stúpaní, čo Tesla ukázala aj na samotnej prezentácii:
Pre Európu ide o ideálny dojazd
Ide o kľúčový míľnik, keďže podľa európskych regulácií môže vodič kamiónu nepretržite viesť vozidlo najviac po dobu 4,5 hodiny, potom musí mať aspoň 45 minútovú prestávku. Zároveň platí, že maximálna rýchlosť kamiónov je zvyčajne obmedzená na 90 km/h.
To znamená, že na „jeden záťah“ môže vodič kamiónu prejsť najviac 405 kilometrov, potom má zo zákona prikázanú 45-minútovú prestávku, ako uvádza Nariadenie (ES) č. 561/2006 o časoch jazdy, prestávkach a dobách odpočinku.
Po 45 minútovej prestávke, počas ktorej môže nabíjať, môže v ten istý deň urobiť ešte najviac ďalších 405 kilometrov. Existuje však výnimka, podľa ktorej môže dvakrát v týždni tento limit prekročiť o jednu hodinu jazdy, respektíve 90 kilometrov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovenskí rodičia si prilepšia: Rodičovský príspevok o pár mesiacov prekročí historickú hranicu
Účastníkom nehody na D1 bola dodávka strany Demokrati. Člen strany zrážku neprežil, potvrdil Jaroslav Naď
Európa buduje protidronový múr. Švédi priniesli riešenie 16 000-krát lacnejšie než stíhačka
Polícia odkláňa vodičov: Tragická nehoda spôsobila celodenné kolóny, úsek je uzavretý do večera
PRIESKUM: Nové prekvapenie na politickej scéne. Uhríkova Republika predbehla Hlas-SD, Smer zaostáva za Progresívcami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP