Dieselové ťahače padli na hubu. Vodiči Tesla Semi predviedli dojazd či nabíjania, výsledky ťa dostanú
Spoločnosť Pepsico je jedným z prvých veľkých odberateľov elektrických ťahačov Tesla Semi. Kalifornská automobilka dodala Pepsi zatiaľ len zlomok ťahačov, ktoré si výrobca obľúbených sýtených nápojov objednal, no už teraz majú na konte pozoruhodné výsledky. Na tému upozornil Electrek.
Pepsi aktuálne využíva flotilu 21 elektrických ťahačov Tesla Semi. Ako odhalila spoločnosť vo svojom videu, väčšina z nich sa používa na doručovanie tovaru na krátkych trasách do vzdialenosti okolo 160 km. Elektrické ťahače sú pritom v prevádzke denne aj 12 hodín, ide tak o niekoľko zastávok na vykladanie tovaru.
Trojicu ťahačov však Pepsi využíva na dlhé trasy, pričom ich dĺžka je variabilná v rozmedzí od 400 km až do 725 km. S elektrickými nákladiakmi sú spokojní aj samotní vodiči, ktorí si okrem iného pochvaľovali aj veľmi rýchle nabíjanie. Z 5 % či 10 % zostávajúcej kapacity batérie trvá nabitie na 95 % podľa jedného z vodičov iba 30 minút. Tesla totiž v areáli spoločnosti nainštalovala nabíjacie stanice Megacharger s výkonom až 750 kW. Pepsi však oficiálne uvádza, že nabitie z 0 % na 75 % trvá 45 minút, čo je stále fantastický čas, informuje NotebookCheck.
Rekuperácia dokáže zázraky
Pepsi uviedlo, že najpríjemnejším prekvapením je to, ako dokáže Tesla Semi pracovať s rekuperáciou, teda dobíjaním elektrickej energie pri brzdení. Spoločnosť svoje elektrické kamióny využíva v továrni v Sacramente, odkiaľ ich vysiela na jazdy do celého okolia.
Jeden z ťahačov vozí náklad aj do Nevady, ktorá je od Sacramenta vzdialená zhruba 660 km. Trasa vedie cez horský priesmyk Donner Pass a ako uviedlo Pepsi, tak od horského priesmyku až do samotnej Nevady dokáže byť elektrický ťahač Tesla Semi energeticky neutrálny. To znamená, že pri zjazde z kopca zrekuperuje dostatok energie, ktorá mu následne vystačí na pohon po rovinkách až do Nevady.
Celá flotila údajne dosahuje priemernú spotrebu 1,7 kWh na míľu, čo je v prepočte 106,3 kWh/100 km. Pri cene elektrickej energie, ktorá je mimo špičky v Sacramente na úrovni 0,13 €/1 kWh, dokážu elektrické ťahače jazdiť za cca 13,8 €/100 km. Prevádzka elektrických ťahačov je teda podstatne lacnejšia než prevádzka dieselových kamiónov.
Za ohromnou efektivitou stojí viacero faktorov
Odporcovia a dokonca ani mnohí fanúšikovia Tesly neverili, že tento ťahač dokáže prejsť po diaľnici 800 km bez zastávky na nabíjanie. Tesle sa to pár dní pred odovzdávacím ceremoniálom podarilo a v noci spoločnosť zverejnila video z celej tejto cesty.
Za zmienku stojí aj profil trasy, kde bol jeden väčší kopec s výškou cez 1 000 m.n.m a druhá polovica bola mierne zvlnená.
Za týmto skvelým dojazdom stojí predovšetkým mimoriadna efektivita, ktorá je výsledkom skvelej aerodynamiky a prepracovaného pohonu. Tesla Semi je ako náboj. Neštandardný tvar ťahača rapídne znižuje odpor vzduchu, čím znižuje spotrebu vozidla a maximalizuje plachtenie.
Druhým dôležitým prvkom je trojmotorový pohon podobne, ako to majú Plaid verzie osobných elektromobilov Tesla. Jeden mimoriadne efektívny elektromotor poháňa ťahač pri konštantnej jazde na diaľnici, zatiaľ čo dvojica ďalších elektromotorov sa zapája iba pri zrýchľovaní.
Completed at highway speed, without charging on the way & over 4,000 ft of elevation https://t.co/nZomwI7DbY pic.twitter.com/9MB0ejk2o6
— Tesla (@Tesla) December 2, 2022
Na diaľničnú rýchlosť sa vďaka tomu plne naložený ťahač s nákladom 40 ton dostane už pod 20 sekúnd. Tesla uviedla, že Semi je až trikrát výkonnejší než bežné dieselové ťahače.
Ťahač dokonca dokáže zrýchľovať plne naložený aj pri 6 % stúpaní, čo Tesla ukázala aj na samotnej prezentácii:
Pre Európu ide o ideálny dojazd
Ide o kľúčový míľnik, keďže podľa európskych regulácií môže vodič kamiónu nepretržite viesť vozidlo najviac po dobu 4,5 hodiny, potom musí mať aspoň 45 minútovú prestávku. Zároveň platí, že maximálna rýchlosť kamiónov je zvyčajne obmedzená na 90 km/h.
To znamená, že na „jeden záťah“ môže vodič kamiónu prejsť najviac 405 kilometrov, potom má zo zákona prikázanú 45-minútovú prestávku, ako uvádza Nariadenie (ES) č. 561/2006 o časoch jazdy, prestávkach a dobách odpočinku.
Po 45 minútovej prestávke, počas ktorej môže nabíjať, môže v ten istý deň urobiť ešte najviac ďalších 405 kilometrov. Existuje však výnimka, podľa ktorej môže dvakrát v týždni tento limit prekročiť o jednu hodinu jazdy, respektíve 90 kilometrov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Teploty budú atakovať 50 °C: V obľúbenej letnej destinácii Slovákov bude v auguste extrémne horúco
Známy dovolenkový raj v ekonomickej kríze: Tržby padli o 40 %, podniky sú na pokraji krachu
Populárny fenomén slovenských tínedžerov zvyšuje riziko rakoviny. Vedci varujú pred tichou závislosťou
Riaditeľka STVR reaguje na zásah polície: „Nerozumiem, prečo voči nám Markíza vedie mediálnu vojnu“
Vedci odhalili skutočný kľúč k zdravému spánku. Pravidelnosť znižuje riziko až 92 chorôb
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
-
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP