Dieselové ťahače padli na hubu. Vodiči Tesla Semi predviedli dojazd či nabíjania, výsledky ťa dostanú
Spoločnosť Pepsico je jedným z prvých veľkých odberateľov elektrických ťahačov Tesla Semi. Kalifornská automobilka dodala Pepsi zatiaľ len zlomok ťahačov, ktoré si výrobca obľúbených sýtených nápojov objednal, no už teraz majú na konte pozoruhodné výsledky. Na tému upozornil Electrek.
Pepsi aktuálne využíva flotilu 21 elektrických ťahačov Tesla Semi. Ako odhalila spoločnosť vo svojom videu, väčšina z nich sa používa na doručovanie tovaru na krátkych trasách do vzdialenosti okolo 160 km. Elektrické ťahače sú pritom v prevádzke denne aj 12 hodín, ide tak o niekoľko zastávok na vykladanie tovaru.
Trojicu ťahačov však Pepsi využíva na dlhé trasy, pričom ich dĺžka je variabilná v rozmedzí od 400 km až do 725 km. S elektrickými nákladiakmi sú spokojní aj samotní vodiči, ktorí si okrem iného pochvaľovali aj veľmi rýchle nabíjanie. Z 5 % či 10 % zostávajúcej kapacity batérie trvá nabitie na 95 % podľa jedného z vodičov iba 30 minút. Tesla totiž v areáli spoločnosti nainštalovala nabíjacie stanice Megacharger s výkonom až 750 kW. Pepsi však oficiálne uvádza, že nabitie z 0 % na 75 % trvá 45 minút, čo je stále fantastický čas, informuje NotebookCheck.
Rekuperácia dokáže zázraky
Pepsi uviedlo, že najpríjemnejším prekvapením je to, ako dokáže Tesla Semi pracovať s rekuperáciou, teda dobíjaním elektrickej energie pri brzdení. Spoločnosť svoje elektrické kamióny využíva v továrni v Sacramente, odkiaľ ich vysiela na jazdy do celého okolia.
Jeden z ťahačov vozí náklad aj do Nevady, ktorá je od Sacramenta vzdialená zhruba 660 km. Trasa vedie cez horský priesmyk Donner Pass a ako uviedlo Pepsi, tak od horského priesmyku až do samotnej Nevady dokáže byť elektrický ťahač Tesla Semi energeticky neutrálny. To znamená, že pri zjazde z kopca zrekuperuje dostatok energie, ktorá mu následne vystačí na pohon po rovinkách až do Nevady.
Celá flotila údajne dosahuje priemernú spotrebu 1,7 kWh na míľu, čo je v prepočte 106,3 kWh/100 km. Pri cene elektrickej energie, ktorá je mimo špičky v Sacramente na úrovni 0,13 €/1 kWh, dokážu elektrické ťahače jazdiť za cca 13,8 €/100 km. Prevádzka elektrických ťahačov je teda podstatne lacnejšia než prevádzka dieselových kamiónov.
Za ohromnou efektivitou stojí viacero faktorov
Odporcovia a dokonca ani mnohí fanúšikovia Tesly neverili, že tento ťahač dokáže prejsť po diaľnici 800 km bez zastávky na nabíjanie. Tesle sa to pár dní pred odovzdávacím ceremoniálom podarilo a v noci spoločnosť zverejnila video z celej tejto cesty.
Za zmienku stojí aj profil trasy, kde bol jeden väčší kopec s výškou cez 1 000 m.n.m a druhá polovica bola mierne zvlnená.
Za týmto skvelým dojazdom stojí predovšetkým mimoriadna efektivita, ktorá je výsledkom skvelej aerodynamiky a prepracovaného pohonu. Tesla Semi je ako náboj. Neštandardný tvar ťahača rapídne znižuje odpor vzduchu, čím znižuje spotrebu vozidla a maximalizuje plachtenie.
Druhým dôležitým prvkom je trojmotorový pohon podobne, ako to majú Plaid verzie osobných elektromobilov Tesla. Jeden mimoriadne efektívny elektromotor poháňa ťahač pri konštantnej jazde na diaľnici, zatiaľ čo dvojica ďalších elektromotorov sa zapája iba pri zrýchľovaní.
Completed at highway speed, without charging on the way & over 4,000 ft of elevation https://t.co/nZomwI7DbY pic.twitter.com/9MB0ejk2o6
— Tesla (@Tesla) December 2, 2022
Na diaľničnú rýchlosť sa vďaka tomu plne naložený ťahač s nákladom 40 ton dostane už pod 20 sekúnd. Tesla uviedla, že Semi je až trikrát výkonnejší než bežné dieselové ťahače.
Ťahač dokonca dokáže zrýchľovať plne naložený aj pri 6 % stúpaní, čo Tesla ukázala aj na samotnej prezentácii:
Pre Európu ide o ideálny dojazd
Ide o kľúčový míľnik, keďže podľa európskych regulácií môže vodič kamiónu nepretržite viesť vozidlo najviac po dobu 4,5 hodiny, potom musí mať aspoň 45 minútovú prestávku. Zároveň platí, že maximálna rýchlosť kamiónov je zvyčajne obmedzená na 90 km/h.
To znamená, že na „jeden záťah“ môže vodič kamiónu prejsť najviac 405 kilometrov, potom má zo zákona prikázanú 45-minútovú prestávku, ako uvádza Nariadenie (ES) č. 561/2006 o časoch jazdy, prestávkach a dobách odpočinku.
Po 45 minútovej prestávke, počas ktorej môže nabíjať, môže v ten istý deň urobiť ešte najviac ďalších 405 kilometrov. Existuje však výnimka, podľa ktorej môže dvakrát v týždni tento limit prekročiť o jednu hodinu jazdy, respektíve 90 kilometrov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Fico na ministerstve: „Slovensko si bude samé a suverénne určovať tempo a štruktúru zbrojných výdavkov“
Tender za 1,2 miliardy eur na záchranky sa rieši potichu: Realizuje ho dočasný riaditeľ v utajení
Minimálne dôchodky pôjdu hore. Vieme, o koľko sa zvýšia v roku 2026
KVÍZ: 50 % Slovákov zaskočí už prvá otázka. Otestuj sa a ukáž, čo si pamätáš zo školských čias
41-ročný lekár s telom 24-ročného muža odhaľuje svoju stratégiu dlhovekosti. Na tieto 3 doplnky nedá dopustiť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zlepší výkon na diaľnici aj v teréne. Stellantis si patentoval zvláštny komponent pre elektromobily
- Nissan potvrdil revolučný elektromobil. Bude mať batériu budúcnosti a príde už v roku 2028
- Japonská automobilka to nevzdáva. Ukázala nový elektromobil s dojazdom až 600 km
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Vydržia stovky cyklov bez straty. Vedci objavili spôsob, ako výrazne predĺžiť životnosť batérií
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
Spoločný softvér pre autonómne autá je realitou. Nemci ho dokončia do 2026
Trh s batériami v Nemecku kolabuje. Dopyt po elektromobiloch spadol, problémy sa prehlbujú
Slnečný ďalekohľad na La Palme s účasťou Slovenska. Ambície Astronomického ústavu rastú
Lev XIV. varuje pred vplyvom AI na vývoj detí. Problémom je aj deepfake
Polovica Slovákov pociťuje úzkosť bez sociálnych sietí. Najviac trpia mladí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Fico na ministerstve: „Slovensko si bude samé a suverénne určovať tempo a štruktúru zbrojných výdavkov“
Tender za 1,2 miliardy eur na záchranky sa rieši potichu: Realizuje ho dočasný riaditeľ v utajení
Minimálne dôchodky pôjdu hore. Vieme, o koľko sa zvýšia v roku 2026
KVÍZ: 50 % Slovákov zaskočí už prvá otázka. Otestuj sa a ukáž, čo si pamätáš zo školských čias
41-ročný lekár s telom 24-ročného muža odhaľuje svoju stratégiu dlhovekosti. Na tieto 3 doplnky nedá dopustiť
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené