Obmedzené paušály operátorov sa pomaly stávajú minulosťou. Prichádzajú ponuky, ktoré sa snažia o diverzifikáciu portfólia. Dnes už teda nie je nutné vyberať len z paušálov za 10, 20, 30 €. Niektorí operátori totiž nasadili aj „medzipaušály“ s cenami, ktoré pokrývajú prázdny priestor medzi doterajšími ponukami aj u konkurencie.

Slovenskí operátori sú v očiach zákazníkov často kritizovaní za vysoké ceny, v ktorých stále neponúkajú také možnosti, ako niektorí operátori v zahraničí alebo dokonca ani ako ich zahraničné pobočky.

U nás sú doteraz mnohí operátori zvyknutí, že si zákazník vyberie z ich ponuky v cenovej relácii desiatok eur a keď sa na to pozrie niekto triezvym pohľadom, v pozadí takéto odstupňovanie paušálov zväčša skrýva potenciál a pomyselné prinútie, aby si si kúpil drahší paušál. Tomu lacnejšiemu bude „vždy niečo chýbať“.

Zvoní paušálom s vysokým cenovým rozpätím umieračik? Nie tak úplne

Dlhé roky sa portfóliá operátorov orientovali len na paušály za 10 €, 20 €, 30 € a viac eur, prípade sa medzi nimi našli aj ponuky v 5-eurovom rozostupe. Čo však v prípade, ak niekomu nevyhovuje balík dát, volania a SMS správy v 10 € paušále, no taký za 20 € je preňho už pridrahý? Doteraz si musel bez diskusie a možnosti len priplatiť. Odpoveďou sú ale práve spomínané „medzipaušály“.

Nejedná sa o žiadnu oficiálnu definíciu ponuky operátorov, no týmto označením je možné pomenovať napríklad niektoré paušály Telekomu alebo 4ky.

Práve tieto spoločnosti ponúkajú zákazníkom paušály v menšom cenovom rozpätí. Naopak Orange a O2 sa stále sústredia len na zaužívané cenové praktiky, ktoré začínajú na hranici 10 € a 15 €, postupne sa zvyšujú po 5 €, 10 € a 15 €. Výsledkom sú tak ceny, pri ktorých môže mať zákazník pocit, že mu lacný paušál nevyhovuje, no lepšia ponuka je preňho pridrahá a dostáva sa do akejsi pasce, kedy musí jednoducho zaplatiť viac, ak chce niečo lepšie.

Zobraziť celú galériu (4)
Freepik (Úprava redakcie)

Telekom napríklad priniesol na trh nové T paušály, kde portfólio zahŕňa paušály aj s cenovým rozdielom iba pár eur. Nevyhovuje zákazníkovi najlacnejší T Základ za 11 €? Môže si zvoliť T Základ za 14 €. Je T Ideál 25 priveľa? V ponuke je o 2 € lacnejší T Ideál 23.

Diverzifikácia portfólia ružového operátora vie byť zo strany ľudí vnímaná ako správy krok k tomu, aby operátor poskytol zákazníkovi viac možností na výber a neponúkal mu len paušály s cenovým rozdielom desiatok eur a nepriamo ho tak nútil nakupovať drahšie. Samozrejme cenová politika operátorov na Slovensku je téma na dlhú diskusiu, no to nie je podstatou článku.

Ak sa ale pozrieme na ponuku Orangeu, pri Go paušáloch začíname na cene 10 €, druhý najlacnejší paušál operátora už stojí 20 €.

A práve o tom to je. Cieľom je poukázať, že hoci niektorí operátori stále nedokázali rozšíriť ponuku tak, aby vyhoveli naozaj každému, iní sa do toho vrhli naplno. Podobným spôsobom funguje aj ponuka 4ky. Najmladší operátor ponúka paušály s cenovým rozdielom len niekoľko eur, nezaokrúhľuje teda ceny v desiatkach.

Skvelým príkladom týchto „medzipaušálov“ je aj výber ponúk do 20 €, kde je vidieť, ako má Orange a O2 ceny paušálov odstupňované po 5 € a 10 €. V prípade drahších ponúk sa ceny už stupňujú omnoho výraznejšie.

Ponuky paušálov sa dajú ešte „vyladiť“

Dvaja operátori pochopili, že nie je nutné zákazníkom ponúkať paušály s vyšším cenovým rozpätím a automaticky ich nútiť kupovať drahšie služby, ak ich v tom slabšom niečo chýba. Dobrá ponuka sa dá poskladať aj pri „medzipaušáloch“.

Ani medzistupne pri cenách paušálov ale nemusia sedieť každému. Príliš bohatá ponuka môže niektorých zákazníkov zmiasť. Diverzifikované portfólio teda poskytuje väčšiu slobodu pri výbere nového paušálu, ale zároveň zneistí zákazníka a dostáva ho do možno ešte ťažšej pozície, ako keď má v ruke jeden vyslovene lacný a jeden vyslovene drahý paušál.

Neobmedzené dáta sú „horúcou“ novinkou na Slovensku

Každopádne sa trh na Slovensku za uplynulé roky zmenil. Zmenil sa pri cenách paušáloch a zmenil sa aj v oblasti obsahu paušálov, ktoré sa konečne začali orientovať na to, čo zákazníci využívajú čoraz viac – dáta. Mnohých by však potešilo širšie spektrum paušálov s rôznymi cenami, ktoré poriadne pohnú ľadmi v portfóliu operátorov.

Vznikli by nové možnosti ako ponúknuť aj medzi 10 a 20 € alebo medzi 20 a 30 € cenovou hranicou ponuky, ktoré by zákazníka zaujali omnoho viac.

Dnes to teda nie je len o pevnom stanovení hraníc a operátori by sa už nemali jednoducho spoliehať na to, že buď nám zákazník zaplatí 10 € za lacný paušál, alebo si musí vziať drahší 20 € paušál. Vyplniť toto „prázdno“ medzi jednotlivými cenami bol správny krok.

Čo si myslíš o ponukách slovenských operátorov a spomínaných „medzipaušáloch“? Vyhovuje ti tvoj aktuálny paušál alebo plánuješ prechod k inému operátorovi?

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú