Odpovede zaujatým Slovákom k elektromobilite. Najväčšie mýty vyvrátené, teórie „hejterov“ zmietnuté zo stola
Jedným zo spôsobov, ako vyvracať mýty z oblasti elektromobility, sú aj rozhovory a odpovede na často kladené otázky. Našim fanúšikom sme preto dali možnosť spýtať sa, čo ich na elektromobiloch zaujíma, prípadne čo im nie je v rámci elektromobility úplne jasné. Tie najzaujímavejšie otázky sme zozbierali a v spolupráci s odborníkmi ti na ne prinášame odpovede.
Elektromobilita ani zďaleka nie je dokonalá, má svoje medzery a pre mnohých motoristov je ešte stále spaľovák vhodnejším dopravným prostriedkom. Elektrické autá ale svojim vývojom výrazne napredujú a rok čo rok sú lepšie.
Kedy by mohli prísť revolučné batérie, ktoré zabezpečia vyšší dojazd a rýchlejšie nabíjanie?
Nasadenie nových technológií batérií do komerčnej prevádzky je na spadnutie. Výrobcovia a startupy po celom svete pracujú na batériách, ktoré sú energeticky hustejšie, nestrácajú svoju kapacitu pri nabíjaní alebo je ich výroba lacnejšia najmä vďaka eliminácií drahých kovov.
Azda najambicióznejšie vyzerajú batérie s takzvaným pevným elektrolytom. Jednou zo spoločností pracujúcich na novom type batérií je aj firma Solid Power. Súčasné batérie Tesly či Panasonic, ktoré sú považované za najlepšie na trhu, majú energetickú hustotu na úrovni 260 Wh/kg.
Energetická hustota batérií Solid Power môže dosahovať až 440 Wh/kg, vďaka čomu mohla byť batéria v elektromobile menšia pri zachovaní rovnakého dojazdu, alebo by poskytla väčšiu kapacitu pri rovnakých rozmeroch a hmotností, čím by sa rapídne zvýšil dojazd. Masová výroba týchto batérií má začať už v roku 2026.
Revolučné batérie vyvíja aj slovenská spoločnosť InoBat, ktorými sme dokonca očarili svet. Batéria NMC622 sa na 85 % svojej kapacity nabije za 30 minút a pri -20 °C poskytne 77 % zo svojej celkovej kapacity.
Lákavo znie aj fakt, že po 600 cykloch stratí len 9 % zo svojej pôvodnej kapacity a úplný koniec životnosti tak môžu zákazníci očakávať až po dosiahnutí 1300 – 1350 cyklov. Výroba slovenských batérií vo Voderadoch by mala začať už budúci rok.
Čo robiť, keď sa vybije elektromobil, napríklad aj na diaľnici?
Vybiť elektromobil tak, že sa stane úplne nepojazdným, je v bežnom svete takmer nemožné. Ak vodič elektrického auta „počúva“ všetky varovania a vyhľadá nabíjaciu stanicu vtedy, keď mu začne svietiť rezerva, je praktický nemožné, aby sa mu auto vybilo na diaľnici.
Elektromobil a jeho batéria je totižto „naprogramovaná prežiť“, inak povedané, čím viac sa blížiš k vybitiu batérie, tým viac sa znižuje výkon a postupne sa vypínajú komfortné funkcie auta. Aj po dosiahnutí 0 % kapacity batérie dokonca dokáže elektromobil prejsť aj desiatky kilometrov, o čom sme sa presvedčili v našom teste.
Ak už ale vodič ignoruje všetky varovné signály a na nabíjačku predsa len nejde, po „zomretí“ elektromobilu na diaľnici je postup úplne rovnaký, ako pri každom inom aute, ktoré zostane stáť na ceste.
Na to, čo môže v takomto prípade urobiť majiteľ elektromobilu, sme sa pýtali aj PR manažéra automobilky Mercedes, Michala Žitného:
„Majitelia našich elektromobilov majú pri úplnom vybití hneď niekoľko možností. Tou prvou je, že vozidlo môžu odtiahnuť iným vozidlom a to maximálne rýchlosťou do 50 km/h do vzdialenosti 50 km. Druhou možnosťou je využitie služby Mobilo, ktorá vybitý elektromobil odtiahne k najbližšej nabíjacej stanici. Záruka Mobilo platí až na 30 rokov od kúpy vozidla v prípade, že so svojim elektromobilom absolvujete pravidelné servisné prehliadky v autorizovaných servisoch.“
„Treťou možnosťou je priniesť k vybitému elektromobilu centrálu a nabiť ho skrz 220 V nabíjačku aspoň na kapacitu, než vozidlo prejde k najbližšej nabíjacej stanici.“
Prečo je skutočný dojazd v testoch elektromobilov spravidla nižší než ten, ktorý udáva výrobca a norma WLTP?
Automobilky merajú dojazd svojich elektromobilov podľa európskej normy WLTP. Táto testovacia metóda sa ale prevádza v laboratórnych podmienkach, ktoré sú vždy a pre každý elektromobil rovnaké.
Na jednu stranu je takáto forma testovania objektívna, pretože každý elektromobil má podmienky rovnaké, no v reálnom svete sa mení teplota, profil trasy či iné parametre, ktoré na dojazd pochopiteľne vplývajú.
Testovacie parametre cyklu WLTP:
- Teplota v testovacej miestnosti je 23°C.
- Dĺžka testovacej trasy je 23 km.
- Cyklus trvá 30 minút.
- Cyklus tvoria štyri fázy (pomalá, stredná, rýchla, extra rýchla).
- Priemerná rýchlosť je 47 km/h.
- Podiel státia činí 13%.
- Maximálna rýchlosť je 130 km/h.
- Hmotnosť vozidla a doplnková výbava sú zahrnuté do analýzy.
Ak by sme ale v reálnom svete dokázali napodobniť podmienky z laboratórneho testu, dojazd elektromobilu by bol rovnaký. Pri ideálnejších podmienkach dokonca dokáže elektromobil prejsť na jedno nabitie aj viac km, ako udáva metodika WLTP.
Ďalej platí, že niektoré elektromobily sú na zmenu podmienok citlivejšie než iné. Preto v jednom prípade môže cez zimu dojazd klesnúť iba o pár percent a pri inom elektromobile to môžu byť až desiatky percent.
Aj preto je dôležité vykonávať podobné testy dojazdu a spotreby v reálnych podmienkach, jedným z nich je aj EcoBest Challenge, v ktorom sa nedávno pozreli na spotreby tých najdostupnejších elektromobilov, ktoré sú aktuálne na trhu.
Čo s elektromobilom, keď mu doslúži batéria? Aká bude cena jej výmeny?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Koľko stojí výmena batérie elektromobilu
- Prečo dostávajú batérie prednosť pred vodíkom
- Aké sú možnosti domáceho nabíjania
- Čo všetko má zákazník pri kúpe elektromobilu „v cene“ a čo je za príplatok
- Ktorý elektromobil odporúčame Slovákom
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Historický úspech čínskej automobilky. Japonského giganta prekonala na jeho vlastnom trhu
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
Palivo získajú priamo z vody. Autonómne vozidlá dostanú technológiu, ktorá spája vodík a kyslík
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
Astronómia je v ohrození. Vodíkový projekt môže zatieniť svetovú ikonu na pozorovanie vesmíru
Milióny ľudí o nej nevie. Skrytá funkcia iPhonu rozpozná rastliny aj svetové pamiatky
Eset varuje Slovákov. Vishingové podvody na seniorov sú čoraz častejšie
Vedci postavili 100-metrový reaktor, ktorý vyrába palivo zo slnečného žiarenia
Nemci priznali krutú realitu. Bez technológií Američanov by sme dlho neprežili
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené