Obrovská hanba Slovenska. V predajoch elektromobilov sme padli na absolútny chvost EÚ
Registrácie nových elektromobilov na Slovensku boli v roku 2022 opäť mizerné. SEVA zverejnila podrobnú analýzu za celý uplynulý rok, ktorá zhŕňa elektromobilitu u nás.
Podľa dát tvoril podiel nových registrovaných elektromobilov na Slovensku ešte menej percent, ako napríklad v susednom Poľsku.
Európsky priemer v podiele registrácii nových elektromobilov je na úrovni 12 %. Slovensko sa k nemu v uplynulom roku a ani začiatkom tohto roka ani len nepriblížilo, nakoľko minulý rok tvoril podiel elektromobilov u nás iba 1,7 %. Situácia sa nezlepšuje, nakoľko v prvom kvartáli 2023 tvoril podiel nových registrácií elektromobilov v segmente osobných áut iba 1,8 %.
Spomedzi našich susedov sme najhorší
Spomedzi našich susedov sme na tom suverénne najhoršie. Podiel registrácii elektromobilov v Česku dosiahol minulý rok 2,4 %, v Poľsku 3,3 % a v Maďarsku až 5,6 %. SEVA očakáva, že situácia sa tento rok nijak dramaticky nezmení a aj naďalej zostaneme na chvoste Európy. Podľa jej odhadov tento rok na našich cestách pribudne iba 2 800 elektromobilov, pričom na konci roka by mal podiel elektrických áut na našich cestách dosahovať sotva 0,4 %.
Z dôvodu nízkeho počtu nových registrácií elektromobilov je Slovensko naopak na smutnej špičke Európy z hľadiska produkcie emisií CO2 z dopravy. Viac ich produkuje už len Bulharsko, Lotyšsko, Estónsko a Cyprus.
Nabíjačky pribúdajú raketovým tempom
Ku koncu 1. kvartálu 2023 pritom máme na Slovensku nainštalovaných 1 576 nabíjacích bodov na celkovo 657 lokalitách. Medziročný nárast v tomto smere predstavuje až 55 %. SEVA uvádza, že aj keď sa tento nárast zdá byť vysoký, stále nám chýbajú najmä pomalé AC nabíjačky v obchodoch a administratívnych budovách, kde autá stoja aj niekoľko hodín denne a kde by sa mohli počas tohto státia nabíjať.
Takisto aj sieť rýchlych nabíjacích staníc popri diaľniciach nie je vybudovaná ideálne. Niektoré lokality sú predimenzované, inde zasa nabíjačky chýbajú, alebo ich je príliš málo.
SEVA má plán, ako urýchliť rozvoj elektromobility na Slovensku
SEVA odhaduje, že pri súčasnom stave podpory, respektíve „nepodpory“ elektromobility zo strany štátu sa do konca tohto roka zvýši počet elektromobilov na našich cestách iba na cca 9 000 vozidiel a v roku 2025 by to bolo 16 000 vozidiel. Ak by ale štát podnikol podporné opatrenia na nákup elektriktrických áut, rovnakom časovom horizonte by mohlo na našich cestách jazdiť až 22 000 čistých elektromobilov.
Zlomový moment, kedy sa začne trh s elektromobilmi organicky vyvíjať a rásť takpovediac sám, predstavuje hranicu 5 %. Dokazujú to aj príklady z Poľska či Rumunska, kde štát podporil adopciu elektromobilov rôznymi benefitmi a po dosiahnutí podielu registrácii nových elektrických áut na úrovni 5 % sa už trh s elektromobilmi ďalej rozvíjal viac-menej samostatne.
Ak by sa Slovensko ihneď rozhodlo podporiť elektromobilitu podobne ako Poliaci či Rumuni, 5 % podiel registrácií nových elektromobilov dosiahneme v roku 2028. Ak naša vláda neposkytne žiadne podporné opatrenia, 5 % podiel elektromobilov pri novo registrovaných autách nedosiahneme ani v roku 2030. Výrazné zrýchlenie adopcie sa očakáva v rokoch 2027-2028, kedy nastane cenová partita elektrických áut a áut so spaľovacími motormi.
Opatrenia sú triviálne, no efektívne
SEVA na svojej facebookovej stránke zverejnila niekoľko jednoduchých bodov, ktoré by mohli naštartovať adopciu elektromobilov u nás. Prvým, a zároveň tým najzákladnejším, je opätovné poskytnutie dotácií na nákup elektromobilov. Tie nám štát sľubuje už niekoľko rokov, pričom by mali byť nastavené lepšie, ako to bolo v prvom kole. Vtedy záujemci získali dotáciu vo výške až 8 000 €, no k tomuto benefitu sa dostalo len veľmi málo záujemcov. Nové kolo dotácií by malo byť nastavené tak, aby sa k „zľave“ na elektromobil dostalo viac záujemcov.
SEVA ďalej navrhuje zníženie dane z príjmu zamestnanca, ktorý používa firemný elektromobil aj na súkromné účely. Ďalším bodom je opatrenie o účtovaní nabíjania firemných elektromobilov doma u zamestnancov a na záver je to zrušenie limitu na obstaranie elektromobilu pre uplatnenie daňových odpisov, ktorý je aktuálne nastavený na 48 000 €.
Aké by mohli mať tieto opatrenia efekt? Ukazuje to dvojica grafov agentúry SEVA. Prvý graf vysvetľuje, aký môže byť počet elektromobilov na našich cestách v roku 2030. Bez podporných opatrení štátu sa dostaneme iba tesne pod hranicu 120 000, pričom ich podiel bude tvoriť zhruba 4,5 %.
Pri aplikovaní vyššie spomenutých opatrení môže v roku 2030 jazdiť po cestách až 213 000 elektromobilov, pričom ich podiel bude tvoriť 8 %. Opatrenia prospejú aj k rozvoju nabíjacej infraštruktúry. Tá priamo úmerne rastie s počtom pribúdajúcich elektromobilov.
V roku 2030 budeme mať na Slovensku v tom horšom prípade 1 940 rýchlych nabíjacích bodov a 7 700 AC nabíjačiek. V akcelerovanom scenári však môžeme mať až 2 730 rýchlych nabíjačiek a vyše 15 600 AC nabíjacích bodov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Porsche elektromobilom neverí. Chce naďalej vyrábať spaľováky, spolieha sa na palivo budúcnosti
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Obyčajná sladkosť sa mení na nástroj dlhovekosti. Dokáže tlmiť zápal a spomaľovať starnutie, ukazujú štúdie
Košické titánové 3D implantáty na mieru ohúrili Japonsko aj Kuvajt. Na Expo v Osake sme videli TOP pavilóny sveta
Ukrajinský hacker spôsobil chaos v slovenských firmách. Europol odhaduje miliardové škody
Vlachynský z INESS: Každý živnostník s tržbami do 1 705 eur ročne bude musieť zaplatiť viac odvodov, ako sú jeho príjmy
Dôchodky a dávky: Nemocenské vyše 1 700 eur, materské až 2 330 eur mesačne. Vieme, kto si v roku 2026 prilepší najviac
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP