Obchodná vojna medzi Čínou a EÚ je na spadnutie. Už to môže zachrániť len jedna vec
V tomto texte boli použité materiály TASR.
Ako sme ťa už informovali, Čína sa ocitla v ostrom obchodnom konflikte s Európskou úniou po tom, čo Brusel schválil dodatočné clá na elektromobily vyrobené v Číne. „Devastačné clá“, ktoré môžu dosiahnuť až 45 %, sú zo strany EÚ odpoveďou na nespravodlivé dotovanie čínskych výrobcov elektrických áut.
Čína však varuje pred obchodnou vojnou, ktorá by mohla zasiahnuť širokú škálu priemyselných odvetví. Aj napriek nepriamym vyhrážkam to s rokovaniami ale nevzdáva a pozýva technický tím z Európskej únie, aby diskutovali o clách. ich výškach a celkovom dopade na svetovú ekonomiku. Zo strany Číny môže ísť o poslednú snaha napraviť eskalujúcu situáciu pred možným konfliktom.
Clá na elektromobily z Číny sa pripočítajú k už existujúcim clám na úrovni 10 %, čím Európska únia vysiela jasný signál – chce chrániť svoj automobilový trh pred čínskymi výrobcami, ktorí podľa nej profitujú z masívnych štátnych dotácií. Podľa Komisie práve tieto dotácie umožňujú čínskym automobilkám ponúkať svoje vozidlá za oveľa nižšie ceny, čo vytvára nerovnocenné podmienky pre európskych výrobcov.
Kritiku si však EÚ vyslúžila nielen od čínskych výrobcov, ale aj od zahraničných spoločností ako Tesla, ktorá vyrába elektromobily v Číne a čelí tak rovnako vysokým clám. Najvyššia sadzba vo výške 45 % bude zavedená (o finálnej výške sa stále rokuje) na tie čínske automobilky, ktoré nespolupracovali s EÚ počas vyšetrovania.
Čína tvrdo reaguje
Reakcia z Východu prišla okamžite a Čína clá označila za protekcionizmus, pričom varovala, že môžu viesť k rozsiahlej obchodnej vojne. Ako prvý krok zaviedla Čína dočasné antidumpingové opatrenia na dovoz brandy z EÚ, čo výrazne zasiahlo luxusné značky ako Hennessy a Rémy Martin. Tento krok nie je len ekonomickou odvetou, ale aj symbolickým gestom, ktoré ukazuje ochotu Číny odpovedať na akékoľvek ďalšie reštrikcie zo strany EÚ.
BYD (Úprava redakcie)
Tento konflikt nie je izolovaný incident, ale súčasť širších napätých obchodných vzťahov medzi Európskou úniou a Čínou. EÚ sa čoraz viac obáva čínskeho vplyvu na strategické odvetvia, vrátane automobilového priemyslu, ktorý je kľúčový pre európsku ekonomiku. Čínske elektromobily dotované štátom sa stávajú stále dostupnejšími na globálnom trhu, čo vytvára tlak na európskych výrobcov, ktorí musia konkurovať nižším cenám, no bez rovnakých dotácií.
Dopady na Slovensko a budúcnosť automobilového trhu
Pre Slovensko, ako krajinu závislú od automobilového priemyslu, môžu tieto kroky predstavovať významné výzvy. Ak sa obchodný konflikt prehĺbi, mohol by ovplyvniť nielen vývoz elektromobilov, ale aj širšie obchodné vzťahy s Čínou. Európa však nemôže ignorovať rastúci vplyv čínskej ekonomiky a tlak, ktorý vyvíja na globálne trhy, vrátane elektromobility.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Z 0 na 100 za 3,2 sekundy a zvuk motora V8. Hyundai odhalil svoj nový pretekársky elektromobil (+VIDEO)
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
Vedci šokovali svet. Dramaticky zlepšili životnosť batérií elektromobilov pomocou dreva
Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známy reťazec stiahol z pultov obľúbené ovocie: Hrozí kontaminácia vírusom žltačky
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti môže zabezpečiť pasívny príjem
Neviditeľná jazva v tvojom mozgu, ktorú zanechala pandémia, mení tvoje správanie, zistili vedci
30 minút jednoduchej aktivity prekvapuje aj skúsených diabetológov. S cukrom v krvi robí zázraky
PRIESKUM: Tretina Sloveniek riskuje svoje zdravie tichým trápením, odmieta lekára a volí rady z internetu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
Ruskí vojaci sa vzdali robotom. Na Ukrajine padol historický moment
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP