V tomto texte boli použité materiály TASR.

Ako sme ťa už informovali, Čína sa ocitla v ostrom obchodnom konflikte s Európskou úniou po tom, čo Brusel schválil dodatočné clá na elektromobily vyrobené v Číne. „Devastačné clá“, ktoré môžu dosiahnuť až 45 %, sú zo strany EÚ odpoveďou na nespravodlivé dotovanie čínskych výrobcov elektrických áut.

Čína však varuje pred obchodnou vojnou, ktorá by mohla zasiahnuť širokú škálu priemyselných odvetví. Aj napriek nepriamym vyhrážkam to s rokovaniami ale nevzdáva a pozýva technický tím z Európskej únie, aby diskutovali o clách. ich výškach a celkovom dopade na svetovú ekonomiku. Zo strany Číny môže ísť o poslednú snaha napraviť eskalujúcu situáciu pred možným konfliktom.

Clá na elektromobily z Číny sa pripočítajú k už existujúcim clám na úrovni 10 %, čím Európska únia vysiela jasný signál – chce chrániť svoj automobilový trh pred čínskymi výrobcami, ktorí podľa nej profitujú z masívnych štátnych dotácií. Podľa Komisie práve tieto dotácie umožňujú čínskym automobilkám ponúkať svoje vozidlá za oveľa nižšie ceny, čo vytvára nerovnocenné podmienky pre európskych výrobcov.

Kritiku si však EÚ vyslúžila nielen od čínskych výrobcov, ale aj od zahraničných spoločností ako Tesla, ktorá vyrába elektromobily v Číne a čelí tak rovnako vysokým clám. Najvyššia sadzba vo výške 45 % bude zavedená (o finálnej výške sa stále rokuje) na tie čínske automobilky, ktoré nespolupracovali s EÚ počas vyšetrovania.

Čína tvrdo reaguje

Reakcia z Východu prišla okamžite a Čína clá označila za protekcionizmus, pričom varovala, že môžu viesť k rozsiahlej obchodnej vojne. Ako prvý krok zaviedla Čína dočasné antidumpingové opatrenia na dovoz brandy z EÚ, čo výrazne zasiahlo luxusné značky ako Hennessy a Rémy Martin. Tento krok nie je len ekonomickou odvetou, ale aj symbolickým gestom, ktoré ukazuje ochotu Číny odpovedať na akékoľvek ďalšie reštrikcie zo strany EÚ.

BYD (Úprava redakcie)

Tento konflikt nie je izolovaný incident, ale súčasť širších napätých obchodných vzťahov medzi Európskou úniou a Čínou. EÚ sa čoraz viac obáva čínskeho vplyvu na strategické odvetvia, vrátane automobilového priemyslu, ktorý je kľúčový pre európsku ekonomiku. Čínske elektromobily dotované štátom sa stávajú stále dostupnejšími na globálnom trhu, čo vytvára tlak na európskych výrobcov, ktorí musia konkurovať nižším cenám, no bez rovnakých dotácií.

Dopady na Slovensko a budúcnosť automobilového trhu

Pre Slovensko, ako krajinu závislú od automobilového priemyslu, môžu tieto kroky predstavovať významné výzvy. Ak sa obchodný konflikt prehĺbi, mohol by ovplyvniť nielen vývoz elektromobilov, ale aj širšie obchodné vzťahy s Čínou. Európa však nemôže ignorovať rastúci vplyv čínskej ekonomiky a tlak, ktorý vyvíja na globálne trhy, vrátane elektromobility.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú