Elektromobily čoraz viac narážajú na svoj zásadný problém. Ako informuje BusinessPortal Norwegen, ich lodnú prepravu zakázala prvá európska firma, ktorou je nórska dopravná spoločnosť Havila Kystruten. Hlavnou príčinou sú pritom práve požiare elektrických áut, ktoré sú nepredvídateľné a nesmierne problematické, keďže ich hasenie je takmer nemožné.

Nielen čisto elektrické

Práve požiare a ich intenzita sú pomerne častou kritikou elektrických áut s veľkými batériami, pričom faktom je, že horia oveľa menej často, než autá so spaľovacími motormi alebo s hybridným pohonom. Intenzita požiaru ale môže byť taká obrovská, že je táto vlastnosť považovaná za jednu z hlavných nevýhod elektromobilov.

Začiatkom minulého roka napríklad zachvátil požiar obrovskú loď Felicity Ace, na ktorej palube sa nachádzalo približne 4 000 áut. Z nich 1 100 tvorili autá značky Porsche, medzi ktorými sa nachádzali aj elektromobily Taycan s veľkými a výkonnými akumulátormi. Aj keď nemuseli byť elektromobily príčinou požiaru, po ich zachvátení plameňmi poriadne narástla jeho intenzita.

ScreenShot/ Gustavo Henrique Ruffo/ YouTube

Havila Kystruten ale nezakázala len prepravu čisto elektrických automobilov s veľkými akumulátormi, ale, ako píše portál Ferry Shipping News, tiež hybridné autá a vodíkové elektromobily. Zákaz sa týka trajektov tejto spoločnosti, ktorá sa takto rozhodla na základe analýzy. Ako vysvetľuje Havila Kystruten v tlačovej správe, celkové zmeny sa v niektorých prípadoch týkajú aj naloďovania a vyloďovania áut so spaľovacími motormi, pre ktoré vyhradili špecifické prístavy – ku kompletnému zákazu ich prepravy ale nedošlo.

Odolnejšie batérie

Revolučné batérie s minimalizovaným rizikom požiaru predstavili napríklad vedci zo Stanfordskej univerzity. Hlavnou ingredienciou týchto špičkových batérií je materiál na báze polyméru, ktorý tvorí elektrolyt a zabezpečuje jeho funkciu aj pri vysokej teplote bez toho, aby došlo k požiaru.

Je nutné konať

Bezpečnosť je prvoradá a takýto krok nie je neoprávnený. Jedná sa ale o jasný signál, že je nutné konať a nielen prísť s inovatívnym riešením prepravy elektromobilov a hasenia ich požiarov, ale tiež s akumulátormi, ktoré sú voči požiarom odolnejšie, prípadne horia oveľa slabšie. Na takomto vývoji pracuje niekoľko technologických spoločností a vedcov. Aj keď prišli s niekoľkými inováciami, do masovej výroby sa zatiaľ nijak vážnejšie nedostali.

Lotus

Či sa k takémuto zákazu prihlásia aj ďalšie prepravné spoločnosti je zatiaľ otázne. Nórsko je v oblasti elektromobility najpokročilejšou krajinou v Európe a aj bez vládneho zákazu sa jej podarilo takmer úplne zbaviť predajov nových áut so spaľovacími motormi.

Z krokov Nórska sa môže učiť celý svet, keďže nedokazuje len to, že je čosi také možné, ale ukazuje aj nevýhody, na ktoré je nutné sa pripraviť a riešiť ich – či už je to bezpečnosť pri preprave alebo nabíjacia infraštruktúra.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP