Nový problém elektromobilov, ich prepravu zakázali na trajektoch. Boja sa požiaru
Elektromobily čoraz viac narážajú na svoj zásadný problém. Ako informuje BusinessPortal Norwegen, ich lodnú prepravu zakázala prvá európska firma, ktorou je nórska dopravná spoločnosť Havila Kystruten. Hlavnou príčinou sú pritom práve požiare elektrických áut, ktoré sú nepredvídateľné a nesmierne problematické, keďže ich hasenie je takmer nemožné.
Nielen čisto elektrické
Práve požiare a ich intenzita sú pomerne častou kritikou elektrických áut s veľkými batériami, pričom faktom je, že horia oveľa menej často, než autá so spaľovacími motormi alebo s hybridným pohonom. Intenzita požiaru ale môže byť taká obrovská, že je táto vlastnosť považovaná za jednu z hlavných nevýhod elektromobilov.
Začiatkom minulého roka napríklad zachvátil požiar obrovskú loď Felicity Ace, na ktorej palube sa nachádzalo približne 4 000 áut. Z nich 1 100 tvorili autá značky Porsche, medzi ktorými sa nachádzali aj elektromobily Taycan s veľkými a výkonnými akumulátormi. Aj keď nemuseli byť elektromobily príčinou požiaru, po ich zachvátení plameňmi poriadne narástla jeho intenzita.
Havila Kystruten ale nezakázala len prepravu čisto elektrických automobilov s veľkými akumulátormi, ale, ako píše portál Ferry Shipping News, tiež hybridné autá a vodíkové elektromobily. Zákaz sa týka trajektov tejto spoločnosti, ktorá sa takto rozhodla na základe analýzy. Ako vysvetľuje Havila Kystruten v tlačovej správe, celkové zmeny sa v niektorých prípadoch týkajú aj naloďovania a vyloďovania áut so spaľovacími motormi, pre ktoré vyhradili špecifické prístavy – ku kompletnému zákazu ich prepravy ale nedošlo.
Odolnejšie batérie
Revolučné batérie s minimalizovaným rizikom požiaru predstavili napríklad vedci zo Stanfordskej univerzity. Hlavnou ingredienciou týchto špičkových batérií je materiál na báze polyméru, ktorý tvorí elektrolyt a zabezpečuje jeho funkciu aj pri vysokej teplote bez toho, aby došlo k požiaru.
Je nutné konať
Bezpečnosť je prvoradá a takýto krok nie je neoprávnený. Jedná sa ale o jasný signál, že je nutné konať a nielen prísť s inovatívnym riešením prepravy elektromobilov a hasenia ich požiarov, ale tiež s akumulátormi, ktoré sú voči požiarom odolnejšie, prípadne horia oveľa slabšie. Na takomto vývoji pracuje niekoľko technologických spoločností a vedcov. Aj keď prišli s niekoľkými inováciami, do masovej výroby sa zatiaľ nijak vážnejšie nedostali.
Či sa k takémuto zákazu prihlásia aj ďalšie prepravné spoločnosti je zatiaľ otázne. Nórsko je v oblasti elektromobility najpokročilejšou krajinou v Európe a aj bez vládneho zákazu sa jej podarilo takmer úplne zbaviť predajov nových áut so spaľovacími motormi.
Z krokov Nórska sa môže učiť celý svet, keďže nedokazuje len to, že je čosi také možné, ale ukazuje aj nevýhody, na ktoré je nutné sa pripraviť a riešiť ich – či už je to bezpečnosť pri preprave alebo nabíjacia infraštruktúra.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
Slovákov nadchne cenou, dojazdom aj výbavou. Hyundai má chystať vynikajúci elektromobil
Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ryanair ustupuje a zavádza štedrejší limit batožiny. Vieme, odkedy zmena začne platiť
U lekára nebudeš čakať, diagnózu dostaneš do 3 minút. Adamov startup chce zmeniť spôsob, akým funguje zdravotníctvo
Za položenie uteráka na Draždiaku zaplatíš najnovšie 1 €: „Petržalské more“ potrebuje správcu, tvrdí Hrčka
9 z 10 Slovákov má cholesterol v červených číslach a netuší o tom. Stačí malá zmena v strave, radia odborníci
VIDEO: Ministerku Šimkovičovú na folklórnom festivale vo Východnej vypískali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP