Na tento moment sme čakali dlho, ale mnohí motoristi s ním spokojní nebudú. V nedeľu 7. júla 2024 do platnosti vstúpilo pravidlo, ktoré dá stopku rýchlemu jazdeniu. Do každého nového auta pribudne nové zariadenie za cieľom zlepšiť bezpečnosť premávky a znížiť počet nehôd, informoval Auto Express.

Do nových áut pribudne nové zariadenie

Každé auto uvedené na trh pred júlom 2022 musí mať od výrobcu integrovaného inteligentného asistenta rýchlosti (ISA). Takáto je realita, s ktorou sa budú stretávať aj slovenskí vodiči. Na určenie rýchlostného limitu na danom úseku cesty využíva systém ISA kamery, ktoré rozpoznávajú značky obmedzujúce rýchlosť.

Novinka taktiež používa údaje zo systémov GPS a satelitnej navigácie, ktoré v kombinácii so softvérom auta poskytuje presné informácie o tom, ako rýchlo a akým smerom ideš. Ak napríklad auto zistí, že vchádzaš do mesta, varuje ťa, aby si znížil rýchlosť.

Ako ho vypnúť?

V tejto fázy vývoja je stále systém možné vypnúť. Musíš ho deaktivovať na začiatku každej jazdy. V opačnom prípade sa automaticky naštartuje zakaždým, keď auto naštartuješ a začneš jazdu.

Aj v prípade ISA, vodič bude stále zodpovedný za dodržiavanie limitov – aj v prípade poruchy systému. „Vodič je vždy zodpovedný za dodržiavanie príslušných pravidiel cestnej premávky,“ uviedla Európska komisia.

Vodiči vozidiel s aktívnym systémom ISA môžu naďalej zrýchľovať a spomaľovať ako zvyčajne, ale systém im poskytne zvukové, vizuálne a haptické varovania (napríklad vibráciou volantu alebo plynového pedála), až kým nespomalia pri prekročení povolenej rýchlosti. Presné vlastnosti systémov sa budú líšiť od výrobcu k výrobcovi.

Tomáš Oros/Fontech

Inteligentný systém využíva kamery na rozpoznávanie značiek, čo môže byť ale v niektorých krajinách a jej úsekoch veľký problém. Niektoré značky môžu byť poškodené, iné zase chýbať. Problém tiež môže vzniknúť pri nečitateľných dopravných značkách, ktoré nájdeme aj popri slovenských cestách.

Pribudne aj čierna skrinka

Ako sme ťa informovali, požiadavka sa týka osobných áut triedy M1, ktoré môžu prepravovať okrem vodiča až osem cestujúcich, a tiež úžitkových vozidiel triedy N1, vrátane pickupov a dodávok vážiacich menej ako 3500 kg. Treba zdôrazniť, že táto novinka sa vzťahuje len na nové modely a nie na staršie autá.

O svoje osobné údaje v súvislosti s novými čiernymi skrinkami v autách mať nemusíš. Tieto zariadenia budú zaznamenávať údaje v anonymizovanej forme a budú chránené proti manipulácii a zneužitiu podľa platnej vyhlášky. Na rozdiel od lietadiel, čierne skrinky v autách nebudú zaznamenávať zvuk.

Čierne skrinky v autách tiež nebudú odosielať údaje na diaľku, pretože sú fyzicky zabudované do konštrukcie vozidla a nekomunikujú bezdrôtovo s externými zariadeniami. Údaje z nich možno získať len po ich fyzickom vybratí z vozidla a vyšetrovatelia musia pri ich použití postupovať v súlade s právnymi predpismi, čo znamená, že údaje môžu byť využité len na výskum a analýzu nehôd.

 

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú