Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Celosvetový predaj elektromobilov sa v roku 2021 viac ako zdvojnásobil. Vlani sa ich predalo celkovo približne 6,6 milióna, uviedla Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA).

Podľa údajov agentúry v roku 2019 tvorili elektromobily iba 2,5 % celosvetových predajov áut alebo 2,2 milióna vozidiel. V roku 2020 sa ich predaj zvýšil na 3 milióny, čiže približne 4 % globálneho predaja. V roku 2021 predaje výrazne vzrástli na 6,6 milióna vozidiel alebo takmer 9 % globálneho automobilového trhu. Podľa IEA sa týchto áut dnes na celom svete predá približne 130-tisíc týždenne.

Martin Katler / FonTech

Viac ako polovica, čiže 3,4 milióna všetkých predaných elektromobilov, pripadá na Čínu, silný rast ale zaznamenáva aj Európa a Spojené štáty. Najdôležitejšou hnacou silou globálneho trhu s elektromobilmi zostávajú podporné opatrenia, akými sú napríklad dotácie na elektrické vozidlá.

Slovensko je stále na chvoste Európy

Predaj bezemisných a nízkoemisných vozidiel síce na Slovensku postupne stúpa, stále však výrazne zaostávame za zvyškom Európy, ako aj za plánmi EÚ. Naznačujú to predbežné čísla registrácií za uplynulý rok.

Ak porovnáme roky 2020 a 2021, v roku 2020 bol podiel nových bez- a nízko- emisných osobných motorových vozidiel na úrovni 2,33 %, za 11 mesiacov minulého roka to bolo 2,89 %.

Elektromobily sú každým rokom na Slovensku populárnejšie, no tempo, akým ich Slováci kupujú, je veľmi pomalé. Svedčí o tom aj smiešny nárast podielu nových elektromobilov, ktorý v minulom roku stúpol iba o 0,4 %, informovala Škoda vo svojej tlačovej správe. V roku 2020 tvorili elektromobily 1,1 % zo všetkých registrácií s počtom 731 zaregistrovaných vozidiel. Za prvých 11 mesiacov roka 2021 sa záujem zvýšil na 1,5 % s počtom 1053 registrovaných elektromobilov.

Elektromobilov je stále žalostne málo

Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR je podiel elektrických vozidiel na našom trhu takmer zanedbateľný, čo pri pohľade na 432 predaných elektromobilov v 1. polroku minulého roka a 918 kusov za celý rok 2020 potvrdzuje, že Slováci majú voči elektromobilom predsudky a do ich kúpy sa príliš nehrnú.

Dôvodov je podľa odborníkov hneď niekoľko a spojením týchto faktorov tak môžeme objektívne vysvetliť, prečo sa nedokázali elektrické autá na našom trhu (zatiaľ) poriadne presadiť.

Michal Varga/FonTech

Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), vidí medzi hlavnými dôvodmi, ktoré „demotivujú“ Slovákov pred kúpou elektromobilu rezervovanosť vodičov, ktorí samozrejme prizerajú pri výbere nového auta nielen na obstarávaciu cenu vozidla, ale tiež na ďalšie aspekty, ktoré priamo ovplyvňujú používanie auta na cestách.

Podľa jeho slov potom ovplyvňujú rozhodovanie slovenských vodičov v oblasti elektromobility 4 hlavné faktory:

  • vyššia obstarávacia cena elektromobilu
  • preferencia čo najlacnejšej varianty vozidla (vo väčšine prípadov aj staršieho ojazdeného a lacnejšieho, často zo zahraničia)
  • obavy, resp. predsudky o dojazde
  • nižšia uvedomelosť potreby ochrany životného prostredia

Okrem toho však prichádzajú do úvahy aj ďalšie faktory, ktoré značným spôsobom vplývajú na to, ako si Slováci vyberajú alternatívny alebo konvenčný druh pohonu.

Zatiaľ platí, že ponuka elektromobilov je podstatne slabšia, než pri modeloch s klasickými pohonmi a cenová hladina je vyššia, čo sa však v nasledujúcich rokoch začne lámať,“ podotkol vo vyjadrení pre FonTech.sk Ján Čarný, generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko. Dodal však, že v najbližších rokoch príde na trh rekordné množstvo čisto elektrických modelov.

Elektromobil môže byť výhodnejší už aj pre teba

Dnes je naozaj široká skupina používateľov, pre ktorých je elektromobil skutočne výhodnejší než auto so spaľovacím motorom.

Závisí to však od niekoľkých faktorov, ako ročný nájazd, možnosti nabíjania či kategória auta. Už dávnejšie sme priniesli niekoľko článkov, ktoré potvrdzujú, že čím drahšie vozidlo si motorista kupuje, tým je rozdiel medzi elektromobilom a spaľovákom nižší a v niektorých prípadoch vyjde elektromobil lacnejšie už pri kúpe.

Napríklad v prípade menšieho elektromobilu a spaľovacieho konkurenta Škoda Fabia je návratnosť vyšších vstupných nákladov elektromobilu až na úrovni 19 rokov a to len v prípade, ak by majiteľ nabíjal svoje auto výlučne doma.

Michal Varga/FonTech

Naopak v prípade luxusných modelov je pri rovnako výkonných motorizáciách cenový rozdiel prakticky nulový. Elektromobil je drahší iba o pár stoviek eur, takže návratnosť nastane do jedného roka.

Konzervatívni Slováci sa začínajú otáčať

V niektorých krajinách zažíva elektromobilita obrovský rozmach, no v iných sú zasa motoristi príliš konzervatívni a novej technológii nedôverujú.

Slováci sa v rámci Európy radia skôr k tej druhej skupine, ale nový prieskum Európskej investičnej banky odhaľuje, že hybridy a elektromobily u nás v roku 2021 výrazne nabrali na popularite.

Veľkým prekvapením je, že benzín alebo nafta už nie sú medzi Slovákmi najpreferovanejšie. Pri kúpe nového auta by po čistom spaľováku siahlo iba približne 35 %.

FonTech

„Elektrifikované“ autá by teda volilo až 65 % Slovákov, pričom čistý elektromobil by chcelo 25 % opýtaných a hybrid by si vybralo 40 % respondentov. Európsky priemer je pritom veľmi podobný našim číslam. 33 % Európanov by si stále radšej kúpilo spaľovák, po čistom elektromobile by siahlo 28 % a hybrid by volilo najviac, 39 % európskych motoristov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú