Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Čínu zasiahlo extrémne počasie, ktoré je azda najväčším postrachom elektromobility a elektrických áut. Ako upozorňuje BNN, očakáva sa, že toto katastrofálne počasie, ktoré prinieslo teploty až na úrovni -40 °C, čoskoro skončí s príchodom teplejšieho frontu. Mnohé škody však už boli napáchané a to dokonca aj na elektrickej sieti, ktorá začala primŕzať.

Nepríjemnosť aj pre dopravu

Ako ďalej vysvetľuje ECNS, extrémne nízke teploty vo viacerých oblastiach donútili autority pristúpiť k rôznym núdzovým a bezpečnostným opatreniam, pričom zároveň verejnosť informovali o tom, že nie je dôvod na paniku vďaka silnej infraštruktúre schopnej reagovať práve v takýchto situáciách. Problémom sa však všeobecne Čína nevyhla.

Na tie narazila dokonca aj elektrická sieť, ktorej vedenie začalo podľa TN.cz primŕzať. Najnižšia nameraná teplota klesla až na desivých -44,2 °C, čo je teplota nepríjemná nielen pre elektrické autá, ktoré strácajú značnú časť dojazdu, ale aj pre drvivú väčšinu áut so spaľovacími motormi, z ktorých len máloktoré sú stavané na tak nízke vonkajšie teploty.

Midjourney/Úprava redakcie

Rozdiel medzi najnižšou a najvyššou nameranou teplotou naprieč Čínou v jednom momente predstavoval až 76 °C a až 30 meteorologických staníc zaznamenalo historicky najnižšie teploty od začiatku meraní. Život komplikuje aj husté sneženie, ktoré drasticky zhoršuje nielen dopravu, ale napríklad aj prácu farmárov, ktorí začali takisto zavádzať špeciálne opatrenia na ochranu úrody.

Globálne otepľovanie zmrazí Európu

Globálne otepľovanie aj naďalej intenzívne pokračuje a pre Európu môže mať neintuitívny efekt – kvôli blížiacemu sa kolapsu dôležitých oceánskych prúdov môže dôjsť k ochladeniu kontinentu v priemere až o 10 °C.

V skutočnej dobe ľadovej je možné presunúť sa smerom na juh a pestovať plodiny v podnebiach, ktoré sa stali oveľa miernejšími. V prípade kolapsu prúdu AMOC však tento scenár možný nie je, pretože kým sever ochladne, teplé a suché oblasti sa stanú ešte horúcejšími a suchšími.

Prekážkou viac nie je ani mráz

Elektrické autá majú v mnohých prípadoch s chladným počasím naďalej problémy, avšak batérie sa stávajú čoraz odolnejšími a keďže všeobecne poskytujú stále vyšší dojazd, ani jeho pokles viac nie je tak veľkým nedostatkom. Čínska automobilka Nio dokonca zvládla na jediné nabitie uraziť až vyše 1 000 km pri teplote po bodom mrazu, pričom vozidlo udržovalo v kabíne stabilných 20 °C.

To bolo umožnené nielen slušnou efektivitou elektromotorov s dobrou rekuperáciou, ale predovšetkým batériou s kapacitou až 150 kWh, čo medzi elektromobilmi nie je bežné. I keď má takáto kapacita nevýhody, či už z hľadiska ceny alebo hmotnosti, dokáže zaručiť poriadny dojazd.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú