Jeden z najväčších projektov, vďaka ktorému mala automobilka Nikola šancu na poriadny zisk, je v troskách. Nikola Motors na svojom webe uviedla, že kontrakt so spoločnosťou Republic Services na výrobu niekoľkých tisíc elektrických kamiónov na zvoz smetí je zrušený.

Problémy potenciálneho konkurenta Tesly, firmy Nikola Motors, neutíchajú, práve naopak, naberajú na obrátkach. Spoločnosť Republic Services, ktorá patrí medzi najväčšie firmy zaoberajúce sa zberom odpadu v USA, mala s Nikolou podpísanú zmluvu na 2500 elektrických smetiarskych áut. Tá sa však pred pár dňami po vzájomnej dohode oboch spoločností zrušila.

„Po značnom preskúmaní obe spoločnosti dospeli k záveru, že kombinácia rôznych nových technológií a koncepcií návrhu bude mať za následok dlhší čas vývoja a vyššie náklady ako sa pôvodne očakávalo. V dôsledku toho sa program ukončuje, čo má za následok zrušenie predtým oznámenej objednávky vozidiel,“ píše sa na webe Nikola Motors.

Rýchly vzostup, no ešte rýchlejší pád

Automobilka Nikola zažila skutočne rýchly rast nielen v očiach ľudí, ale aj na burzovom trhu, keď sa cena jednej akcie pohybovala začiatkom leta na úrovni 80 dolárov (približne 65 €). Neskôr sa však začali objavovať správy, že spoločnosť napriek obrovskému rastu hodnoty vykázala príjem iba pár desiatok tisíc.

Napriek tomu sa v auguste podarilo ambicióznej firme získať objednávku na spomínaných 2500 kusov elektrických smetiarskych áut. Navyše, po podpise spolupráce s General Motoros na výrobe jej pick-upu Badger sa zdalo, že problémy sú zažehnané.

Opak bol však pravdou a na konkurenta Tesly sa začali hromadiť obvinenia z podvádzania a zavádzania investorov. Automobilka pri prezentácii kamiónu Nikola One klamala veľmi kurióznym spôsobom – spomínaný kamión vytiahla na kopec s malým stúpaním a následne ho pre účely nahrávania propagačného videa voľne spustila, čo bolo v rozpore s tvrdením, že kamión v tej dobe fungoval a na kopec aj z neho sa dostal vlastným pohonom.

Na základe toho sa o pár dní zakladateľ a vedúci predstavenstva Trevor Milton rozhodol rezignovať a odstúpiť z funkcie, pričom jeho nástupcom sa v okamžitej platnosti stal bývalý podpredseda koncernu General Motors a súčasný člen predstavenstva Nikoly, Stephen Girsky.

Posledným „klincom do rakvy“ bolo zrušenie spolupráce s General Motors a koniec plánov výroby pickupu Badger, po čom akcie spoločnosti razom klesli o 20 %. Momentálne je hodnota jednej akcie menej ako 14 dolárov (približne 11,5 €), čo je oproti júnu prepad o viac ako 80 %. Najnovšie ukončenie ďalšej spolupráce teda vyvoláva pochybnosti, či Nikola ešte niekedy nejaký, či už elektrický, alebo vodíkový kamión vyrobí a začne predávať. Ťahač s palivovými článkami a pohonom na vodík však stále plánuje.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita