Dráma okolo potenciálneho konkurenturenta Tesly pokračuje. Z čela spoločnosti Nikola včera odstúpil jej zakladateľ a vedúci predstavenstva Trevor Milton, ktorého vymenil bývalý podpredseda koncernu General Motors, Stephen Girsky. Stalo sa tak po tom, čo americká firma začala čeliť vážnym obvineniam, podľa ktorých mala vedome zavádzať investorov, informuje CNN.

Zakladateľ Nikoly vyvodil zodpovednosť

Spoločnosť Nikola sa po nedávnom uzavretí partnerstva s jedným z najväčších automobilových koncernov na svete, General Motors, ktorý jej má vypomáhať pri vývoji a výrobe pick-upu Badger a kamiónov, ocitla v nečakaných problémoch. Krátko na to totiž vyšla na povrch správa od spoločnosti Hindenburg Research, ktorá obvinila Nikolu z vedomého zavádzania investorov vo viacerých prípadoch.

Jej zakladateľ a vedúci predstavenstva Trevor Milton sa tak včera rozhodol oficiálne odstúpiť z funkcie, pričom jeho nástupcom sa v okamžitej platnosti stal bývalý podpredseda koncernu General Motors a súčasný člen predstavenstva Nikoly Stephen Girsky, píše CNBC.

Zobraziť celú galériu (1)
Elektrický pick-up Nikola Badger / Zdroj: Nikola Motor Company

„Ľudia by sa mal klásť dôraz na spoločnosť a jej poslanie, ktoré mení svet, nie na mňa. Mám v úmysle brániť sa pred falošnými obvineniami kritikov,“ uviedol Milton vo vyhlásení na Twitteri, ktoré však už nie je verejnosti prístupné. 

Súčasťou organizačných zmien bol totiž aj Miltonov súhlas s revíziou akýchkoľvek odkazov na pozíciu, ktorú zastával, vrátane profilov na sociálnych sieťach. Do pondelka rána sa tak stal súkromným jeho účet na Twitteri, no jeho profil na sieti LinkedIn zostáva naďalej verejný a aktívny.

Obvinenia spoločnosti Hindenburg Research tvrdia, že Nikola sa dopustila vedomého zavádzania investorov hneď niekoľkokrát. Týkajú sa napríklad prezentácie kamiónu Nikola One predstaveného v roku 2016, ktorý mal byť poháňaný vodíkom. Na nižšie uvedenom videu, ktoré spoločnosť zverejnila začiatkom roka 2018 mal byť však spomínaný kamión údajne natočený pri jazde z kopca bez využitia vlastného pohonu.

Nikola priznala, že zavádzala verejnosť

Spoločnosť pritom toto obvinenie odmietla, no jeho pravdivosť nevyvrátila a tvrdila, že investori v tom období boli oboznámení s vývojom kamióna a vedeli o jeho technickej úrovni. Zverejnená bola aj konverzácia s jedným z pracovníkov Nikoly, ktorý v správe z roku 2017 potvrdzoval, že kamión nebol v tom čase plne funkčný.

Ďalšie obvinenia narážajú na chybné vyjadrenia o vývoji batérií spoločnosti, odchod bývalého finančného riaditeľa po tom, čo mala Nikola informovať o vrátení depozitov za kamión One, či údajné nesprávne charakterizovanie obchodnej dohody a umelé navyšovanie jej hodnoty. Výrobcu pick-upov a kamiónov pre uvedené obvinenia vyšetruje aj Americká komisia pre cenné papiere a burzy.

Zobraziť celú galériu (1)
Nikola One. Zdroj: Nikola Motors

Je však dôležité povedať, že obvinenia od Hindenburg Research prišli práve v čase, kedy spoločnosť uzavrela dohodu s General Motors, čo posilnilo jej pozíciu a zvýšilo hodnotu. Spoločnosť je tak označovaná aj ako „short seller“, alebo predajca nakrátko, ktorý profituje na poklese trhovej ceny a naopak, v prípade zvýšenia hodnoty prerába.

Získané obvinenia tak boli zrejme dobre načasované a Nikole mali pochopiteľne uškodiť, čo sa v konečnom dôsledku firme aj podarilo. Akcie Nikoly totiž hneď po zverejnení správy klesli o viac než 19 %, pričom po včerajšom odstúpení šéfa spoločnosti išli dolu o ďalších 18 %.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita