Veľké a hranaté elektromobily v podstate popierajú všetko, čo by malo elektrické autá ako tak definovať. Aby mal elektromobil dobrý dojazd a bol skutočne ekonomický a aj ekologický, mal by vyť malý, aerodynamicky vyšperkovaný s čo najlepšou spotrebou.

Malé elektromobily ale nedokážu naplniť potreby úplne všetkých vodičov. Niektorí totiž potrebujú veľké, rodinné auto, s veľkou batériou, aby bez problémov mohli cestovať aj na dlhé trasy.

Kia EV9 rozhodne veľká je, v súčasnosti ide o najväčšiu Kiu so segmentu osobných vozidiel, akú automobilka u nás ponúka. Nie je však len najväčšia, ale aj najdrahšia a s cenovkou začínajúcou na 75 000 € rúbe naozaj vysoko. Dalo by sa povedať, že v tejto cenovej kategórii sa už bavíme o segmente prémiových vozidiel.

Mário Šimovič/FonTech

Dizajn a veľkosť Kie EV9 rozhodne prémiovo pôsobia. Ako však na tom sú ostatné vlastnosti v podobe pohonu, dojazdu, komfortu a použitých materiálov? Mám pre teba jasnú odpoveď, či je Kia EV9 hodná 75 000 € a či ju skutočne môžeme nazývať prémiovým elektromobilom.

Skvelý dojazd napriek vysokej spotrebe

Kia EV9 stojí na rovnakej platforme, ako Kia EV6 a na tej istej platforme bude stáť aj čerstvo predstavená malá Kia EV3. Modulárna platforma E-GMP bola v koncerne Hyundai-Kia trefou do čierneho, nakoľko všetky elektromobily postavené na tejto platforme môžu ťažiť s 800 V architektúry a rýchleho, vyše 240 kW nabíjania.

Aj Kia EV9 sa dokáže nabíjať výkonom až 240 kW, no v tomto prípade nabíjaš až 99,8 kWh batériu. Oproti Kii EV6 tak akumulátor poriadne narástol, čo je pri tomto obrovskom, ťažkom a hranatom aute len a len dobré.

Mário Šimovič/FonTech

Aj napriek takto veľkej batérii zaberie nabitie na 80 % zhruba 20-25 minút a iba vďaka takto veľkej batérii je reálny kombinovaný dojazd na úrovni zhruba 400 km na jedno nabitie. Auto má totiž extrémne vysokú spotrebu, no ešte raz opakujem, vzhľadom na rozmery, hmotnosť a tvar karosérie sa to dalo čakať.

V meste je to ešte v poriadku, tu Kia EV9 jazdí za 18-19 kWh/100 km. Problémom sú ale vyššie rýchlosti na diaľnici, kde pri tempomate nastavenom na 120 km/h dosiahla spotrebu 25,6 kWh/100 km a pri plnohodnotnej 130-ke to bolo až 29,3 kWh/100 km. V takomto prípade by si po diaľnici dokázal prejsť niečo okolo 340 km na plnú batériu.

Mário Šimovič/FonTech

Takže si to zhrňme. Spotreba síce nie je ideálna, no Kia ju vykompenzovala veľkou batériou a v praxi je tak EV9 veľmi dobre použiteľná aj pri cestách na dlhé trasy, najmä vďaka famóznemu nabíjaniu, kde sa dokáže výkonom cez 200 kW nabíjať až do 50 % SoC.

Najkomfortnejšia Kia, v akej som sedel

Testovaná verzia bola vo výbave GT-Line s pohonom všetkých štyroch kolies a výkonom 384 koní. Z 0 na 100 km/h to EV9 zvládne za 5,3 sekundy a poviem ti, že zrýchlenie v tak obrovskom aute budeš vnímať úplne inak. Jednoducho ťa to prekvapí, ako auto s hmotnosťou 2,6 tony dlhé vyše 5 metrov vystrelí vpred.

Mário Šimovič/FonTech

Celý pocit ešte viac umocňuje mimoriadne komfortný podvozok a sedadlá. Kia EV9 doslova pláva na ceste a v širokých sedadlách sa cítiš, ako keby si sedel pred telkou vo vlastnej obývačke. V takto komfortnej Kii som ešte nesedel a bez zaváhania poviem, že v tomto smere sa EV9 hravo môže radiť medzi prémiové automobilky.

Rovnako dobre je odhlučnená aj kabína. Na test som mal 6-miestnu verziu, teda v druhom rade boli len dve sedadlá. Tie sú však plnohodnotné a rovnako komfortné, ako tie v prvom rade. Do tretieho radu sa dostaneš po odsunutí sedadiel v druhom rade. Tu prichádza na scénu ďalšie ohromujúce technické riešenie. Sedadlá sa totiž odsúvajú elektronicky po stlačení tlačidla. To sa nachádza pri hlavovej opierke, alebo zboku na sedadle.

Mário Šimovič/FonTech

Nástupný priestor dozadu je pomerne veľkorysý, no aj tak je tretí rad sedadiel skôr pre deti, prípadne dospelých na kratšie trasy. Aj s rozloženými sedadlami v treťom rade máš k dispozícii stále solídnych 333 litrov batožinového priestoru, no a kábly si môžeš uložiť do úložného priestoru pod kapotou, ktorý má 55 litrov.

Škoda použitých materiálov a odfláknutých detailov

Až do tohto bodu sa Kia EV9 javí ako elektromobil, ktorý by naozaj chcel zaútočiť na segment prémiových vozidiel. Potom sa ale pozrieš na použité materiály a niektoré detaily, ktoré sú, žiaľ, možno horšie ako v nejakej Dacii Spring.

Mário Šimovič/FonTech

Netuším, prečo sa Kia rozhodla nahradiť dotykový panel ovládania klimatizácie a audia hardvérovými tlačidlami, keď ten dotykový panel si v Kii EV6 si chválila drvivá väčšina motoristov. Namiesto toho tu máme obrovské plastové tlačidlá, ktoré vyzerajú extrémne lacno. Obrazovka na pokročilejšie ovládanie klimatizácie sa presunula medzi digitálne budíky a displej infotainmentu. Asi ti nemusím hovoriť, že táto časť displeja je 99 % času schovaná za volantom a keď chceš na tomto displeji niečo nastavovať, musíš sa doslova nakloniť do boku.

Tu Kia z môjho pohľadu rozhodne urobila krok späť. Ani zvyšok použitých materiálov v interiéri nepôsobí extra prémiovo. Je pravda, že mäkčené povrchy sú takmer všade, kde by si ich čakal, no minimálne na pohľad vyzerá interiér lacno.

Kia EV9 je elektrický „tank“ s obrovskou batériou a vysokou spotrebou

Absolútnym vrcholom, no, žiaľ, v tom zlom slova zmysle, bola lakťová opierka uprostred. Tá akoby správne nedoliehala. Po položení ruky na ňu opierka ešte o zhruba 1 cm klesla a oprela sa o plast pod ňou. Okrem toho, že je extrémne pocitovo nepríjemné, keď sa ti pod rukou počas jazdy niečo hýbe, bolo kontakt plastu o plast aj dosť výrazne počuť.

Neviem povedať, či išlo iba o chybu konkrétneho testovaného kusu, alebo podobným problémom trpia všetky elektrické Kie EV9, no ak by aj šlo o problém jedného auta, tak ak by som ja ako nový majiteľ dostal takýto kus, určite by som nebol spokojný.

Zhodnotenie

Kia EV9 je rozhodne neprehliadnuteľný elektromobil. Nie len kvôli jej ohromnej veľkosti, ale aj vďaka dizajnu, ktorý je naozaj vydarený. Hranaté tvary karosérie ale prispievajú k horšej aerodynamike, čo sa negatívne prejavuje na spotrebe.

Mário Šimovič/FonTech

S EV9 asi nebudeš jazdiť za 3 € na 100 km, no máš tu vyše 5 m dlhé, v jednej z konfigurácií až 7-miestne rodinné auto, s ktorým nebudeš mať problém vydať sa aj na 1000 km dlhú trasu k moru. S dvoma, maximálne troma zastávkami na nabíjanie po 20 minút vďaka 240 kW nabíjaniu je aj cestovanie hračkou.

Cena začínajúca na 75 000 € je vzhľadom na možnosti a schopnosti auta adekvátna. Škoda len tých použitých materiálov a za mňa nie vydareného, možno až odfláknutého interiéru. Z hľadiska komfortu na palube sa ale Kia EV9 vyrovná aj autám s ďaleko vyššou cenovkou. Otázkou je, koľko ľudí reálne potrebuje až takto veľké auto.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú