Nečakaná štúdia: Plug-in hybridy nie sú až tak ekologické, emitujú takmer raz toľko CO2
Plug-in hybridy patria medzi najobľúbenejšie elektrifikované vozidlá, ktoré často pretláčajú mnohé európske krajiny a automobilky s cieľom znižovať celkové emisie. Podľa najnovšej štúdie Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie (T&E) však nie sú až tak ekologické, ako sa zdajú. Pri testoch troch najpopulárnejších plyg-in hybridov na starom kontinente totiž zistili, že emitujú o takmer 90 % viac emisií, než uvádzajú automobilky, upozornil portál Teslarati.
Nová emisná kauza je na svete
Nie je to tak dávno, čo elektrifikované vozidlá po prvýkrát v Európe porazili ekvivalenty s dieselovým spaľovacím motorom v predajoch, pričom veľkú zásluhu na tom mali práve aj modely plug-in hybrid, ktoré sú často označované ako ideálne elektrické vozidlá na väčšie vzdialenosti.
Na starom kontinente patria medzi najpopulárnejšie modely BMW X5, ktoré sme si v PHEV verzii vyskúšali aj my, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander, ktoré sa najnovšie rozhodli z emisného hľadiska otestovať experti z Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie. Výsledky ich však veľmi nepríjemne prekvapili.
Testy začínali vždy s plne nabitou batériou a za optimálnych podmienok pre jazdu, pričom merali množstvo emisií, ktoré automobily produkujú. Už pri bežnej jazde boli hodnoty CO2 o 28 až 89 % vyššie než uvádzajú výrobcovia, no akonáhle sa batéria vybila, stúpli emisie na 3 až 8-krát vyššie čísla než by mali. V režime nabíjania batérie počas jazdy boli tieto hodnoty dokonca až 12-krát vyššie.
„Hybridy typu plug-in sú falošné elektromobily určené na laboratórne testy a daňové úľavy, nie na skutočné znižovanie emisií. Naše testy ukazujú, že aj za optimálnych podmienok s plne nabitou batériou automobily znečisťujú ovzdušie viac, ako uvádzajú automobilky,“ uviedla riaditeľka sekcie „čistých“ vozidiel T&E Julia Poliscanova.
Automobilky naháňajú kredity, EÚ by mala zmeniť hodnotenie
Experti odhadujú, že akonáhle sa týmto trom modelom vybije batéria, dokážu prejsť iba 11 až 23 kilometrov dokým neprekročia svoje oficiálne emisné hodnoty. To je priamo v rozpore s „predajnými sloganmi“ automobiliek, ktoré tvrdia, že práve plug-in hybridy sú ideálne na dlhé cesty. V skutočnosti sa však pre udržanie emisných hodnôt musia nabíjať oveľa častejšie než elektromobily s dojazdom aj na úrovni 300 kilometrov.
T&E tiež kritizovalo nedostatočný výkon použitého elektromotora, krátky dojazd a hlavne nízku rýchlosť nabíjania batérie. Dva z troch testovaných modelov, BMW X5 a Volvo XC60, totiž nepodporujú ani rýchle nabíjanie. V príručke plug-in hybridného Mitsubishi Outlander sa tiež uvádza, že spaľovací motor sa môže naštartovať aj vtedy, keď je elektromotor príliš horúci alebo studený, pri akcelerácii či dokonca spustenej klimatizácii.
Automobilky však pochopiteľne tieto modely naďalej pretláčajú, pretože im azda najviac pomáhajú spĺňať emisné normy EÚ kvôli bonusovým preditom za plug-in hybridný systém. Podľa Poliscanovej sa tak tieto modely posunú v rámci ekológie dopredu iba vtedy, ak EÚ zmení systém ich hodnotenia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
Z 0 na 100 za 2,5 sekundy a bez kvapky benzínu. Ferrari odhalilo brutálne parametre svojho prvého EV
Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Renomovaný kardiológ odhalil 7 obľúbených potravín, ktoré ťa pomaly zabíjajú. Nejedol by ich, ani keby mu zaplatili
„Z tatranského tigra sme sa stali zmäteným mačiatkom,“ varuje expert. Slováci sedia na historickom objeme peňazí
Existuje alternatíva voči vláde? Prieskum ukázal, že Slovensko je rozdelené, prekvapili najmä voliči Hlasu
Pellegrini prvýkrát prehovoril o pôžičke od sestry. „Nie je oligarcha. Som rád, že mi mohla požičať“
Hororový večer v Bratislave: Plamene zachvátili bytovku, požiar si podľa starostu vyžiadal jednu obeť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Dátové centrá miznú pod vodou. Čína objavila spôsob, ako znížiť spotrebu energie o 90 %
Toto nemá ešte nikto. Kia spúšťa technológiu, ktorá ukáže pravdu o batérii EV v reálnom čase
Má vraj extrémny dolet. KĽDR predstavila najvýkonnejší jadrový zbraňový systém, aký kedy vyvinula
Umelá inteligencia ukazuje svoju temnú stránku. Firmy chceli ušetriť, namiesto toho zaplatili tvrdú daň
Podvodník ho prevedčil po 5 hodinách hovoru: Slovák prišiel o 55 000 eur, zavolal mu falošný policajt
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP