Európsky trh s automobilmi zažil v septembri veľké prekvapenie. Do konca toho mesiaca sa totiž podľa nedávnych štatistík predalo na starom kontinente viac elektrifikovaných áut ako vozidiel s dieselovým spaľovacím motorom. Ide o historický moment, kedy elektromobily a elektrifikované autá prekonali desaťročia obľúbený diesel, informuje AutoDaily.

Mnohé európske krajiny naďalej pretláčajú na trhu elektrifikované a elektrické vozidlá pred tými so spaľovacím motorom. Táto stratégia sa teraz odrazila v celkových výsledkoch predaja za september 2020, kedy sa na európskom trhu predalo až 327 800 kusov elektrifikovaných modelov od rôznych výrobcov.

Elektrifikované autá prvýkrát prekonali dieselové

V prípade registrácií sa tieto vozidlá už druhýkrát postarali o viac ako 20 % podiel pri nových autách. Naopak, dieselové zažili obrovský prepad. Z veľkej časti je túto situáciu možno pripísať aj koronakríze, ktorá má dopad na celý automobilový priemysel. Predaje áut totiž celkovo klesli o 29 %, no zato predaje elektrifikovaných vozidiel v septembri vzrástli o 139 % v porovnaní s rovnakým obdobím pred rokom.

Medzi tieto elektrifikované vozidlá pritom patria elektromobily, plug-in hybridy a tradičné hybridy. Počet registrácií nových áut v septembri však paradoxne vzrástol o 1 % v porovnaní s minulým rokom. Z celkového počtu novo registrovaných áut sa potom dieselové modely postarali len o 24,8 % podiel, zatiaľ čo tie benzínové dosiahli pri registráciách podiel približne 47 %.

Pre porovnanie tvorili autá s dieselovým pohonom pred 10 rokmi ešte 50 % všetkých nových registrácií v Európe a trhový podiel elektrifikovaných áut dosahoval ani nie 1 %. Tieto štatistiky tak dokazujú, akým smerom sa automobilový priemysel uberá.

Hoci mali na posledné štatistiky vplyv najmä európske krajiny a ich stratégia pre podporu elektromobility, tak aj samotní vodiči sú čoraz viac odhodlaní vymeniť výlučne dieselový a benzínový pohon za hybridný pohon, prípadne aj čistý elektromobil.

Spomedzi všetkých registrácií za september si najväčší podiel ukradli hybridy a mild-hybridy, ktoré dosiahli podiel 53 % pri nových registráciách elektrifikovaných modelov. V tomto smere dominovala najmä Toyota a Lexus, no zlepšenie zaznamenal aj Fiat, Suzuki, BMW či Ford.

V prípade elektromobilov viedol v predajoch Model 3 od Tesly, no za ním si výrazne polepšili aj e-autá od Renaultu a VW, ktoré zaznamenali rast o celých 211 % a 352 % v prípade druhého menovaného výrobcu.

Štatistiky ďalej odhalili aj to, že najpredávanejšími modelmi v rámci Európy boli stále veľké SUVčka, kde si prvú priečku uchmatol Renault Captur, druhú Peugeot 2008 a veľký záujem vodiči prejavili aj o nový Ford Puma. SUV vozidlá si tak držia stále silný podiel predaja na automobilovom trhu a výrazné výkyvy nespôsobili za posledné mesiace ani vyššie predaje elektrifikovaných áut.

Znižovaniu emisií bránia stále vysoké predaje SUV

Podobné trendy ako vo vyššie popísaných štatistikách za september 2020 sme pritom mohli sledovať aj v predošlých mesiacoch. V lete si taktiež elektrifikované automobily pripísali na svoje konto rekordy, kedy v auguste prekonali očakávania a získali až 21 % podiel všetkých registrácií nových áut.

Ešte v júli bol podiel na úrovni 18 % a v júni tohto roka 16 %. Stúpajúci počet predajov a registrácií nových elektrifikovaných modelov je teda výsledkom doterajšieho snaženia krajín EÚ, ktorým sa však príliš nedarí aj napriek zavádzaným emisným limitom a prísnejším pravidlám znížiť predaje veľkých SUV.

Práve tieto autá sú potom zodpovedné aj za zvýšenie priemerných emisií, ktoré za minulý rok vzrástli ešte o 1,6 g na priemerných 122,4 g CO2/km, informovala Európska enviromentálna agentúra. Podľa priemerných flotilových emisií automobiliek tak mnohí výrobcovia nedosiahnu ani nový emisný limit, ktorý EÚ stanovila na 95 g CO2/km.

Znížiť vyššie spomenutý priemer môžu práve vyššie predaje elektrických áut a elektrifikovaných vozidiel s nižšími emisiami. Nateraz však situácia nevyzerá ako podľa plánov únie a výrobcovia musia prehodnotiť svoju stratégiu. V opačnom prípade im hrozia nemalé pokuty.

Ďalšie články:

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú