Návrat v plnej paráde rovno do 4K. Aký je Age of Empires po 15 rokoch? (recenzia)
+ Obrovská masa kvalitného obsahu
+ Nové módy a civilizácie
+ Historické ťaženia zo všetkých kútov
+ Pekné vizuálne prevedenie
- Inteligencia protivníkov
- Slabšia úroveň detailov a nezmenené prestrihové scény
Neuveriteľných 15 rokov už ubehlo od vydania posledného dielu legendárnej strategickej série Age of Empires. Zlatá éra real-time stratégií sa definitívne skončila, útechou nadšencov taktiky sú aspoň remasterované verzie známych titulov, ktoré sa v posledných rokoch objavujú ako huby po daždi.
Niekedy sa prerábka do HD kabátu vydarí viac (Command & Conquer), inokedy je to s výslednou kvalitou horšie (Warcraft 3: Reign of Chaos). Aktuálne sa o pozornosť so svojim tretím dielom hlási aj herná značka Age of Empires, ktorá sa ako posledná zo série dočkala definitívnej edície charakteristickej nielen množstvom obsahu, ale tiež ostrou grafikou a novými, doposiaľ nevidenými doplnkami.
O remaster sa pod hlavičkou Microsoftu postarali tvorcovia zo štúdií Tantalus Media a Forgotten Empires, ktorí stáli aj za pôvodnou hrou z roku 2005.
Samotné angažovanie originálnych mien autor naznačuje, že vývojári majú ku klasike vybudovaný dôverný vzťah, čo aktuálne vydaný remaster jasne potvrdzuje. Definitívna edícia Age of Empires 3 je totiž skvelým návratom do čias koloniálnych vojen a zároveň vynikajúcim predkrmom pred horúco očakávaným vydaním celkom nového dielu Age of Empires IV.
Desiatky hodín zábavy
Ako napovedá už samotný názov, definitívna edícia Age of Empires 3 obsahuje všetok obsah, ktorý bol ku hre od predstavenia v roku 2005 vydaný. V oblasti príbehovej kampane to znamená prítomnosť pôvodnej originálnej hry, ako aj dvojice dodatočných rozšírení The WarChiefs a The Asian Dynasties, ktoré kampaň obohacujú o desiatky nových príbehových misií.
Tvorcovia však neboli skúpi ani na nový obsah a predstavili viacero atraktívnych noviniek. K najvýraznejším z nich patria dve nové, doposiaľ nehrateľné civilizácie, v podobe Inkov a Švédov, každá typická svojimi jedinečnými jednotkami a devízami.
Na čom sme hrali?
Hrali sme na 14-palcovom hernom notebooku ROG Zephyrus G14 so 16 GB pamäťou RAM, procesorom AMD Ryzen 7 4800HS, grafickou kartou GeForce RTX 2060.
PREČÍTAJ SI CELÚ –>RECENZIU<–
Kým Inkovia vo veľkom vynikajú v obrane a spoliehajú sa na svoje silné opevnenia, Švédi v hre predstavujú agresívnu civilizáciu vyčnievajúcu predovšetkým delostrelectvom a silnou pechotou. Celkovo tak Age of Empires 3 na výber ponúka až 16 rôznorodých civilizácií, každá so svojimi silnými i slabými charakteristikami a jednotkami.
Hra ponúka všetok obsah, ktorý bol ku hre vydaný, vrátane nových misií. Bonusom sú dve nové civilizácie
Pozorní hráči si pri prechádzaní misií za natívne americké kmene budú môcť všimnúť viaceré zmeny. Tvorcovia sa v definitívnej edícii chceli viac držať ich skutočných zvykov, čomu zodpovedá napríklad zmena ťažby zlata, ktorý nahradilo obchodovanie s kožušinou, premenovanie niektorých budov i názvov národov či predstavenie úplne nových príbehový zmien.
Pre bežného hráča síce majú novinky len kozmetický charakter, je však pekné vidieť snahu tvorcov zobraziť národy v čo najvernejšej podobe.
V hrateľnosti ako takej definitívna edícia zostáva verná originálu, v tejto oblasti však hra žiadne zmeny ani nepotrebovala. Úlohou hráča je opäť spravovať príjem surovín, stavať budovy, manažovať jednotky a plniť zadané misie.
Tie vo väčšine prípadov pozostávajú z vymazania nepriateľa zo zemského povrchu, nájde sa však aj viacero výnimiek, v ktorých hráč musí operovať s obmedzeným počtom jednotiek a pozorne zvažovať každú jednu stratu.
Dva nové režimy
Po prejdení kampaňových misií sa herný zážitok zďaleka nekončí, k dispozícii je dvojica nových herných módov s názvom The Art of War a Historical Battles. Prvý menovaný je akýmsi výukovým režimom, v ktorom je hráčovi prostredníctvom inštruktážneho zakaždým predstavený iný druh výzvy.
Získaj strážené poklady, nazbieraj dostatočné množstvo jedla, poraz nepriateľskú námornú flotilu, ubráň sa pred nepriateľskými nájazdami. Hráč musí splniť zadané úlohy a v závislosti od toho, ako efektívne si pri ich plnení počínal, je na konci odmenený bronzovou, striebornou alebo zlatou medailou.
Nový režim The Art of War je vynikajúcou vstupnou bránou do hry predovšetkým pre nováčikov v sérii
Historical Battles majiteľov hry zavedie na známe historické bojiská danej éry. Predstavené scenáre sa zďaleka neviažu iba k európskemu kontinentu a hráč si v nich vyskúša známe vojenské konflikty prakticky po celom svete.
Nechýba medzi nimi obrana Krymu proti nájazdom Tatarov, blokáda Alžírska španielskym námorníctvom či krvavá expedícia Christophera da Gamma. Hráč si tu vžije do role obrancov aj dobyvateľov, výzvu umocňujú častokrát neľahké vedľajšie úlohy, ktoré vedia slušne spestriť taktickú náplň hry.
Správanie jednotiek vie nahnevať
Tvorcovia pred vydaním hry okrem nových módov sľúbili aj vylepšenú inteligenciu protivníkov s pokročilou schopnosťou reagovať na dianie na obrazovke. V tejto oblasti však vývojári s vyhláseniami trocha zavádzali, keďže správanie protivníkov je oproti predchodcovi takmer na nerozoznanie a aj tentokrát je veľmi generické.
Nepriateľské jednotky síce viac držia spolu a nedochádza tak k častému oddeľovaniu jazdy od pechoty či artilérie, opäť ale útočia bezhlavo, predvídateľne a spravidla na to isté miesto.
Ak niečo zážitok vyložene kazí, je to predvídateľné a miestami vyložene hlúpe správanie umelej inteligencie
Jednotky sa navyše správajú veľmi teritoriálne, čo znamená, že majú vymedzený pohyb svojho pôsobenia a o nič viac sa nestarajú. Nechajú sa napríklad vylákať ku hradbám, za bránu už ale nevkročia a vo vybraných prípadoch je tak možné pokojne ich ničiť z bezpečnej vzdialenosti.
Umelá inteligencia nedokáže reagovať na hrozbu ani pod vašimi vlajkami. Jednotky, ktoré doma necháte na obranu základne, sa pri útoku miestami len hlúpo prizerajú a kým ich nezačnete vlastnoručne organizovať, veľký spoľah na ne nie je.
Slušný moderný vizuál
Vynikajúcu prácu tvorcovia naopak odviedli v oblasti technickej stránky. Vývojári pre hráčov pripravili úplne nové modely budov a jednotiek, zapracovali na efektoch pri súbojoch, osvetlení prostredia aj tieňovania. Všetky zmienené plusy grafiku oživujú sviežim spôsobom a dávajú jej dôstojný novodobý nádych. Samozrejmosťou je podpora 4K rozlíšenia, potešia aj lepšie animácie deštrukcie budov.
Ostré textúry platia len pri pohľade z výšky, pri priblížení na konkrétnu budovu či jednotku je to s kvalitou horšie a detailnosťou hra určite neohúri. Nenadchnú ani prestrihové scény v príbehovej kampani, ktoré nám pripadajú takmer rovnaké ako pred 15 rokmi.
Celkovo je na hre v oblasti vizuálu zub času predsa len cítiť, Age of Empires na druhej strane nikdy nepatril k titulom, ktoré by si fanúšikovia obľúbili len kvôli grafike.
Významné novinky boli predstavené aj v multiplayerovej časti, ktorá sľubuje pokročilý systém matchmakingu, nové mapy aj celkový balans naprieč civilizáciami. Definitívna edícia multiplayer podporuje jednotne bez ohľadu na platformu, na ktorej si hráč titul zakúpil, sily si teda môžu navzájom zmerať ako vlastníci Steam verzie, tak aj hráči, ktorí si hru zakúpili cez Microsoft Store alebo ju zadarmo získali cez predplatné Game Pass.
Viac než podarený remake
Podobne ako jeho predchodcovia je aj prerábka tretieho dielu Age of Empires hodnotným prídavkom do knižnice strategických nadšencov.
Po hernej stránke sa síce novinka nedočkala takmer žiadnych inovácií, bohato to však kompenzuje v oblasti obsahu i vylepšeného vizuálu. Príbehová kampaň vďaka prítomnosti všetkých expanzií ponúka zábavu na desiatky hodín, bonusom je aj dvojica nových civilizácií a herných módov.
Po vizuálnej stránke remake prináša dôstojný, nie však dychberúci upgrade, ktorý svoje nedostatky ukazuje predovšetkým pri pohľade zblízka a počas prestrihových scén. Podstatne viac ale zamrzí zastaralé správanie umelej inteligencie, ktorej otravnosť úmerne narastá s nahranými hodinami.
Bez ohľadu na to je však staronový Age of Empires 3 ideálnou príležitosťou osviežiť si boje v kolonizačnej ére v peknej grafike, navyše za veľmi atraktívnu cenu necelých dvadsiatich eur, prípadne úplne bezplatne pre držiteľov Game Passu.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
8/10
Teraz čítajú
Bude 3-krát výkonnejší, nový PlayStation je za rohom. Tu je všetko, čo o ňom zatiaľ vieme
Naučí sa úplne čokoľvek. Nová AI od Google má špeciálnu schopnosť
Vyskúšali sme najočakávanejšiu hru tejto jari. Rodí sa veľké prekvapenie
Zvrat v najväčšom spore Apple: Na iPhone sa vráti milovaná hra Slovákov
Mal to byť hit, nikto ju už nehrá. Komiksová novinka je po troch týždňoch mŕtva
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ľudia ho už teraz vypískali. Sci-fi prúser Netflixu dostal trailer na druhý diel
- Slovensko bude navždy zaostávať. Šutaj Eštok zrušil kľúčový projekt digitalizácie, lebo sa mu nepáči
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Ľudstvo urobí absurdnú vec, aby šetrilo energiu. Je to chyba, hovorí štúdia zo Slovenska
- Majstrovské dielo alebo pohroma? Nový seriál od tvorcov Hry o tróny videli prví diváci, tu je ich verdikt
-
- Ľudstvo urobí absurdnú vec, aby šetrilo energiu. Je to chyba, hovorí štúdia zo Slovenska
- Intel odhalil najvýkonnejší procesor na svete, ktorý zlomil 4 svetové rekordy. Zo slovenskej ceny sa rozplačeš
- Slovensko bude navždy zaostávať. Šutaj Eštok zrušil kľúčový projekt digitalizácie, lebo sa mu nepáči
- Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
- Majstrovské dielo alebo pohroma? Nový seriál od tvorcov Hry o tróny videli prví diváci, tu je ich verdikt
-
- Medzi Zemou a Marsom sa deje niečo mimoriadne zvláštne
- Marvel práve zrušil tri svoje filmy, týchto hrdinov si videl naposledy
- Blíži sa dychberúce zatmenie Slnka. Milióny ľudí uvidia úžasný vesmírny jav
- Ľudstvo urobí absurdnú vec, aby šetrilo energiu. Je to chyba, hovorí štúdia zo Slovenska
- Lepšie sci-fi na Netflixe tento rok neuvidíš. V prvej ukážke bojuje Jennifer Lopez s robotmi
Nemecko zintenzívnilo výskum a vývoj v oblasti umelej inteligencie
Samosprávy môžu žiadať financie na zaistenie kyberbezpečnosti do konca apríla
AI upozornila na snahy Ruska o zmenu etnického zloženia Krymu
Tender na nový informačný systém obchodného registra stále neukončili
Najväčšia autopožičovňa na svete Hertz mení šéfa aj stratégiu, elektromobily už nechce
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené