Naložil som 8 ľudí a 600 kg váhy do elektrickej dodávky. To, o koľko klesol dojazd, bolo zarážajúce
Elektrické dodávky pomaly, ale isto začínajú prenikať na automobilový trh. Okrem úžitkových vozidiel (napríklad nedávno testovaný Mercedes eSprinter) sú tu aj osobné dodávky, respektíve väčšie MPV, medzi ktoré možno zaradiť aj Mercedes eVito Tourer.
Práve eVito Tourer bude „hrdinom“ tohto testu, v ktorom som lacnejší model z elektrických MPV od Mercedesu zaťažil úplne na maximum. Lacnejší preto, pretože Mercedes už jednu elektrickú dodávku/MPV má – je ňou model EQV.
No a čo ma teda na elektrickom Vite zaujímalo? Ako si tento osemmiestny van poradí pri plnej záťaži s ôsmimi ľuďmi na palube. Papierová spotreba je jedna vec, reálne údaje sú častokrát niekde inde a pri záťaži vo väčšine prípadov spotreba narastie ešte viac. Hneď v úvode ale prezradím, že v tomto smere eVito extrémnym spôsobom prekvapilo.
V teste sa dozvieš:
- Aká je priemerná spotreba eVita pri jazde bez pasažierov
- Ako sa zmení spotreba pri plnej záťaži s ôsmimi ľuďmi na palube
- Čo urobí záťaž s jazdnou dynamikou
- Čo považujem za najväčší nedostatok pri plnom zaťažení elektrickej dodávky
- Pre akú cieľovú skupinu je tento elektrický van vhodný
Loading…
Tentokrát sa nebudem detailne rozpisovať o technických parametroch auta, o jeho nabíjacích krivkách či technológiách, ktoré ponúka. Všetky tieto veci dnes spomeniem len okrajovo. Test Mercedesu eVito vo verzii Tourer som poňal trocha inak.
Elektrický van som celý týždeň čo najviac využíval na to, na čo je určený. Prevážal som v ňom ľudí, lepšie povedané, veľa ľudí. Dovnútra tohto auta sa ich totiž zmestí až osem a ešte stále ti vzadu zostane dostatok miesta na batožinu pre každého cestujúceho.
Aby som ale mal s čím porovnávať, najskôr som si otestoval eVito Tourer sám, bez ďalších pasažierov. Priemerná spotreba na diaľnici pri plnohodnotnom diaľničnom tempe (okolo 135 km/h) sa pohybovala na úrovni do 37 kWh/100 km. Akonáhle som spomalil a tempomat nastavil na 125 km/h, spotreba klesla na 36 kWh/100 km.
Po meste sa dá s eVitom jazdiť od 30 do 35 kWh/100 km, no stále sa bavíme o spotrebe bez záťaže. Ak si niekto kúpi veľké osemmiestne MPV, pravdepodobne sa v ňom nebude väčšinu času voziť sám, ale s inými ľuďmi na palube.
Pri ďalších siedmych pasažieroch, ktorých je schopné elektrické Vito poňať, sa okamžitá hmotnosť zvýši zhruba o 600 kg. Pri malých autách s menšími motormi vieme, že každé „kilečko“ navyše rapídne dvíha spotrebu a znižuje jazdnú dynamiku.
Ako to je v prípade veľkého eVita? Mne osobne z výsledku spadla sánka. Rozdiel v spotrebe pri prázdnom a plne naloženom aute je prakticky zanedbateľný. Pre presnosť merania som absolvoval úplne rovnaký 25 km úsek sám a následne s plným autom.
Polovicu trasy tvorila diaľnica a druhú polovicu okresky a obce. Pri jazde bez pasažierov som dosiahol na danom okruhu priemernú spotrebu 35,9 kWh/100 km. Pri plnom aute som však na rovnakej trase dosiahol spotrebu 37,7 kWh/100 km, čo je o menej než 2 kWh viac, ako keď som sa v aute viezol sám.
Tento výsledok ma absolútne prekvapil. S plným autom som následne absolvoval 250 km trasu po diaľnici a moja spotreba zostala na hodnote 37,7 kWh. Tempomat som mal nastavený na 125 km/h.
Z hľadiska spotreby pri plne zaťaženom aute je na tom Mercedes eVito Tourer fantastický. Zvýšená hmotnosť na auto z tohto ohľadu prakticky nijak nevplýva, takže na diaľničný dojazd cez 220 km sa môžeš spoľahnúť, či už v aute sedíš sám, alebo s ďalšími siedmimi ľuďmi.
Dostávam sa teda k dojazdu, ktorý ale ako taký, žiaľ, nie je svetoborný. Elektrické Vito je osadené 90 kWh batériou, využiteľná kapacita však bude nižšia. Či už jazdíš s plne naloženým autom v meste alebo na diaľnici, spotreba sa v oboch prípadoch pohybuje medzi 36-38 kWh/100 km, takže v reálnych podmienkach by si mal rátať s vyššie uvedeným dojazdom okolo 220 km, v lepších prípadoch 250 km.
Poteší však 110 kW nabíjanie, vďaka ktorému som eVito nabil z 20 % na 100 % za rovných 63 minút. Až do 80 % SoC kapacity sa držal nabíjací výkon okolo 80 kW, potom začal rapídnejšie klesať. V prípade elektrického Vita je teda časovo najvýhodnejšie auto nabíjať práve do 80 %.
Spotreba pri plnej záťaži ma veľmi milo prekvapila, no zaskočili ma parametre, od ktorých som to popravde nečakal. Napríklad jazdná dynamika. Z elektrických áut dobre viem, že aj pri vyššej záťaži je ich jazdná dynamika veľmi dobrá a takmer nie je poznať rozdiel medzi prázdnym a plným autom ľudí. V prípade eVita to neplatí.
Jazdná dynamika prázdneho auta je fantastická. Elektromotor s výkonom 150 kW (204 koní), ktorý poháňa prednú nápravu, bohato stačí. Žiaľ, pri plnom zaťažení jazdná dynamika výrazne klesla.
Elektrický Mercedes Vito s ôsmimi ľuďmi na palube už nebol taký živý a dravý, rozbiehanie trvalo podstatne dlhšie. Aby som autu nekrivdil, nebola to úplná katastrofa. Skôr ma zaskočil ten rozdiel. Predsa len, 600 kg naviac dá zabrať aj elektrickému motoru, takže to na druhú stranu chápem.
Čo ma ale sklamalo najviac, je zmena chovania podvozku pri plnom obsadení posádky. Mercedes eVito počas jazdy na diaľnici doslova plával. Každá menšia nerovnosť auto rozkolísala hore a dole a pasažieri na zadných sedadlách sa cítili ako na hojdačke.
Z hľadiska pohodlnosti pri cestovaní je vždy lepší mäkký než tvrdý podvozok, no ak sa to s mäkkosťou pruženia preženie, dopadne to zle a z jazdy po diaľnici sa stane „plavba jachtou po morských vlnách“.
Zhodnotenie
Mercedes eVito je veľmi príjemným prekvapením. V tom, čoho som sa obával najviac, elektrická dodávka od Mercedesu absolútne nezaváhala. Dojazd pri prázdnom a plnom aute je takmer totožný a po diaľnici v oboch prípadoch hravo prejdeš cez 220 km na jedno nabitie.
Naprieč celým Slovenskom by si tak prešiel s jednou, maximálne dvomi zastávkami na nabíjanie, ktoré by dokopy pridali zhruba 1,5 hodiny času k celkovej jazde, čo nie je žiadna katastrofa.
Samozrejme, ak sa niekam ponáhľaš, každá minúta zdržania vie byť nepríjemná a práve tu sa vynára otázka, pre koho je Mercedes eVito určený. Tých skupín ľudí je hneď niekoľko.
Azda najvhodnejším majiteľom elektrického Vita je početná rodina. Tento van totiž ponúka osem, či dokonca až deväť plnohodnotných miest na sedenie a rodinné výlety si tak v maximálnom pohodlí užije aj viac ako päťčlenná rodina.
Ďalšie vyžitie eVita vidím ako letiskový transfer, prípadne väčší taxík do mesta. Pre prípad nejakej luxusnejšej prepravy osôb tu už má Mercedes svoje nové EQV, takže eVito aj so svojou cenou, ktorá štartuje na sume od 56 000 € bez DPH predstavuje cenovo dostupné riešenie v podaní nemeckej prémiovej automobilky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Toto by mali Slovákom rozdávať zadarmo. Našli sme najľahší spôsob, ako si predĺžiť život
Nový ročník virtuálneho hokeja priniesol vytúženú novinku. Nie všetko však hrá dokonale
RECENZIA Veľké finále sa nekoná. Kultová hororová séria končí s trpkou príchuťou, zabudla strašiť (RECENZIA)
Sám si operie mopy či vysaje prach. Vyskúšal som robotický vysávač a klasický do ruky už nechytím
RECENZIA Prémiový Android bez zbytočností: Dostaneš TOP fotoaparát, AI vychytávky a prekvapivú cenu (RECENZIA)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Najdrahšie krajiny sveta: Život v niektorých stojí tisíce dolárov mesačne. Európa má až päť zástupcov (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP