Naložil som 8 ľudí a 600 kg váhy do elektrickej dodávky. To, o koľko klesol dojazd, bolo zarážajúce
Elektrické dodávky pomaly, ale isto začínajú prenikať na automobilový trh. Okrem úžitkových vozidiel (napríklad nedávno testovaný Mercedes eSprinter) sú tu aj osobné dodávky, respektíve väčšie MPV, medzi ktoré možno zaradiť aj Mercedes eVito Tourer.
Práve eVito Tourer bude „hrdinom“ tohto testu, v ktorom som lacnejší model z elektrických MPV od Mercedesu zaťažil úplne na maximum. Lacnejší preto, pretože Mercedes už jednu elektrickú dodávku/MPV má – je ňou model EQV.
No a čo ma teda na elektrickom Vite zaujímalo? Ako si tento osemmiestny van poradí pri plnej záťaži s ôsmimi ľuďmi na palube. Papierová spotreba je jedna vec, reálne údaje sú častokrát niekde inde a pri záťaži vo väčšine prípadov spotreba narastie ešte viac. Hneď v úvode ale prezradím, že v tomto smere eVito extrémnym spôsobom prekvapilo.
V teste sa dozvieš:
- Aká je priemerná spotreba eVita pri jazde bez pasažierov
- Ako sa zmení spotreba pri plnej záťaži s ôsmimi ľuďmi na palube
- Čo urobí záťaž s jazdnou dynamikou
- Čo považujem za najväčší nedostatok pri plnom zaťažení elektrickej dodávky
- Pre akú cieľovú skupinu je tento elektrický van vhodný
Loading…
Tentokrát sa nebudem detailne rozpisovať o technických parametroch auta, o jeho nabíjacích krivkách či technológiách, ktoré ponúka. Všetky tieto veci dnes spomeniem len okrajovo. Test Mercedesu eVito vo verzii Tourer som poňal trocha inak.
Elektrický van som celý týždeň čo najviac využíval na to, na čo je určený. Prevážal som v ňom ľudí, lepšie povedané, veľa ľudí. Dovnútra tohto auta sa ich totiž zmestí až osem a ešte stále ti vzadu zostane dostatok miesta na batožinu pre každého cestujúceho.
Aby som ale mal s čím porovnávať, najskôr som si otestoval eVito Tourer sám, bez ďalších pasažierov. Priemerná spotreba na diaľnici pri plnohodnotnom diaľničnom tempe (okolo 135 km/h) sa pohybovala na úrovni do 37 kWh/100 km. Akonáhle som spomalil a tempomat nastavil na 125 km/h, spotreba klesla na 36 kWh/100 km.
Po meste sa dá s eVitom jazdiť od 30 do 35 kWh/100 km, no stále sa bavíme o spotrebe bez záťaže. Ak si niekto kúpi veľké osemmiestne MPV, pravdepodobne sa v ňom nebude väčšinu času voziť sám, ale s inými ľuďmi na palube.
Pri ďalších siedmych pasažieroch, ktorých je schopné elektrické Vito poňať, sa okamžitá hmotnosť zvýši zhruba o 600 kg. Pri malých autách s menšími motormi vieme, že každé „kilečko“ navyše rapídne dvíha spotrebu a znižuje jazdnú dynamiku.
Ako to je v prípade veľkého eVita? Mne osobne z výsledku spadla sánka. Rozdiel v spotrebe pri prázdnom a plne naloženom aute je prakticky zanedbateľný. Pre presnosť merania som absolvoval úplne rovnaký 25 km úsek sám a následne s plným autom.
Polovicu trasy tvorila diaľnica a druhú polovicu okresky a obce. Pri jazde bez pasažierov som dosiahol na danom okruhu priemernú spotrebu 35,9 kWh/100 km. Pri plnom aute som však na rovnakej trase dosiahol spotrebu 37,7 kWh/100 km, čo je o menej než 2 kWh viac, ako keď som sa v aute viezol sám.
Tento výsledok ma absolútne prekvapil. S plným autom som následne absolvoval 250 km trasu po diaľnici a moja spotreba zostala na hodnote 37,7 kWh. Tempomat som mal nastavený na 125 km/h.
Z hľadiska spotreby pri plne zaťaženom aute je na tom Mercedes eVito Tourer fantastický. Zvýšená hmotnosť na auto z tohto ohľadu prakticky nijak nevplýva, takže na diaľničný dojazd cez 220 km sa môžeš spoľahnúť, či už v aute sedíš sám, alebo s ďalšími siedmimi ľuďmi.
Dostávam sa teda k dojazdu, ktorý ale ako taký, žiaľ, nie je svetoborný. Elektrické Vito je osadené 90 kWh batériou, využiteľná kapacita však bude nižšia. Či už jazdíš s plne naloženým autom v meste alebo na diaľnici, spotreba sa v oboch prípadoch pohybuje medzi 36-38 kWh/100 km, takže v reálnych podmienkach by si mal rátať s vyššie uvedeným dojazdom okolo 220 km, v lepších prípadoch 250 km.
Poteší však 110 kW nabíjanie, vďaka ktorému som eVito nabil z 20 % na 100 % za rovných 63 minút. Až do 80 % SoC kapacity sa držal nabíjací výkon okolo 80 kW, potom začal rapídnejšie klesať. V prípade elektrického Vita je teda časovo najvýhodnejšie auto nabíjať práve do 80 %.
Spotreba pri plnej záťaži ma veľmi milo prekvapila, no zaskočili ma parametre, od ktorých som to popravde nečakal. Napríklad jazdná dynamika. Z elektrických áut dobre viem, že aj pri vyššej záťaži je ich jazdná dynamika veľmi dobrá a takmer nie je poznať rozdiel medzi prázdnym a plným autom ľudí. V prípade eVita to neplatí.
Jazdná dynamika prázdneho auta je fantastická. Elektromotor s výkonom 150 kW (204 koní), ktorý poháňa prednú nápravu, bohato stačí. Žiaľ, pri plnom zaťažení jazdná dynamika výrazne klesla.
Elektrický Mercedes Vito s ôsmimi ľuďmi na palube už nebol taký živý a dravý, rozbiehanie trvalo podstatne dlhšie. Aby som autu nekrivdil, nebola to úplná katastrofa. Skôr ma zaskočil ten rozdiel. Predsa len, 600 kg naviac dá zabrať aj elektrickému motoru, takže to na druhú stranu chápem.
Čo ma ale sklamalo najviac, je zmena chovania podvozku pri plnom obsadení posádky. Mercedes eVito počas jazdy na diaľnici doslova plával. Každá menšia nerovnosť auto rozkolísala hore a dole a pasažieri na zadných sedadlách sa cítili ako na hojdačke.
Z hľadiska pohodlnosti pri cestovaní je vždy lepší mäkký než tvrdý podvozok, no ak sa to s mäkkosťou pruženia preženie, dopadne to zle a z jazdy po diaľnici sa stane „plavba jachtou po morských vlnách“.
Zhodnotenie
Mercedes eVito je veľmi príjemným prekvapením. V tom, čoho som sa obával najviac, elektrická dodávka od Mercedesu absolútne nezaváhala. Dojazd pri prázdnom a plnom aute je takmer totožný a po diaľnici v oboch prípadoch hravo prejdeš cez 220 km na jedno nabitie.
Naprieč celým Slovenskom by si tak prešiel s jednou, maximálne dvomi zastávkami na nabíjanie, ktoré by dokopy pridali zhruba 1,5 hodiny času k celkovej jazde, čo nie je žiadna katastrofa.
Samozrejme, ak sa niekam ponáhľaš, každá minúta zdržania vie byť nepríjemná a práve tu sa vynára otázka, pre koho je Mercedes eVito určený. Tých skupín ľudí je hneď niekoľko.
Azda najvhodnejším majiteľom elektrického Vita je početná rodina. Tento van totiž ponúka osem, či dokonca až deväť plnohodnotných miest na sedenie a rodinné výlety si tak v maximálnom pohodlí užije aj viac ako päťčlenná rodina.
Ďalšie vyžitie eVita vidím ako letiskový transfer, prípadne väčší taxík do mesta. Pre prípad nejakej luxusnejšej prepravy osôb tu už má Mercedes svoje nové EQV, takže eVito aj so svojou cenou, ktorá štartuje na sume od 56 000 € bez DPH predstavuje cenovo dostupné riešenie v podaní nemeckej prémiovej automobilky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tieto veci v recenziách nenájdeš. 11 mesiacov som testoval najlepší robotický vysávač na Slovensku
Kritici nešetria chválou. Akčná novinka s hviezdnym obsadením mení pravidlá špionážnych filmov
EXKLUZÍVNE: Videli sme celú druhú sériu The Last of Us. Toto o nej musíš vedieť skôr, než si ju pustíš
ChatGPT dostal obrovské vylepšenie. Táto nová funkcia prepisuje pravidlá hry (+test)
Špičkový mobil nemusí stáť 1000 €. Nový Pixel ti za polovičnú cenu dá úplne všetko a má len jednu chybu (RECENZIA)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Takmer 12 000 eur za starý mobil: Tieto modely z tvojej zásuvky môžu byť skrytým pokladom
Revolučný objav: Bežný liek na cholesterol znižuje riziko úmrtia na rakovinu krvi až o 61 %
Šutaj Eštok s hodinkami za 15-tisíc, Takáč s tričkom za 1 200: Jakab kritizuje vládnych činiteľov
Nový zákon o poľovníctve vyvoláva obavy: Výrazne sa sprísni voľný pohyb psov, varuje Kiča
Holečková odhalila závažnú skutočnosť o slintačke a krívačke: Vyzývam ministra Takáča, aby prišiel klamstvá vysvetliť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- EÚ ide po vodičoch. Zavádza drastické zmeny, ktoré pocítia aj Slováci (PREHĽAD)
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- EÚ ide po vodičoch. Zavádza drastické zmeny, ktoré pocítia aj Slováci (PREHĽAD)
- Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Roky sme sa báli zbytočne. Experti po rokoch rozdrtili najväčší mýtus o elektromobiloch
-
- Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Stačilo by mi tankovať raz za mesiac. 3 týždne som testoval nový Kodiaq, zbúral všetky mýty o nabíjaní
Zabudni na kuriéra. V Poľsku začali doručovať robopsy
Z vojenského tábora sa stalo mesto kráľov. Archeológovia menia dejiny Balkánu
Kórejský výrobca LG reaguje na clá. Ceny pôjdu hore, výroba sa sťahuje
Polícia vymieňa starý vozový park. Nové autá stáli vyše 100-tisíc eur za kus
Hyundai spustil záchranný plán. Americké clá ho nútia konať rýchlo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Takmer 12 000 eur za starý mobil: Tieto modely z tvojej zásuvky môžu byť skrytým pokladom
Revolučný objav: Bežný liek na cholesterol znižuje riziko úmrtia na rakovinu krvi až o 61 %
Šutaj Eštok s hodinkami za 15-tisíc, Takáč s tričkom za 1 200: Jakab kritizuje vládnych činiteľov
Nový zákon o poľovníctve vyvoláva obavy: Výrazne sa sprísni voľný pohyb psov, varuje Kiča
Holečková odhalila závažnú skutočnosť o slintačke a krívačke: Vyzývam ministra Takáča, aby prišiel klamstvá vysvetliť
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené