Najväčšia stavba sveta a neprehliadnuteľná okázalosť. Špecifikácie tovární Tesly šokujú
Americkú spoločnosť Tesla môžeme na čele s jej zakladateľom Elonom Muskom označiť za priekupníka v oblasti výroby elektromobilov. Výroba elektrických vozidiel prebieha v jednom z najväčších závodov na svete vo Fremonte v Kalifornii. Okrem toho Tesla stavia aj obrovskú továreň na výrobu batérií, ktorou to však nekončí.
Továreň vo Fremonte patrí medzi najmodernejšie automobilové závody na svete s takmer pol milióna metrov štvorcových výrobných a kancelárskych priestorov. Priestory boli od roku 1962 až do roku 1982 domovom General Motors. Tesla závod kúpila v roku 2010, pričom ho bolo potrebné prerobiť podľa súčasných potrieb. Prvý Model S vyšiel z výrobnej linky v júni 2012. Dnes závod dáva prácu vyše 10 000 zamestnancom.
Dáva prácu tisícom pracovníkom
Tesla patrí medzi najväčších zamestnávateľov v Kalifornii, pričom vytvorila okolo 51 000 pracovných miest v celom dodávateľskom reťazci, vrátane vlastných zamestnancov. V areáli továrne sa nachádzajú jedálne, kaviareň, potraviny, telocvičňa, lekárske centrum či školiace stredisko, ktoré je pre firmu veľmi dôležité.

Tesla sa zameriava na zabezpečenie kvalitných školení pre všetkých zamestnancov v oblasti pokročilých zručností, ktoré sú potrebné pre výrobné procesy, pričom veľký dôraz sa kladie aj na bezpečnosť pri práci. V závode sa nachádza niekoľko hál, z ktorých každá slúži na rôzne výrobné činnosti. V hlavnej hale sa konštruujú karosérie, a ostatné sú určené na lisovanie, striekanie, výrobu plastových častí a sedadiel, či niektoré činnosti spojené s kódovaním softvéru.

Väčšina komponentov je vyrábaná interne vrátane batérií či pohonných jednotiek. Až 60 % automobilových dielov a súčiastok pochádza zo Spojených štátov, zatiaľ čo druhým najväčším zdrojom komponentov je Japonsko.
Najmodernejšie technológie sú samozrejmosťou
Nachádza sa tu aj vyše tisíc robotov, špeciálne hydraulické lisovacie linky a mnoho ďalších zariadení, ktoré napomáhajú k čo najefektívnejšej výrobe. Prítomných je aj vyše 160 špecializovaných robotov, či najmodernejší lis Schuler. V Európe sa podľa portálu CleanTechnica.com aktuálne nachádza 35 týchto špeciálnych lisov, pričom ten v továrni Tesla je zatiaľ prvý v USA.
Zaujímavosťou sú aj mobilné roboty AGV, ktoré sa pohybujú po hale na základe senzorov, laserových systémov a magnetických pások v podlahe.

Výrobná kapacita továrne vo Fremonte sa postupne aj vďaka automatizácii zvyšuje a aj preto je podľa portálu Bloomberg.com predpoklad, že do konca tohto roka sa bude môcť vyrábať až 7 000 vozidiel Modelu 3 týždenne.
Zaujímavé je aj celkové prostredie v ktorom pracujú zamestnanci. Aby priestor nepôsobil temne a uzavreto, podlaha sa natrela na bielo epoxidovou živicou a taktiež sa zabezpečilo, aby do priestorov prenikalo prirodzené svetlo, vďaka čomu celý priestor pôsobí čisto, ako v laboratóriu.
Najväčšia stavba sveta
Vo svete nie je v súčasnosti dostatok tovární na výrobu batérií pre elektromobily a preto sa Tesla rozhodla ísť vlastnou cestou aj v oblasti výroby batérií do svojich vozidiel. Na ich výrobu sa od roku 2015 stavia gigantický závod s názvom Gigafactory 1.

Továrne sa zameria aj na ekologickosť, takže celú jej strešnú časť budú pokrývať solárne panely. Okrem toho sa v okolí továrne budú nachádzať polia s veternými turbínami, no uvažuje sa aj o využití geotermálnych zdrojov. Náklady na výstavbu sa pohybujú zhruba na úrovni 5 miliárd dolárov, pričom 1,5 až 2 miliardy má poskytnúť najväčší investor Panasonic, ktorý s Teslou vyvíja a vyrába batériové články.

Okrem batérií sa v továrni vyrábajú aj energetické úložiská Powerwall 2 a Powerpack 2, či pohonné jednotky pre elektromobily. Po dokončení továrne v roku 2020 má byť produkcia na úrovni 35 GWh za rok. Výroba batérií je až 2 roky popredu, a preto bude továreň po jej dokončení schopná vyrábať batérie s kapacitou až 105 GWh za rok, kedy je v pláne produkcia až 1 milióna elektromobilov ročne.
Nasledovať budú ďalšie Gigafactory
Druhou továrňou s označením Gigafactory 2 je továreň v americkom Buffale, ktorá sa špecializuje na výrobu solárnych panelov. Továreň vznikla vďaka akvizícii spoločnosti SolarCity. Gigafactory s poradovým číslom 3 sa má postaviť v Európe, no ešte nie je známe, v ktorej krajine by to malo byť.
V súvislosti s treťou továrňou sa spomínalo viacero krajín, medzi ktorými bolo aj Slovensko. Hovorilo sa však aj to, že veľké šance má susedná Česká republika vďaka jej obrovským zásobám lítia, ktoré je hlavnou surovinou pri výrobe batérií.

V európskej Gigafactory 3 sa okrem batérií budú vyrábať aj články do Powerwall a Powerpack, či kompletné elektromobily. V ďalších rokoch sa spomína výstavba aj ďalších továrni Gigafactory 4 a 5, ktoré by mali vyrásť v Indii a Číne.
Okázalosť Tesly je ohromujúca
V našom článku sme nedávno informovali aj o problémoch, ktoré sú spojené s výrobou batérií pre elektromobily. Jedným z najhlavnejších problémov je následná recyklácia batérií. Tesla myslela aj na túto oblasť a preto bude továreň vybavená najmodernejšími technológiami na recyklovanie všetkých recyklovateľných častí batérií a zároveň na likvidáciu nebezpečného odpadu.
Tesla je jednoducho v rámci elektromobility pojem, ktorý vo svete pozná už takmer každý. Elektrické vozidlá patria medzi špičku na trhu a svojimi inovatívnymi riešeniami, spoločnosť získava neustále väčší počet zákazníkov, ktorí si obľúbili Modely S, X, či 3. Aj napriek rôznym informáciám, ktoré sa týkali zlého financovanie, či zadlžovania firmy, môžeme povedať, že Tesla jednoznačne patrí medzi najvýznamnejšie spoločnosti v automobilovom priemysle.

Tomuto tvrdeniu nasvedčujú aj smelé plány jej zakladateľa či obrovské továrne, ktoré budú patriť medzi najväčšie na svete, pričom budú prešpikované najnovšími technológiami. Tesla je v súčasnosti najväčším spotrebiteľom lítia na svete a prekonala až aj také spoločnosti ako je Samsung či Apple. Po dokončení továrne bude najväčším výrobcom lítiových batérií na svete a môžeme predpokladať, že prvenstvo dosiahne aj vo výrobe elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Muskove technologické impérium kolabuje. Stratil miliardy, a to najhoršie ešte len príde

Legendárna hra prepísala históriu e-športov. 2000 dronov predviedlo epické finále, aké svet ešte nevidel

Má hodnotu vyše 116 miliárd eur a spasí svet. Veľmoc našla gigantické ložisko vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Demokrati zverejnili nové fotky z Epsteinovej pozostalosti. Je na nich aj Miroslav Lajčák
PREMIUM„Slovensko zostane len liahňou talentov a vidiekom Prahy,“ hovorí najmladšia profesorka na Karlovej univerzite

Trump vyzval českého premiéra Babiša na „neuveriteľné veci“, vrátane dohody o stíhačkách F-35

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Rusko cvičí 350-tisíc vojakov pri hraniciach NATO, tvrdí nemecký expert. Litva tvrdenia odmieta
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
Prísna regulácia AI narazila. Európska komisia urobila krok, ktorý nikto nečakal
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Demokrati zverejnili nové fotky z Epsteinovej pozostalosti. Je na nich aj Miroslav Lajčák
PREMIUM„Slovensko zostane len liahňou talentov a vidiekom Prahy,“ hovorí najmladšia profesorka na Karlovej univerzite

Trump vyzval českého premiéra Babiša na „neuveriteľné veci“, vrátane dohody o stíhačkách F-35

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

