Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Známy nemecký výrobca náhradných dielov Mahle skonštruoval najodolnejší elektrický motor, ktorý je schopný nepretržitej prevádzky pri vysokom výkone bez toho, aby sa prehrial, informuje NewAtlas. Zariadenie je možné na požiadanie zostrojiť aj bez použitia vzácnych prvkov a má potenciál v oblasti elektromobility.

Nepretržite na 90 % výkon

Nový elektromotor dostal názov SCT (Nadradený nepretržitý krútiaci moment) a je špecificky určený na použitie v elektrických autách, ktoré sa stávajú čoraz bežnejšími. Práve elektromobiky potrebujú technologický krok vpred nielen vo veľkých akumulátoroch, ale tiež v pohonnom ústrojenstve práve v podobe elektromotorov.

Na 90 % výkonu dokáže fungovať nepretržite bez toho, aby sa prehrial a to vďaka novému konceptu chladiaceho systému. Ako príklad ideálneho využitia Mahle v tlačovej správe uvádza nákladné vozidlá idúce pod silnou záťažou do kopca po dlhú dobu či množstvo rýchlych šprintov športových elektromobilov.

Prehrievanie komponentov znižuje ich životnosť a môže viesť aj k priamemu poškodeniu, čomu systém SCT zabraňuje a umožňuje tak spoľahlivejší chod s dlhšou životnosťou. Koncept však nie je hotový a spoločnosť sľubuje oveľa viac výhod v porovnaní s aktuálnymi prototypmi.

Bez magnetov a efektívne

Momentálna verzia síce používa neodýmové magnety, avšak ďalší vývoj má zaručiť ich elimináciu z celého systému. Technológia navyše umožňuje zbaviť sa aj vzácnych prvkov a využíva bezkontaktnú indukciu, pomocou ktorej naindukuje v cievkach veľmi presné elektromagnetické polia.

Chladenie je zabezpečené stredovým nasávaním oleja, ktorý je následnou odstredivou silou rotora usmerňovaný aj k statorovým cievkam. Odvedené teplo je následne možné použiť v aute tam, kde je treba alebo sa ho zbaviť pomocou chladičov, čo je bežná prax. V zime môže odvedené teplo pomôcť s vykurovaním, čím zásadne narastá efektivita celého systému a klesajú energetické straty.

Mahle

Výsledkom je tak celkovo veľmi efektívny a ľahký elektromotor, ktorý je navyše výnimočne kompaktný a vďaka tomu je možné znížiť aj cenu výsledného produktu. Práve efektivita je jedným z najdôležitejších ukazovateľov, ktorým sa zaoberá väčšina automobiliek vyvíjajúcich elektrické autá.

Kým sa dostane tento systém do osobných áut ale chvíľu potrvá. Firma ho chce ale prezentovať verejnosti na výstave IAA Transportation v Hanoveri v septembri 2022.

Dôvodom pre zbavenie sa vzácnych prvkov však nie je len samotná cena, ale tiež geopolitická situácia, keďže množstvo z nich pochádza napríklad z Číny. Jedná sa ale o situáciu, v ktorej víťazí nielen životné prostredie, ale tiež majiteľ takéhoto auta vďaka oveľa väčšej životnosti s vyššou spoľahlivosťou.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú