Aktualizované 12. júna 2022 – Elektromobil Lightyear One holandského startupu Lightyear sa konečne dostáva do výroby, informuje Electrek. Firma sa rozhodla pre zmenu názvu tohto modelu a miesto Lightyear One dostal názov Lightyear 0.

Vývoj trval šesť rokov a prvé dodávky hotových kusov sa očakávajú počas tohtoročnej jesene. Parametre sú teraz o niečo skromnejšie, i tak sa ale radia medzi tie najlepšie na trhu s dojazdom 620 km vrátane elektrickej energie, ktorá je vygenerovaná veľkou plochou solárnych panelov na streche a kapote vozidla.

Lightyear

Efektivite tiež napomáha obzvlášť výborný aerodynamický tvar stroja. Ako píše CNET, spoločnosť sa chystá vyrobiť len 946 kusov Lightyear 0 a na trh sa dostáva s cenou 250 000 €, čím prekonáva aj najdrahší elektromobil značky Tesla, konkrétne Model X Plaid.

Dojazd závisí aj od podnebia, v krajinách ako Španielsko či Portugalsko dokáže fungovať bez nabíjania až 7 mesiacov – za predpokladu, že vodič denne najazdí do 35 km.

Nemusí tak ísť o to najvýhodnejšie auto, na celý stroj sa však vzťahuje 8-ročná záruka a s možnosťou takmer nulového nabíjania môže ísť pre niektorých zákazníkov o skutočne výhodnú voľbu.

Pôvodný článok:

Ak je niečo absolútnou novinkou na trhu, je pochopiteľné, že cena takéhoto produktu býva extrémne vysoká. Nebýva však zvykom, že by druhá generácia produktu zdražela a to rádovo o desiatky percent. Nuž, v prípade solárneho elektromobilu Lightyear One je to tak, druhá generácia s názvom „Exclusive Edition“ stojí o rovných 100 000 € viac než prvý model. Na tému ako prvý upozornil na Slovensku portál Teslamagazín.

Solárny elektromobil z dielne holandského startupu, ktorý vznikol na univerzite v Eindhovene, už vypredal prvých 150 limitovaných kusov. Cena pritom nebola nijak extrémne nízka a Lightyear One sa predával za 150 000 €.

Druhá generácia však podľa správ na portál Ecomento vyjde záujemcov na rovných 250 000 €, teda o 100 000 € viac než v prípade prvej generácie. To je skutočne enormný nárast a počet potenciálnych záujemcov sa v tomto prípade určite rapídne zníži. Automobilka na svojom webe uvádza, že Lightyear One by mal byť dostupný už v druhej polovici tohto roka.

Za deň získaš zo Slnka 70 km dojazdu

Solárny elektromobil disponuje štvoricou elektromotorov, pričom každý z nich nezávisle poháňa jedno koleso a je pripevnený priamo na ňom. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h a to rozhodne nezodpovedá štandardom súčasných elektromobilov. Na stovku to Lightyear One vytiahne až za 10 sekúnd. Dojazd na jedno nabitie podľa cyklu WLTP uvádzajú na úrovni 725 km.

Elektromobil je vybavený pomerne malou 60 kWh batériou a pri jazde konštantou rýchlosťou 85 km/h a na jedno nabitie sa mu pri testoch podarilo prejsť úctyhodných 710 km, uvádza spoločnosť v tlačovej správe.

Automobilka uviedla, že solárne panely počas testovacej jazdy dokázali do batérie „natlačiť“ zhruba 3,4 kWh energie. Priemerná spotreba počas testu sa zastavila na úrovni 8,45 kWh/100 km. Ak si to prepočítame, výhradne na slnečnú energiu prešlo auto 40 km.

Lightyear

Pri ideálnych podmienkach, keď je vonku celý deň slnečné počasie, zvládnu solárne panely dobiť batérie na prejdenie viac ako 70 km. Na svojom webe dokonca Lightyear uvádza aj porovnanie jednotlivých možností nabíjania.

Zo Slnka dokáže auto za 1 hodinu nabíjania pri ideálnych podmienkach získať energiu na prejdenie 12 km. Pri 230 V nabíjačke s výkonom 3,7 kW je to 35 km za hodinu, 22 kW wallbox dodá 209 km dojazdu a „rýchle“ 60 kW DC nabíjanie dodá za hodinu do batérie energiu na prejdenie 570 km.

Pokusy so solárnymi elektromobilmi, respektíve solárnymi panelmi zabudovanými v streche elektromobilu či plug-in hybridu sme tu už mali, no drvivá väčšina z nich sa ukázala ako neefektívna. Plocha, na ktorú sa dajú umiestniť solárne panely, je príliš malá, a tak táto technológia pridáva k dojazdu iba zopár kilometrov.

Solárne panely sú navyše pomerne drahé, kvôli čomu sa ich integrácia do elektrického auta už vôbec neoplatí. Jasným dôkazom je aj zdražovanie unikátneho modelu vyššie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP