Najefektívnejší elektromobil na svete je konečne tu, bez nabíjania vydrží mesiace
Aktualizované 12. júna 2022 – Elektromobil Lightyear One holandského startupu Lightyear sa konečne dostáva do výroby, informuje Electrek. Firma sa rozhodla pre zmenu názvu tohto modelu a miesto Lightyear One dostal názov Lightyear 0.
Vývoj trval šesť rokov a prvé dodávky hotových kusov sa očakávajú počas tohtoročnej jesene. Parametre sú teraz o niečo skromnejšie, i tak sa ale radia medzi tie najlepšie na trhu s dojazdom 620 km vrátane elektrickej energie, ktorá je vygenerovaná veľkou plochou solárnych panelov na streche a kapote vozidla.
Efektivite tiež napomáha obzvlášť výborný aerodynamický tvar stroja. Ako píše CNET, spoločnosť sa chystá vyrobiť len 946 kusov Lightyear 0 a na trh sa dostáva s cenou 250 000 €, čím prekonáva aj najdrahší elektromobil značky Tesla, konkrétne Model X Plaid.
Dojazd závisí aj od podnebia, v krajinách ako Španielsko či Portugalsko dokáže fungovať bez nabíjania až 7 mesiacov – za predpokladu, že vodič denne najazdí do 35 km.
Nemusí tak ísť o to najvýhodnejšie auto, na celý stroj sa však vzťahuje 8-ročná záruka a s možnosťou takmer nulového nabíjania môže ísť pre niektorých zákazníkov o skutočne výhodnú voľbu.
Pôvodný článok:
Ak je niečo absolútnou novinkou na trhu, je pochopiteľné, že cena takéhoto produktu býva extrémne vysoká. Nebýva však zvykom, že by druhá generácia produktu zdražela a to rádovo o desiatky percent. Nuž, v prípade solárneho elektromobilu Lightyear One je to tak, druhá generácia s názvom „Exclusive Edition“ stojí o rovných 100 000 € viac než prvý model. Na tému ako prvý upozornil na Slovensku portál Teslamagazín.
Solárny elektromobil z dielne holandského startupu, ktorý vznikol na univerzite v Eindhovene, už vypredal prvých 150 limitovaných kusov. Cena pritom nebola nijak extrémne nízka a Lightyear One sa predával za 150 000 €.
Druhá generácia však podľa správ na portál Ecomento vyjde záujemcov na rovných 250 000 €, teda o 100 000 € viac než v prípade prvej generácie. To je skutočne enormný nárast a počet potenciálnych záujemcov sa v tomto prípade určite rapídne zníži. Automobilka na svojom webe uvádza, že Lightyear One by mal byť dostupný už v druhej polovici tohto roka.
Za deň získaš zo Slnka 70 km dojazdu
Solárny elektromobil disponuje štvoricou elektromotorov, pričom každý z nich nezávisle poháňa jedno koleso a je pripevnený priamo na ňom. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h a to rozhodne nezodpovedá štandardom súčasných elektromobilov. Na stovku to Lightyear One vytiahne až za 10 sekúnd. Dojazd na jedno nabitie podľa cyklu WLTP uvádzajú na úrovni 725 km.
Elektromobil je vybavený pomerne malou 60 kWh batériou a pri jazde konštantou rýchlosťou 85 km/h a na jedno nabitie sa mu pri testoch podarilo prejsť úctyhodných 710 km, uvádza spoločnosť v tlačovej správe.
Automobilka uviedla, že solárne panely počas testovacej jazdy dokázali do batérie „natlačiť“ zhruba 3,4 kWh energie. Priemerná spotreba počas testu sa zastavila na úrovni 8,45 kWh/100 km. Ak si to prepočítame, výhradne na slnečnú energiu prešlo auto 40 km.
Pri ideálnych podmienkach, keď je vonku celý deň slnečné počasie, zvládnu solárne panely dobiť batérie na prejdenie viac ako 70 km. Na svojom webe dokonca Lightyear uvádza aj porovnanie jednotlivých možností nabíjania.
Zo Slnka dokáže auto za 1 hodinu nabíjania pri ideálnych podmienkach získať energiu na prejdenie 12 km. Pri 230 V nabíjačke s výkonom 3,7 kW je to 35 km za hodinu, 22 kW wallbox dodá 209 km dojazdu a „rýchle“ 60 kW DC nabíjanie dodá za hodinu do batérie energiu na prejdenie 570 km.
Pokusy so solárnymi elektromobilmi, respektíve solárnymi panelmi zabudovanými v streche elektromobilu či plug-in hybridu sme tu už mali, no drvivá väčšina z nich sa ukázala ako neefektívna. Plocha, na ktorú sa dajú umiestniť solárne panely, je príliš malá, a tak táto technológia pridáva k dojazdu iba zopár kilometrov.
Solárne panely sú navyše pomerne drahé, kvôli čomu sa ich integrácia do elektrického auta už vôbec neoplatí. Jasným dôkazom je aj zdražovanie unikátneho modelu vyššie.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Trnavskí stredoškoláci postavili vlastný elektromobil. S 1 kWh prejdú cez pol Slovenska
Obľúbený Hyundai IONIQ príde v ďalšej generácii. Aerodynamické tvary výrazne predĺžia dojazd
ZAUJÍMAVÉ Slováci majú problém s dobitím elektromobilov. Jedny z najrozšírenejších nabíjačiek hlásia problémy
Prehnali to? Rok 2035 na zákaz spaľovákov nemusí byť reálny. EÚ vydala vyhlásenie
Ročne najazdím spaľovákom 50 000 km, predal som ho a išiel do elektromobilu. Výsledok ma dostal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Putin sa môže zmocniť najväčších ložísk lítia na svete. Rozhodnutie leží na pleciach Bolívie
O prepychu mohla len snívať, dnes je najbohatšou Slovenkou. Z krajčírky sa stala vdova s miliónmi
Škoda Remiš. Škodovka dnes vyhrala internety, takto zareagovali na trapas Remišovej
30 rokov vo federálnom väzení. Hviezda R&B R. Kelly spoznal svoj trest, dôvodom je obchod so sexom aj zneužívanie
Rusko sa vyhráža odvetou. Za zhabaný majetok sa pomstia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ročne najazdím spaľovákom 50 000 km, predal som ho a išiel do elektromobilu. Výsledok ma dostal
- Clarkson, Hammond a May žasli nad slovenskou raritou. Náš startup ponúka auto, aké nemá vo svete obdoby
- Konečne náhrada za lítium-iónové batérie? Revolučná novinka sľubuje rovnaký výkon za polovicu ceny
- Postaví do pozoru už aj Slovákov. Elektrický nástupca Passatu je oficiálne predstavený
- Českí hasiči zasahovali. Jeden z najlacnejších elektromobilov začal horieť priamo v garáži
-
- Ročne najazdím spaľovákom 50 000 km, predal som ho a išiel do elektromobilu. Výsledok ma dostal
- Clarkson, Hammond a May žasli nad slovenskou raritou. Náš startup ponúka auto, aké nemá vo svete obdoby
- Postaví do pozoru už aj Slovákov. Elektrický nástupca Passatu je oficiálne predstavený
- Konečne náhrada za lítium-iónové batérie? Revolučná novinka sľubuje rovnaký výkon za polovicu ceny
- Ojazdených elektromobilov na Slovensku pribúda. Ich ceny však stúpajú do závratných výšok
-
- Ročne najazdím spaľovákom 50 000 km, predal som ho a išiel do elektromobilu. Výsledok ma dostal
- Clarkson, Hammond a May žasli nad slovenskou raritou. Náš startup ponúka auto, aké nemá vo svete obdoby
- Elektrická Mazda má mizerný dojazd, automobilka poslala zákazníkom najbizarnejšiu radu desaťročia
- Postaví do pozoru už aj Slovákov. Elektrický nástupca Passatu je oficiálne predstavený
- KAUZA: Zvolávačka Tesly je oveľa väčšia, problémy majú ďalšie státisíce áut
Ochutený zahrievaný tabak si už nezafajčíš. EÚ ho úplne zakáže
Takmer na nulu. Vývoz čipov do Ruska po sankciách klesol o 90 %, záchrana z Číny nepríde
AKTUÁLNE: Slovenský operátor hlási úspech. 5G sieťou kompletne pokryl jedno z najväčších miest
Remišová ponúka vysvetlenie svojej kauzy. Uveria jej Slováci?
Populárna aplikácia Airbnb mení pravidlá. Chce pomáhať dobrým susedským vzťahom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Putin sa môže zmocniť najväčších ložísk lítia na svete. Rozhodnutie leží na pleciach Bolívie
O prepychu mohla len snívať, dnes je najbohatšou Slovenkou. Z krajčírky sa stala vdova s miliónmi
Škoda Remiš. Škodovka dnes vyhrala internety, takto zareagovali na trapas Remišovej
30 rokov vo federálnom väzení. Hviezda R&B R. Kelly spoznal svoj trest, dôvodom je obchod so sexom aj zneužívanie
Rusko sa vyhráža odvetou. Za zhabaný majetok sa pomstia
Copyright© 2022 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené