Naftové motory sú zachránené. Našli spôsob, ako vedia byť až o 90 % čistejšie
Nové emisné limitye nedávajú klasickým spaľovacím motorom žiadnu šancu na prežitie. Vedci z Univerzity v Novom Južnom Walese (UNSW) v Sydney ale prišli na spôsob, ako zachrániť súčasné naftové motory, pričom budú pri prevádzke produkovať o takmer 90 % menej emisií. Ako informuje univerzita na svojom webe, ich dieselový agregát spaľuje okrem nafty aj vodík.
Vodík ako alternatívne palivo sa spomína predovšetkým v nákladnej doprave. Aj keď na trhu už máme zopár vodíkových nákladiakov, tie fungujú ako elektromobily, ktoré si energiu vyrábajú v spaľovacích článkoch. Vodík teda vyrába elektrinu namiesto toho, ako by sa spaľoval rovnako ako benzín či nafta.
Vyvinúť účinný spaľovací motor na vodík však nie je vôbec jednoduché a množstvo automobiliek tieto projekty pred rokmi definitívne zastavilo. Vedci z Univerzity v Sydney na to ale išli inak a miesto spaľovania čistého vodíka začali experimentovať s hybridným spaľovaním vodíka a nafty.
Našli ideálny pomer, ktorý funguje
Počas 18-mesačného testovania dospeli k výsledkom, že mierne upravený spaľovací agregát dokáže spoľahlivo poháňať zmes vodíka a nafty v pomere 9:1. Dieselový spaľovací motor teda potrebuje iba 10 % nafty, všetko ostatné môže byť vodík. Ten sa do valcov pridáva priamym vstrekovaním. Jedinou úpravou na motore tak bolo pridanie vstrekovania vodíka.
Dosiahnuté výsledky sú pozoruhodné. Takýto motor znížil produkcie CO2 až o 86 % oproti klasickému naftovému motoru. Zároveň je hybridný agregát až o 26 % účinnejší, čo má za následok aj nižšiu spotrebu klasických pohonných hmôt.
Inžinieri majú veľmi vysoké ambície a na trh by chceli svoj motor uviesť do dvoch rokov. Extrémnou výhodou je práve to, že takmer celý agregát je úplne rovnaký ako bežný naftový motor používaný pri súčasných autách. Jedinou modifikáciou je systém priameho vstrekovania vodíka.
Stopercentne bezemisný nie je
I keď zníženie produkcie emisií je pri tomto motore naozaj markantné, vo finále aj tak nie je stopercentne bezemisný, čo môže byť problém pri ekologických cieľoch, ktoré jednotlivé štáty po celom svete nastavili.
V Európe bude od roku 2035 platiť zákaz predaja áut so spaľovacími motormi, respektíve takých áut, ktoré pri prevádzke produkujú akékoľvek emisie. Aj keď je nový motor takmer o 90 % čistejší, malé množstvo CO2 stále produkuje a pri týchto pravidlách by sa jednoducho u nás nemohol používať.
Vyskúšali sme vodíkové BMW iX5 Hydrogen
Ak má mať nový revolučný agregát úspech, musí bezpodmienečne dôjsť k úprave emisných cieľov, inak je už teraz odkázaný na zánik a po 10 rokoch bude „nepoužiteľný“.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
Jedna konkrétna skupina ľudí potichu bohatne. Mladí zatiaľ utekajú za hranice, alebo zostávajú bývať u mamy
Vodičom hrozí pokuta až 300 eur. Špeciálna značka na semafore mätie Slovákov, pravidlá sú jasné
Cez stanicu Poprad-Tatry nepremávali vlaky. Dopravu zastavili pre mimoriadnu udalosť
MIMORIADNE: Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP