Viac ako 750 vlastníkov elektromobilov značky Tesla sa v Spojených štátoch sťažovalo, že ich vozidlá na ceste bezdôvodne zastavujú. Stalo sa to v autách, ktoré pri šoférovaní využívajú čiastočne automatizovaný systém riadenia, píše podľa TASR agentúra AP.

Aktualizované 9.6.2022:

Jaroslav „Jairo“ Kapšo je skúseným majiteľom elektromobilov a na svojich Teslách má najazdené státisíce kilometrov. Požiadali sme ho preto o vyjadrenie k tomuto, na oko bizarnému správaniu, kvôli ktorému sa v USA na automobilku rúti množstvo sťažností.

Toto, čo sa aktuálne rozbehlo ako veľká kampaň v médiách je niečo, čo samozrejme treba riešiť, ale nie je to žiaden obrovský problém a už vôbec pri takzvanom „fantómovom brzdení“ auto úplne nezastaví. Deje sa to preto, že autopilot Tesly vyhodnotí na ceste nejakú prekážku a zníži rýchlosť jazdy. Stáva sa to napríklad pri pomaly idúcom kamióne. Kedysi sa to dialo aj pri prejazde popod diaľničný tunel, kedy autopilot vyhodnotil tieň ako potenciálne riziko. Vtedy auto pribrzdilo, no nikdy úplne nezastavilo.

Ak by bol v takomto prípade za mnou niekto „nalepený“ s iným autom, je to potenciálne riziko, že do mňa narazí, no pri jazde na diaľnici aj autopilot predpokladá, že vodiči doržiavajú bezpečné odstupy. Z pohľadu umelej inteligencie je skutočne náročné vyhodnotiť každú potenciálne nebezpečnú situáciu správne, no aj vďaka takýmto sťažnostiam to Tesla neustále zlepšuje a aktualizuje systém na diaľku.

Treba sa na to však pozerať tak, že ak auto pribrzdí, napríklad, keď zaznamená kamión blízko stredovej čiary na diaľnici, je to v zásade správne, pretože autopilot sa v prvom rade snaží chrániť posádku vo vnútri. Ak ale začne brzdiť úplne bezdôvodne, to už je problém, ktorý by sa stávať nemal. V minulosti sa to, žiaľ, dialo, no teraz za posledných 100 000 km sa mi takýto prípad stal iba vtedy, keď auto zaznamenalo skutočnú hrozbu, napríklad spomínaný kamión blízko stredovej čiary.

Oveľa väčší problém by bol, keby auto pred sebou malo prekážku a nezastaví. Žiaľ, aj toto sa v minulosti dialo. Je to systém, ktorý sa učí. Problém fantómového brzdenia je tu už dlho, no Tesla o tom ale vie a postupne to zlepšuje.

Pôvodný článok z 4.6.2022:

Brzdia bezdôvodne

Americký národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) na svojej oficiálnej webstránke v piatok zverejnil list, ktorý poslal automobilke Tesla a žiada ju v ňom o vyjadrenie. Vyšetrovanie problematiky sa pritom týka až 416 000 vozidiel tejto americkej značky.

NHTSA začala vyšetrovať bezdôvodné brzdenie modelov 3 a Y elektromobilov Tesla vlani vo februári. Úrad v rokoch 2021–22 už prešetril približne 416.000 automobilov, ktoré mali zabudované prvky systému automatizovaného riadenia, ktorý im umožňoval samovoľne brzdiť a prechádzať medzi jazdnými pruhmi.

April G/Twitter

Bezdôvodné brzdenie je jedným problémom, avšak čo sa bŕzd týka, Tesla vyniká aj v trochu inom smere. Zákazníkovi totiž dodala auto bez kompletných bŕzd a keďže využíval na brzdenie najmä rekuperáciu, chybu si hneď nevšimol.

Boja sa zrážky

„Sťažovatelia uvádzajú, že autá začnú nečakane prudko spomaľovať, čo sa opakuje aj viackrát v rámci jednej jazdy,“ uvádza NHTSA. Dodáva, že viacerí vodiči týchto áut sa obávali, že by do nich v podobnom prípade mohol niekto zozadu nabúrať.

Úrad NHTSA žiada Teslu o vysvetlenie, či autá zachytili nejakú prekážku a pýtajú sa na počiatočnú, konečnú a brzdnú rýchlosť automobilov. Autopilot Tesly síce dokazuje neuveriteľné veci, avšak práve toto fantómové brzdenie je podľa mnohých jedným z jeho najväčších nedostatkov, ktoré môžu byť potenciálne nebezpečné, píše Jalopnik.

Nemá najlepšie obdobie

Podľa agentúry AP ide už o štvrté oficiálne vyšetrovanie automobilky Tesla za uplynulé tri roky. NHTSA okrem toho vyšetruje nehody všetkých áut so zabudovaným systémom čiastočne automatizovaného systému riadenia. Od roku 2016 došlo k 34 takýmto nehodám, z toho 28 incidentov sa týkalo elektromobilov značky Tesla.

Jae C. Hong/AP/TASR

Elon Musk momentálne navyše čelí obrovskej kritike kvôli plánovanému prepusteniu až 10 % zamestnancov poberajúcich pravidelnú výplatu, pričom osobne tento krok odôvodnil zlým pocitom z ekonomiky.

Aj keď je rozhodnutie o prepustení na základe pocitu ostro kritizované, tento pocit zrejme nie je až tak mylný a skutočne hrozí istá forma ekonomickej recesie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP