Podvodné praktiky spojené s manipuláciou s počtom najazdených kilometrov na trhu s ojazdenými vozidlami sú bežnou realitou, ktorá má vážne finančné dôsledky pre kupujúcich aj pre jednotlivé štáty.

Nedávna štúdia spoločnosti carVertical, ktorá poskytuje údaje o automobilovom priemysle, prináša zaujímavé informácie o postoji miestnych vlád k tejto problematike a o prijatých legislatívnych opatreniach. Odhalili pritom, že Slovensku každý rok kvôli tomuto unikne niekoľko desiatok, ba až stoviek miliónov eur. FonTech.sk na tému upozornila spoločnosť carVertical.

Slovákom hrozia obrovské pokuty

Podľa štúdie sa prístup k podvodom so stočenými kilometrami v jednotlivých krajinách značne líši: od neexistencie legislatívy až po vysoké pokuty vo Francúzsku a výrazné tresty odňatia slobody vo viacerých krajinách.

Aj keď na Slovensku platia jedny z najprísnejších zákonov v Európe týkajúcich sa stáčania tachometrov, počet podvodov zostáva vysoký. Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) dozerá na dodržiavanie tohto ustanovenia a môže uložiť pokuty od 5 000 do 50 000 eur každému, kto poskytuje službu súvisiacu so stočením kilometrov. Aj keď sa zdá, že sankcie sú prísne, skutočnosť je taká, že väčšina podvodníkov sa vyhne tvrdým trestom.

carVertical

Podľa odborníkov z platformy, ak by sa hypoteticky zaviedla pokuta 3 000 eur za stáčanie kilometrov a všetci, ktorí nejakým spôsobom stočili počet najazdených kilometrov akéhokoľvek vozidla, by boli trestne stíhaní, Slovensko by mohlo získať až 47 miliónov eur ročne. Vzhľadom na to, že skutočná pokuta za takýto trestný čin je až takmer 17-krát vyššia, ide o pomerne zdržanlivý príklad. Ak by sme naopak zobrali najlepší možný scenár s maximálnou pokutovou sadzbou, hovoríme o sume skoro 800 miliónov eur ročne.

V porovnaní s Českou republikou je situácia na Slovensku podobná, sú tam taktiež prísne zákony trestajúce stáčanie kilometrov, ale podvody sa stále dejú. Napriek prísnym zákonom a pokutám sa Slovensko stále nedokázalo úplne vyhnúť tejto problematike.

Žiaľ, Lotyšsko je na čele kontinentu, pokiaľ ide o stáčanie kilometrov – až 12,9 % všetkých vozidiel preverených spoločnosťou carVertical malo pozmenený stav kilometrov a zdá sa, že od roku 2020 nebola stíhaná ani jedna osoba.

Legislatíva je prísna, no nefunguje

Štúdia od spoločnosti carVertical tiež ukázala, že aj keď je legislatíva prísna, neznamená to automaticky menej prípadov podvodov. Napríklad v Česku, kde sú zákony taktiež prísne, nebol ešte nikto stíhaný za falšovanie stavu najazdených kilometrov.

carVertical

Odborníci tvrdia, že riešením by mohlo byť ukladanie vyšších pokút za stáčanie kilometrov a prísne postihovanie páchateľov, čo by mohlo viesť k zníženiu počtu prípadov podvodov. Rovnaké právne normy týkajúce sa podvodov by mohli pomôcť vytvoriť jednotné riešenie tohto problému v celej Európskej únii.

Podvody s manipuláciou najazdených kilometrov sú ťažko vypátrateľné a zastaviteľné, najmä kvôli cezhraničným transakciám, ktoré vytvárajú nerovnováhu informácií medzi kupujúcimi a predávajúcimi. Zákony v jednotlivých krajinách často nestačia ochrániť práva občanov, preto je dôležité, aby si kupujúci pred kúpou ojazdeného vozidla overili jeho históriu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú