Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
O účinnosti a jednoduchosti svetelných signalizačných zariadení snáď nepochybuje nikto z nás. S týmto prvkami sa na cestách, ale i mimo nich, stretávame prakticky denne. Nový výskum publikovaný v žurnále Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering, ale naznačuje, že pridanie štvrtej farby na semafor môže urýchliť premávku a zvýšiť bezpečnosť ako pre autá, tak i chodcov. Na tému upozornil portál NewAtlas.
Štvrtá farba
Svetelných signalizačné zariadenia sa tak ako iné technológie vyvíjali od jednoduchých semaforov až po sofistikované elektrické systémy, pričom v súčasnosti sa využívajú počítače na optimalizáciu časovania na dosiahnutie maximálnej účinnosti.

Zmieňovaný výskum však naznačuje, že pridanie štvrtej, bielej farby, na semafor by mohlo spôsobiť revolúciu v plynulosti a bezpečnosti premávky, najmä v súvislosti s nárastom počtu autonómnych vozidiel.
S príchodom autonómnych vozidiel sa totiž zavádza nová dynamika, kedy vozidlá môžu komunikovať medzi sebou a s centrálnym dopravným systémom, čím sa v podstate stávajú súčasťou infraštruktúry riadenia dopravy.
Výskumníci vo svojej štúdii preto navrhujú integrovať „bielu fázu“ do svetelnej signalizácie a využiť tak výpočtový výkon autonómnych vozidiel na zrýchlenie dopravy. Bielo svetlo by sa aktivovalo vtedy, keď by bol na križovatke „kritický počet“ autonómnych vozidiel, čo by „konvenčným“ ľudským vodičom signalizovalo, aby nasledovali autonómne vozidlá pred nimi a urýchlili tak premávku. Samozrejme, čím, viac autonómnych vozidiel by sa na križovatke nachádzalo, tým by bol prechod cez ňu plynulejší a rýchlejší.
Za zmienku stojí aj fakt, že vedci do úvahy berú aj pešiu dopravu, čo je faktor, ktorý sa v modeloch optimalizácie dopravy často prehliada. Napriek prítomnosti pešej dopravy štúdia zistila, že po pridaní bieleho svetla sa premávka vozidiel aj chodcov zlepšil o viac ako 25 %.
Praktická implementácia však prináša výzvy vrátane potreby dostatočného počtu AV na ceste a prispôsobenia signálov tak, aby boli zrozumiteľné pre chodcov. Vedúci výskumník štúdie Ali Hajbabaie zdôrazňuje význam fyzického testovania na riešenie týchto výziev a vyzýva na spoluprácu s priemyselnými a výskumnými partnermi pri ďalšom vývoji týchto technológií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Dáta predpovedajú budúcnosť: Odpor voči elektromobilom je generačný, pre toto spaľováky vymiznú

Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku

Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií

Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ

Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Smer zverejnil video študenta z Popradu s poslankyňou PS. Hnutie reaguje

V Bratislave má vyrásť megaprístav za 680 miliónov eur. Projekt vyvolal obrovskú vlnu odporu (FOTO)

Košickí študenti prekvapili Pellegriniho a Druckera kriedou: „Dajce nám už všickym pokoj“

Sudcovia kritizujú Šutaja Eštoka: Politici nesmú ohrozovať autoritu justície

Juraj Cintula sa odvolal proti 21-ročnému trestu za útok na premiéra Fica
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Dáta predpovedajú budúcnosť: Odpor voči elektromobilom je generačný, pre toto spaľováky vymiznú
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
Lacné balíky z Číny skončia skôr, než sa očakávalo. EÚ pritvrdzuje a chystá sa urýchlene konať
Putinova vízia sa rúca. 8 európskych štátov prispeje Ukrajine obrovskými peniazmi na nákup zbraní od USA
Polícia varuje: Zlodeji začali na Slovensku organizovane kradnúť drahú autosúčiastku, majú vytypovanú značku
Európska komisia vyšetruje Google kvôli zákernej veci. Američania vraj konajú neférovo
Chcú stabilizovať ceny elektriny a vody. ÚRSO pripravuje plán, koľko budú domácnosti platiť za energie
AKTUÁLNE: Európsky parlament chce sprísniť emisné ciele, povolenky ETS2 však odloží
Google a OpenAI majú vážny problém. Ich domáci konkurent má odvážny plán za 55 miliárd dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Smer zverejnil video študenta z Popradu s poslankyňou PS. Hnutie reaguje

V Bratislave má vyrásť megaprístav za 680 miliónov eur. Projekt vyvolal obrovskú vlnu odporu (FOTO)

Košickí študenti prekvapili Pellegriniho a Druckera kriedou: „Dajce nám už všickym pokoj“

Sudcovia kritizujú Šutaja Eštoka: Politici nesmú ohrozovať autoritu justície

